Mikä tekee Jehovan todistajuudesta ahdistavan uskonnon?
Valvoja: Moderaattorit
-
Massetar
Mikä tekee Jehovan todistajuudesta ahdistavan uskonnon?
Minun mielestäni ahdistavaa oli jatkuva suorittaminen. Vaikka teki asioita jo oman jaksamisensa äärirajoilla, kokouksissa kuuli aina samaa kannustusta tehdä enemmän. Kokouksissa piti hymyillä vaikka väsyneenä teki mieli itkeä. Täytyi näytellä "onnellista kansaa" ja varsinkin tienraivaajana piti esittää, että "kyllä Jehova nyt siunaa ja voi kun on mukavaa".
-
Ariadna
Re: Mikä tekee Jehovan todistajuudesta ahdistavan uskonnon?
Ensiksi pahinta oli se jumalaisen näytelmän esittäminen kutsuvieraille/ kiinnostuneille, jossa omat tragediat esimerkiksi lapsen vakava sairaus piti kätkeä ja kuunnella ns. ystävien kulunutta fraasia "onhan meillä ylösnousemustoivo".
Ja kuunnella kokouksissa miten se toivo vain vahvistuu kun teet, kenttää,kenttää, kenttää... ja vieläpä iloiten, sillä pian koittaa harmagedon, tulee paratiisi, jossa sitten Jobin tavoin saat siunauksia, täyskorvauksen, vieläpä uudet tyttäret, jotka voisi nimetä kuten Job, hajupuu pulu ja meikkipussi.
Toiseksi pahinta oli ollessani tieraivaaja ja pitäen useita Raamatun kotitutkisteluja, tunsin käteni sidotuiksi, kun huomasin miten valheellista lohdutusta olin tarjoamassa toisille, enhän itsekään lohduttautunut lukemalla Jeesuksen sanoja "Autuaita olette te köyhät..Autuaita te jotka olette nälissänne..Autuaita te jotka itkette"
Tähän ongelmaan tarinani todistajissa päättyikin, erosin.
Ja kuunnella kokouksissa miten se toivo vain vahvistuu kun teet, kenttää,kenttää, kenttää... ja vieläpä iloiten, sillä pian koittaa harmagedon, tulee paratiisi, jossa sitten Jobin tavoin saat siunauksia, täyskorvauksen, vieläpä uudet tyttäret, jotka voisi nimetä kuten Job, hajupuu pulu ja meikkipussi.
Toiseksi pahinta oli ollessani tieraivaaja ja pitäen useita Raamatun kotitutkisteluja, tunsin käteni sidotuiksi, kun huomasin miten valheellista lohdutusta olin tarjoamassa toisille, enhän itsekään lohduttautunut lukemalla Jeesuksen sanoja "Autuaita olette te köyhät..Autuaita te jotka olette nälissänne..Autuaita te jotka itkette"
Tähän ongelmaan tarinani todistajissa päättyikin, erosin.
-
RaM
VT 2000:
Jehovan todistajien 'hyvin valmennettu omatunto' eli uskonnollinen aivopesu -mielenhallinta - estää ihmisiä epäilemästä tai suhtautumasta kriittisesti mitä typerimpiin opillisiin väittämiin. Sen avulla jokaista tekoasi ja ajatustasi ohjataan omasta tahdostasi riipumattomaan suuntaan. Se pakottaa hyppimään kokouksissa ja saarnaamistyössä silloinkin, kuin ei tunne itseään niihin jaksavaksi ja kykeneväksi.
Kaikkein pahinta on, että tuo 'hyvin valmennettu omatunto' saa ihmiset toimimaan lahkon sisällä samalla lailla kuin muissakin suljetuissa yhteisöissä, esim. kommunistivaltioissa - eli vahtimaan myös lähimmäisiään ja toimimaan heidänkin 'omana tuntonaan'.
Raamatun avulla valmennettu hyvä omatunto voi muistuttaa meitä tiestä, jota henki haluaa meidän kulkevan. Eteemme saattaa joskus tulla tilanteita, joista ei puhuta Raamatussa eikä Raamattuun perustuvissa julkaisuissamme. Silti omatuntomme voi reagoida ja varoittaa meitä mahdollisesti vahingollisesta menettelystä. Sellaisissa tapauksissa omantuntomme äänen jättäminen huomiotta saattaa tosiasiassa merkitä sen sivuuttamista, mitä Jehovan henki sanoo. Toisaalta kun opimme luottamaan valmennettuun kristilliseen omaantuntoomme, pystymme tekemään hyviä valintoja silloinkin, kun käytössämme ei ole mitään kirjallisia ohjeita. On kuitenkin hyvin tärkeää pitää mielessä, että kun jostakin asiasta ei ole olemassa Jumalan esittämää periaatetta, sääntöä tai lakia, olisi sopimatonta pakottaa toisia kristittyjä toimimaan meidän omantuntomme mukaan ratkaisuissa, jotka ovat täysin henkilökohtaisia.
