Olen erimieltä. Nimenomaan Herroilla Nero ja Dominitanius on tässä näytelmässä ratkaiseva rooli ja tämän otaksun Sinun tietävän, mikäli termit "Dea Roma", "Nero redivivus" ja "dominus et deus noster" ovat tutut, kuten tulis kohdallasi olla.Ariadna kirjoitti:Tulkinnan kannalta sinänsä mainittu Herra on yhdentekevä.
Tämäkin edellyttää tulkintaa ja on näin ollen valittava ne tulkintatavat, millä asiansa esittää. Omani olen esittänyt, ellen tässä, niin toisessa tätä vastaavassa "Kirjallisuusveljen" aloittamassa ketjussa, mutta toistan oman näkemykseni. Tässä kysymyksessä mahdollisia ovat: aikahistoriallinen ja traditiohistoriallinen täydennettynä eskatologisella näkemyksellä. Suljen pois historioivan ja uskonnonhistoriallisen tulkinnan.Ariadna kirjoitti:Paljon järkevämpää on lukea ilmestystä itseään ja hakea sieltä vastaukset siihen katsooko SB olevan Rooma vai Jerusalem.
No, tee sitten niin ja lopeta plagiointi.Ariadna kirjoitti:Omaa älyä on lupa käyttää. Ilm. tulkinnathan ovat usein sidoksissa johonkin uskontokuntaan, nyt tässä onkin vapaus ajatella ihan itse.
Voi harmi, jätetään samalla historioitsijat pois ja tukeudutaan vaikka it-FI:n ja si-FI:n ansiokkaasen antiin, mikäli ylipäätään kirjallisuutta tarvitaan ja tietenkin , mitä w sanoo eri vuosikerroissaan, Ilmestyksen suurenmoista huipentumaa unohtamatta. Minä pysyn silti nahkoissani ja tukeudun, mihin tukeudun.Ariadna kirjoitti:Joten eivät edes professoreiden mielipiteet ole nyt tarkastelun alla, ennemmin VT-seuraa voi siteerata, kuten vieraskin yrittää, mutta ei osaa pukea sitä omaksi mielipiteekseen.