"Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Poltergeist kirjoitti:
Tuossa nettiversiossa ei välttämättä ole aina noita viitteitä.
Jep. Se tosin riippuu nettiversiosta. http://www.uskonkirjat.net -sivustolla on nettiraamatut, joista alaviitteet kyllä löytyvät.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Poltergeist
Viestit: 119
Liittynyt: 25.10.2010 23:48

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Poltergeist »

kirjallisuusveli kirjoitti:
Poltergeist kirjoitti:
Tuossa nettiversiossa ei välttämättä ole aina noita viitteitä.
Jep. Se tosin riippuu nettiversiosta. http://www.uskonkirjat.net -sivustolla on nettiraamatut, joista alaviitteet kyllä löytyvät.

Tota noin, onko todella tuossa 33/38-versiossa tuossa kohtaa 2. moos. 6:3 jotain alaviitteitä? En saa sellaisia kyllä näkyviin.

3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.


Sen sijaan American Standard:

3 and I appeared unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, as [1] God Almighty; but [2] by my name Jehovah I was not [3] known to them. [1) Heb El Shaddai 2) Or as to 3) Or made known ]

Vuoden 1992 käännös:

3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut. [1. Moos. 17:1, 1. Moos. 26:24, 1. Moos. 35:11]
Forgive me, Father, for l have sinned. Endlessly.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Milloinka hän odottaa muutosta taivaaseen pääsevien perusteisiin, että 1935 suljettiin kirjat, kunnes sitten taas avattiin ja että sitten julkaistaan yhden tarkkuudella erilaisia lukuja vuosittain itsensä' taivaaseen kirjanneista. Ehkä he osaisivat kertoa, kuinka heidän mielestään sitten taivaassa tulee Jumalaa puhutella ?
Eikä sekään riitä, ovi suljettiin ekan kerran 1881 ja sitten huomattiin, että se olikin raollaan aina vuosiin 1931/1935, jolloin se suljettiin ja nyt huomattiin sen olevan edelleen raollaan.
Eikö, kun oppikirjan mukaan jumala kutsuu sinne taivaaseen, Hän kutsua esittäessään myös esittele itsensä, kuinka Hän tuolloin itsensä lausuu ?
Tämä nimiasiakin on niitä pieniä eritysipiirteitä, joilla ei ole mitään käytännön merkitystä lähimmäisenrakkauden kanssa, näillä erityispiirteillä halutaan esittää olevansa lähimmäisenrakkaampi kuin kukaan muu. Jos uskoisin jumalaan, niin minulle olisi aivan samantekevää olisko jumala yksi persoona ja hänellä elintärkeitä apupersoonia, vai koostuisiko jumala joukosta osapersoonia. Kyseinen tieto ei minulle vaikuttaisi millään tavalla siihen miten suhtautuisin lähimmäisiini.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Poltergeist kirjoitti:

Tota noin, onko todella tuossa 33/38-versiossa tuossa kohtaa 2. moos. 6:3 jotain alaviitteitä? En saa sellaisia kyllä näkyviin.
Enpä saa muuten minäkään tuosta nettiversiosta sitä esiin. Pistetään se ihan mustavalkoisen version mukaan. 2. Moos. 6:3:n alaviite KR33:ssa: "Hebreaksi Jahve"
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Koen, että ongelmia voi olla monella tasolla, ensimmäinen juttu on kuitenkin, että Raamattu on kirjoitettu noudatettavaksi ilman tulkintaongelmia. Siten tuo tokan käskyn sisältökin on juuri Pyhä käyttö, ihan totta.
Jotenkin tässä vaiheessa tulee mieleen, että tuosta pyhästä käytöstä keskustelu on nimenomaan saivartelua (josta toki itsekin nautin). Jos maallistamme hieman näkemystä ja katsomme mikä on 'pyhää käyttöä' liike-elämässä silloin kun solmitaan vaikka miljoonien laitekauppa. Kyseinen, useiden kymmenien sivujen (ilman satojen sivujen liitteitä) laajuinen, toimitussopimus alkaa usein tyyliin Firma Oy, jota tässä sopimuksessa nimitetään tästä eteenpäin "myyjäksi" sitoutuu toimittamaan tämän sopimuksen mukaisen laitteiston Lafka Oy:lle, jota nimitetään tässä sopimuksessa "ostajaksi". Sen jälkeen myyjää ja ostajaa nimetään jos jonkinlaisten vastuittensa ja toimituslaajuuksiensa yhteydessä, eikä kummallekaan sopijapuolelle ole epäselvää kummasta näistä kahdesta yrityksestä kulloinkin on kyse.

