Lukijoiden kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
- Johanneksen poika
- Viesti:
Lukijoiden kysymyksiä
Monia on varmaan askarruttanut eräs Raamatun asia. Lainaan tähän pienen otteen heprealaiskirjeestä:
(Heprealaisille 7:4-6) 4 Katsokaa siis, kuinka suuri tämä mies oli, jolle Abraham, kantaisä, antoi kymmenykset pääsaaliista. 5 Tosin niillä Leevin pojilla, jotka saavat papinvirkansa, on Lain mukaan käsky kerätä kymmenyksiä kansalta, toisin sanoen veljiltään, vaikka nämä ovatkin lähteneet Abrahamin kupeista, 6 mutta se mies, joka ei johtanut sukuaan heistä, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, jolla oli lupaukset.
Ja nyt itse asiaan. Onko arkeologisissa kaivauksissa löytynyt mitään viitteitä edellä mainituista Abrahamin kupeista? Jos on löytynyt, olivatko nämä kupit savikuppeja, puusta tehtyjä vai kenties jostain metallista tehtyjä?
Tämä tieto on ehdottoman välttämätöntä Raamatun ymmärtämiselle kokonaisuuden kannalta. Koska heprealaiskirje kuuluu Raamatun kaanoniin, sen on oltava kokonaan totta, kuppeja myöten. Muuten Raamatun uskottavuus kokee kolauksen.
Pyydän vastauksia mahdollisimman nopeasti, ettei kenelläkään mene kuppi nurin.
(Heprealaisille 7:4-6) 4 Katsokaa siis, kuinka suuri tämä mies oli, jolle Abraham, kantaisä, antoi kymmenykset pääsaaliista. 5 Tosin niillä Leevin pojilla, jotka saavat papinvirkansa, on Lain mukaan käsky kerätä kymmenyksiä kansalta, toisin sanoen veljiltään, vaikka nämä ovatkin lähteneet Abrahamin kupeista, 6 mutta se mies, joka ei johtanut sukuaan heistä, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, jolla oli lupaukset.
Ja nyt itse asiaan. Onko arkeologisissa kaivauksissa löytynyt mitään viitteitä edellä mainituista Abrahamin kupeista? Jos on löytynyt, olivatko nämä kupit savikuppeja, puusta tehtyjä vai kenties jostain metallista tehtyjä?
Tämä tieto on ehdottoman välttämätöntä Raamatun ymmärtämiselle kokonaisuuden kannalta. Koska heprealaiskirje kuuluu Raamatun kaanoniin, sen on oltava kokonaan totta, kuppeja myöten. Muuten Raamatun uskottavuus kokee kolauksen.
Pyydän vastauksia mahdollisimman nopeasti, ettei kenelläkään mene kuppi nurin.
- Tony
Re: Lukijoiden kysymyksiä
Hehe, vai että kuppeja etsimässä.
Eikö tässä perusmuoto ole "kuve", joka tarkoittaa sanakirjan mukaan ainakin lannetta, nivusia, uumaa, vyötäröä, kylkeä, sivua jne.
Eli eikö tuo ole vain yksi tapa todeta että ko. tyypit olivat Abrahamille sukua.
E: Siinä mielessä "kuve" kyllä liittyy kuppeihin, että sitä on kaivettava jos meinaa ottaa kuppia.
Eikö tässä perusmuoto ole "kuve", joka tarkoittaa sanakirjan mukaan ainakin lannetta, nivusia, uumaa, vyötäröä, kylkeä, sivua jne.
Eli eikö tuo ole vain yksi tapa todeta että ko. tyypit olivat Abrahamille sukua.
E: Siinä mielessä "kuve" kyllä liittyy kuppeihin, että sitä on kaivettava jos meinaa ottaa kuppia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Kaarmis
Aabraham oli aika tukeva mies, hänellä oli C-kupit.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Raimo Mylly
Jopo esittää huomionarvoisen kysymyksen mutta on todettava, että Tony meni kyllä hakoteille tulkinnassaan. Mikäli kyseessä olisi 'kuve', käytettäisiin yksikkömuotoa 'kupeesta'. Koska sanatarkka raamatunkäännös käyttää kuitenkin monikkomuotoa 'kupeista', se merkitsee mitä suurimmalla todennäköisyydellä veli Käärmiksen tehneen asiasta oikean tulkinnan eli puhe oli nimenomaa rintakehän suojavarustuksesta, mahdollisesti jopa juuri tuosta C-koosta. Se taas tarkoittaa sitä, että tuossa vaiheessa miehen voi olettaa olevan aika mukiin menevää tai paremminkin mukia käyttävää sorttia, kuten Poter0 arvelee. Ei sitä nimittäin selvin päin viitsi kaverien kettuilua kuunnella. Ja tässä suhteessa Tonyn jälkimiete osuu oikeaan, että sitä kuvettakin joutuu toki kaivelemaan mukia käytettäessä ja etenkin täytettäessä.
- Tony
Tuo "kupeista" voi olla vain sensuroitu versio nyyteistä (kun siinä nyt kuitenkin mainitaan että kyse on samasta suvusta ja että tuo suku on näistä "kupeista"), ja jos niistä puhutaan niin keskimäärinhän niitä on monikossa.
Tämä ei ole ehdoton totuus asiasta, mutta pysyn kannassani.
Tämä ei ole ehdoton totuus asiasta, mutta pysyn kannassani.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Tony
Loins = kupeet, lanteet, kuveAmerican standard kirjoitti:5 And they indeed of the sons of Levi that receive the priests office have commandment to take tithes of the people according to the law, that is, of their brethren, though these have come out of the loins of Abraham
-
Kaarmis
Kupeet eli fastbackit? Ehkä Aabrahamilla oli jo tuolloin silmää autokauneudelle?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."