Idän uskonnot

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ruukinranta

Idän uskonnot

Viesti Kirjoittaja ruukinranta »

Haluaisin kertoa -tai kysyä mielipidettä. Minulla on ystäviä jotka ovat hindulaisia uskonnoltaan. Äärettömän sydämellisiä ja niin vilpittömiä luonteeltaan..melkein voisin väittää että luotettavimpia ystäviä joita minulla on koskaan ollut. Itse en tietenkään usko samoin, en voisi kuvitella Jumalaani norsunpäisenä/ihmisvartaloisena hahmona.

-Mutta minä kunnioitan heidän uskontoaan ja he minun. Ei häiritse ystävyyttämme millään tavalla. Olen toki ollut kiinnostunut heidän jumal-hahmoistaan ja kysynyt eri jumalten merkityksiä, mutta siis kohteliaasti ja loukkaamatta tietenkin. Ystävyytemme toimii:) Koen sen rikkautena. Menemme pian heitä taas tervehtimään ja eräs heistä tulee vieraaksi meidän kotiimme ehkä jo ensi vuonna. Luottamuksesta kertonee sekin, että meidät kutsuttiin mukaan hääseremoniaan.

Heidän uskontonsa on ankarampaa erinäisine kieltoineen, ja noiden kieltojen rikkominen saattaisi merkitä jopa eristämistä perheestä/suvusta. Esimerkkinä tupakka ja alko tietenkin kiellettyjä, samoin esiaviolliset suhteet..ja suhteet eriuskoisiin. Avioon mennään siis vain samanuskoisten kanssa. Tuntemani hindi-poika -23-v. rakastui kristityn sikäläisen tytön kanssa ja he joutuivat tapailemaan salaa. Sitä kesti vain lyhyen aikaa, koska pelko ilmitulemisesta vei voiton. Heidän tapailunsa oli niin viatonta, ei mitään intiimiä. Vain keskusteluja. Ja minua raastoi se eroa seurannut sydänsuru jota kokivat. Silloin ajattelin, että miksi kaksi ihmistä jotka toisiaan rakastavat, eivät saa olla yhdessä lopun elämäänsä? He olivat niin epätoivoisia jossain vaiheessa, että jopa ehdotin heille että yrittäisivät "paeta" ulkomaille. -Mutta perhe on niin tärkeä loppupeleissä, kuten meille itsekullekkin. Minua tuollainen jyrkkyys harmittaa aivan suunnattomasti. -Ja etenkin se, etteivät asiat tule muuttumaan hetkessä, jos koskaan. Ainakaan minä, tai lapseni eikä lapsenlapsenikaan tule näkemään suuria muutoksia esim. tuon avioliittolain suhteen. Kulttuurierot ja tavat ovat niin vanhoja ja istuvat niin tiukassa, että muutokset, pienetkin, vievät vuosia.

Silti voinen iloita ystävistäni :) Mielipiteitä?
Aisha
Kaarmis

Re: Idän uskonnot

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kommentoidaan tähän nyt sitten vielä sen verran, että eri kulttuurit on rikkaus, ja varsinkin niiden ymmärtäminen. Ja onhan hindulaisuus (esimerkiksi) paljon inhimillisempi ja suvaitsevampi uskonto kuin jehovantodistajat. Ainakaan he eivät opeta että kaikki muut kansat tullaan tuhoamaan pian lähestyvässä harmagedonissa, tai käy häiritsemässä ihmisiä heidän ovillaan.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
ruukinranta

Kiitos Kaarmis. Tottahan se varmaan, eivät tosiaan kovin paljon esille tuo heidän uskontoaan. Toki kysyttäessä suurella ylpeydellä mielellään kertovat jumalistaan. En ole tohtinutkaan sen tarkemmin kysellä, paitsi mitä noista rajoituksista. Ei ole tuntunut kiusalliselta kysyä eivätkä ole kiusaantuneita vastatessaan, mutta aika lyhyitä olleet nämä uskonto-keskustelut. Saanko kysyä henkilökohtaista? Oletko siis ex jehova? Tunnut kritisoivan aika lailla. -Ja tämä siis ihan vilpitöntä uteliaisuuttani.
Aisha
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