Jehovan todistajien 'hyvin valmennettu omatunto' eli uskonnollinen aivopesu -mielenhallinta - estää ihmisiä epäilemästä tai suhtautumasta kriittisesti mitä typerimpiin opillisiin väittämiin. Sen avulla jokaista tekoasi ja ajatustasi ohjataan omasta tahdostasi riipumattomaan suuntaan. Se pakottaa hyppimään kokouksissa ja saarnaamistyössä silloinkin, kuin ei tunne itseään niihin jaksavaksi ja kykeneväksi.
Kaikkein pahinta on, että tuo 'hyvin valmennettu omatunto' saa ihmiset toimimaan lahkon sisällä samalla lailla kuin muissakin suljetuissa yhteisöissä, esim. kommunistivaltioissa - eli vahtimaan myös lähimmäisiään ja toimimaan heidänkin 'omana tuntonaan'.
-
äänilaiteveli
Erittäin hyvä kysymys. Liian tiukat ja naurettavat säännöt ja ohjeet. (ylivoimainen ykkönen, ainakin mulle). Tekopyhyys. Veljien kilpailu seurakunnan sisällä. Uskonkäsityksien perustuminen valheeseen. Jatkuva ravaaminen ja ahertaminen seuran hyväksi. Ystävien hylkääminen. Paremmuuden tunne muihin ihmisiin nähden yms jne ym.
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Käytännössä mikään ei ollut sitä, mitä sen olisi pitänyt olla. Oli ahdistavaa vakuutella itselleen, että homma toimii, vaikka joka ikisessä asiassa näki että se ei toimi. Minun kohdallani polku johti lopulta täydelliseen "läskiksi laittoon", joka alkoi käydä jo hengen päälle (enkä tarkoita pyhää henkeä).
And Justice For All
-
sorbet
Suorittamisen pakko. Puheiden pitäminen: liian usein puheita,ujona esiintymis pelko oli kamala mutta lavalle oli mentävä ettei tulisi aihetta sanomiseen, lapsena aihetta ei aina edes ymmärtänyt jne. Pelko siitä, että joku vahtii koko ajan tai voin toimillani kompastuttaa jonkun. Selkään puukottaminen, vaikka ulkopuolisille väkinäinen hymy kasvoilla esitetään, että rakkaus on keskuudessa. Harmagedonin pelko. Eiköhän tässä muutamia.
-
Kirsieveliina
Ahdistuneet sukulaiset. Se että kaiken teki ”väärin”. Jo ihmisenä sitä oli peruuttamattomasti pielessä. Teeskentely. Samaan aikaan sääntöjä noudatettiin, ja sitten taas ei noudatettu... riippui ihmisestä.
-
Massetar
Jatkuva yrittäminen ja parempaa ihmistä esittäminen ruokkii myös valehtelua. Jos jää pois kokouksesta, selittää olleensa sairaana jne. Jatkuvassa valheessa eläminen kuluttaa psyykkisesti.
Kuinka monta JT-sisarta tunsitte, jolla oli fibromyalgia? Oliko tämä keino saada osakseen myötätuntoa ja ymmärrystä (pyydän anteeksi niiltä, joilla tämä sairaus on oikeasti). Toisaalta, sairaudet usein kehittyvät psyykkisten paineiden alla.
Kuinka monta JT-sisarta tunsitte, jolla oli fibromyalgia? Oliko tämä keino saada osakseen myötätuntoa ja ymmärrystä (pyydän anteeksi niiltä, joilla tämä sairaus on oikeasti). Toisaalta, sairaudet usein kehittyvät psyykkisten paineiden alla.
-
Vieras
Tässä esimerkki ahdistusta lisäävästä velvoitteesta. Jos et toimi kyllin aktiivisesti kenttäpalveluksessa sinun laiminlyöntisi vuoksi ihmisiä kuolee ja sinut vaaditaan siitä tilille.
