Olen TAAS kiinnostunut!?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Olen TAAS kiinnostunut!?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

sinner74 kirjoitti:Olet läheisriippuvainen. Kannattaa ennemmin ottaa vaikka väkivaltainen puoliso, siitä pääsee siltä tuntuessaan paljon helpommin eroon kuin jehovantodistajista.
Kiitos vaan tarjouksesta, mutta olen jo naimisissa. Puolisoni ei ole väkivaltainen, eikä minulla ole muutakaan tarvetta päästä hänestä eroon.

M
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieras kirjoitti:
sinner74 kirjoitti:Olet läheisriippuvainen. Kannattaa ennemmin ottaa vaikka väkivaltainen puoliso, siitä pääsee siltä tuntuessaan paljon helpommin eroon kuin jehovantodistajista.
Kiitos vaan tarjouksesta, mutta olen jo naimisissa. Puolisoni ei ole väkivaltainen, eikä minulla ole muutakaan tarvetta päästä hänestä eroon.

M
Okei, et ole trolli. Ihmettelen vaan, mitä jehovantodistajuus voi tarjota ajattelevale ihmiselle? Mene töihin. Juopottele. Käy vieraissa. Tee mitä tahansa, jotta saat pois päiväjärjestyksestä sen tyhjiön, joka saa harkitsemaan niin epätoivoista tekoa kuin uskonlahkoon liittyminen.
And Justice For All
Rauski

Viesti Kirjoittaja Rauski »

Okei, et ole trolli. Ihmettelen vaan, mitä jehovantodistajuus voi tarjota ajattelevale ihmiselle? Mene töihin. Juopottele. Käy vieraissa. Tee mitä tahansa, jotta saat pois päiväjärjestyksestä sen tyhjiön, joka saa harkitsemaan niin epätoivoista tekoa kuin uskonlahkoon liittyminen.
:mrgreen:
Viimeksi muokannut Tony, 13.03.2011 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: quote fix
Vieras

Mene töihin. Juopottele. Käy vieraissa. Tee mitä tahansa, jotta saat pois päiväjärjestyksestä sen tyhjiön, joka saa harkitsemaan niin epätoivoista tekoa kuin uskonlahkoon liittyminen
Nuo ehdotukset eivät kaikille ole helppoja ole nekään, osuvia kuitenkin kun niitä verrataan parempuuteen lahkoon nähden. Liikuntakin on yksi, se on laaja juttu jollei ole tullut ajatelleeksi. Karate, mutta myös käynnit eri luonnonsuojelualueilla viikonloppuisi termospullon ja eväsleipien kanssa ovat liikuntaa. Onko kiinnostavia aiheita, niistä on varmaan kirjastossa kirjoja (kirjakauppa pyrii loppuunmyynteihin ja vanhat hyvät kirjat puuttuvat). Maallikkona arvelisi että lisäksi harrastus jossa on ihmissuhdevaikutuksia voisi olla hyvä juttu.
Viimeksi muokannut Tony, 13.03.2011 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: quote fix
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

On ymmärrettävää että lahkosta voi kokea saavansa lohdutusta ja tukea vaikeissa tilanteissa. Jo pelkkä huomion saaminen voi auttaa. Ja se että kokee jonkun myötäelävän vaikeassa tilanteessa.

Nk. arki-jehovantodistajuus on kuitenkin paljon muuta kuin myötäelämistä ja lohdutuksen kokemista. Riittämättömyyden tunne lienee yleisimpiä tuntemuksia lahkon jäsenillä. Aina kun voisi tehdä enemmän ja paremmin lahkon hyväksi, joka työ ja tekeminen tietenkin naamioidaan Jehovalle tekemiseksi.

Kriisin keskellä sitä voi olla vaikea havainnoida, mutta se että lahko pyrkii iskemään nimenomaan niihin jotka ovat heikkoja tai jonkinlaisessa kriisissä, herättää ainakin minussa lähinnä vastenmielisiä tuntemuksia lahkon käännytystaktiikkaa kohtaan.
w99 1/4 kirjoitti:Talosta taloon saarnaamisen lisäksi olemme yrittäneet tavoittaa ihmisiä monella muullakin tavalla. Olemme saaneet hyviä tuloksia muun muassa levittämällä raamatullisia julkaisuja kaupungin monilla hautausmailla.

