Huijatuksi tuleminen

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

YksinäinenSusi

Huijatuksi tuleminen

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Telkkarista katselin sitä pimeän puolella ohjelmaa ja siinä sanottiin , että kaikkia ihmisiä voi huijata ja erityisesti ne jotka uskovat ettei heitä voi huijata niin ovatkin juuri niitä jotka joutuvat huijatuiksi.

Sen sijaan ihminen joka myötää voivansa joutua huijatuksi , osaa varoa ja ajatella herkullista palaa monelta eri näkökulmalta ja miettii että voisiko tässä täyttyä huijauksen tuntomerkit.

Olen itse ajatellut olevani tyhmä , kun minua on voitu huijata useammankin kerran elämässä . Syynä siihen lienee ylikiltteys ja kyvyttömyys ymmärtää ihmisiä. Olen saanut huonot kortit eläämää ajatellen jo lapsena, tosin tämä ei ole tietenkään järkevä puolustus koska Elvis Presleykin kasvoi hyvin köyhissä oloissa lapsena ja hänestä tuli rock'in kuningas.

Eli ei huonot kortit ratkaise vaan se miten niillä pelaa, jos pelaa taitavasti saa parempia kortteja jne...

Olenhan minä tietysti tyhmä ollutkin ja se on masentavaa , mutta siinä ohjelmassa sanottiin että on sellaisiakin ihmisiä , joita voi huijata jatkuvasti , ja minä en aio enää ainakaan jatkaa omalta kohdaltani huijatuksi tulemista. Teen vain mahdollisimman pienipalkkaista rehellistä työtä jne.

Ahdistavan lapsuuden lisäksi , nuoruus jehovantodistajuudessa sekoitti jatkuvasti päätäni , enkä päässyt kehittymään ihmisenä sosiaalisesti oikein. Mutta itse sinne teini-ikäisenä typerästi menin mukaan, en voi ketään syyttää , paitsi niitä JT-henkilöitä voisin hiukan syyttää , jotka laittoivat pelon sydämmeeni ja saivat minut ansaan. Jehovan pelko vie järjen ja tekee kyvyttömäksi toimia normaalisti.

En siis puolustele , enkä syyttele sanon vain miten asiat kohdallani oli. Ja viime kädessä tein ratkaisut itse ja menin tiukkapipojen kelkkaan , koska Harmagedonkin on aina parin, kolmen vuoden päässä.

Minua on voitu huijata , ottaa rahat useammankin kerran , mutta nykyään olen tehnyt päätöksen , että asioin vain rehellisten ihmisten kanssa ja olenkin pannut välit poikki kaikkiin , jotka esim. juopottelevat joka viikko paljon, nämä ovat juuri niitä jotka tulevat pummaamaan , kun ovat viinan tuskissaan ja rahattomia.

Olen ollut tyhmä ja sairas ja kaikkea paskaa siltä väliltä , mutta en jaksa olla sellainen enää , kiitos tästä päivästä ja ryhmän tuesta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Natsku

Re: Huijatuksi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Natsku »

Jarkke: sulla on usein hyviä analyysejä ja rehellistä kerrontaa entisestä elämästäsi. Kuitenkin sydämestäni toivoisin, että olisit itsellesi armollisempi. Olet joutunut manipuloiduksi lahkoon, joka on tuonut sinulle paljon pahaa elämään. Nyt olet päässyt siitä eroon, ja toipumassa. Toivon, että voisit antaa itsellesi anteeksi virheet, joita olet tehnyt. Uskon, että se helpottaisi sinua paljon.

Vaikka et ikinä unohtaisi niitä vääryyksiä, joita sinua kohtaan on tehty, olisi hyvä, että kykenisit antamaan anteeksi itsellesi. Tämä kaikella ystävyydellä. :)
YksinäinenSusi

Kiitos Natsku , se onkin minulle hyvin vaikeaa tuo itselle anteeksi anto, se on jonkinlainen vaikea noidankehä. Ilmeisesti kun on oppinut inhoamaan ja vihaamaan itseään ,niin on itsensä pahin vihollinen ja noidankehä senkun jatkuu.