Jehovan todistajien vuosikirja 1996 s.254
Kukaan meistä ei varmaankaan haluaisi olla vastuussa Jehovan edessä siitä, että joku Jumalan silmissä paha kuolisi siksi, että me emme antaneet varoitusta (Hes.3:18).
Jehovan todistajien vuosikirja 2006 s.4
Jos laiminlyömme tärkeää työtämme varoittaa ihmisiä, Jehova vaatii meidät tilille. Tiedämme, mitä Jehova sanoi profeetta Hesekielille: "Ihmisen poika, minä olen tehnyt sinusta Israelin huoneelle vartiomiehen, ja sinun on kuultava puhetta suustani ja annettava heille minulta varoitus. Kun sanon jumalattomalle: 'Sinä kuolemalla kuolet', etkä todella varoita häntä etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestään varjellaksesi hänet elossa, hän jumalattomana kuolee erheessään, mutta hänen verensä minä vaadin takaisin sinun kädestäsi." (Hes.3:17,18.)
Jehovan todistajien vuosikirja 1996 s.254
Kukaan meistä ei varmaankaan haluaisi olla vastuussa Jehovan edessä siitä, että joku Jumalan silmissä paha kuolisi siksi, että me emme antaneet varoitusta (Hes.3:18).
Jehovan todistajien vuosikirja 2006 s.4
Jos laiminlyömme tärkeää työtämme varoittaa ihmisiä, Jehova vaatii meidät tilille. Tiedämme, mitä Jehova sanoi profeetta Hesekielille: "Ihmisen poika, minä olen tehnyt sinusta Israelin huoneelle vartiomiehen, ja sinun on kuultava puhetta suustani ja annettava heille minulta varoitus. Kun sanon jumalattomalle: 'Sinä kuolemalla kuolet', etkä todella varoita häntä etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestään varjellaksesi hänet elossa, hän jumalattomana kuolee erheessään, mutta hänen verensä minä vaadin takaisin sinun kädestäsi." (Hes.3:17,18.)
- Tony
Mitä, eikö se mennytkään niin että ne jotka eivät kuule 'hyvää uutista', tullaan herättämään paratiisiin tsekkaamaan tilanne ja valitsemaan puolensa sinne?Vieras kirjoitti:Jehovan todistajien vuosikirja 2006 s.4
Lahkon pirullisuus tulee muuten hyvin esille tuossa lainauksessa. Se on Jehovan tuomio jos et levitä vt-seuran kirjallisuutta ja propagandaa. Lisäksi jehovantodistajaa verrataan suoraan Jehovan valtuuttamaan profeettaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
nuppu
Näppärää vastuun delegoimista. Jos joku on Jumalan silmissä paha, niin ihminen kuoleekin JT:n laiminlyönnin vuoksi, ei siksi että hän on paha... pettämätöntä logiikkaa...Vieras kirjoitti:Tässä esimerkki ahdistusta lisäävästä velvoitteesta. Jos et toimi kyllin aktiivisesti kenttäpalveluksessa sinun laiminlyöntisi vuoksi ihmisiä kuolee ja sinut vaaditaan siitä tilille.
-
Wonderman
eniten ahdisti se suorittaminen ja se ettei voinut ajatella todistajien opeista eri tavalla, ja ennenkaikkea entisten todistajien kylmä kohtelu.
" Lupaan lukea raamatun ja raitistuu
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
-
am-ha·’a’rets
Siitä, että todistajana ollessasi et tiedä mistä jatkuva ahdistuneisuutesi johtuu.
"Life is what You make of it."
-
rippeli
Kaiken valheellisuus.am-ha·’a’rets kirjoitti:Siitä, että todistajana ollessasi et tiedä mistä jatkuva ahdistuneisuutesi johtuu.
Esitettiin että kokouksessa on kivaa, vaikka kaikilla kävi aika pitkäksi ja harmitti jo lähtiessä kun menee ilta pilalle. Sama kenttäilyn suhteen. Kukaan ei nauttinut siitä oikeasti, mutta silti kaikki teeskentelivät nauttivansa etteivät joutuisi huonoon valoon. Kaikki muka inhosivat maailmallisia juhlia, vaikka sitten kuitenkin olisivat halunneet viettää. Jouluna syötiin kinkkua ja uutenavuotena ammuttiin salaa raketteja. Kaikki esittivät vilpitöntä ja rehellistä, vaikka olivat kaikkea muuta. Ei ihme että lahkossa ahdistutaan. Kukaan ei koskaan uskaltanut sanoa että "Eihän keisarilla ole vaatteita ollenkaan".
Let me go Master I hate you so