Myös sairaaloissa on todistettu. Erään sarajevolaisen sairaalan sydäntautiosaston ylilääkäri otti 8.12.1996 päivätyn Herätkää!-lehden, jonka kansiotsikko on ’Sydänkohtaus – mitä voidaan tehdä?’ Hän pyysi lehtiä lisää, niin että hän voisi antaa niitä toisillekin lääkäreille. Sitten todistajille annettiin lupa käydä hänen osastonsa kaikkien potilaiden luona. Niinpä vähän yli tunnissa levitettiin yli sata lehteä vuoteelta vuoteelle. Monet potilaat sanoivat, että se oli ensimmäinen kerta, kun joku kävi heidän luonaan sairaalassa rohkaisemassa heitä ja antamassa heille toivoa.

Toisella kertaa käytiin lastentautien osastolla näyttämässä lapsille sopivia kirjoituksia. Osaston ylilääkäri otti myös muutaman Kirjani Raamatun kertomuksista -kirjan lukuhuoneeseen. Nyt äidit, jotka käyvät sairaalassa katsomassa lapsiaan, lukevat heille Raamatun kertomuksia joka päivä. Tämän lääkärin luona käydään myös hänen kotonaan.
Kun joku rakkaasi kuolee -kirjanen kirjoitti:Pidä ylimääräistä kirjasta mukanasi ja käytä sitä todistaessasi vapaamuotoisesti. Haluat ehkä käydä alueellasi sijaitsevissa krematorioissa tai ruumishuoneilla kysymässä, haluaisivatko siellä työskentelevät saada kirjasen lohduttaakseen surevia perheitä. Tai voit ehkä tahdikkaasti lähestyä surevia hautausmailla, kun he käyvät menettämänsä rakkaan ihmisen haudalla.
w96 1/2 kirjoitti:Ajattelehan erästä kokemusta. Useita vuosia sitten muuan todistaja todisti Valtakunnasta kirjeitse eräälle leskelle, jonka miehen kuolinilmoitus oli ollut paikallisessa sanomalehdessä. Hän ei saanut vastausta. Sitten marraskuussa 1994, yli 21 vuotta myöhemmin, todistaja sai kirjeen tuon naisen tyttäreltä.
Vuosikirja 1994 kirjoitti:Kun Vartiotorni-seuran ensimmäinen presidentti C. T. Russell kävi vuonna 1912 Ceylonissa, jona Sri Lanka silloin tunnettiin, Matilda oli vasta 12-vuotias. Hän on Valtakunnan julistajia -kirjan sivulla 239 olevassa kuvassa; hän istuu maassa toisena oikealta. Myöhemmin hän palveli monia vuosia erikoistienraivaajana miehensä kanssa. Hän on nyt 94-vuotias ja on edelleen toimelias todistustyössä. Äskettäin hänelle tuli täyteen vuosi osa-aikaista tienraivauspalvelusta. Hän pääsee hiukan liikkumaan kävelykepin turvin – tarpeeksi käyttääkseen hyödyksi tilaisuudet, joita tarjoutuu, kun naapureita, ystäviä, sukulaisia, kauppiaita, postinkantajia tai keitä muita tahansa tulee käymään hänen luonaan. Silti hänen täytyy tehdä suurin osa todistustyöstään kirjoittamalla. Hän saa nimiä ja osoitteita kuolinilmoituspalstalta päivän lehdestä ja kirjoittaa joihinkin noista osoitteista. Hän on hyvin iloinen saadessaan arvostavia vastauksia.
Valtakunnanpalveluksemme 2/70 8 kirjoitti:Eräs veli tapasi liikemiehen, joka asuu toisessa osassa maata. Mies ilmaisi kiinnostusta totuuteen. Niinpä veli antoi hänen nimensä ja osoitteensa tälle sisarelle, joka jatkoi kiinnostuksen kehittelyä postitse. Joitakin nimiä hän saa kuolinilmoituksista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Suuri kiitos kaikista ystävällisistä ja rakentavista vastauksista. Arvostan teitä.

