Kuumakin olisi

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Kuumakin olisi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lämmintä riittää niin että luut sulaa - varsinkin sisätiloissa. Löytyykö joltain ideaa kämpän viilentämiseksi, muuta kuin ilmalämpöpumppu? Ilmastointilaite lienee paras vaihtoehto, mutta mistä sellaisen voisi hankkia kohtuuhintaan?

Ja jos palstalaisilla on muuta sydämellään ilmalämpöpumpuista, sisätilan lämmön hallinnasta tai muusta aiheeseen liittyvästä, niin nyt on aika jakaa salaisuudet niistä aiheista! 8)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RaM

Re: Kuumakin olisi

Viesti Kirjoittaja RaM »

Syö hieman tupakan puruja.
Tony

Muuten hyvä mutta kuulostaa väliaikaisratkaisulta. :?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Syö sitten taas uudelleen. :mrgreen:
Tosin työtkin saattavat kärsiä jos ei ole vielä lomalla.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Löytyisköhän täältä mitään. Kun vuosikymmeniä sitten työskentelin lämpimässä, kastelin lakanat yöksi kylmällä vedellä. Haihtuessaan vesi viilentää ja sain nukuttua. Tuuletin laittoi ilman kiertämään ja se auttoi hieman. Huushollia kannattaa tuulettaa öisin, mikäli ulkoilma on sisäilmaa viileämpää.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

No täytyy sanoa etten itse kärsi lainkaan kuumuudessa täällä mökilläni. Jos ulkona liikkuu niin toki siellä on lämmintä mutta tämä hirsimökkini on itsessään hyvinkin viileä paikka ja nukuttuakin saa hyvin. Puut varjostavat näitä sen verran paksuja hirsiseiniä ja kattoa, ettei tämä pääse lämpenemään kovinkaan kuumaksi.
Kaupungissa suosittelen piipahtamista marketin kylmäosastolla. Antaa ainakin hetken avun. Kaupungissa ei yöksi auttane muu kuin laittaa propellipuhallin pöydän kulmalle. Tai kattoon.

Tietysti Tony voisi kokeilla sitäkin, että lainaa työpaikan kylmiöstä sianruhoa jonka viereen menee öisin nukkumaan. Minulla tuon oman kylmäkkökyllikin kesäloma alkaa viikonlopulla, joten kun se tulee tänne mökille on öisin ongelmana enemmänkin kylmyys kuin kuumuus. :P
Tony

RaM kirjoitti: Tietysti Tony voisi kokeilla sitäkin, että lainaa työpaikan kylmiöstä sianruhoa jonka viereen menee öisin nukkumaan.
Vaimon mukaan meidän sänkyyn ei kahta porsasta sovi. 8)

Yöt menee kun on toi tuuletin huutamassa, mutta tää muu aika on kuin hautomossa. Kai sitä ilmalämpöpumppua tarttee ruveta funtsimaan ihan tosissaan.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Tony S kirjoitti:Ja jos palstalaisilla on muuta sydämellään ilmalämpöpumpuista, sisätilan lämmön hallinnasta tai muusta aiheeseen liittyvästä, niin nyt on aika jakaa salaisuudet niistä aiheista! 8)
No kelistä ja kuumuudesta riippuen mulla seuraavat jekut käytössä, jotka hivenen helpottavat:

- läpiveto huoneistossa, akkunat ym auki
- 2 isohkoa seisovaa tuuletinta ja yksi pöytätuuletin
- pimentävät/heijastavat rullaverhot
- ilmastointipömpeli joka tuuttaa "pakkasta sekä kuivatusta" huoneistoon ja puhaltelee poistoilman poistoputken avulla ikkunasta pihalle (ikkunassa tiivis peittävä muotti ja reikä johon poistoputki kiinni)

Vittu, +30 ulkona on jo liikaa ja mitä lie suoraan auringon paahteessa, +50 ?

Ps.
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... maksi.html
-> Tuossa muuten keskustelua kämpän viilentämisestä. Painottuu viimeisten viikkojen osalta paljon pumppuihin, koneisiin ja pömpeleihin mutta on siellä muitakin vinkkejä sekä kokemuksia.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kapteeni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Seuraava konsti viileän olon saamiseksi on ihan lääketieteellinen juttu, nimittäin yksi ihmiskehon suurimmista lihaksista on pakaralihas, latinaksi Gluteus maximus.
Etsi rannalta tai jostain mistä nyt löydät litteitä kiviä. Nämä kivet pistät pakastimeen. Parin tunnin kuluttua otat yhden näistä jääkylmistä kivistä ja pistät pakaroittesi väliin. Hyvin pian tunnet ihanan viileyden tunteen koko kropassasi. Vaihtelet näitä kiviä tarpeen mukaan.

