Miten pääsitte irti lahkosta?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tietämätön

Miten pääsitte irti lahkosta?

Viesti Kirjoittaja Tietämätön »

En ole jeppuli, mutta olen erittäin läheltä nähnyt tätä elämää. Paras ystäväni oli lahkon jäsen, kyllä uskomatonta, minä olin ja olen maallinen. Joskin emme silti voineet tavata niin usein mitä muuten ystävät olisivat tavanneet.
En ymmärrä miten kukaan tästä aivopesusta selviää, eli jopa eroaa, jos on vauvasta asti tähän aivopesty! Siksi ihmettelen, miten tämä sivusto on perustettu ja miten ihmeessä lapsesta asti jeppulina ollut voi kokea ahaa-elämyksen ja jättää ikäänkuin koko elämänsä taakseen? Ystäväni ei takuulla koskaan lahkosta eroaisi. Tuntuu vaan oudolta että tästä uskonnosta voi selvitä "normaalien kirjoihin". Pisteet tietysti teille kaikille siitä, se on valtavan hienoa. Mutta jos itse olisin ollut syntymästäni asti järkyttävän aivopesun alaisena, mahtaisinko koskaan lahkosta lähteä.
"
PoterO

Re: Miten pääsitte irti lahkosta?

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Itse aloin ajatella asioita ennen kastetta. Uskoisinko näin, ellei minulle olisi opetettu näin lapsesta asti? Pystynkö vakuuttamaan itseni samalla materiaalilla mitä tarjotaan ovilla? Eroaako jehovantodistajat oikeastaan muista uskonnoista? Ovatko jehovantodistajat jotenkin muita parempia? Vaikka vastaus edellisiin oli ei, niin silti opituista ajattelutavoista irtipääseminen oli silti vaikeaa.

Lopulta arvoajattelu sai irrottautumaan epävarmuudesta huolimatta. Ansaitsisiko jehovantodistajien jumala palvontaa, vaikka olisikin todellinen? Vastaus oli ei.
Natsku

Viesti Kirjoittaja Natsku »

PoterO kirjoitti: Ansaitsisiko jehovantodistajien jumala palvontaa, vaikka olisikin todellinen? Vastaus oli ei.
Tämä on vaivannut mua lapsesta asti. JT:t tyynen rauhallisesti lukee (?) raamatuistaan, miten heidän jumalansa tuhoaa kansoja erittäin raa'asti ja käskee uhraamaan itselleen eläimiä ja ainakin koettelee joidenkin heppujen uskoa käskemällä heidän uhrata omat lapsensa. Sitten tällaista jumalaa vielä väitetään rakkaudelliseksi! :shock:

Lisäksi kaikki pikkumaiset säännöt naisten saastaisuudesta synnytysten jälkeen jne. Miksi tyttölapsen synnytettyään nainen oli muka saastaisempi, kuin poikalapsen jälkeen? :roll:

Jos jumala olisi olemassa, itse vihaisin sitä. Kaikki kärsimykset ja tuskahan olisivat jumalan syytä.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Natsku kirjoitti:Sitten tällaista jumalaa vielä väitetään rakkaudelliseksi! :shock:
Kyllähän Stalinkin on edelleen suosittu Venäjällä. Hänen hirmuhallintonsa on täysin valhetta tai ainakin vahvasti liioiteltu kannattajien mielestä. Eihän niin monen rakastama hahmo voinut syyllistyä sellaiseen. Löytynee tosin niitäkin joiden mielestä teot olivat oikeutettuja.
odette80

Viesti Kirjoittaja odette80 »

Erotuksen jälkeen en heti ns. päässyt irti vaan meni kuukausia ennen kuin asia tuntui todella kaukaiselta ja sitä kautta tavallaan lopetin uskomisen ja "kannattamisen". Syitä erottamiseen oli monia ja suurin syy oli etten halunnut mihinkään komiteaan kokemaan häpeää. Halusin pois ja ehkä myöhemmin aloittaa puhtaalta pöydältä ja nyt ei enää edes kiinnosta vuosia myöhemmin.

