Julma ja kostonhimoinen
Valvoja: Moderaattorit
-
Kaarmis
Re: Julma ja kostonhimoinen
"Kaikki kirkkohistoriaa lukeneet tämän tietävät eli eivät ainakaan JT:sa lapsesta asti olleet, vaikka tietävät enemmän kuin kritikunnan papisto."
Joo tää on mun mielstä sääli, että jeppulat ei oo saanu mitään oppia muista maailman uskonnoista, ne kun on saanu vapautuksen myös elämäkatsomustiedon (olikos se ees ton niminen oppiaine?) tunneilta.
Eniten mun käy sääliks mun omat pojat, mä kun lähdin siitä perheestä kun pojat oli 7- ja 11-vuotiaita. Pojat ei oo sen jälkeen käyneet edes jt-kokouksissa, mutta kuvittelevat ehkä olevansa jt:ia. En oo kyllä varma, välttelevät uskontoaihetta mun kanssa keskustellessa. Ainakin äitinsä luulee edelleen olevansa jt, vaikka käynyt kokouksessa ehkä viimeksi vuonna 1997.
Mua harmitaa poikien kohdalla se, että periaatteessa ne ei olis oikeutettuja vapautukseen kaikesta uskonnon opetuksesta, mukaanlukien elämäkatsomustieto. Mutta kun koulun papereissa kulkivat jt:ina, saivat vuosi vuoden jälkeen, jopa koulua vaihtaessaan, automaattisesti kaikesta vapautuksen.
Joo tää on mun mielstä sääli, että jeppulat ei oo saanu mitään oppia muista maailman uskonnoista, ne kun on saanu vapautuksen myös elämäkatsomustiedon (olikos se ees ton niminen oppiaine?) tunneilta.
Eniten mun käy sääliks mun omat pojat, mä kun lähdin siitä perheestä kun pojat oli 7- ja 11-vuotiaita. Pojat ei oo sen jälkeen käyneet edes jt-kokouksissa, mutta kuvittelevat ehkä olevansa jt:ia. En oo kyllä varma, välttelevät uskontoaihetta mun kanssa keskustellessa. Ainakin äitinsä luulee edelleen olevansa jt, vaikka käynyt kokouksessa ehkä viimeksi vuonna 1997.
Mua harmitaa poikien kohdalla se, että periaatteessa ne ei olis oikeutettuja vapautukseen kaikesta uskonnon opetuksesta, mukaanlukien elämäkatsomustieto. Mutta kun koulun papereissa kulkivat jt:ina, saivat vuosi vuoden jälkeen, jopa koulua vaihtaessaan, automaattisesti kaikesta vapautuksen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Voimantorni
Jehovan todistajille opetetaan ihan pokkana yhtä aikaa sekä niin, että heidän jumalansa ON pelättävä ja pikaisesti hermostuva tyyppi, että myös siten, ettei asia sitten kuitenkaan olekaan niin. Tässä tuore näyte aiheen käsittelystä:RaM kirjoitti:Minä en ymmärrä sitä, miten joku voisi kuvitella, ETTEI raamatun jumala olisi julma ja kostonhimoinen. Minun on vaikea käsittää sitäkään, miksi harmagedonissa suurimman osan ihmiskuntaa tappava jumala olisi jotenkin pahempi kuin se, joka vedenpaisumuksessa taurasti kaikki.
Siis loppu hyvin, kaikki hyvin. Jt-lahkon kannattajia lukuunottamatta kaikki kuolevat ihan pian."Sananlaskujen 16:6:ssa sanotaan: ”Jehovan pelossa käännytään pois pahasta." Tällainen pelko ei ole sairaalloista kauhua jotain kostonhimoista jumalaa kohtaan vaan tervettä huolta siitä, että saattaisimme herättää tyytymättömyyttä taivaallisessa Isässämme, joka on syvästi kiinnostunut hyvinvoinnistamme."
(Vartiotorni 15. huhtikuuta 2011 s. 6)
-
Markku Meilo
On syytäkin olla terveesti huolestunut, jotta taivaallinen isä ei vaan kiinnostu nykyistä syvemmin vuosiluvuista ja raamattunumerologiasta. Urakalla ja laskuun toistettuun pian-sanaan tottuu eikä siitä jää sama tuttu maku suuhun kun on jäänyt vuosiluvuista.Voimantorni kirjoitti:Tässä tuore näyte aiheen käsittelystä:
"Sananlaskujen 16:6:ssa sanotaan: ”Jehovan pelossa käännytään pois pahasta." Tällainen pelko ei ole sairaalloista kauhua jotain kostonhimoista jumalaa kohtaan vaan tervettä huolta siitä, että saattaisimme herättää tyytymättömyyttä taivaallisessa Isässämme, joka on syvästi kiinnostunut hyvinvoinnistamme."
