Aivoissa jättiyllätys

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Re: Aivoissa jättiyllätys

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Tuotakin olen joskus miettinyt. Kuinka suuri ON aivojen kapasiteetti ja miten se on mitattu... että tuo 'kymmenes osa' on voitu todeta?
Lisäksi olen aina luullut, että ihmisellä on aivot kokonaisuudessaan toiminnassa... ainakin aivovaurion suhteen en ole kuullut kohdasta, jossa esim. verisuonen katkeaminen ei vaikuttaisi mitenkään. :roll:
Itse luulen, että muut ihmiset käyttävät koko aivojaan, mutta Jehovan todistajat Vartiotorniseuran vaatimuksesta rajoittavat aivojen käyttöä mm. ajattelussa, ettei vain lipsahdeta "riippumattomaan" ajatteluun. He säästävät loppuosan aivoistaan paratiisin puolelle. :lol:
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

RaM kirjoitti:Tuosta juomavedestähän on vielä pitkä matka aivoihin...
Noin parikymmentä cm suusta laskien, onneksi, muutoin saattaa seurata vaikka tällaista. Hui! :wink:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Johanneksen poika kirjoitti:
RaM kirjoitti:Tuotakin olen joskus miettinyt. Kuinka suuri ON aivojen kapasiteetti ja miten se on mitattu... että tuo 'kymmenes osa' on voitu todeta?
Lisäksi olen aina luullut, että ihmisellä on aivot kokonaisuudessaan toiminnassa... ainakin aivovaurion suhteen en ole kuullut kohdasta, jossa esim. verisuonen katkeaminen ei vaikuttaisi mitenkään. :roll:
Itse luulen, että muut ihmiset käyttävät koko aivojaan, mutta Jehovan todistajat Vartiotorniseuran vaatimuksesta rajoittavat aivojen käyttöä mm. ajattelussa, ettei vain lipsahdeta "riippumattomaan" ajatteluun. He säästävät loppuosan aivoistaan paratiisin puolelle. :lol:
Tämä aivotoiminnan tarkoituksellinen alasajo on kyllä minullakin tieodssa ja omaan jopa henkilökohtaista kokemustakin siitä. Jotenkin minulle on jäänyt kummittelemaan tuo esitetty käsitys biologisesta vajaatoiminnasta. Olisi mielenkiintoista jostain lukea sen toteamisperusteista.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Jos hypätään tuon kohdan yli ja ajatellaan vaikka niin, että ne ovat olleet olemassa ikuisesti. Pompataan siitäkin (abiogeneesistä) hieman eteenpäin ja ajatellaan maapalloa. Voiko maapallolla olevat vety- ja happimolekyylit yhtyä itsestään niin, että muodostuu h2O?
Mikään ei viittaa siihen, että happi- ja vetyatomit ovat olleet olemassa ikuisesti.

Happi- ja vetyatomit voivat yhtyä vedeksi "itsestään" siinä mielessä, että luonnonlait saavat ne kohtaamaan. Mutta ensin on tarvittu luonnonlait. Itse olen sitä mieltä, että nekin ovat älykkään suunnittelijan aikaansaannosta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
RaM kirjoitti:Tuosta juomavedestähän on vielä pitkä matka aivoihin...
Noin parikymmentä cm suusta laskien, onneksi, muutoin saattaa seurata vaikka tällaista. Hui! :wink:
No toisenlaisiakin seurauksia voisi olla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesip%C3%A4%C3%A4
Onneksi painovoima vaikuttaa virtauksen suuntaan... mutta maaten juominen saattaa olla vaarallista.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Johanneksen poika kirjoitti: Happi- ja vetyatomit voivat yhtyä vedeksi "itsestään" siinä mielessä, että luonnonlait saavat ne kohtaamaan.
Ohitetaan se abiogeneesi kun ei tähän asiaan varsinaisesti kuulu... tai toki kauempana taustatekijänä.

Totesit että h2O voi syntyä maapallolla itsestään. No niinhän se toki onkin. Kun menemme tästä eteenpäin, niin vettä ja erityisesti JUOMAVETTÄ voi syntyä ja onkin syntynyt itsestään. Silti ihminen ei osaa sitä tehdä. Valmiinkin veden puhdistaminen on todella hankalaa ja tällä hetkellä liki mahdotonta.

Tuo vesiongelmakaan ei siis siitä huolimatta, ettei ihminen osaa sitä vielä ratkaista eikä valmistaa juomavettä, ole todista jumaluudesta.

Jos näin yksinkertainenkaan asia ei sitä ole, niin miksi jokin mutkikkaampi maapallolla esiintyvä rakenne olisi?
Jaakko Ahvenainen

Tai pää alaspäin. Hui kuhistus! Toisaalta meriveden natrumkloridista ja glukoosista saadaan makeaan veteen laimennettuna ifuusioliuos, jonka yliannostus voi johtaa aivijen kuivumiseen Tsikaa tästä. :shock:
Jaakko Ahvenainen