Näitä kiviä voi käyttää uudelleen ja uudelleen, tosin saattaa tulla tarve pestä nämä kivet jotka ovat olleet gluteus maximus lihaksiesi välissä ennen kuin pistät ne takaisin pakastimeen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tuota Kapun mainiota neuvoa voi myös soveltaa ja tunkea ns. kylmäkallen persiiseensä. Pesemisneuvo lienee edelleen paikallaan. :mrgreen:
Luopio?

Viesti Kirjoittaja Luopio? »

Ilmalämpöpumpuista:

Meidän n.85m2 kämppä oli viimekesän heltillä +30 sisältä. Pumppu tuli syksyllä, ja nyt helteillä pidettiin helposti +23 sisällä. Kylmemmäksikin olisi saanut, mutta turhaa sähkön kulutusta.
Talvella sähkölaskut putosi 10-15%. Koko talven tasainen +22 sisällä. Pumppu myös poistaa kosteutta sisätiloista, joten homeongelmat häviää melko hyvin tai ehkäistyy.
Kotitalousvähennys toimii!

Suosittelen.
"Totuus ei saa koskaan tulla hyvän tarinan tielle"
Tony

Kiitos kovasti vinkeistä kaikille. Niitä tuli käyttökelpoisista hämmentäviin. Eikä ne hämmentävätkään käyttökelvottomia varmaan ole. :mrgreen:

Ilmalämpöpumppujen maailmaan on tutustuttava. Sähkölämmitys vie 83 neliönkin kämpässä kovilla pakkasilla sen parisensataa egeä kuussa. Tai ainakin meillä. Kaakeliuunin epäsäänöllisestä tuesta huolimatta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ilmalämpöpumppu on tilanteessasi kaikkein paras ratkaisu. Etenkin juuri tuossa mökin kokoluokassa. Pumppuja on kuitenkin monenkirjavia, joten ole tarkkana. Yksi hyvä merkki on Mitsubishi. Panasonic lienee myös ok. Pakkasella eli + 15 asteen ne eivät enää lämmitä, joten silloin ne on syytä kytkeä pois päältä ja hehkuttaa kakluunia reilusti. (Jos joku luulee niiden toimivan vielä kovilla pakkasilla niin tuha luulo; ne EIVÄT kykene enää irrottamaan lämpöä ilmasta vaan parhaimmillaan hajoavat.)
Helteellä lämpöä heijastavat sälekaihtimet ovat hyvä lisä apu yhdessä tuuletuksen kanssa. Jos oikein paha tilanne ja ahdistava kuumuus iskee, niin pää jääkaappiin ja pari pakastepussia housuihin. Herneet ja marjat voi vaikka syödä käytön jälkeen (lämmenneet ja pehmenneet) kunhan pussi on ollut umpinainen. Jos se on ollut avoin niin kannattaa tajoilla naapurille tai hyvällä onnella ovelle tuleville saarnaajille.
Vieras

Lämpimästä vielä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ilmalämpöpumpuista on kirjoittanut muistellen TM -rakennusmaailma.

Niitä on jo "monen sukupolven" laitteita, joissa kussakin huononmpia ja parempia. Kirjastoista löytynee, ja googlettamalla (Tukes ?)

Jääkaapin mehu jääpaloineen on sellaisesta hyvä, joka mieluummin pissiskelee kuin hikoilee-suihkussa- uusi paita, 2. kierros jne... (etelän oppaat sanovat että limsa/vesi tekee voimattomaksi, hedelmämehu pitää pirteänä, hapan mehu taas jatkuvasti suussa sulattaa hammaskiilteen). Kasvisrasvajäätelöstä voi joku tykätä (ei lihota, ole epäterv. kuten kerma- ja sitä jaksaa...).

Itse jääkaappi lämmittää, voi kai varmistaa vain että kompressorin päällysaltaassa on aina haihtuvaa vettä. Niin ja sälekaihtimet tosiaan, sitäpaitsi on syttynyt tulipaloja kun jehova on antanut auringonvalon tulla kuin suurennuslasiin vaikka olisi lasimaljakosta tms ollut kyse.
Ch.K

Viesti Kirjoittaja Ch.K »

Voit Tony tulla meille käymään tutustumaan Mitsun pumpun ihanaan viileään hönkäykseen. vaikka ostettiin kyllä lämmityskustannusten vähentämistä mielessä, nyt kun kasvihuoneilmiö on parhaimillaan näkyvissä, sitä käytetään myös viilentämiseen :D
Tosiystävät ovat ikuisia.
Vastaa Viestiin