Vieras kirjoitti:Säälittävintä tilanteessani on, että olen tietoinen ansoista, joita lahko järjestää. Rakkauspommituksesta, jopa tuosta hautausmailla tehtävästä käännytyksestä.
Kuinka hyvin tunnet Vt-seuran valehteluperinteen ja mitä sellaisesta ajattelet?
Silti pohdin todistajien päästämistä kotiini(, mahdollinen liittyminen toki olisi kaukainen asia, nyt kun ajattelen niin onneksi).
Koska jehovantodistajat nimenomaan pyrkivät koteihin, niin kotini on myös auki heille. Kerran annetusta lupauksesta, netissä esittämistäni lukuisista kutsuista sekä seurakuntaan (tutulle vanhimmalle) lähettämästäni kirjeestä huolimatta en ole päässyt kyselemään heiltä mieltäni askarruttavia asioita tämän nk. totuuden suhteen. Kukin voi tykönään miettiä miksi todistajien käännytysinto kohdistuu henkilöihin, jotka eivät tunne Vt-seuran menoa tarpeeksi hyvin.
Olen joka tapauksessa hyvin tyytyväinen, että kirjoitin tänne. Olen saanut muistutuksen lahkon vaarallisudesta ja toisaalta järjestettyä omia ajatuksiani.
Nimenomaan näin, kirjoittaminen (vaikka ei sitten tekstiä koskaan laittaisi eteenpäin) on tehokas tapa järjestellä ajatuksiaan.
Kuoleman käsittelyssä on mielestäni yhteiskunnassamme (varsinkin uskonnottomille) valtava tyhjiö.
Itse olen saanut uskonnottomista ystävistäni ja tutuista aivan päinvastaisen kuvan. Jumaluskon hylkäämisen yhteydessä kuolemasta karsiutuu pois mystiikka ja epärealistiset odotukset. Jos jotain korjausta kaipaan, niin se olisi "kalmo takaisin tupaan" -liike. Nyt kuollut (evlut) katoaa pääsääntöisesti näkyvistä kylmäsäilytykseen, ortodokseilla on sentään kansi auki. Ei kai mikään estäisi mua raottamasta ensi perjantaina arkunkantta ennen kuin lasken lasten isoäitiä kuoppaan.
Siinä mielessä lahkomaiset uskonnot ovat etulyöntiasemassa, että ne tarjoavat selkeitä vastauksia
Joku voisi olla kiinnostunut myös siitä kuinka luotettavasti perusteltuja nämä selkeät vastaukset ovat.
ja aktiivista toimintaa,
Kyllä valtakirkkkomme järjestää toimintaa hyvin monenlaiseen tarpeeseen.
jt:n kohdalla jopa tuovat sen suoraa kohteen kotiovelle.
Siihen on looginen syy, käännytyksen kohteen ajattelu on saatava hallintaan. Jehovantodistajat eivät järjestä minkäänlaisia tilaisuuksia joissa asioita tuntevat voisivat esittää kriittisiä kommentteja tai kysymyksiä. Jehovantodistajat eivät edes vastaa hankaliin kysymyksiin ja hankalia asioita kyselevä saa järjestöstä monoa. Tuon ymmärtäen on helppo käsittää miksi käännytys suoritetaan kahden (tai joskus kaksi yhtä vastaan) käännytettävän kotona, jossa hän kokee olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.