(Vartiotorni 15. huhtikuuta 2011 s. 6)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Voimantorni
Esimerkiksi ennen vuotta 1975 Jehovassa herätti tyytymättömyyttä se, jos joku kastettu Jt ei ottanut todesta Jumalan (orjaluokan hallintoelimen kautta) antamaa varoitusta ko. vuonna tapahtuvasta Harmagedonista. Tällöin vaarana oli esimerkiksi sellainen asenne, että yksittäinen ja uppiniskainen Jehovan todistaja olisi lähtenyt "leikittelemään" Raamattuun kirjoitetuilla Jeesuksen sanoilla, joiden mukaan "siitä päivästä ja hetkestä" ei voi tietää kukaan, tai että nuori Jt olisi kuvitellut vanhenevansa vielä useitakin vuosia nykyisessä järjestelmässä. Ei, vaan loppu oli aivan ovella ja siksipä tuo viestintäkanava mm. julkisesti kiittikin sellaisia jäseniään, jotka olivat myyneet kotinsa ja omaisuutensa ja keskittäneet kaikki resurssinsa järjestön tehokkaaseen palvelemiseen ennen vuotta 1975.Markku Meilo kirjoitti:On syytäkin olla terveesti huolestunut, jotta taivaallinen isä ei vaan kiinnostu nykyistä syvemmin vuosiluvuista ja raamattunumerologiasta.
Heti vuoden 1975 jälkeen Jehovassa herätti tyytymättömyyttä se, että hänen yksittäiset ja uppiniskaiset todistajansa olivat odotelleet H-hetkeä tietty vuosiluku mielessään; olihan Jeesus aivan selvästi sanonut, ettei siitä päivästä ja hetkestä tiedä kukaan.
-
Markku Meilo
Pomo vierittää mokansa alaisilleen, se on koettu keino. Kuuluisat "jotkin" ja "eräät" ovat ainoat, jotka ovat koskaan mokanneet Vt-seurassa:Voimantorni kirjoitti:Esimerkiksi ennen vuotta 1975...Heti vuoden 1975 jälkeen...
Tuo "Lord did not state so" on hellyttävän hauska ilmaus kun ottaa huomioon Rutherfordin asenteen, että Vt-teksti tulee enkelien välittämänä ja ainoastaan painetaan maan päällä. Nimittäin sama mies kirjoitti, että vuosi 1925 on esitetty Raamatussa vielä selvemmin kuin vuosi 1914. Hilpeys lisääntyy edelleen kun muistaa, että vuonna 1972 Vt-seura esitti, ettei vuoden 1975 ohella ole koskaan samalla painolla puhuttu muusta kuin vuodesta 1914."Some anticipated that the work would end in 1925, but the Lord did not state so. The difficulty was that the friends inflated their imaginations beyond reason; and that when their imaginations burst asunder, they were inclined to throw away everything." (w26 p. 232)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Vieras
Jehova jumalaa lienee vaikea palvoa, kun hänen mielensä ja tarkoituksensa aina silloin tällöin muuttuu. Eikö olisi helpompi ymmärtää Jumala jonain pysyvänä?
Jos jehovantodistajien Jehova on yhtäaikaa rakkaudellinen, anteeksiantava, kostonhimoinen ja pikkumainen (valvoo jopa kahvin juontia), on varmasti vaikea yrittää häntä miellyttää.
Jos jehovantodistajien Jehova on yhtäaikaa rakkaudellinen, anteeksiantava, kostonhimoinen ja pikkumainen (valvoo jopa kahvin juontia), on varmasti vaikea yrittää häntä miellyttää.
- Jaakko Ahvenainen
Aivan. Hallintoelintä on vaikea miellyttää. Tällä jumaltenkollegiolla on ristiriitojakin keskenään, ainakin ollut ja mikä estää olettamasta, etteikö edelleenkin olisi.Vieras kirjoitti:Jos jehovantodistajien Jehova on yhtäaikaa rakkaudellinen, anteeksiantava, kostonhimoinen ja pikkumainen (valvoo jopa kahvin juontia), on varmasti vaikea yrittää häntä miellyttää.