Mutta tuo noidankehä oli minulla muutama vuosi sitten niin paha ja vaikea , että jaksoin vain nousta sängystä keittämään teetä kun luin vain fantasia ja kauhukirjallisuutta , joihin pakenin elämän todellisuutta. Että jotain edistystä on kyllä tapahtunut , nyt ei ole niin voimakas noidankehä , mutta silti häiritsee esim. keskittymiskykyä paljon.

Mutta toivon että vähitellen pääsisin eroon noidankehästä , se kuluttaa energiaa paljon.
:roll:
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Natskulle kompsit; siinä tulikin jo sanottua kaikki se, mitä aloituksen perusteella itsekin tuumin, joten tyydyn vain nyökyttelemään. :wink:
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
YksinäinenSusi

Kiitos myötätunnosta , olen alkanut ymmärtää että nyt on aika ottaa seuraava askel ja panna taas elämää enemmän ojennukseen . En aio enää kalastella enempää myötätuntoa näiltä palstoilta , koska en ole ainoa joka tarvitsee sitä.

Ryhdyn paremminkin olemaan kiinnostuneempi muista kärsivistä ja kirjoittelemaan enemmän asiaa ,joka ei koske minun kärsimyksiäni.

Ymmärrän , että itsesäälikin voi olla eräs vihollinen jos siinä alkaa rypemään ja nyt kun olen saanut apua ja myötätuntoa , niin ryhdyn panemaan elämääni vai yksinkertaisesti järjestykseen.

Kiitos teille kaikille avusta , kirjoittelen jatkossakin mutta yritänkin olla kiinnostuneempi teistä muista , olisi väärin olla kiinnostunut vain itsestään , varsinkin kun te kaikki olette auttaneet minua. :o
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kiitos myötätunnosta , olen alkanut ymmärtää että nyt on aika ottaa seuraava askel ja panna taas elämää enemmän ojennukseen . En aio enää kalastella enempää myötätuntoa näiltä palstoilta , koska en ole ainoa joka tarvitsee sitä.

Ryhdyn paremminkin olemaan kiinnostuneempi muista kärsivistä ja kirjoittelemaan enemmän asiaa ,joka ei koske minun kärsimyksiäni.

Ymmärrän , että itsesäälikin voi olla eräs vihollinen jos siinä alkaa rypemään ja nyt kun olen saanut apua ja myötätuntoa , niin ryhdyn panemaan elämääni vai yksinkertaisesti järjestykseen.