Siinä on yhden mallin sitovaa ja 'juridisesti pyhää' käyttöä. Jos sitten aikoinaan VT:n toinen 'sopijapuoli' on dokumentoidessaan katsonut asialliseksi toimia edellä kuvaillulla tavalla, niin ainakin minun oletettua mahdollista teoreettista jumaluskoani ei häiritsisi korvikenimi, joka kuvaisi sopimussuhteen luonnetta. Erisnimen tarpeeton hokeminen tuntuisi tällä syömisellä ja tähän maailmanaikaan vastenmieliseltä. Lisäpiirre on UT:n kuvaus uskonpuhdistuksesta, joka tekee asian vielä mielenkiintoisemmaksi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja RaM »

Otetaanpa tähän nimiasian yhteydessä esille jälleen tämä yksi lempiaiheeni. Kaikki uudemmat palstalaiset tai muuten palstaa lukevat eivät varmaankaan ole siihen perehtyneet.

Lainaan tähän Jehovan todistajien suuresta tietokirjasta eli Opas-kirjasta pari otetta:
Heprealaiset sanat. Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ’El, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’ (1Mo 14:18). Sitä käytetään Jehovasta, muista jumalista ja ihmisistä. Sitä käytetään laajalti myös erisnimissä, esim. nimissä Elisa (merk. ’Jumala on pelastus’) ja Mikael (’Kuka on Jumalan kaltainen?’). Joissakin kohdissa sanan ’El yhteydessä on määräinen artikkeli (ha‧’El′ ) tarkoitettaessa Jehovaa, joka täten erotetaan muista jumalista (1Mo 46:3)
Kanaanin jumalat. Raamatun ulkopuoliset lähteet osoittavat, että El-jumalaa pidettiin luojana ja suvereenina. Vaikka El olikin nähtävästi varsin kaukana maallisista asioista, muiden jumalien osoitetaan toistuvasti menneen hänen luokseen pyyntöineen. El kuvataan kapinalliseksi pojaksi, joka syöksi valtaistuimelta oman isänsä ja kuohitsi hänet, sekä julmaksi tyranniksi, murhaajaksi ja avionrikkojaksi. Ras Shamran teksteissä Elistä käytetään ilmausta ”isäsonni” ja hänet kuvataan harmaahiuksiseksi ja -partaiseksi. Hänen puolisonsa oli Asera, jonka sanotaan olleen jumalien kantaäiti, kun taas El kuvataan jumalien kantaisäksi.
Ensin Elin sanotaan tarkoittavan vain 'jumalaa', kuten kristinuskossakin se on haluttu tulkita asian kiusallisen todellisen taustan vuoksi.
SILTI kerrotaan, että tuo El ei ollutkaan pelkkä jumalaa tarkoittava yleisnimi, vaan se oli koko kanaanin alueella eläneiden useiden heimojen pää-luoja jumalan ERISNIMI. Yleisesti alueella palvottu jumala.
Kuulostaako nämä nimikäännökset...
’El Gib‧bōr′ = Väkevä Jumala
’El Šad‧daj′ = Jumala, Kaikkivaltias
...oiken tehdyiltä?

Millaisia ajatuksia noiden tietojen yhdistäminen herättää, kun taustatietona vielä muistutan siitä että juutalaiset olivat kanaanilaisten sukulaiskansa ja he elivät muiden kanaanilaisheimojen tapaan kanaanin alueella ennen Egyptiin menoa (jolloin siis vain osa juutalaispaimentolaisista meni sinne)?
Mitä ajatuksia alla oleva jae herättää?
1.Moos.
33:18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
33:19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
33:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.

