Puhetta synnistä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Puhetta synnistä

Viesti Kirjoittaja RaM »

Aaron Hannu kirjoitti: Jos haluat selvyyttä entropianlakiin niin maailmamme on siitä tyyppiesimerkki.
Kun tässä ei parempaakaan ajankulua ole hyvästellessäni tätä uskollisesti ja ymmärtäväisesti palvellutta konettani, niin selvennähän nyt sitten tuota astrofysikaalista (?) teoriaasi.
Aaron Hannu

Viesti Kirjoittaja Aaron Hannu »

RaM kirjoitti:
Aaron Hannu kirjoitti: Jos haluat selvyyttä entropianlakiin niin maailmamme on siitä tyyppiesimerkki.
Kun tässä ei parempaakaan ajankulua ole hyvästellessäni tätä uskollisesti ja ymmärtäväisesti palvellutta konettani, niin selvennähän nyt sitten tuota astrofysikaalista (?) teoriaasi.
Kaikki oli siis olemassa jo alussa. Enropia kulkee suuremmasta ja hajaantuu, mutta palaa siihen takaisin. Tietoisuus oli siis jo alussa, emanaatio synnyttää tietoisuustasoja ja suurimmillaan palaa takaisin.
Aaron Hannu

Jumala on siis tietoisuudessa ja me olemme itsenä osa jumalaa tai sen osia -osa kokonaisuutta. Aiemmin mainitsemani arvostettu filosofi Spionza kertoi atribuuteista ja itseen uskova ja luottava on Jumala suurimmillaan - siis tietoisuuteensa uskova itse, on jumalallinen käyttääksemme sitä termiä. Jumalan sijasta käyttäisin itse sanaa "Luoja".
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Entropia eli haje on fysikaalinen suure, joka ilmaisee epäjärjestyksen määrän systeemissä. -Wikip

Mitä oikein tarkoitat? Miksi entropia palaa johonkin? Mitä entropia on sinun maailmassasi?
Aaron Hannu

Miksi entropia palaa johonkin?
Thermodynamiikanlain mukaan lämpö(tuotettu energia) palaa aina takaisin ja tasotuu takaisin siihen tilaan (josta se voi alkaa uudelleen tietyin edellytyksin) - samoin edellytyksin , miten maailmamme alkoi noin 14 miljardia vuotta sitten (huomaa seitsemällä jaollisuus)
Aaron Hannu

Mitä entropia on sinun maailmassasi?
kas vain....muutit kysymystäsi. Minä ja sinä olemme sen evoluutionistisia tuotteita, jotka edustamme tietoisuustasojamme.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tarkoitatko että entropia on sinun termistössäsi (vrt. sanan synti merkitys termistössäsi) sama kuin lämpö ja puhutko teoriassasi avoimesta vai suljetusta systeemistä?
Aaron Hannu

RaM kirjoitti:Tarkoitatko että entropia on sinun termistössäsi (vrt. sanan synti merkitys termistössäsi) sama kuin lämpö ja puhutko teoriassasi avoimesta vai suljetusta systeemistä?
Itse uskon fyysiseen entropiaan esim, jota lajirunsautemme maapalolla todistaa evoluution kautta. Entropianhan on energian virtausta suljettuun systeemiin, joka on maapallome - säteilyn virtausta (valon) joka synnyttää elämää ja edelleen moninaistaa sitä aina korkampia tietoisuustasoja kohti - Evoluutio etsi ennenpitkään tietoisuustasoa, joka siirtää elämää fyysisestä kohti henkistä (vrt. värähtelytasot)...Jeesus saattoi olla ensimmäinen dokumentoitu tapaus, jolla oli niin suuri älykkyys ja tietoisuutaso, että totuutta etsiessään huomasi olevansa jumalan poika kuten kaikki muutkin ihmiset.
Aaron Hannu

jumala sana usein rajoittaa mieltämme, mutta on kokonaisuus ympärillämme.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Entropia on energian virtausta ja evoluutio etsii... sori Arska mutta en pysty juttelemaan enempää teorioistasi kun ne menee yli ymmärrykseni ja kerrot asiosta ja termeistä, joilla on normaalisti kokonaan toisenlainen merkitys.
Aaron Hannu

Siis pakenet. Valaise meitä merkityksilläsi älkä anna merkityksiä asioille, joita pitää voida myöskin tukita vapaasti.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