Kiitos teille kaikille avusta , kirjoittelen jatkossakin mutta yritänkin olla kiinnostuneempi teistä muista , olisi väärin olla kiinnostunut vain itsestään , varsinkin kun te kaikki olette auttaneet minua. :o
Jokainen vuorollaa ja asiat ajallaan. Sitähän tämä vertaistuki pohjimmiltaan on. Kiitos vaan avoimista ja ilmeisen rehellisistä kirjoituksistasi.
Let me go Master I hate you so
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Kiitos minunkin puolestani kirjoituksistasi. On erittäin hyvä asia että kykenee pohtimaan ja erittelemään elämäänsä. Itse olen sitä mieltä ettei tässä elämässä tarvitse olla tyhmä tullakseen huijatuksi tai kärsiäkseen toisten takia. Sattuma ja olosuhteet ratkaisevat. Itse voisin ajatella olevani oikein tosi tyhmä. Sain aika heikot eväät lapsuudenkodista alkoholisti-isän myötä. Teininä hain hyväksyntää miehistä seksillä sillä seurauksella että sain lapsen 19-vuotiaana. Lapsen isä ei tietenkään koskaan ollut kiinnostunut huolehtimaan omastaan. Parikymppisenä jt-sisaret ilmestyivät ovelleni ja puhuivat minut ympäri paratiisilupauksillaan. Ja kun noin kymmenen vuotta sitten erosin, löysin itselleni tosi sairaan miehen jolla on monia narsistisia piirteitä. Voisin hyvällä syyllä ajatella että olen ollut tyhmä koska kaikki nämä asiat tapahtuivat. Mutta en ajattele niin. Ei ole minun tyhmyyttäni että isäni joi. Ei ole minun tyhmyyttäni että jouduin hakemaan lämpöä miehiltä kun en sitä vanhemmiltani koskaan saanut. Ei ole minun tyhmyyttäni että mies ei tuntenut vastuutaan tekemistään vaan jätti lapsen huolenpidon minulle. Ei ole minun tyhmyyttäni että haksahdin kaikkien huonojen kokemusteni jälkeen ihanalta kuullostavaan tulevaisuuden uskoon. Ei ole minun tyhmyyttäni että joku mies on sairas mieleltään ja siksi kohteli minua huonosti. Minulle vaan tapahtui kaikki nämä asiat. Olosuhteet olivat sellaiset. Minun elämääni sattui turhan monta "vääränlaista" ihmistä. Kukaan ei ole niin viisas että voisi varoa etukäteen karikoita joita muut järjestävät. Ei ihmisten otsissa lue millaisia he ovat, se selviää vasta kun tutustuu. Ja kun tutustuu, voi saada siipeensä. Silti se ei ole siipeensä saaneen vika, vaan näiden huonosti käyttäytyvien ihmisten jotka loukkaa läheisiään. He tässä eivät osaa elää. He tässä ovat tyhmiä ja kykenemättömiä elämään tätä elämää oikein niin kuin se kuuluu. Rehellisyys on ensimmäinen askel parempaan. Se, että pystyy myöntämään oman haavoittuvuutensa, on oikeasti todella vahva ihminen. Tsemppiä sinulle!!
YksinäinenSusi

Tupuna kirjoitti: Kukaan ei ole niin viisas että voisi varoa etukäteen karikoita joita muut järjestävät. Ei ihmisten otsissa lue millaisia he ovat, se selviää vasta kun tutustuu. Ja kun tutustuu, voi saada siipeensä. Silti se ei ole siipeensä saaneen vika, vaan näiden huonosti käyttäytyvien ihmisten jotka loukkaa läheisiään. He tässä eivät osaa elää. He tässä ovat tyhmiä ja kykenemättömiä elämään tätä elämää oikein niin kuin se kuuluu.
Kiitos analyysistä , aionkin soveltaa ja mietiskellä samoilta kanteilta asioita ,olen ollut lähes erakko jo vuosia koska en enää ole luottanut kehenkään , mutta sekään ei ole hyvä.

Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä pärjätäkseen , eihän työntekokaan onnistu jos yhtään ei tule toimeen ihmisten kanssa , kuten minulle on käynyt. Nykyäänkää en voi tehdä kuin sellaista työtä jonka saa hoidella yksikseen , kuten tehdas siivous jota teen.

Täytyisi tosiaan vain tutustua ihmiseen , ja jos osoittautuu hälyttäviä merkkejä , niin kannattaa laittaa varmaan välit poikki jyrkästi , yleensä sellainen ihminen ,joka käyttää toista hyväkseen tahallisesti vaikapa vaan pummaamalla , eikä maksa takaisin - niin sellainen ihminen ei voi oppia koska hän ei halua. Hän on keksinyt tavan saada helposti rahaa ilmaiseksi.

Kerran yritin saarnata pummaajalle sanomalla että itse en koskaan pummaisi ,ja jättäisi maksamatta lainaa , tähän se pummi sanoi vain päättäväisesti että,"Joo,mut mää pummaan."

Sellaisella ihmisellä ei näyttäisi olevan oikeanlaista selkärankaa , vaan hän tietää että tietyllä tavalla esittäen lainapyynnön voi saada jonkun hyväuskoisen antamaan jonkin lainasumman ja jos tämä ei anna niin hän siirtyy vain seuraavaan jne... kunnes joku antaa.