Vaikuttaako UM käännös fiksulta?
33:20 Sen jälkeen hän rakensi sinne alttarin ja antoi sille nimen Jumala, Israelin Jumala.
Poltergeist
Viestit: 119
Liittynyt: 25.10.2010 23:48

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Poltergeist »

_
RaM kirjoitti:MIKSI jumala kertoi nimekseen YHWH vasta liki 1700 vuotta ihmisen luomisen jälkeen? Millä nimellä juutalaiset tunsivat hänet ennen Moosesta?
Tuo mitä Moshelle sanotaan tuossa raamatunkohdassa on sikäli mielenkiintoinen, että jos tarkastellaan raamatun aikajanan mukaan tapahtumia niin, Gen 4: 25-26 on ajallisesti aiemmin ja kuuluu näin Young's literal käännöksen mukaan:

25 And Adam again knoweth his wife, and she beareth a son, and calleth his name Seth, for God hath appointed for me another seed instead of Abel:' for Cain had slain him.
26 And to Seth, to him also a son hath been born, and he calleth his name Enos; then a beginning was made of preaching in the name of Jehovah.

Jompi kumpi on pielessä, tai sitten moni muukin asia..

Tuosta 2. Mooseksen kohdasta on tarjolla erilaisia käännöksiä:

1. I appeared to Abraham, Isaac and Jacob as El Shaddai, and by my name Yahweh I was not known to them.
2. I appeared to Abraham, Isaac and Jacob as El Shaddai, and by my name Yahweh was I not known to them?

3. I appeared to Abraham, Isaac and Jacob as El Shaddai. My name is Yahweh. Did I not make myself known to them?

RaM kirjoitti:Vaikuttaako UM käännös fiksulta?
33:20 Sen jälkeen hän rakensi sinne alttarin ja antoi sille nimen Jumala, Israelin Jumala.
Vuoden 1992 käännös kertoo seuraavaa:

20 Hän rakensi sinne alttarin ja antoi sille nimeksi El-Elohe-Israel*. [Nimi El-Elohe-Israel merkitsee 'Jumala, Israelin Jumala'.]

_
Forgive me, Father, for l have sinned. Endlessly.
RaM

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja RaM »

Mainiota Poltergeist!

Ensimmäiseen osaan: miksi nimi Jehova esiintyy teksteissä, jotka kertovat ajasta ennen Moosesta, kuten tämä seuraava UM kohta osoittaa.
1.Moos.24 
1Abraham oli nyt vanha, ikääntynyt, ja Jehova oli siunannut Abrahamia kaikessa. 2 Niinpä Abraham sanoi palvelijalleen, huonekuntansa vanhimmalle, joka hoiti kaikkea mitä hänellä oli: ”Panehan kätesi reiteni alle, 3 sillä minun on vannotettava sinua Jehovan, taivaiden Jumalan ja maan Jumalan kautta, ettet ota pojalleni vaimoa näiden kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa asun, 4 vaan menet minun maahani ja sukulaisteni luo ja otat sieltä pojalleni Iisakille vaimon.”


Kun seuraavaksi vielä lainaan seuraavan kohdan...
2.Mooseksen kirja (KR33)
6:3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana' (= El Shadday), mutta nimelläni 'Herra' (=YHWH) en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

UM: 3 Ja minä näyttäydyin toistuvasti Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille Jumalana, Kaikkivaltiaana, mutta nimelläni Jehova en tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

...niin kysynkin, onko jokin näiden jakeiden suhteen pielessä?


Tuohon toiseen kohtaan... KR92 myötäilee UM:ää, mutta olennaista asiassa on se, miksi KR33/38 käyttää nimeä El. Kyseinen käännös tunnetaan kuitenkin kenties parhaimpana raamatun käännöksenä.
Miksi tuo kohta on käännettu muotoon "nimen Jumala, Israelin Jumala", joka kuulostaa kaikessa kömpelyydessään suorastaan typerältä? Etenkin kun tiedetään, ettei sana El ole tarkoittanut yleiskielisenä käsitteenä 'jumalaa'... joka ei ole edes nimi.
RaM

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja RaM »

Keskustelu hieman laantui, mutta jatkan hieman vielä aiheen komentointia.

Edellä olevasta voimme havaita sen, että Mooseksen aikana YHWH-niminen jumaluus sai vasta alkunsa, eli Mooseksen varhaisemmasta ajasta kertovaan tekstiin lisäämä YHWH nimi on vastaavanlainen virhe, kuin minkä Jt:t tekivät UM käännöksessään lisätessään tuon nimen ut:n puolella sinne, minne sitä ei olisi kuulunut laittaa.

