Jäsenten paineistaminen tänä(kin) lopun aikana

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Voimantorni

Jäsenten paineistaminen tänä(kin) lopun aikana

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Vartiotorni-seura tarvitsee ilmaisia työntekijöitä asiansa edistämiseksi yhä edelleen. Tässä ei toki sinänsä ole mitään erikoista eikä uutta. Koska kuitenkin monen Jt:n elämä on varsin kiireistä (ansiotyö, perhe, srk-vastuut, omat harrastukset, terveysongelmat), niin parisen vuotta sitten on keksitty tarjota näille Vartiotornin julistajille "Tr-alennusta", johon vedotaan tänäkin vuonna:
”Maaliskuu on erinomainen kuukausi toimia osa-aikaisena tienraivaajana, sillä jälleen on mahdollista valita joko 30 tai 50 tunnin tavoite. Lisäksi lauantaina 17. maaliskuuta alkaa erikoiskampanja, jonka aikana kutsumme toisia 5. huhtikuuta pidettävään muistonviettoon." (Valtakunnan Palveluksemme helmikuu 2012, s. 1)
Tässäkään ei varsinaisesti ole mitään erikoista. Asia käy kuitenkin mielenkiintoisemmaksi, kun luemme artikkelia eteenpäin:
"Monet varmasti nauttivat palveluksen lisäämisestä siinä määrin, että he tahtovat toimia osa-aikaisina tienraivaajina myös huhti- ja toukokuussa, jolloin tuntivaatimus on 50 tuntia.” (Valtakunnan Palveluksemme helmikuu 2012, s. 1)
Ensin siis vedotaan jäseniin ja kosiskellaan heitä uudella tarjouksella nappaamaan itselleen seurakunnassa esimerkillinen Jt:n maine - osa-aikaisena tienraivaajana. Tämän jälkeen paineistetaan jäseniä jatkamaan lahkotyötä edelleen seuraavinakin kuukausina suuremmalla tuntisitoumuksella, johon he eivät olisi alunperin ryhtyneet.

Vaatimusta järjestötyön lisäämiseen ei taaskaan esitetä suoraan (näin Vt-seuraa voida myöskään suoraan syyttää jäsentensä painostamisesta), vaan asia annetaan ymmärtää ovelasti kiertoteitse vetoamalla:

"Monet varmasti nauttivat palveluksen lisäämisestä siinä määrin, että he tahtovat toimia osa-aikaisina tienraivaajina myös huhti- ja toukokuussa, jolloin tuntivaatimus on 50 tuntia.”

Toisin sanoen ne, jotka eivät päätä jatkaa osa-aikaista tienraivausta tai eivät saavuta tavoitteita, eivät välttämättä "nauti palveluksesta" siinä määrin kuin jehova odottaisi heidän nauttivan, koska he eivät rukkaa elämänasetuksiaan ja henkilökohtaista ajankäyttöään sellaiseksi, että tämä olisi mahdollista. Toisaalta, jos jäsen tekee arki-elämässään oleellisia muutoksia (esim. vaihtamalla työpaikkaa tai vähentämällä, ehkäpä kokonaan lopettamallakin, ansiotyönsä, kuten järjestö on usein kannustanut), hän saattaa todella saavuttaa hieman arvostetumman leiman otsaansa Jt-serakunnan - ja erityisesti vanhimpien - silmissä.

Ja eipä sitten aikaakaan, kun tästä seuraava kysymys kuuluu: "mikä estäisi minua tavoittelemaan vakituista tienraivausta? Olenhan pystynyt tähänkin, vaikka en uskonut pystyväni". Juuri tällä tavalla muistan jossakin kohdassa itsekin ajatelleeni ollessani osa-aikaisena 50 tunnin ravarina, vaikka en sitten koskaan vakituiseksi ryhtynytkään.