Sellainenkin sanonta on että "Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa." Pummilla on juuri tämä filosofia , myös narsistit ovat mielestäni usein myös pummeja.

Mielestäni juuri sitä kannattaakin katsoa ihmisessä , että juoko hän joka viikko viinaa , jos juo niin se on jo merkki ,ettei kannata hengailla semmosen kanssa , koska nämä ovat juuri usein myös narsisteja ja välinpitämättömiä toisten tunteista olevia ihmisiä , he eivät ajattele muuta kuin sitä mistä saada lisää alkoholia ja juri he usein pummaavat.

Olen tavannut sellaisiakin pummeja , jotka tulevat vielä pummaamaan lisää vaikka eiivät entisiäkään velkojaan maksaneet , sellaiset ovat jo tosi sairaita(tai tosi ovelia omasta mielestään).
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Ja sellainenkin sanonta on että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ne jotka käyttäytyvät ylimielisesti ja välinpitämättömästi toisia kohtaan, saavat lopulta tuntea sen omissa nahoissaan. Ei sellaisen ihmisen kanssa kukaan halua viettää aikaansa. He joutuvat aina etsimään uusia ja uusia höynäytettäviä ja samalla tuhoavat omaa mainettaan.

Oma luokkansa on sitten nämä joilla on jokin narsistinen tm persoonallisuushäiriö. He eivät edes pysty näkemään oman käyttäytymisensä pahuutta vaikka siitä heille sanoisi monikin ihminen. Narsisti osaa kääntää kaiken niin että hän on uhri ja se mitä hän tekee toiselle onkin lopulta niin että tuo toinen on tehnyt sen hänelle. Mitkään saarnat tai vetoomukset eivät auta. Narsisti luo ihan ikioman todellisuutensa johon kuuluvat kaikenlaiset valheet, itsekäs tarvitseminen ja täydellinen empatian puute. Toisen tunteilla ei ole mitään arvoa, toinen ihminen on vain käyttöväline omille tarpeille.

Oli sitten kyse jostain persoonallisuushäiriöisestä tai muuten vaan ikävästä tyypistä joka toistaa jatkuvasti samaa kaavaa, ei kannata antaa sen tapahtua eikä uskoa muutoslupauksiin. Täytyy pitää puolensa ja säilyttää itsesuojeluvaistonsa. Kaikenlaisille pummaajille voi todeta että menepä kokeilemaan onneasi jonnekin muualle, mulla on parempaa tekemistä rahoilleni. Toista ei voi muuttaa mutta itseään voi suojella kun lähtee kävelemään tilanteesta. Kuitenkin tässä maailmassa on enemmän niitä mukavia ihmisiä jotka eivät pummaa, petä, valehtele ja käytä koko ajan muita hyväkseen. Ja on hyvä muistuttaa itselleen, että on ihan hyvä tyyppi ja ansaitsee paljon parempaa ja että kenelläkään ei ole oikeutta polkea jalkoihinsa. Minä olen oppinut sanomaan suoraan kaikenlaisille ihmisille jos koen että yrittävät polkea. Fiksut ihmiset alkaa toimia toisin ja ääliöt kääntyy kannoillaan ja jättää mut rauhaan. Liika kiltteys ja hyvä käytös on osattava erottaa toisistaan ja joskus on ihan terveellistä ottaa v-mäisen ihmisen rooli, sellaista nämä ikävät tyypit jatkossa karttavat.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kiitos analyysistä , aionkin soveltaa ja mietiskellä samoilta kanteilta asioita ,olen ollut lähes erakko jo vuosia koska en enää ole luottanut kehenkään , mutta sekään ei ole hyvä.
Mustavalkoisen ja yhteiskuntavihamielisen jehovantodistajuuden jälkeen totuttautuminen yhteiskuntaan ei käy käden käänteessä, se edellyttää punnerrusta.
Kerran yritin saarnata pummaajalle sanomalla että itse en koskaan pummaisi ,ja jättäisi maksamatta lainaa , tähän se pummi sanoi vain päättäväisesti että,"Joo,mut mää pummaan."
Faija antoi mulle aikoinaan hyvän esimerkin. Siltä joku täysin vieras pummasi puuttuvia markkoja aamupuuroon, faija kertoi todenneensa, että mennään syömään aamupuuro yhdessä, hän maksaa - tarjous ei kelvannut.