Egyptissä asuneet juutalaiset eivät tunteneet jumalaa, jonka avulla Mooses nostatti itsensä heimon johtajaksi. Ennen Jahwea juutalaiset olivat palvoneet elohiminä tunnettuja jumaluuksia. Kanaanin alueen jumalia joiden palvonnan Mooses yhdisti YHWHn alle. Mooses nimesi elohimin YHWHksi, mutta siitä huolimatta juutalaiset olivat hyvin herkkiä kääntymään myöhemminkin vielä alkuperäisten elohim-jumalten puoleen. Jopa jo autiomaaretkellään Mooseksen viipyessä vuorella tyytymätön kansa kääntyi Elin puoleen tehden hänen palvontaansa varten kultaisen kuvapatsaan. El luojajumalana, Asera taivaan kuningattarena ja Baal hedelmällisyyden jumalana (jumaluuksien roolitus eli vuosisatojen kuluessa hieman alueen eri kansojen keskuudessa) olivat alati läsnä myös juutalaisten elämässä.

Kristinuskon kolmiyhteinen jumaluus kuten YHWH-Jehovakin pohjautuvat siis vahvasti muinaisiin kanaanin alueella palvottuihin pakanajumaluuksiin.
1.Mooseksen kirja:
32:28 Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."


Isra-EL = taisteleva EL
EL shadday = EL on kaikkivaltias/voittamaton
EL elyon = EL on korkein
Vieras

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""Kristinuskon kolmiyhteinen jumaluus kuten YHWH-Jehovakin pohjautuvat siis vahvasti muinaisiin kanaanin alueella palvottuihin pakanajumaluuksiin. ""

Ei kai Jahve itse ilmoittanut tähän tapaan,...sillä katso, minä pohjauden vahvasti muinaisiin Kanalan alueella palvottuihin pakanajumaluuksiin...

Tähän ketjuun ei kai kuulu, mutta näyttää Ramin mielestä siltä että se kivastikin jutteleva Herra sieltä paratiisin puoleltä joka sitten käärmettä välikätenä käyttäen saattoi Aatamin ja Eevan mieron tielle, unohtui, mutta kuka mahtoikaan kertoa noiden muiden jumalien mahdollisesta olemassaolosta ylipäänsä ?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Nyt kun olette kääntäneet ja vääntäneet tuota Raamatun jumalaa, niin yritän lyhyesti kertoa oman mielipiteeni.

Ennen Babylonian pakkosiirtolaisuutta oli vallalla monolatrisuus, siis uskottiin useampiin jumaliin myös kaanaanilaisiin jumaliin.
El oli taivaan jumala kaiken luoja, joka Raamatunkin alkulehdillä on mukana oleva jumala. esimerkiksi tässä puhuu El:
2. Mooseksen kirja 1:2
"Pyhitä minulle jokainen esikoinen, jokainen, joka israelilaisten seassa, sekä ihmisistä että karjasta, avaa äidinkohdun; se on minun."

Elin ollessa tuonpuoleinen taivaan jumala, niin maailmassa edustavia jumalia olivat Baal ja Jahve,Kemosh Milkom Hadad, Melkart ja muut.

Jahvella oli puoliso Asera, tämä tiedetään useista löytyneistä piirtokirjoituksista.

Ennen pakkosiirtolaisuutta Jahve siis nähtiin maskuliinisena, mutta sen jälkeen hän menetti sukupuolensa ja vaimonsa, johtuen muutenkin alueella käynnistyneistä jumalien supistuksista, heitä ryhdyttiin muokkamaan ja yhdistämään suurimmiksi jumaluuksiksi.

Pakkosiirtolaisuuden aiheuttama kriisi nosti " juutalaisille" esiin ajatuksen "koti, uskonto ja isänmaa" jolloin he kehittivät oman kansallisen identtiteettinsä.

Jahvesta tuli El:n kaltainen kaikkivaltias taivaanisä, Asera muuttui kaikkeinpyhimmässä asuvaksi hengeksi Shekinaksi.Tästä alkoi juutalainen monoteismi.

Kristinuskossa vastaava uskonnon muokkaus tapahtui alkukirkon taholta, kun Jahve ja Shekina siittivät pojan, joka istutettiin Marian kohtuun.

Kirkkoisät muokkasivat tämän tulokkaan, Jeesuksen, jumalaksi, joka täytti tavallaan tuon ylläolevan Mooseksen kirjan kohdan ja käskyn, jossa esikoinen tuli uhrata.