En minä pakene mutta kun puhut tietylla lailla ymmärrettäviksi tarkoitetuista asioista tai sanoista kokonaan toisenlaisessa merkityksessä. Kun konteksti asian ympärillä voi olla mitä tahansa sinun teoriassasi, niin siitä on mahdotonta tehdä johdonmukaista pohdiskelua. Aina pitää ensin selvitellä mitä sanoillasi milloinkin tarkoitat.
Sinulle entropia takoittaa selvästi termodynamiikan lämpösäteilyä, vaikka kyseinen sana on vain suurre joka kuvaa epäjärjestystä ja sen suuntaa. Se esiintyy muuallakin kuin termodynamiikassa jossa se ei ole lämpöenergian virta vaan määrittelee sen määrää ja suuntaa ympäristössään. Se määrittelee siinä luonnonilmiön kulkua eli se ei ole itse tuo ilmiö.
Evoluutio ei vastaavasti etsi yhtään mitään. Sillä ei ole minkäänlaista päämäärää tai tavoitetta, vaan evoluutio tarkoittaa vain eliöpopulaatiossa tapahtuvia satunnaisia muutoksia. Luonnon valinnaksi kutsuttu mekanismi taas valikoi noista muutoksista kyseiseen ympäristöön parhaiten sopivat. Toimimattomat karsiutuu pois ja toimivien osuus vahvistuu ja muuttuu vallitsevaksi. Ilman mitään päämäärää tai tavoitetta. Tai etsimistä. Tiede etsii, mutta evoluutio ei etsi.

Olen valitettavasti liian pihalla kun teoriasi ovat normaalisti ymmärrettävien asioiden suhteen sellaista sillisalaatin kaltaista sekoitusta mistä ei oikein saa mitään otetta. Ei tiedä mitä se pitää sisällään ja jos tekee jonkin oletuksen, tarkoitatkin sitten kuitenkin ihan muuta.

En siis ole ilkeä tai saivartele, mutta me tarvitsisimme tulkin välillemme.
Aaron Hannu

Olen valitettavasti liian pihalla kun teoriasi ovat normaalisti ymmärrettävien asioiden suhteen sellaista sillisalaatin kaltaista sekoitusta mistä ei oikein saa mitään otetta. Ei tiedä mitä se pitää sisällään ja jos tekee jonkin oletuksen, tarkoitatkin sitten kuitenkin ihan muuta.
Pitääkö meidän saada yleensä jokin ote? Keskustelun ei tule olla painia eikä kilpailua vaan näkökulmien hakemista. Sanoit aikaisemmin askeleitani "juopuneen askeleiksi" Mutta minä en johdakkaan mihinkään vaan olen jo perillä...minä en vie ketään itsestään pois vaan kehotan ihmisiä uskomnaan ainoastaan itseään. Tosin siinä on vaara! Uskomme itseäme niin paljon, että lakkamme kuuntelemasta jäkeä, delegoimme tärkeänkin tiedon itsellemme ja kärsimme. Itsemme kuuntelu tarkoittaa oikeasti syntyviä tunteitamme, ajatuksiamme ja niiden tuomia tunnetiloja. Meditaatio on oiva ja koettu keino.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Aaron Hannu kirjoitti:...kehotan ihmisiä uskomnaan ainoastaan itseään. Tosin siinä on vaara! Uskomme itseäme niin paljon, että lakkamme kuuntelemasta jäkeä, delegoimme tärkeänkin tiedon itsellemme ja kärsimme.
Kielitieteessä entropia tarkoittaa yhteen viestintämerkiin sisältyvän informaation määrää, joten esitän tällaisen, ? ja kysyn, mitä tuo siteeraamani sanomasi on suomeksi.

Ymmärrän sen näin: Kun ihminen uskoo ainoastaan itseään, tämä johtaa vaaraan, että ihminen lakkaa kuuntelemasta järkeä (vaiko järkeään). Kirjoittamassasi muodossa järki on jotain ihmisen ulkopuolella olevaa.

Toinen vaikeus tulee termistä "delegoida itselleen", mitä tämä tarkoittaa? Sen ymmärrän, jos esim. esimieheni valtuuttaa minut tekemään jotakin, tai siirtää / jakaa toimivaltaansa / tehtäviään minulle, mutta että minä jakaisi jotakin, minkä jo omaan ("tärkeä tieto"), itselleni, niin tätä en ymmärrä, paitsi jos olen sairastunut skitsofreniaan, jolloin tällainen on mahdollista ja todellakin tuottaa kärsimystä.

Kolmas ongelma minulle on, miten esittämäsi liittyy otsikon kontekstiin (tekstiyhteyteen) tai palvelee sitä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

" Meditaatio on oiva ja koettu keino "

Illustrerad vetenskap, tuore nro, ´kertoo lyhytuutisena että ovat tutkineet aivokuvauksien avulla tuloksia mindfulness -meditoinnista, ja jo 4 viikon kesto olisi tuonut parannusta muistiin, sressinsietoon, omakuvaan/itsekäsitykseen.... (Tuo kuvaus, MRI ?, on herkkä ja mittaa aivohermojen toimintaa, impulssit saavat kuvan loistamaan).

Mindfulness -tekniikasta tarjoaa google paljon. Lehtiartikkeleita yms. varsinaista informaatiota
Vastaa Viestiin