Saanen kysäistä että kun et itse ole ex-jehova niin miksi haluat kysäistä asiaa tällä palstalla? Miksi haluat ex-jehovien mielipiteen?
ruukinranta

Raimo,..asia on vaan niin että olen kiinnostunut uskonnoista. Ihan vilpittömällä asenteella olen liikkeellä ja jo hetken ehdin pelätä ettei kukaan täällä miulle vastaa. Kun en ole ns. kartalla kaikesta. Liian paljon ylimääräistä aikaa vaan näin viikonloppuisin. Viikolla työt sotkee harrastuksia, paitsi kirjastoa :) Facebookissa kavereiden kanssa samat jorinat toistuu, kaipaan toisenlaista keskustelua. Nyt tulee tyhmä kysymys: Siis onko kaikki täällä ex-jehovia? -Se ei tosin minua haittaa, keskustelua syntyy varmasti silti.
Aisha
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

ruukinranta kirjoitti:Tuntemani hindi-poika -23-v. rakastui kristityn sikäläisen tytön kanssa ja he joutuivat tapailemaan salaa. Sitä kesti vain lyhyen aikaa, koska pelko ilmitulemisesta vei voiton. Heidän tapailunsa oli niin viatonta, ei mitään intiimiä. Vain keskusteluja. Ja minua raastoi se eroa seurannut sydänsuru jota kokivat. Silloin ajattelin, että miksi kaksi ihmistä jotka toisiaan rakastavat, eivät saa olla yhdessä lopun elämäänsä?
Koska uskonto on hallinnan väline ja tehokas työkalu siinä hallinnassa on seksuaalisuus.

Kokonaan oma asiansa on hullaantuminen, joka kyllä menee ohi. Minäkin jehovantodistajana tapasin todella kauniin helluntailaistytön (jolla oli enemmän älliä kuin minulla), joka katsoi ettei meidän kannata jatkaa yhteydenpitoa.

Ilman uskonnollisia jakaumia tämänkaltaisia tapauksia ei olisi. Toki samankaltaisia tapauksia maailma on kyennyt tuottamaan muillakin kuin uskonnollisilla perusteilla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
ruukinranta

Olet niin harmillisen oikeassa. Olisit ehkä kuitenkin jatkanut hänen kanssaan? -Harmi että täällä meilläkin voi näin käydä (uskonnollisista syistä?) Ja tosiaan, onhan muitakin perusteita kai, että liitto on tuhoon tuomittu ennenkuin ehtii alkaa. Miksi pitää näin olla? Jos tuntee, että tuossa hän on. Ja molemmat samoin tuntee..en voi käsittää. Väärin se (mielestäni) on.
Aisha
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

ruukinranta kirjoitti:Olet niin harmillisen oikeassa. Olisit ehkä kuitenkin jatkanut hänen kanssaan?
Oli se niin fantsu lyyli, että ilman uskonnollista kanjonia olisimme varmaan molemmat jatkaneet. Tosin mikään muu ei olekaan niin ikuista kuin nuoren pojan rakkaus, siinä vaan kohde pakkaa vaihtumaan nopeammin kuin ympäristö sen havaitsee.
-Harmi että täällä meilläkin voi näin käydä (uskonnollisista syistä?) Ja tosiaan, onhan muitakin perusteita kai, että liitto on tuhoon tuomittu ennenkuin ehtii alkaa. Miksi pitää näin olla?
Itse asiassa pidän erittäin merkityksellisenä, että ensitapaamisista ei tehtäisi elämänpituisia arvauksia.
Jos tuntee, että tuossa hän on. Ja molemmat samoin tuntee..en voi käsittää. Väärin se (mielestäni) on.
Oman kokemukseni mukaan ensisilmäys ei juurikaan kanna tilastollisesti, oli se sitten jonkun mielestä väärin tai ei.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

ruukinranta kirjoitti: Siis onko kaikki täällä ex-jehovia? -Se ei tosin minua haittaa, keskustelua syntyy varmasti silti.
Pääsääntöisesti. Keskusteleminen on aina mukavaa ja avartavaa. Suosittelen sitä lukemisen ohella kaikille jotka haluavat itseään valistaa.
Vastaa Viestiin