Säälittävintä tilanteessani on, että olen tietoinen ansoista, joita lahko järjestää. Rakkauspommituksesta, jopa tuosta hautausmailla tehtävästä käännytyksestä. Silti pohdin todistajien päästämistä kotiini(, mahdollinen liittyminen toki olisi kaukainen asia, nyt kun ajattelen niin onneksi). Olen joka tapauksessa hyvin tyytyväinen, että kirjoitin tänne. Olen saanut muistutuksen lahkon vaarallisudesta ja toisaalta järjestettyä omia ajatuksiani.

Kuoleman käsittely on vaikea asia. Kun rakkaani kuoli, jäin monella tapaa (henkisesti) tyhjänpäälle. Kuoleman käsittelyssä on mielestäni yhteiskunnassamme (varsinkin uskonnottomille) valtava tyhjiö. Kävin seurakunnan sururyhmässä, mutta sen päätyttyä kirkko on jäänyt etäiseksi. Siinä mielessä lahkomaiset uskonnot ovat etulyöntiasemassa, että ne tarjoavat selkeitä vastauksia ja aktiivista toimintaa, jt:n kohdalla jopa tuovat sen suoraa kohteen kotiovelle.

Katsoin you tubesta tuon Mun heimo - Jehovan todistajat pätkän. Nuoria, innokkaita ihmisiä, joilla on (tai ainakin näyttää olevan) elämässään tarkoitus. Toisaalta jonkinlainen väkinäisyys ja meillä on koko ajan kaikki hirveän hyvin-asenne kyllä paistoi läpi ja tuki kertomustanne lahkon vaarallisuudesta.

Maura
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Maura, kun olen lukenut vastineitasi, nousee mieleen ajatus, että saattaisit tarvita sopivan porukan auttamaan Sinua liikkeelle. On selvää, ettei masentuneena jaksa sanoa edes "kissa", saati lähteä tai ryhtyä johonkin. Juuri ryhtyminen on kaikkein vaikeinta. Aikuispsykiatrian kautta on mahdollista saada kotikuntoutusta, missä kuntouttajapari tulee luoksesi tekemään jotakin, mitä haluat, kanssasi. Tämä edellyttää sen verran voimia, että kysyy tätä paikalisen aikuispsykiatrian poliklinikan lääkäriltä.

Annoit ymmärtää, että Sinulla on jonkinlainen hoitosuhde. Kannattaisikohan kysäistä. Joku sellainen toiminta, mikä saisi ajatuksesi kääntymään pois debressiostasi edes hetkeksi ja / tai missä voisit kertoa hieman tuntojasi muun ohessa, saattaisi hyödyttää Sinua uskonnonharjoittamista enemmän nykyisessä tilanteessasi.
Seuran todistaja

Viesti Kirjoittaja Seuran todistaja »