Sinällään ei kiinnosta koko asia ja minulle on sama uskoako vaiko eikö kunhan elää edes vähän omaakin elämää eikä vain seuran puhdasta(?) elämää. Ihminen on kuitenkin elämänsä aikana orja ainakin valtiolle ja monelle muulle asialle, jos tuntuu että todistajan haluaa elää niin ihan rauhassa. Vaikea kuvitella että jos Jumala tosiaan on niin se vaatisi liikoja ihmiseltä ja että vain nimetön määrä ihmisiä pelastuisi, mutta se on sen ajan murhe.

Sinällään haluisin tutustua johonkin muuhun raamattuun ja katsoa mitä se herättää vaiko eikö sitten uskonto ja "ikuinen elämä" ole vain minua varten.

Mukana olen ollut vauvasta asti joten uskoisin monen vain soljuvan pois tuosta eli mahdollisuuksia meillä vauvasta saakka aivopestyillä on.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Strategioita on monia. Minulle näytti sopivan mono perseeseen, muutama vuosi takaisin haikailua, sitten lopullinen ajatusten klaaraus-mallinen taktiikka. Tarkan, edeltälaaditun suunnitelman mukaisesti etenin, tietysti :)

Irrottautumisessa helpottaa kovasti, jos on jotain muutakin tekemistä kuin lahkolaisuutensa pähkäily. Opiskelua, työtä, seurustelua, perhe-elämää, whatever.

Mutta joo, ennenkuin irrottautumisprosessi voi oikeasti alkaa, täytyy itselleen vastata erääseen kysymykseen:
PoterO kirjoitti:Ansaitsisiko jehovantodistajien jumala palvontaa, vaikka olisikin todellinen? Vastaus oli ei.
And Justice For All
Timpsukkainen

Viesti Kirjoittaja Timpsukkainen »

Mulla ainakin se erottaminen tuli helpolla.. Aloin seurustelee ja menin kihloihin. Ja puhun suoraan tottakai halusin harrastaa seksiä se kuuluu ihmisen tarpeisiin. Ja mitä törkeää kihlatulleni vieläkin sanotaan että eroa... Olen kyllä tehnyt rikosilmoituksen. Ja kaiken lisäksi erotus tuli kokouksen jälkeen 1min sisällä sut erotettiin nyt sanoin okei ja heitin raamatun pihalle ja lehdet..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Toinen näkökulma asiaan on miettiä vastakkaista puolta: Miksi lahkosta ei pääse irti?

Monen vapaaehtoista lähtöä hankaloittaa taatusti tyypillinen tilanne, jossa koko perhe ja lähisukulaiset ovat Jehovan todistajia, kaikista kavereista puhumattakaan. Voisi siis arvailla, että vaikka usko Totuuteen alkaisi hiipua, on äärettömän vaikea lähteä rakkaudellisesta järjestöstä, kun karttamissääntö potkii lähtijän elämän ylösalaisin. Kun 100% tai ainakin yli 99% ystävistä on järjestön riveissä (näinhän Vt-seura haluaakin), on lähtöpäätös erittäin vaikea. Kukapa haluaisi nollata elämänsä ja tietyssä mielessä hypätä takaisin lähtöruutuun? Aika harva sen uskaltaa tehdä. On helpompi elää valheessa ja antaa unen jatkua...

Irti päästäksen on siis oltava valmis jättämään koko aikaisempi sosiaalinen elämä taakseen.

JK
Vieras

Tuohon on todettava että työtä kannattaa tehdä lahkosta eroon pääsemiseksi.
-Jätä menemättä kokoukseen. Sillä aikaa voi käyvä veljesseurassa tarvittaessa ja selvittää syitä miksi ei mene, tuon Raamatun väärentäneen. valehtelevan, veriuhrikuolemia ym tuottavan kirjapainoyrityksen kokoukseen.
-Ihmissuhteita hankkimaan. Ajatuksia voi alkaa vaihtaa jo netin palstoilla. Liekö exät perustaneet facebook -sivuja. Avartaa voisi olla jutella muun uskonnon uhrin, vaikka mormonin kanssa.

