Uudesta laulukirjasta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

X-sektslav

Uudesta laulukirjasta

Viesti Kirjoittaja X-sektslav »

Millaisia mielipiteitä veljesseuralaisilla on uusista JT-lauluista? Niitä voi kuunnella YouTubessa hakusanalla "Keep on the watch 2009 - new songs preview". Mielestäni ne eivät ole ainakaan vanhoja lauluja helpompia, vaikka konventissa perusteltiin uudistusta myös lauleskelun helpottamisella (toki myös valon kirkastumisella). Muutamat laulut sisälsivät esimerkiksi pitkiä legatoja, joista suoriutuminen samalla hengenvedolla olisi jo ammattilaisellekin työlästä. Heikko sopivuus yhteislaulettaviksi, JT-laulujen ainainen heikkous, on näin ollen yhä tallella.

Lauluja on myös vähemmän kuin nykyisessä laulukirjassa, mikä merkitsee että joitakin vanhoja lauluja on jätetty pois. Uutta laulukirjaa saa tilata vasta ensi kuun alusta alkaen, joten odottelen jännityksellä onko klassikko "Raamatun toivo ihmiskunnalle", tuo veljesseuralaistenkin korkeasti arvostama, yhä mukana. Tekaisin siihen hiljattain uudet sanat. Uudessa laulukirjassahan on joitakin vanhoja lauluja sanoitettu uudelleen. Ehkäpä nämä minun sanani ovat myös uudessa versiossa.

Veljesseuran tieto erotetuille

1. Lahkosta nyt
oon lähtenyt.
Sinnepä myös jäivät
suuren onnen päivät.
Lähdettyäin
yksinkin jäin.
Käyn nyt synkkää yötä päin.
Mutta Veljesseuran kautta tietää saan,
että lahko huijannut on valheillaan.
Uskollisuus vanhimmille palkitaan,
Raamattuun ken turvaa, sitä rangaistaan.

2. Niin hylkäsin
toiveitakin
enemmän kuin viisi (5).
Jäi myös paratiisi.
Jäljelle jää
ei elämää.
Tuskani ken ymmärtää?
että lahko peitellyt on taustojaan.
Äänestyksen kautta oppi muodostuu,
valo kunnes kohta jälleen kirkastuu.

3. Oikeus ja
myös kunnia
ovat enää siellä
lahkolaisen tiellä.
Onnellinen
olla voi en.
Miksi jätin riemun sen?
että lahko kertonut ei puutteistaan.
Yhteys taivaaseen kun joskus katkeaa,
ihmisjärki tehtävän sen valloittaa.
Aaac

Re: Uudesta laulukirjasta

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Onko Mäkelän laulu 79 vielä mukana?
Religionsfri.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hieno riimitys ja loppusoinnutkin kohdallaan. Vielä kun saisi sävelen... :D
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Aaac kirjoitti:Onko Mäkelän laulu 79 vielä mukana?
Niin... se oli minun lempparini.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kärsivällisyyttä, RaM, kärsivällisyyttä. Ei aikaakaan, kun laulut sulosävelin ovat "virallisilta sivuilta" kuultavissa. Kuuntele nyt sävelet ensin: vaikka maailmanlaajuiselta sivustolta. Yritin linkittää, en onnistunut. On niin vallan reipasta menoa, varsinkin tuo 130 minä kun arjalaisena marsseista tykkään. Kyllä nyt Pelastusarmeijaa harmituttaa. - Toisekseen: otaksun olevan ensi kesän konventtikirjan, joten tilamisella niin hoppua ole.

No editoidaan vielä: Kun RealPlayerin kautta kuuntelee, saa psykedeelisen esityksen "kaupan päälle".
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 20.08.2009 18:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Hienosti oli riimitelty uusiksi vanha klassikko.

Kokouksissa yleensä tuo yhteinen osallistuminen tarkoitti sitä, että hiljennyttiin lauluun ja rukoukseen. Liekö tosiaan ollut liian vaikeat sävelkulut?
Let me go Master I hate you so
X-sektslav

Viesti Kirjoittaja X-sektslav »

RaM kirjoitti:Vielä kun saisi sävelen... :D
Sävel on kuultavissa täältä:

http://www.l-and-a.com.au/comm/addons/midi/song023.mid
Jaakko Ahvenainen

Hitaammalla tempolla surumarssista käy, mutta laulettavaksi vallan toivoton. Kurkatkaas täältäkin: http://www.jw.org/index.html?option=QrYQZRQVNZHFVP - tosin linkki ei toimi, mulla joko huonot kelit tai yläkerran naapuri onsuuttunut, tai sitten ei muutoin toimi. :(