Minusta täysin ventovieraiden pummien tukeminen rahaa tarjoamalla on epämoraalinen sijoitus. Moraaliselta kannalta aivan samaa kuin pummin nk. ystävien naruttaminen käyttämällä hyväksi nk. ystävyyttä. Mulle oma paikallinen alalajinsa on esimerkiksi Itiksen ulko-ovilla kontillaan olevat ulkomaalaiset. Suomessa ei kenenkään (etenkään EU-kansalaisen) tarvitse kontata hangessa ja väristellä pahvimukia pakkasessa.

Näitä riittää moneen junaan, kerran multa pummattiin Itiksestä viittä euroa, että pääsee kotiin Olariin. Sanoin olevani seuraavaksi matkalla Kivenlahteen ja voin heittää Olarin kautta - kävi kuten faijan kaurapuurotarjouksen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
YksinäinenSusi

Kerran eräs tuttuni joka oli ollut metsurina vääntämässä pölliä 25 vuotta ja oli aika riskin oloinen ihan oikeastikkin, käveli siis Turun toreilla ja joku pummi rupesi pyytämää rahaa , että kun on nälkä.

No metsuri sanoi että aijaa ,no minäpä ostan hampurilaisen tuosta kojusta ja osti sitten , ja pummin täytyi ryhtyä syömään.

Kaverin oli pakko sitten syödä ,kun ei kehdannut kieltäytyä enää kun toinen oli jo ostanut.

Tuo metsuri sanoi , että näki selvästi että kaveria harmitti, mutta söi se sen kuitenkin , ei siinä mitään.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Kerran eräs tuttuni joka oli ollut metsurina vääntämässä pölliä 25 vuotta ja oli aika riskin oloinen ihan oikeastikkin, käveli siis Turun toreilla ja joku pummi rupesi pyytämää rahaa , että kun on nälkä.

No metsuri sanoi että aijaa ,no minäpä ostan hampurilaisen tuosta kojusta ja osti sitten , ja pummin täytyi ryhtyä syömään.

Kaverin oli pakko sitten syödä ,kun ei kehdannut kieltäytyä enää kun toinen oli jo ostanut.

Tuo metsuri sanoi , että näki selvästi että kaveria harmitti, mutta söi se sen kuitenkin , ei siinä mitään.
Miekin kävelin kerran Turun torilla. Narkkarin näköinen tyyppi tuli pummaamaan rahaa. Sanoin että ei ole ylimääräisiä.
Mies veti herneet nenään ja uhkasi hakata meidät kaikki. Näytti malliksi pari karate potkua ja kaatui päälleen.
Piti sitten herätellä kaveri tajuttomuudesta.
Rahaa en silti antanut.
Let me go Master I hate you so
robert.kardin

Viesti Kirjoittaja robert.kardin »

Minua on joskus masentaanut see, että ihminen, kenen täysin luotin, niin hän huijaskin minua ja sitten viellä keksi jälkenpäin juttuja selään taka. On see kyllä tosi raukkamaista ja ei tämmösellä henkilöllä ole selkäruotoa.
Itseäni on kyllä paljon auttanut terveet harrastukseet ja positiivinen ajatelutapa. Jos elämä on täynnä mukava tekemistä, niin ei jää aika murjotamiseen, eikä vikojen etsimiseen, vaan aika kulu ratkaisujen löytämiseen. Itse olen vuosijen varrella harrastanut kaikenlaista, esimerkiksi tekniikan korjaminen ja vaikkapa uunien rakentaminen on suuri haaste, missä on aina oppimistä. 10 v.sitten rupesin naislogikaan tutkijaksi ja puuhia riitä.Saan aina autta toisia ihmisiä ja olla tarpelinen yhteiskunnassa.
Isazkar