-Lahkon elinkeino on tehdä eroaminen niin vaikeaksi kuin suinkin, keinoilla, jotka ovat toisaalta naurettavia, lyhyesti sanottuna muut haukutaan ja lahkolaiset kehutaan. Meille on hyvää luvassa, muille huonoa. Meidät opetetaan ja vaaditaan sekä sitoutetaan toimimaan tavalla jota sitten itse kehutaan.
Vieras

Vieras kirjoitti:Lahkon elinkeino on tehdä eroaminen niin vaikeaksi kuin suinkin, keinoilla, jotka ovat toisaalta naurettavia, lyhyesti sanottuna muut haukutaan ja lahkolaiset kehutaan. Meille on hyvää luvassa, muille huonoa. Meidät opetetaan ja vaaditaan sekä sitoutetaan toimimaan tavalla jota sitten itse kehutaan.
Asia on juuri noin. Luin juuri läpi tutkittavan, 15. syyskuuta 2011 Vartsikan. On pakko myöntää, että Brooklynissa osataan hommat. Kyllä taas sellaista soosia tarjoillaan todistajille, että en yhtään ihmettele, miksi niin moni uskoo tosissaan Vt-seuran juttuihin. Ja mikäs siinä uskoessa, kun koko ajan kehutaan kuinka upeaa on kuulua suureen "perheeseen". Taas toki muistutetaan, ettei työ ole tärkeää vaan tienraivaajana toimiminen (s. 12), jopa niin, että työ kannattaa laittaa vaakalaudalle, että pääsee Valtakunnansalille klo. 18.30. Iltavuorot eivät ole todistajille. Se on pois hengellisestä valaistumisesta.

Lopun läheisyyttä jaksetaan taas korostaa: "Me elämme lähellä nykyisen asianjarjestelmän loppua... Me olemme matkalla läpi tämän kuolevan asiainjärjestelmän ja menossa kohti luvattua uutta maailmaa." (s. 18). Juupa, juu. Tämä on kuultu jo vuosikymmenten ajan...

Sivulla 22 muistetaan varoittaa "helposti kietovasta synnistä". Annetaan ymmärtää, että "ystäväpiirimme vaikuttaa meihin voimakkaasti." Se voi heikentää uskoa tai saada jopa menettämään sen.

Näin voi siis kaatua Vartiotorniseuran rakentama heiveröinen korttitalo ja illuusio korkeammista asioista, jos Jehovan todistaja erehtyy vapaa-ajallaan maailmalliseen seuraan... [huokaus] Eikö ainoa oikea Totuus ole niin vankka, ettei tällaista tarvitse pelätä?

JK
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Tietämätön kirjoitti:En ymmärrä miten kukaan tästä aivopesusta selviää, eli jopa eroaa, jos on vauvasta asti tähän aivopesty!
Uskonnon jättäminen lapsuudesta asti saadun aivopesun jälkeen ei ole helppoa. Siksi lasten indoktrinaatioon kannustetaan (jopa painostetaan) säännöllisin väliajoin. Tämä ei ole ominaista vain JT:lle. 'Get them while they're young.'
Tietämätön kirjoitti:Siksi ihmettelen, miten tämä sivusto on perustettu ja miten ihmeessä lapsesta asti jeppulina ollut voi kokea ahaa-elämyksen ja jättää ikäänkuin koko elämänsä taakseen?
Pitää tarkastella informaatiota myös järjestön tarjoaman ulkopuolelta (esim. tällä palstalla + kirjoittajien tarjoamista lähdeviitteistä; ottamalla jonkun aiheen, jossa VT-seura on erimieltä tieteestä tai teologiasta ja tutkimalla sitä... siis muutenkin kuin lukemalla Vartiotorniseuran julkaisuja). Se avartaa käsitystä ja silloin voi tajuta, miksi VT-seura ei kerro ihan kaikkea, lainaa valikoiden asiayhteyden ulkopuolelta ja kannustaa olemaan hankkimatta korkeakoulutusta, sekä demonisoi "maailmallisia" lähteitä. Ratkaisevan tiedon pimittämisen huomaaminen sai minun vereni kiehumaan.