Tony Syrjänen kirjoitti:Nk. arki-jehovantodistajuus on kuitenkin paljon muuta kuin myötäelämistä ja lohdutuksen kokemista. Riittämättömyyden tunne lienee yleisimpiä tuntemuksia lahkon jäsenillä. Aina kun voisi tehdä enemmän ja paremmin lahkon hyväksi, joka työ ja tekeminen tietenkin naamioidaan Jehovalle tekemiseksi.
Tämä on totta. On sääli että todistajien tarjoama seura tuntuisi tuovan lohtua lohduttomaan elämään, mutta todellisuus iskee viimeistään kasteen jälkeen. Se "rakkaus" loppuu, usko pois ja huomaat lisäksi olevasi aivan toisenlaisessa loukussa. Tosin ketjun aloittajalla on tilanne siinä mielessä hyvä ettei puoliso ilmeisesti ole todistaja jolloin lahkosta on helpompi erota.
Enemmän kenttäpalvelusta!
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Säälittävintä tilanteessani on, että olen tietoinen ansoista, joita lahko järjestää. Rakkauspommituksesta, jopa tuosta hautausmailla tehtävästä käännytyksestä.
Kuinka hyvin tunnet Vt-seuran valehteluperinteen ja mitä sellaisesta ajattelet?
Silti pohdin todistajien päästämistä kotiini(, mahdollinen liittyminen toki olisi kaukainen asia, nyt kun ajattelen niin onneksi).
Koska jehovantodistajat nimenomaan pyrkivät koteihin, niin kotini on myös auki heille. Kerran annetusta lupauksesta, netissä esittämistäni lukuisista kutsuista sekä seurakuntaan (tutulle vanhimmalle) lähettämästäni kirjeestä huolimatta en ole päässyt kyselemään heiltä mieltäni askarruttavia asioita tämän nk. totuuden suhteen. Kukin voi tykönään miettiä miksi todistajien käännytysinto kohdistuu henkilöihin, jotka eivät tunne Vt-seuran menoa tarpeeksi hyvin.
Olen joka tapauksessa hyvin tyytyväinen, että kirjoitin tänne. Olen saanut muistutuksen lahkon vaarallisudesta ja toisaalta järjestettyä omia ajatuksiani.
Nimenomaan näin, kirjoittaminen (vaikka ei sitten tekstiä koskaan laittaisi eteenpäin) on tehokas tapa järjestellä ajatuksiaan.
Kuoleman käsittelyssä on mielestäni yhteiskunnassamme (varsinkin uskonnottomille) valtava tyhjiö.
Itse olen saanut uskonnottomista ystävistäni ja tutuista aivan päinvastaisen kuvan. Jumaluskon hylkäämisen yhteydessä kuolemasta karsiutuu pois mystiikka ja epärealistiset odotukset. Jos jotain korjausta kaipaan, niin se olisi "kalmo takaisin tupaan" -liike. Nyt kuollut (evlut) katoaa pääsääntöisesti näkyvistä kylmäsäilytykseen, ortodokseilla on sentään kansi auki. Ei kai mikään estäisi mua raottamasta ensi perjantaina arkunkantta ennen kuin lasken lasten isoäitiä kuoppaan.
Siinä mielessä lahkomaiset uskonnot ovat etulyöntiasemassa, että ne tarjoavat selkeitä vastauksia
Joku voisi olla kiinnostunut myös siitä kuinka luotettavasti perusteltuja nämä selkeät vastaukset ovat.
ja aktiivista toimintaa,
Kyllä valtakirkkkomme järjestää toimintaa hyvin monenlaiseen tarpeeseen.
jt:n kohdalla jopa tuovat sen suoraa kohteen kotiovelle.
Siihen on looginen syy, käännytyksen kohteen ajattelu on saatava hallintaan. Jehovantodistajat eivät järjestä minkäänlaisia tilaisuuksia joissa asioita tuntevat voisivat esittää kriittisiä kommentteja tai kysymyksiä. Jehovantodistajat eivät edes vastaa hankaliin kysymyksiin ja hankalia asioita kyselevä saa järjestöstä monoa. Tuon ymmärtäen on helppo käsittää miksi käännytys suoritetaan kahden (tai joskus kaksi yhtä vastaan) käännytettävän kotona, jossa hän kokee olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

lahkon ydin, sikäli kuin sitä ajatellaan uskontona, puuttuu sen omastakin mielestä. Lahkolla on oma raamattu"käännös" joka on väärennös, lahkon käännöstekstien tueksi on laaditty väärennettyjä tukilausuntoja. Lahkolle on tärkeä sen oma vuosilukuoppi, jossa on mm. vuosi 1914, alkuaan maailmanlopun ennustusvuosi, joka nykyään salataan ja selitetään ennustukseksi toteutuneesta Jeesuksen paluusta. Ruotsalainen Jonsson huomasi lahkon laskelmassa virheen ja ilmoitti siitä vartiotorniseuralle, jolloin hänet määrättiin erotettavaksi lahkosta.

Tietoa kaikesta tuommoisesta lahkolaiset on opetettu varomaan.