Edit: heti rupes linkki toimimaan -välit yläkertaan siis kunnossa. Diggaan 130, kuunnelkaa oi siskot ja veljet mainiota vaskimusaa. :D
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 20.08.2009 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

rippeli kirjoitti: Kokouksissa yleensä tuo yhteinen osallistuminen tarkoitti sitä, että hiljennyttiin lauluun ja rukoukseen. Liekö tosiaan ollut liian vaikeat sävelkulut?
Tai sitten ne laulut vaan oksetti ja kuvotti kaikessa musiikillisessa ja lyyrisessä naiiviudessaan. Lisäksi vielä inhoan yhteislauluja. Tarvitseeko vielä perustella, miksi en KOSKAAN laulanut kokouksissa? Suomalainen mies ei selvinpäin laula :evil:

Yhteen aikaan ainakin Siilinjärvellä pidettiin kyllä palopuheita siitä, miten laulaminen on osa palvontaa ja siihen on jokaisen kunnollisen JT:n osallistuttava. Laulamisen innostamiseksi pidettiin vielä jotain lauluiltojakin. Kuten arvata saattaa, tulos oli se, että juuri ne, joiden EI olisi pitänyt alkaa laulaa kovemmin, innostuivat kaikkein eniten.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Jaakko Ahvenainen

Jakke kirjoitti:Suomalainen mies ei selvinpäin laula
Ei niin, siks sille onkin värkätty ihka oma lasinen laulukirja. Se somasti suurentoo ja värejähi heijjastelloo. Ja ah, niin sielunnii rentouvuttaa, jotta silmäthii lumsullen männöö. Parraammasti korsoomuan rupevvoo ja näin kuooronnii sillee passopuolellen yhtyy. :wink:
äänilaiteveli

Viesti Kirjoittaja äänilaiteveli »

Kiitos hienosta sävellyksestä! :) (mitähän pitäisivät betelissä ehdotuksesta että laitettaisiin tuo aina konventissa soimaan 10 min ennen ohjelman alkua... niinkuin tehdään niillä uusilla karmivan vinkuvilla ja hitailla "uusilla sävellyksillä"....)
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Jakke kirjoitti:Suomalainen mies ei selvinpäin laula
Aloin laulaa kokouksissa joskus 18-vuotiaana. Siihen saakka heilutin huulia, mutta olenkin ruotsalais-norjalais-venäläinen, eli en ollenkaan suomalainen mies,
Religionsfri.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aaac kirjoitti: Aloin laulaa kokouksissa joskus 18-vuotiaana. Siihen saakka heilutin huulia, mutta olenkin ruotsalais-norjalais-venäläinen, eli en ollenkaan suomalainen mies,
Olen minäkin "vartti-haagertti", mutten silti käy raveissa, tykkää vanhoista diesel-Mersuista, tai ole tangokuningas :-D

Vieläkös nykyisin elävä musiikki on sallittu kokouksissa vai kiellettiinkö se joskus? Tuleeko säestys aina CD:ltä?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jakke kirjoitti:
Aaac kirjoitti: Aloin laulaa kokouksissa joskus 18-vuotiaana. Siihen saakka heilutin huulia, mutta olenkin ruotsalais-norjalais-venäläinen, eli en ollenkaan suomalainen mies,
Olen minäkin "vartti-haagertti", mutten silti käy raveissa, tykkää vanhoista diesel-Mersuista, tai ole tangokuningas :-D

Vieläkös nykyisin elävä musiikki on sallittu kokouksissa vai kiellettiinkö se joskus? Tuleeko säestys aina CD:ltä?
Äidin suku tulee Virosta ja isän suku Tanskasta. Siksi varmaan olen pitkä ja komea ja hyvä laulamaan.

Useimmiten salilla laulaminen aiheutti ainakin minulle lähinnä itse- ja myötähäpeää. Silti minusta on hieno asia, että huonommatkin laulajat ainakin yrittivät. Tehdäänhän sitä paljon muitakin asioita vaikka ei olisi täydellistä taitoa tai välinettä. Minullakin on yksi poika vaikka Henry Saari tuhahtaisi halveksuen tekniikkani nähdessään.
Let me go Master I hate you so
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

rippeli kirjoitti:Useimmiten salilla laulaminen aiheutti ainakin minulle lähinnä itse- ja myötähäpeää. Silti minusta on hieno asia, että huonommatkin laulajat ainakin yrittivät. Tehdäänhän sitä paljon muitakin asioita vaikka ei olisi täydellistä taitoa tai välinettä. Minullakin on yksi poika vaikka Henry Saari tuhahtaisi halveksuen tekniikkani nähdessään.
Mä olin aika innokas laulamaan ihan lapsosesta lähtien, vaikka en olisi osannut edes sanoja kunnolla. Muistan kuinka piirikonventissa Harmagedonin taistelun vuonna 1975 lauloin antaumuksella erästä laulua ja yhtä riviä edellä istunut "veli" kääntyi katsomaan minua. En vielä tuolloin osannut lukea, vaan lauloin sanat sen mukaan miten olin ne kuullut. Sitten kun vähän myöhemmin opin lukemaan, niin tajusin laulaneeni päin prinkkalaa.

En tunne Henry Saaren tekniikkaa sen paremmin, mutta tulee mieleeni erään hyvän ystäväni laulu, jossa hän laulaa "I did it my way".
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Vastaa Viestiin