Peruslahjojahan ovat kaikki viinakset, naisille hyvä punkku tai joku mausteviina, miehille konjakki tai viski. Itse arvostaisin paljon ihan omin käsin tehtyjä asioita, esim. villasukkia, -lapasia, -päähineitä.
Mutta itelläni ainakin on tapana ostaa joululahjoja aina niin, että se jotenkin viittaa kyseisen ihmisen harrastuksiin tai mielenkiinnon kohteisiin. Esim. kalamiehelle voi ostaa jonkun arvokkaamman jigin tms. lukutoukalle jonkun joulun bestsellerin, golfmiehelle vaikkapa mailahupun ja ruoanlaitosta innostuneelle vaikkapa Jamie Olivierin chilimerisuolaa tai joku kiva gourmet-keittokirja.
Henkilökohtaisempia lahjoja esim. omille vanhemmille saa eirikuvan sivuilta, jolloin voi tilata vaikkapa seinäkalenterin lastenlasten valokuvilla, palapelin omista kuvista tai miksei vaikka taulunkin. Netistä löytää myös monenlaisia palveluja, jossa voi teettää t-paitoja, huppareita tai vaikka kahvimukeja joko omalla kuvalla varustettuna tai sitten vaikka jollain tekstillä. Isovanhemmat osaavat arvostaa myös hyvin korkealle lasten itse tekemiä lahjoja, pehmoleluja, kynttilöitä, korurasioita, tauluja...
"Nörtti"-ystävät ovat ilahtuneet pulju.netistä ostamiini lahjoihin... mm. usb-porttiin liitettävään kahvimukin lämmittimeen yms.

Muitakin kivoja pikkulahjoja tuolta sivustolta löytyy.
Lasten lahjat ovat usein vaikeimpia ostaa. Ihan vauvaperheeseen voi ostaa vaippoja, vaatteita yms, mutta tuosta 2-4 vuoteen menevät hyvin dublot, muovailuvahat, lelufigurit, palapelit ja kuvakirjat. 4-11 vuoteen sitten painoarvoa on sitten näissä aina kulloisissakin muotileluissa joita taitaa tytöillä olla tällähetkellä petshopit, my little ponyt ja kaikenlaiset factoryt. Pojilla taas gormitit, pokemonit, turtlesit ja arvokkaimpina kestosuosikit eli legot. Teini-ikäinen alkaa ollakin jo siinä iässä, että peliaikaa WOW:iin tai joku peli, musiikkilevy ja lahjakortit ovat kovassa huudossa. Varmaan näin mp3 aikakautena vois ostaa jonkun latauslahjakortin johonkin netin musiikkikauppaan.
Lahjakortit tosin varmaan purevat myös perheen naisväkeen. Yhdyn sorbettiin ja sanon, että lahjakortti vaikkapa hierontaan, manikyyriin, pedikyyriin tai ihan mihin tahansa hemmotteluhoitoon olisi todella toivottu lahja! Samoin vaikkapa kevätsiivous ikkunanpesuineen joltain kotipalvelufirmalta olisi ihanaa. Lahjakortteja voi myös tehdä itse, vaikkapa luvata kolmena kertana lastenhoidon siksi aikaa kun isä ja äiti haluavat käydä yhdessä jossakin, tai itse voi luvata myöskin vaikkapa pestä ikkunat ja siivota varaston.
Mä nautin nimenomaa jouluna siitä, että pääsee ostelemaan kaikille lahjoja. Ei ole niinkään väliksi saanko niitä lahjoja itse, kunhan saan niitä itse antaa muille.