Miksi lahko sitten on olemassakaan, kaiken pinnallisen itsekehun vuoksiko ? Lahko kerää maksun julkaisuistaan jonkinlaisena tekijänoikeusmaksuna. Vartiotornien takasivut neuvovat myötäänsä tekemään testamentteja lahkon hyväksi. Laittamaan vakuutuksiin edunsaajaksi lahkon, jopa siirtämään oman asuntonsa lahkon nimiin, johon lahko sitten lupaa ottaa omistajan vuokralle. Nämä kaikki ohjeet ja asiat toimivat niihin, jotka kylliksi sekoavat. Lahko on päässyt vakavasti otettavissa tutkimuksissa todetuksi keskimääräistä enemmän mielisaita jäseniä omaavaksi. Jotkut entiset jäsenet ovat kiinnittäneet huomiota itsemurhien suureen määrään.

USA:ssa on bisness -lehdet listanneet lahkon New Yorkin alueen 10 isoimman liikeyrityksen joukkoon. tämä on se asia mikä lahkosta on totta ja se asia miksi se on olemassakaan.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Vieras kirjoitti:Lahkolle on tärkeä sen oma vuosilukuoppi, jossa on mm. vuosi 1914, alkuaan maailmanlopun ennustusvuosi, joka nykyään salataan ja selitetään ennustukseksi toteutuneesta Jeesuksen paluusta. Ruotsalainen Jonsson huomasi lahkon laskelmassa virheen ja ilmoitti siitä vartiotorniseuralle, jolloin hänet määrättiin erotettavaksi lahkosta.
C.O.Jonsson kirjoitti aiheesta kirjankin, The Gentile Times Reconsidered (vapaasti suomennettuna Pakanain ajat uudelleentarkasteltuna).
jopa siirtämään oman asuntonsa lahkon nimiin, johon lahko sitten lupaa ottaa omistajan vuokralle.
Asuntonsa voi antaa Seuralle, mutta ei sentään vuokraa tarvitse maksaa, vaan lahjoittajalla säilyy käsittääkseni asunnon hallintaoikeus (eli maksaa vain vastikkeen).
Lahko on päässyt vakavasti otettavissa tutkimuksissa todetuksi keskimääräistä enemmän mielisaita jäseniä omaavaksi. Jotkut entiset jäsenet ovat kiinnittäneet huomiota itsemurhien suureen määrään.
On olemassa useitakin tutkimuksia siitä, että mitä vakavampi mielen sairaus on kyseessä, sitä enemmän sitä esiintyy jehovantodistajien keskuudessa. Nämä ovat kuitenkin olleet melko suppeita tai rajattuja otoksia. Käytännön seurakuntaelämä tietenkin puhuu tietenkin joidenkin mielestä tämän seikan puolesta.
USA:ssa on bisness -lehdet listanneet lahkon New Yorkin alueen 10 isoimman liikeyrityksen joukkoon. tämä on se asia mikä lahkosta on totta ja se asia miksi se on olemassakaan.
Onneksi sijoitus ei ollut vielä noin "hyvä", vaan 40:n joukossa. Ällistyttävän korkea sijoitus sekin.
Religionsfri.
Vieras

Kristillisiä seurakuntia on muitakin kuin Ev.lut.! Ja niissäkin on säännöllistä toimintaa joissa saa oikeasti vastauksia uskon kysymyksiin. Kannattaa myös käydä muutaman kerran paikallisessa helluntaiseurakunnassa tai muussa kristillisessä seurakunnassa. Netistä löydät niidenkin toiminnasta ilmoituksia yms. Rohkeasti vaan!....voit löytää sen joka antaa vastauksesi...jota et edes ymmärrä hakevasi...elävän suhteen Jeesukseen!
Vieras

Luterilaisissa seurakunnissakin voi olla erilaista toimintaa jota voi kysyä, kirkkoherranvirastosta vai seurakuntatalosta vai mitä niitä on. Raamattupiiri saattaa olla, jossa kai keskustellaan Raamatun sanomasta tai tulkinnasta kulloisenkin käsiteltävän kohdan mukaan.