Kirkkoisien mukaan jumala uhrasi itse itsensä ja herätti itse itsensä, ja sai näin uuden nimen ja syrjäytti Jahven.
Heille jumaluus oli kuin elohopea, se jakautuu ja taas yhtyy samaksi. Siksi Jahve nimeä ei Uudessa testamentissa ole. Herra on Jeesus Kristus.

Jehovantodistajilla taas on sama näkemys kuin juutalasilla Jeesuksen opetuslapsilla, heille Jahve oli erillinen persoona kuin Jeesus, mutta Jt:t tekevät sen virheen, että luottavat Rooman kirkon kokoamaan ja muokkaamaan kaanoniin, juutalaiskristilliset kirjoituksethan katsottiin harhaoppisiksi, eikä niitä katsottu edes säilyttämisen arvoisiksi.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

On, taas kerran, ollut ilo lukea Ariadnan tekstiä. Kyseessä on henkilö, joka ei luule, vaan tietää, mistä kirjoittaa. Jos joku haluaa poimia keskustelun helmiä, tässä on niistä yksi.
Vieras

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""Jahve ja Shekina siittivät pojan, joka istutettiin Marian kohtuun."" Sikisi Pyhästä Hengestä, eli Jahve & Shekina istuttivat iloittelunsa alkion Marialle ?

""kuin elohopea, se jakautuu ja taas yhtyy samaksi"" -joskin elohopealla on eräitä muitakin ominaisuuksia

""Kirkkoisät muokkasivat tämän tulokkaan, Jeesuksen, jumalaksi"" - Mutta eikös juuri ollut puhe että J:n fatsi & mutsi olivat Jumalia, mitäs muuta siitä voisi aikaiseksi saada ? Entäs evankeliumin ilmoitus, eikös enkeli ilmoittanut hänet Jumalaksi ? Miksi tarvittiin vielä vahvistukseksi kirkkoisiä ?
RaM

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ariadnan kommentoinnista on syytä tiedostaa, että se hyppää nuorempaan aikaan ja raamatun ulkopuolisiin käsityksiin ja lähteisiin (ettei mene vellit ja puurot sekaisin). Yritin itse pysyttäytyä raamatussa ja siinä, mitä se opettaa, koska tuo esille tuomanikin luulisi jo jotain kiinnostavan merkityksensä vuoksi. (Moni uskovainen, etenkin vain raamatun oppeihin keskittyvä Jt, haluaa varmaan hypätä sen yli.)
Raamattu ei tunne Aseraa Jahwen puolisona, vaan on päinvastoin kaikissa Aseran palvontaa käsittelevissä kohdissaan Asera vastainen.

Oletus siitä, että Asera olisi ollut jossain paikalliskultissa Jahwen puoliso perustuu Khiret el-Qomin tekstiin ajalta 700-800 eaa. Kyse on kuitenkin vain yhdestä tulkinnasta, ei esiintyvästä faktatiedosta. Ajatus Aserasta Jahwen vaimona perustuu lähinnä siihen, että Elin sulautuessa Jahween myös Asera sulautui samalla tuohon kompukseen. Missään ei kuitenkaan selväsanaisesti todeta tuota vaimousasiaa, vaan tutkijat ovat itseasiassa siitä hyvinkin erimielisiä.

Mitä tuohon Shekina vaimoon tulee, niin se tuntuu äkikseltään minulle aivan oudolta opilta. Shekina oli mielestäni jonkinlainen jumalasta lähtävä valo tai kirkkaus, mutta voin olla väärässäkin.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

RaM kirjoitti:Ariadnan kommentoinnista on syytä tiedostaa, että se hyppää nuorempaan aikaan ja raamatun ulkopuolisiin käsityksiin ja lähteisiin (ettei mene vellit ja puurot sekaisin). Yritin itse pysyttäytyä raamatussa ja siinä, mitä se opettaa, koska tuo esille tuomanikin luulisi jo jotain kiinnostavan merkityksensä vuoksi. (Moni uskovainen, etenkin vain raamatun oppeihin keskittyvä Jt, haluaa varmaan hypätä sen yli.)
On syytä muistaa, että Raamattu ja sen tekstit ovat olleet tulkintaa alusta alkaen. Se, mitä Ariadnan kommenteista on syytä tiedostaa, on niiden faktillisuus.
Vastaa Viestiin