am-ha·’a’rets kirjoitti:-- uskonnon hylkääminen johtaa tietynlaiseen tyhjiöön (tai ainakin uskonnollisesta ihmisestä tuntuu siltä). Jollain tuo tyhjiö on täytettävä.... --
Jumalaan uskovana ihmisenä en koe uskonnon vaihtamista järkevänä... uudella uskonnolla on vain omat isminsa eri muodossa, ei niillä ole kokonaisuuden kannalta mitään väliä.
Ajatuksia herättäviä ajatuksia. Itselleni on selvästi muodostunut kyseisenlainen tyhjiö. Jätettyäni Todistajat, olen ollut suorastaan sairaalloisen kiinnostunut muista uskonnoista ja etsinyt sieltä sopivaa täyttämään uskonnollisuudenkaipuutani. Tuntuu toivottomalta.

Kuitenkin itse koen uskonnon pienetkin käytännön yksityiskohdat tärkeinä kokonaisuuden kannalta, minun on vaikea uskoa sitä että uskonnon vaihtaminen ei ratkaisisi mitään. Se saattaisi päteä puhuttaessa vaikkapa kristinuskosta ts. samaa jumalaa palvovista uskonnoista. Niin suuria linjoja en kykene vetämään, että kokisin vaikkapa kristinuskon ja jonkin afrikkalaisen heimouskonnon saman asian eri ilmentyminä, vaikka niistä yhtäläisyyksiä löytyisikin. Jatkan siis pilkun lähentelyä omaa tyhjiötäni täyttäessäni...
am-ha·’a’rets kirjoitti:Jos tässä vaiheessa elämääni pääsisin valitsemaan niin en liittyisi mihinkään uskontoon... olisin henkilö, joka uskoo Raamatun moraaliseen voimaan - opetukseen kertomuksen takana.
Juuri näin Raamattuun tulisi minunkin mielestäni suhtautua. Yksi sysäys todistajista lähtemiselleni oli juuri epäusko Raamattuun. Minusta sitä opusta ei kerta kaikkiaan voinut ottaa vakavasti, pitää Jumalan sanana jne. vaikka siellä toki on viisaitakin sanoja. Koska Raamattu oli minulle ainoa "todiste" Jehova Jumalasta, Raamatun mukana mureni usko myös Jehovaan ts. Raamatun mukaiseen jumalaan. Jonkinlaisen jumalan olemassaoloa voidaan mielestäni hyvinkin perustella, mutta mikään muu kuin Raamattu ei sano, että sen tulisi olla juuri sellainen kuin Raamatussa kuvaillaan.
RaM kirjoitti:Sellainen Jt, joka on kuulunut lahkoon mukaan jo lapsesta alkaen, on paljon lahkosidonnaisempi. Hän on pienestä asti oppinut ajattelemaan kriittisesti kaikista muista uskonnoista ja pitämään niitä valheiden tyyssijana sekä Saatanan kotina. En usko, että monikaan lasuudesta asti Jt:n kuulunut voisi milloinkaan kääntyä esim. lestadiolaisuuteen tai helluntailaisuuteen, koska on oppinut todistelemaan koko ikänsä niin itselleen kuin muille, ettei ole olemassa mitään muuta oikeaa uskontoa.
Lapsesta asti Todistajiin kuuluttuani epäilykset yltyivät teini-iässä hiljalleen luopumukseksi saakka. Tilalle etsin apua ajalle muodikkaista itämaisista filosofioista, mutta ne tuntuivat kovin kaukaisilta. Nyt kun asiaa ajattelen, niin yhtä kaukaisilta kuin tarina Lähi-Idässä seikkailleesta juutalaisten messiaasta tai profeetoista. Lopulta päädyin siihen, että vastausta on paras etsiä läheltä. Ehkä jokin muu uskonto saisi minut ymmärtämään Raamattuakin. Niinpä aloin tutustua uskontoon, joka minulta lapsuudesta evättiin; luterilaisuuteen. Aloin keskustella tuntemieni helluntalaisten ja lestadiolaisten kanssa, myös ovella vierailleet mormonit saivat lämpimän vastaanoton. Mutta kuten RaM ennustikin, en ole mihinkään päin vielä kääntynyt, enkä edellämainittuihin aio koskaan kääntyäkään. Paha kyllä, Todistajat opettivat minut ajattelemaan kriittisesti toisista uskonnoista, mistä oikeastaan heille olen kiitollinen. Onneksi opin ajattelemaan kriittisesti myös heistä.

"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)