Mag Mell kirjoitti:Omasta lähipiiristä tasan yksi kokemus vastaavasta. Syynä kääntymiselle oli tässä tapauksessa aikuisen ihmisen tietynlainen kyvyttömyys tehdä itsenäisiä päätöksiä. Jos ei oikein tunne itseään saati tiedä mitä elämältä haluaa, niin on kovin paljon helpompaa kun joku kertoo sen sinulle. Näitäkin ihmisiä kun löytyy, joiden mielestä päätösten tekeminen on niin vaikeaa, että on parempi enempiä kyselemättä jättää sen jonkun vahvemman ja viisaamman tahon tehtäväksi.
J.H. tässä (pitäis varmaan rekkautua, mutta ei tänä yönä jaksa.)
Sanomasi vaikuttaa hyvin tyypilliseltä.
Anekdoottina tulee mieleen yksi ei jehovantodistajiin, vaan hellarityyppiseen lahkoon aikuisena liittynyt.
Tunsin jäbän armeijasta, oli samassa tuvassa.
Ei silloin 80-luvulla ollut minkään sortin uskovainen.
Hänestä jäi eniten mieleeni tämä ihan joutava, mutta kuvaava keskustelu:
Oltiin milemmat tuoreita ylioppilaita.
Kerroin sille kaverille, että ylioppilasaineeni (joissa siihen aikaan ei ollut muuta osviittaa kuin otsikot) olin kirjoittanut aiheesta: "Eläimetkin viestivät". Josta tyyppi kysymään, että mihin oppiaineeseen se "vastaus" perustui, biologiaan vai psykologiaan. No ei tietenkään minulla pelkkään koulutietoon vaan omaan harrastukseen. Ja kummastutti myös, miksi sen tyypin mielestä ainekirjoituskin, essee, ajattelua ja kirjoitustaitoa (laudatur mulle

) on "Vastaus" ja jonkun koulussa opetetun mukaan.
Pikkujuttu, mutta jotenkin tuo keskustelu jäi mieleen.
Vuosia myöhemmin tapasin jannun Yliopiston käytävällä. Kertoi tekevänsä paljon "seurakunnan" töitä. Kysyin minkä, ja sanoi "Kristuksen seurakunta". Myöhemmin olen lukenut, että se on varsin pahamaineinen, aivopesevä Cityseurakunta.
Oleellista, että ihan kuin tuon mieleeni jääneen ainekirjoituskeskustelun mukaan, tuo kaveri selitti: "Siellä opetetaan miten Jumalaa palvellaan oikein. Tärkeintähän on, että emme palvele Jumalaa väärin."
Elikkä siis luonearvioni piti kutinsa: Jotkut, vaikka ovat jo aikuisia ja osaavat vetää housut oikeinpäin jalkaan ja pääsevät yliopistoonkin.. silti heillä ei ole sen vertaa omaa itseä, että miettisivät ihan itse. Vaan kaikki on muiden opettamaa.
Huh, pelottavaa, robotteja joukossamme! Onko ne edes eläviä ihmisiä vai ohjelmoitavia koneita?