RaM kirjoitti:Silti ihminen ei osaa sitä tehdä.
Höps, Israelin rannikoilta Saudeihin on täynnään vedentislaamoita, joista suola(t) ja muu töhkä erotetaan merivedestä. Systeemi maksaa, mutta makeaa vettä saadaan. :? Ja onhan nesteytyksellä merkityksensä aivoihinkin - kenen duunaamat nämä omani ovat, iskää ja äiskää epäilen. Ne teki silleen ja sitten kävi tälleen, ei maha mittään. :D
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Höps, Israelin rannikoilta Saudeihin on täynnään vedentislaamoita, joista suola(t) ja muu töhkä erotetaan merivedestä.
Tarkoitatko tislaamista, siis ositusta lämpötilan perusteella? Saharassa meidän suolainen vesi ionipuhdistettiin sähköisesti, ei siis tislaamalla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Törmäsin näihin puhdistamoihin jo 70-luvun lopulla kanariansaarilla, mutta niiden todellinen puhdistusteho oli hyvin heikko. Vesi oli edelleen suolaista vaikkakin pahimmat pasiliskot olivat hätistetty pois.
Jos missään määrin järkevään hintaan toimivia puhdistamoja olisi, ei vesipulaakaan olisi vaan afrikkaan pumpattaisiin juomavettä tonneittain. Näinhän ei kuitenkaan ole kuten tiedämme.
Lothar II

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Palaisin tuohon myyttiin mitä VT-seura on monissa esitelmissäänkin tuonut esiin, että ihminen muka käyttäisi aivoistaan vain 10 %.
Aivoilla ei ole mitään tunnettua sadan prosentin tehoa, josta pienempiä tehoja voitaisiin laskea. Aivot toimivat kussakin tilanteessa tehtävän vaatimalla teholla,
hukkakäytölle ei ole löydetty tietääkseni mitään tutkimukseen perustuvaa todistetta.

Myytti on kait lähtöisin ruotsalaiselta tiedemies/mystikko E.Svedenborgilta, joka uskoi aivojen yliluonnollisiin kykyihin.Myyttiä ovat pitäneet yllä "kehityskurssien" tarjoajat
ja muut maailmanparantajat.

JT-seuralle myytti on varsin sopiva, koska sehän tukee oppirakennelmaansa, jonka mukaan ihmislaji rappeutuu koko ajan.

Muuten, minulla on taasen vaikeuksia päättää uskoakko sattumaa vai älykästäsuunnittelijaa, älykkäänsuunnittelijan olemassaolosta.
Markku Meilo

RaM kirjoitti:Vesi oli edelleen suolaista vaikkakin pahimmat pasiliskot olivat hätistetty pois.
Ainoastaan pesuvetenä me ionipuhdistettua vettä Saharassa käytimme, uskoakseni sikakaan ei olisi juonut sitä vettä vinkumatta - ei tosin päästy tiukan islamilaisessa maassa sialle juottamaan.
Markku Meilo

Lothar II kirjoitti:Aivoilla ei ole mitään tunnettua sadan prosentin tehoa, josta pienempiä tehoja voitaisiin laskea. Aivot toimivat kussakin tilanteessa tehtävän vaatimalla teholla,
hukkakäytölle ei ole löydetty tietääkseni mitään tutkimukseen perustuvaa todistetta.
Aika ajoin telkkarissa näytetään aivokuvia ja esitetään mikä osa milläkin ärsykkeellä aktivoituu. Kai asiansa osaavat ammattimiehet olisivat jo näyttäneet oikein kuvan kanssa miten jakautuu se vaikka 90 %, joka ei ole käytössä.
JT-seuralle myytti on varsin sopiva, koska sehän tukee oppirakennelmaansa, jonka mukaan ihmislaji rappeutuu koko ajan.
Jep, ja se Vt-seuran kauppaama rappeutuminen on länsimaissa helppo havaita esimerkiksi lapsikuolleisuuden rajuna laskuna, odotetun eliniän pitenemisenä, keskipituuden kasvuna ja hävitettyinä sairauksina.
Jaakko Ahvenainen

Markku Meilo kirjoitti:Tarkoitatko tislaamista, siis ositusta lämpötilan perusteella? Saharassa meidän suolainen vesi ionipuhdistettiin sähköisesti, ei siis tislaamalla.
Aivan oikein huomautettu. Tislausmenetelmää käytetään lähinnä pienten vesimäärien ollessa kyseessä, esim pelastuslautoilla. Käytännössä kai pitäisi puhua käänteisellä osmoosilla toimivista vesilaitoksista, vaikka kenties osmoosillakin voitaisiin sama homma hoitaa pienemmällä energialla, ainakin teoreettisesti. Makeaa vettä voidaan kuitenkin merivedestä tuottaa. Siinailla ei ollut vesipulaa. Meille vesi tuli Israelin puolella olevasta isosta lähteestä, johon oli asennetu aggregaatilla toimiva pumppu, jolloin se saatiin helposti säiliöautoon. Se kloorattiin sen makuiseksi, että Syyrialainen pullotettu vesi oli miellyttävämpää juoda.

Itse asiassa mulla taitaa vieläkin olla karttalehdyköitä, johon kaikki lähtet on merkitty ja niiden vedenlaatu. Osa on juomakelpoista, osa suolapitoista, mineraalipitoista ja kuumaa (about 60-70 asteista). Muuan israelilainen geologi väitti Siinain hiekkojen alla olevan mahtavat makean veden varat. Tämä pitänee paikkansa. Ainakin Abu Rudeisin öljykylässä on nykyisin mahtava vesitorni Google-kartasta katsoen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kuva
Tuossa on miehen aivoista saatu tieteellisen tutkimuksen kaaviokuva.
Naisen aivoista ei ole tietoa... tai on niistä siis tietoa mutta ei vastaavaa kuvaa. :oops:
Vastaa Viestiin