-
Vieras
""jumaltenkollegiolla on ristiriitojakin keskenään""
Minkä verran ne päätökset onkaan ymmärrettavä vanhojen miesten horinoina (jotka tosin pitkään olivat v. 1914 tapahtumat nähneitä).
Kahvin osalta on tosiaan ymmärrettävissä että kun pohdittu jotain huumesääntöä niin asia on jäänyt (jollekin) jurraamaan joka sitten on keksinyt että kahvissahan on cofeiinia joka olisi periaatteessa huumaava aine. Suhteellisuudentaju puuttuu ikääntyneeltä ? (että kofeinii on lievyyttään vain teoreettinen huume ja että sitä on loppujen lopuksi myös mm. teessä ja coca-colassa).
Meikäläiselle on usein vain tullut mielikuva että pikku muutokset heijastavat jt:ien kirjeitä pääkönttorille, mahdollisesti eri maiden beetelit lähettävät myös tilanne- tai ilmapiirikatsauksia, jotka olisivat perusteena.
Yksi fiksaatio oli jonkun guben henkilökohtainen suhde alumiiniin, ja reilujen kavereiden kesken hän sai siinä tahtonsa läpi, ainakin niin pitkään kuin jehova kutsui...lepäämään toistaiseksi ? jonka jälkeen sitten jehova johti uutta valoa kanavallaan.
Mutta pakkohan siellä on pohtia "isoja asioita". Elossa olevien taivaaseen pääsevien /kutsuttujen luokan uudet perusteet. Tätä pystyisi arvailemaan, pikkasen paneutumalla. Sukupolvioppihan muutetiin helpoimmiten kun ei dramaattista muutosta tehty. Jos uusi selitys alkaa "näyttää siltä..." eli "tarkkailun jälkeen päätellään" niin... Pomoluokkaa vartenhan ne taivasmatkustajat ovat tarpeen. Olisiko helpointa ruveta vain poistamaan sitä paikkojen täyttymisen vuosilukua ? Liiassa innokkuudessa joku tulkitsi väärin, tuon varoitusmerkiksi tarkoitetun vuoden, ja jehovantodistajain odotettiin vielä jatkavan vartsikakaupustelua...sadonkorjuutyötä ? Mutta kukaan vilpitön jt ei voi epäillä että elämme viimeisiä hetkiä tämän järjestelmäasian piirissä
Minkä verran ne päätökset onkaan ymmärrettavä vanhojen miesten horinoina (jotka tosin pitkään olivat v. 1914 tapahtumat nähneitä).
Kahvin osalta on tosiaan ymmärrettävissä että kun pohdittu jotain huumesääntöä niin asia on jäänyt (jollekin) jurraamaan joka sitten on keksinyt että kahvissahan on cofeiinia joka olisi periaatteessa huumaava aine. Suhteellisuudentaju puuttuu ikääntyneeltä ? (että kofeinii on lievyyttään vain teoreettinen huume ja että sitä on loppujen lopuksi myös mm. teessä ja coca-colassa).
Meikäläiselle on usein vain tullut mielikuva että pikku muutokset heijastavat jt:ien kirjeitä pääkönttorille, mahdollisesti eri maiden beetelit lähettävät myös tilanne- tai ilmapiirikatsauksia, jotka olisivat perusteena.
Yksi fiksaatio oli jonkun guben henkilökohtainen suhde alumiiniin, ja reilujen kavereiden kesken hän sai siinä tahtonsa läpi, ainakin niin pitkään kuin jehova kutsui...lepäämään toistaiseksi ? jonka jälkeen sitten jehova johti uutta valoa kanavallaan.
Mutta pakkohan siellä on pohtia "isoja asioita". Elossa olevien taivaaseen pääsevien /kutsuttujen luokan uudet perusteet. Tätä pystyisi arvailemaan, pikkasen paneutumalla. Sukupolvioppihan muutetiin helpoimmiten kun ei dramaattista muutosta tehty. Jos uusi selitys alkaa "näyttää siltä..." eli "tarkkailun jälkeen päätellään" niin... Pomoluokkaa vartenhan ne taivasmatkustajat ovat tarpeen. Olisiko helpointa ruveta vain poistamaan sitä paikkojen täyttymisen vuosilukua ? Liiassa innokkuudessa joku tulkitsi väärin, tuon varoitusmerkiksi tarkoitetun vuoden, ja jehovantodistajain odotettiin vielä jatkavan vartsikakaupustelua...sadonkorjuutyötä ? Mutta kukaan vilpitön jt ei voi epäillä että elämme viimeisiä hetkiä tämän järjestelmäasian piirissä
- Jaakko Ahvenainen
Tietenkin "" "" me elämme viimeisiä aikoja, minä ikääntyvänä ukkona varsinkin. Minulle on osin käsittämätöntä tuo usko, mitä nykyiset todistajat jumalalleen hallintoelimelle osoittavat. Luonnollisesti tulisi käsittää asia vanhojen ukkojen horinaksi, mutta asia ei ole aivan näinkään. Kysymys on hyvin mittavasta business-toiminnasta, jota muka-jumalan, jota Jehovaksi tavataan kutsua, muka-hallinnan alaisena toteutetaan puettuna tosijumalan palvontaan.