Joskus on kuulunut ilmoituksia nimenomaan tutustumista varten seuraa hakeville, yksinäisyys on tiedostettu myös kirkon piirissä, vaikka siihen ei tavattoman räväköitä toimenpiteitä ole otettukaan.

Kun Raamattuunkin vetoavia ryhmiä on paljon, olisi myös kysyttävissä uskontojen uhrien tuki r.y.stä. ettei kyseinen ryhmä vaan tuota heille asiakkaita. jolloin voisikin edetä.
Vieras

Hei, toivoisin, että löytäisit ihmisten seuraa ja tukea muualta kuin uskonnollisista yhteisöistä. Onko paikkakunnallasi mitään yhdistystä, seuraa tms. mistä voisit saada vertaistukea? Oletko saanut saatavilla olevan ammattiavun (psykologi, depressiohoitaja)? Jos millään jaksat, niin tee/harrasta jotakin, mikä toisi iloa ja missä tapaisi ihmisiä. Onko paikkakunnallasi esimerkiksi asukastupia tai mitään porukoita, joihin voisi osallistua.

Elämälle voi löytää merkitystä ilman uskonnollista vakaumustakin. En tunne taustaasi ja voimavarojasi, mutta tiedän, että "epätäydellisetkin" ihmiset pystyvät tekemään paljon hyvää ja merkityksellisiä asioita.

Jehovan todistajien myötätunto ei ole pyyteetöntä vaan mukana on tarkoitushakuista jäsenhankintaa. Voit joutua ojasta allikkoon, jos liittyisit yhteisöön, jonka säännökset ja vaatimukset olisivat oman ajattelusi kanssa ristiriidassa. Yhdestä ahdistavasta tilanteesta toisenlaiseen.

Toivottavasti saat elämäsi parempaan kuntoon, jaksamista.
Vieras

Kiitos kaikille kommenteista!

Avun hakeminen luonnosta, ihmissuhteista ja asiantuntijoilta on asia, jota olen jonkinverran tehnytkin ja aioin tehdä jatkossakin. Oikein hyvä neuvo. Vaikka miten ajattelin asiaa, aina jää kuitenkin kaipuu johonkin syvempään (oletteko muuten tutustuneet tähän: http://www.bahai.fi/?). Neil hardwick sanoi kirjassaan Hullun lailla suurin piirtein näin:Masennuksessa ihminen on menettänyt uskonsa ja parantuakseen hänen on saatava se takaisin. Sama se, mihin uskoo.

Tällä hetkellä uskon vakaasti, että todistajat eivät ole se oikea uskonto tai elämänkatsomus, minulle. Onneksi on joitakin asioita (opiskelemani itsenäinen ala, rakkaus taiteeseen, itsepäisyys, typeryys jopa,) jotka mahdollisesti viimeistään suojelisivat (?) minua jt-lahkoon liittymiseltä, ehkäpä lahkoon ylipäätään. Toisaalta onhan näitä riskitekijöitäkin kohdalleni kasautunut.

Jt:n harrastamasta valehtelusta tiedän jonkin verran, pitkälti näiden jt-kriittisten sivustojen. Tutkiessani kävin silloisella sivustolla jatkuvasti; muistaakseni siitä varoiteltiin. Mahdollisesti liittymiseltä minua varjeli se, etten missään tapauksessa ajatellutkaan koskaan luopuvani oikeudestani hankkia tietoa. Siinä mielessä koen, etten ole manipuloitavissa/peloteltavissa. Mutta tuo rakkauspommitus kyllä vaikuttaa minuun, sen myönnän.

Mahdollisesti todistajat tulevat ovelleni huomenna. Jos avaan, otan neuvonne huomioon. Jos päästän todistajat kotiini, haluaisin tutustua nimenomaan siihen Jumalan olemassaoloa koskevaan kirjaan mielenkiinnosta (mitä mieltä olette siitä ts. onko siinä ollenkaan asia asiaa?). Tämä voi olla minulle myös tarpeellinen jämäkkyysharjoitus.

Maura
Vastaa Viestiin