Koetan tehdä lyhyen yhteenvedon aiheesta sen käsityksen mukaan, mikä minulla on.
Ensinnäkin "kaikkein todennäköisimmin Jumalan nimi on vanhimmissa LXX-käsikirjoituksissa kirjoitettu kyrios ja että vasta myöhemmin eräisiin käsikirjoituksiin kyrioksen tilalle on korvattu tetragrammi. Asia liittyi niihin pyrkimyksiin, joissa eräissä piireissä LXX:n tekstiä tahdottiin muutenkin lähentää masoreettisiin teksteihin. Tutkijat eivät kuitenkaan ole tästä tulkinnasta yksimielisiä. Jotkut pitävät tetragrammin sisältäviä tekstejä alkuperäisimpinä." (Prof. Lars Aejmelaeuksen vastine tiedusteluuni tetragrammista LXX:ssa, mistä hän puolestaan pyysi näkemystä VT:n asiantuntijalta).
Toiseksi. Näen evankeliumin Matteuksen mukaan syntyneen ns. kaksilähdeteorian pohjalta, jolloin yhtenä pohjatekstinä on ollut Markus ja toisena kadonnut, mutta sittemmin rekonstruoitu Q- eli Logia-lähde, joka sisältää lyhyehköjä Jeesuksen lauselmia ja lienee syntynyt 40-50-luvuilla. Kolmantena Matteus käyttää omia tietojaan.
Matteus lienee kirjoitettu Syyrian Antiokiassa mahdollisesti 70-luvulla tai myöhemmin. Perustan näkökantani siihen, että teksti viittaa Jerusalemin hävityksen olevan edessäpäin tai hyvin lähellä takana. Kirjoittaja ei ole Jeesuksen opetuslapsi, vaan joku tuntemattomaksi jäänyt henkilö. Teksti on alun pitäen ollut kreikkaa, koska se käyttää pohjanaan Markusta. Markus on kiistatta kirjoitettu kreikaksi ja kirjoittajana pidetään Johannes Markusta, Barnabaan serkkua (Kol 4:10).
Kohteena ovat olleet juutalaiskristityt, mikä ilmenee tekstin sävystä ja lukuisista viittauksista Mooseksen kirjoihin. Tehdessäni vertausta Siirakin kirjasta Matteukseen löysin 32 viitettä, mutta vastaavasti Matteuksesta Siirakiin vain 8 viittausta. Siirak ei voi näin olla erityinen lähde Matteuksen tekstille.
Avoimeksi jää, mitä Papias tarkoittaa sanonnallaan: ”Matteus asetteli yhteen Jeesuksen lausumat heprean kielellä, ja kukin käänsi ne, niin hyvin kuin osasi .” (Eusebios, Kirkkohistoria III 39:16) Tämä asia oli tunnettu Irenaeukselle ja hän kutsuu Matteusta apostoliksi. Onko taustalla mahdollisesti Q-lähde ja sen laatija? Evankeliumin kirjoittajasta ei voine olla kyse.
Kolmanneksi. Ignatios tuntee Matteuksen tekstit ja viittaa niihin kirjeissään. Tämä on näkökantani ja olen sen aiemmissa kirjoituksissani perustellut. Eriäviä näkökulmia voi olla ja pitääkin olla. Minulla ei enää ole hallussani vanhoja tekstejä. Eusebioksen Kirkkohistorian viimeisin suomenkielinen laitos on muistaakseni vuodelta 2007.
Ariadnan kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että ns. apokryfiset evankeliumit kuvaavat hyvin aikansa kristillisiä oloja.
Minun on tehtävä eräs lisäys. On olemassa myös pastori Juha Muukkosen näkemys: "Kirkkoisä Irenaeus kertoo (noin vuonna 180) Matteuksen kirjoittaneen evankeliuminsa Juudeassa samaan aikaan kuin Pietari ja Paavali saarnasivat Roomassa, se on siis 60-luvulla. Uudemmassa teologisessa tutkimuksessa teoksen kreikankielisen tekstin syntymäpaikaksi arvellaan Syyriaa, jossa oli ensimmäisen vuosisadan loppupuolella pakanakristittyjen lisäksi suuri joukko juutalaiskristittyjä.
Kirjoittamisajankohta - ehkä tarkemmin sanoen valmiin kreikankielisen evankeliumikirjan "julkaiseminen" - on kaiketi tapahtunut Jerusalemin hävitystä ennen (v. 70 jKr.), tai sen tienoilla, vaikka liberaaliteologit mielellään siirtäisivät tekstin syntymisen jopa vuosikymmeniä myöhemmäksi."
Muukkosen mukaan opetuslapsi Matteus, joka toisaalla tunnetaan Leevinä, olisi laatinut eräänlaisen prototekstin ensin hepreaksi, minkä sittemmin olisi kääntänyt kreikaksi ja täydentänyt. Tetragrammiin ei tässäkään oteta kantaa, joten lähtökohta on se, ettei sitä UT:n teksteissä esiinny.
http://gen.fi/Biblestudy/studydetails.html?id=28