Ymmärrystä auttaa nimenomaan sen havaitseminen, että ajanlaskumme alussa odotettiin lupauksen täyttymistä tuolloin eläneiden elinaikana. Siitä lähtien on odotettu saman lupauksen täyttymistä kulloinkin eläneiden elinaikana. Vielä nykyäänkin odotellaan tuon lupauksen täyttymistä nyt elävien ihmisten elinaikana. Suuria ennustajanlahjoja ei tarvita jotta voi ymmärtää saman jatkuvan vielä lukuisia sukupolvia.kirjallisuusveli kirjoitti:Eihän se nyt suinkaan siihen johda - se vain kertoo siitä mikä asiain tila oli silloin ja auttaa ymmärtämään miksi se on ihan samanlainen nykyään.
UT:n mukaan Jeesuksen lupausta odoteltiin UT:n kirjoitusaikoihin, eivät raamatunkirjoittajat sitten näköjään tajunneet tilannetta. Tuollainen ajatus vie, jos mahdollista, vielä enemmän pohjaa Raamatulta ohjekirjana.Auttaa sekin, jos tajuaa, että niiden täyttymys on vielä edessä.
Kyse on aiheellisesta kysymyksestä joka herää Jeesuksen motiivista vakuuttaa kuulijoilleen, että suhteellisen lyhyen ajan kuluttua ainoastaan muutama kuulija olisi enää elossa. Koko ongelmaa ei ole jos ei ryhdy meriselittelemään Jeesuksen viittauksia pikaisesta paluustaan.Missähän kohtaa Jeesus sellaisen asian muka kertoi? Haloo, Markku!
Jos kuka tahansa kirjoittaja on täysin pielessä kirjoittamistaa asioista, niin minulle se ei ainakaan lisää tekstin uskottavuutta tai arvovaltaa.Kallistun jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle ja totean, että Raamatun arvovalta ei murene, vaan sen pitäisi olla varoittava muistutus niille, jotka kuvittelevat nykyään itsestään liikoja Jumalan edessä.
Mitä sitten erilliseen jumalaan tulee, niin minulla ei sellaisesta ole havaintoa.
Onneksi tämä on vapaaehtoista ja vitjan aloituskin on sinun.Mulle taitaa riittää tältä erää tää huvittelu. Vaikka tämä on kiinnostavaakin, niin jotenkin kohtuutonta tää myös tuntuu olevan.