Yksi asia on sitten sen jälkeen, kun pala palalta purkaa värittyneen informaation muodostaman maailmankuvan, antaa itselleen tauko JT:ien vertaispaineesta (eli jättää kokoukset pois ja jos tuntuu siltä, ei vastaa puhelimeen kun vanhimmat soittelee perään). Sosiaalisen verkon muodostuminen JT:ien ulkopuolelta on myös tärkeää, samoin exJT:ien antama tuki (esim. tällä palstalla).
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

ajoulupukisti kirjoitti: Pitää tarkastella informaatiota myös järjestön tarjoaman ulkopuolelta (esim. tällä palstalla + kirjoittajien tarjoamista lähdeviitteistä; ottamalla jonkun aiheen, jossa VT-seura on erimieltä tieteestä tai teologiasta ja tutkimalla sitä... siis muutenkin kuin lukemalla Vartiotorniseuran julkaisuja). Se avartaa käsitystä ja silloin voi tajuta, miksi VT-seura ei kerro ihan kaikkea, lainaa valikoiden asiayhteyden ulkopuolelta ja kannustaa olemaan hankkimatta korkeakoulutusta, sekä demonisoi "maailmallisia" lähteitä. Ratkaisevan tiedon pimittämisen huomaaminen sai minun vereni kiehumaan.
Olen samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. Pidettyäni useita hengellistä väkivaltaa käsitteleviä iltoja, olen huomannut, että kokemukset ovat hyvin samankaltaisia uskonnollisesta yhteisöstä riippumatta.

Jos pystyt lukemaan englanninkielistä kirjallisuutta, suosittelen Diane Wilsonin kirjaa: http://www.adlibris.com/fi/searchresult ... duct=False

Vertaistukea voi löytyä täysin erilaisesta yhteisöstä. Kannattaa tutustua vaikkapa Hakomajan kirjoituksiin: http://www.hakomaja.net/ tai tänne, jossa oppi on vielä tiukempaa kuin todistajilla: http://www.maanantaipiiri.info/keskustelu/

Jonkin verran lisää tutkittua asiaa ja kirjallisuuslähteitä löytyy gradustani: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/21722
Ja toivottavasti vielä enemmän asiaa ja kokemuksia hengellistä väkivaltaa käsittelevästä kirjastani, jonka pitäisi ilmestyä keväällä, jos kaikki sujuu hyvin.

Voit laittaa myös yksityisviestiä, jos haluat kysyä jotain. Vastaan jos osaan.

t. Kletos (A.R.)
Aaron Hannu

Viesti Kirjoittaja Aaron Hannu »

Syömällä, juomalla ja naimalla pääsin eroon koko hommasta ja sitten tajusin, että sehän on täysin normaalia hommaa...
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä en ole syntymästäni lähtien ollut Jehovan todistajien aivopesun uhrina, vaan tämän tavanomaisen kapitalistis-isänmaallisen.
Raamattua lukemalla ja kentällä käymällä pääsee jepuista eroon. Jeppuja niin kuin kaikkia muitakin fundamentalisteja vaivaa se ristiriita, että ne kasvattavat ihmisiä rakastamaan totuutta niin paljon, ettei nämä ihmiset voi enää elää moisessa valheessa.

Jehovan todistajat paljastavat itsensä kiristämällä henkilösuhteilla. Jos kysymys olisi pelkästään siitä, että yhteys Jehovaan menee poikki, niin silloin pitäisi estää luopion pääsy palvontatilaisuuksiin ja lehtiin sen sijaan että kiristetään ihmissuhteilla?
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Itseäni auttoi kovasti youtuben video: http://www.youtube.com/watch?v=yI910M9Q ... re=related
Vastaa Viestiin