Viesti Kirjoittaja Isazkar »

Ajattelin samoin, kuin Jarkke, että minä se kokoajan valitan omaa kurjaa kohtaloani ja kertoilen kokemiani vääryyksiä, mutta kun ViHDOIN voi kertoa, on ihan pakko vaan kertoa. Kai se pää tulee jossain vaiheessa, eikä ole enää edes kerrottavaa.
Jokaisesta tarinasta, mitä täällä lukee, tulee uusi muisto: juu, tommostahan meilläkin - ja taas pitää kirjottaa.

Täällä on tosi paljon uskomattomista asioista selvinneitä ihmisiä - hatunnosto kaikille teille - kukaan ei ole tyhmä, meitä on käytetty hyväksi ja nyt on vain yritettävä parantaa haavat. Olen aina pitänyt itseäni ihmisenä, jonka ei tarvitse jauhaa ongelmista jonkun "kallonkutistajan" kanssa, vaan selvitän ongelmani yksin, mutta tarve selvittää näitä kokemuksia on vaan kasvanut. En ole löytänyt ihmistä, jonka kanssa näitä asiota voisi jakaa, sisarusten kanssa nämä asiat ovat jotenkin tabu, aiheuttavat niin suurta ahdistusta, että keskustelu loppuu heti alkuun. Kukaan ei halua palata muistoissaan niihin aikoihin, jolloin elämä loppui ja painajainen alkoi. En tiedä, ovatko saaneet mistään apua, osa on valinnut kuningas alkoholin, kuten vanhempanikin, osa yrittää selvitä muilla keinoin.
Onhan se totta, että joskus kun muistelee jotakin, tuntuu AIVAN USKOMATTOMALTA, miten tyhmiä ja julmia omat vanhemmat voivat olla. Miten uskonto sumentaa ihmisen mielen ja kaikki sairas, pervessi, väkivaltainen ja humalainen käyttäytyminen onkin yhtäkkiä sallittua, kunhan on jt ja menossa tossut ojossa paratiisiin, teki mitä hyvänsä. Kukaan ei edes uskoisi, jos kertoisin jollekkin, joka ei ymmärrä jt- touhuista ja heidän "täydellisestä" elämästään mitään.
Terveet harrastukset ovat varmaan yksi tärkeä tie selviytymiseen, kuten robert kirjoitti. Mielekäs harrastus, johon/joihin on intohimo, ne antavat ihmiselle paljon ja liikunta tuottaa mielihyvää ja on paljon terveellisempää, kun aivojen ja tuskan sumentaminen viinalla.

Mustia hetkiä tulee silti, vaikka hyviä hetkiä on paljon.
En ole kovin kunnianhimoinen, mutta sattumalta olen menestynyt harrastusteni parissa. Silti, kun loiston hetki on mennyt, voi seuraavassa hetkessä olla sama häpeän tunne, joka tuli kun isä kännipäissään huoritteli jo nuoresta asti.
Kaikki kehut menevät aina toisesta korvasta ulos ja ne huorittelut ja haukkumiset asuu tiukasti pääkopassa.
Kadehdin usein ihmisiä, joilla ei niin kovin häävisti mene muuten, mutta varmuus ja itseluottamus on niin huipussaan, että aivan naurattaa.
Miten ihmeessä sellaisen saa? Ehkä se on niiden lahja, joita vanhemmat rakastivat ehdoitta.
Jaakob

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Isazkar kirjoitti:Miten ihmeessä sellaisen saa?
Ei sitä saakaan, se pitää itse rakentaa. Ei käy ihan helposti ja nopeasti, mutta onnistuu kyllä. Tiedän kokemuksesta.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Vastaa Viestiin