On järkyttävää, että tällainen sonta menee ihmisissä läpi. Sen käsitän, että läpäisee ne, joilla on joitakin etuja plakkarissaan, mutta muut lampaat ja tavalliset rivitodistajat, tämä ei läpäise paksua kalloani. Tietenkin kehitysmaissa, kuten Madagaskarilla, en tätä ihmettele -ja: länsimaissahan kehitysluvut ovatkin kääntyneet laskuun.
Jos haluaa rikastua valheellisin perustein jäämättä siitä kiinni, on parasta perustaa uskonto.
On järkyttävää, että tällainen sonta menee ihmisissä läpi. Sen käsitän, että läpäisee ne, joilla on joitakin etuja plakkarissaan, mutta muut lampaat ja tavalliset rivitodistajat, tämä ei läpäise paksua kalloani. Tietenkin kehitysmaissa, kuten Madagaskarilla, en tätä ihmettele -ja: länsimaissahan kehitysluvut ovatkin kääntyneet laskuun.
Jos haluaa rikastua valheellisin perustein jäämättä siitä kiinni, on parasta perustaa uskonto.
-
Vieras
Joskus uskonnon johto alkaa toimia Jumalan sijaan maan päällä kuten aikoinaan katolisen kirkon paavi asemastaan julisti ja kuten Hallintoelin nykyään tekee. Sitten nämä lampaat yrittävät sovittaa tekemisensä siihen luullen muka toteuttavansa Jumalan tahdon.
Jehova ei luullakseni ole pohjimmiltaan sellainen Jumala, joksi Hallintoelin sen esittää ja jonka nimissä se toimii.
Jehova ei luullakseni ole pohjimmiltaan sellainen Jumala, joksi Hallintoelin sen esittää ja jonka nimissä se toimii.
- Jaakko Ahvenainen
Näkemykseni mukaan, olet varsin oikeassa. Toisaalta tiukan tieteellisesti nähtynä jumalakäsitys on muuttunut aikojen saatossa siinä, missä moni muukin asia. Tämä on todettavissa Raamatun kirjoituksista. Aivan eri asia on, miten julistuspuheensa tähän soveltaa. Omalta kohdaltani tämä aika on jo jäänyt taakse. Uudet julistajat ovat astuneet sijaan.Vieras kirjoitti:Jehova ei luullakseni ole pohjimmiltaan sellainen Jumala, joksi Hallintoelin sen esittää ja jonka nimissä se toimii.
Minun Jahveni, Jehovani, Allahini, Adonaini, ei näyttäydy mitenkään kostonhimoisena, päin vastoin, luinpa Raamattua, sen Uuden maailman käännöstä tai Koraania, mutta toki myönnän, että näiden kirjojen tulkinnat ovat monet. Ne ovat kuitenkin ihmisten tekemät.
-
RaM
Ihan ilman tulkintoja lainaan tähän kaksi kohtaa niistä kymmenistä vaihtoehdoista, joita voisi käyttää. Nämä olkoot mallina raamatun jumalasta.
Psalmit:
94:1 Sinä koston Jumala, Herra, sinä koston Jumala, ilmesty kirkkaudessa.
Roomalaiskirje:
12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
Psalmit:
94:1 Sinä koston Jumala, Herra, sinä koston Jumala, ilmesty kirkkaudessa.
Roomalaiskirje:
12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
-
Vieras
Nämähän voisi tuoda uuden vinkkelin, luoda valoa raamatunlukutapaan. Eri hengellisiä tarpeita varten, taikka sitten eri mielentiloja varten omia luettavia kohtiaan. Rikas kirja on kysymyksessä.
- Jaakko Ahvenainen
Job 9:24 Maa on jätetty jumalattoman valtaan, hän peittää sen tuomarien kasvot-ellei hän, kuka sitten?