Jos joku yksilö todella aidosti nauttii Vt-seuran valheellisen toiminnan edistämisestä, niin siitä vaan. Tämä kritiikki koskee kuitenkin sitä, että nekin, jotka EIVÄT NÄIN KOE, alistetaan tällaiseen painostukseen:
”Tänä vuonna kampanja ihmisten kutsumiseksi muistonviettoon alkaa lauantaina 17. maaliskuuta. Aiotko osallistua siihen täysipainoisesti?” (Valtakunnan Palveluksemme helmikuu 2012, s. 2)
Jos joku Jt aprikoi sitten omalla kohdallaan tämänkin muodollisen kysymyksen "oikeaa tulkintaa", niin eipä hätää mitään, apua sen ymmärtämiseen on orjaluokan omassa aineistossa, esimerkiksi tällaiset lausunnot täydentävät mainiosti koko kuvaa ja järjestön moraalia painostaessaan palkattomia ja hyväuskoisia jäseniään pakkotyöhönsä:
"Kun olemme väsyneitä tai meillä on paineita, emme saa koskaan päätellä, että voisimme helpottaa tilannettamme vähentämällä hengellistä toimintaa. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä." (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 25)
Raimo Mylly

Re: Jäsenten paineistaminen tänä(kin) lopun aikana

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

Jehovan todistajat ajattelevat, että on kiireellisen tärkeätä saada tämä työ tehdyksi Jehova Jumalan johdossa. He ovat tietoisia siitä, että tämän pahan asiainjärjestelmän lopunaika on käsillä. Kun he näkevät sen hämmennyksen missä kansat ovat, jotka eivät tiedä pääsytietä, niin he iloitsevat siitä, että heillä on rauhan ja toivon sanoma ihmisille, sanoma, joka perustuu varmaan todellisuuspohjaan, Jumalan sanaan. Ennustukset täyttyvät nyt, ja ne selitetään selvästi Vartiotorni-seuran julkaisuissa. Siksi Jehovan todistajat tuntevat kiireellisen tärkeäksi sanoa jokaiselle, että hänen pitäisi tulla Kristuksen Jeesuksen opetuslapseksi.
- vt 70
Loppu on aina ollut käsillä ja paineistaminen päällä.

Jos joku on sitä mieltä ettei lahkossa ole koskaan tarkemmin määritelty ajankohtaa tai takarajaa tuon lopun tulolle, niin hän on väärässä. Tässä on vain yksi esimerkki.
Mitä Juudan maan ja Jerusalemin täydellinen autioitus sai silloin aikaan? Se poisti kaiken väärän uskonnon tuosta Jumalan antamasta maasta. Maa oli puhdas puhtaan uskonnon ennallistamiseksi sinne Jehovan määräaikana. (Hes. 2:9–3:2) Samoin on oleva tällä 20. vuosisadalla. Jos kristikunnan täytyy mennä lähestyvään ”suureen ahdistukseen”, niin samoin täytyy kaikkien muidenkin väärien uskontojen mennä. Koko maa täytyy puhdistaa kaikesta väärästä uskonnosta ja sen saastuttavasta, turmelevasta vaikutuksesta ja vallasta.
-Kansat tulevat tietämään että minä olen Jehova - miten?
20. vuosisata on mennyt, mutta loppu antaa yhä odottaa tuloaan. Vain Jehovan todistajat niminen lahkon on osannut sitä näin ahkerasti ennustaa - JA EREHTYÄ. Kun he soveltavat Jeremian sanoja meidän aikaamme, heidän on syytä samalla muistaa mitä Jeremia näin ollen heistä toteaa.

Jeremia:
14:14 Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.

Muita Jehovan nimessä ennustavia ei ole kuin Jehovan todistajat!
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Raimo Mylly kirjoitti:20. vuosisata on mennyt, mutta loppu antaa yhä odottaa tuloaan. Vain Jehovan todistajat niminen lahkon on osannut sitä näin ahkerasti ennustaa - JA EREHTYÄ.
Älähän nyt Rami, kaikki aiempi lopun läheisyydellä pelottelu on ilmeisesti ollut vain rakkaudellista ihmisten hereillä pitämistä. Eihän Jehova ole vielä toteuttanut lupauksiaan, joten lopun aika ei ole ollut vielä käsillä, ja tästä me tiedämme olevamme totuudessa! Sitä paitsi nythän me olemme jo paljon lähempänä Harmagedonia kuin 20. vuosisadalla, emmekö olekin.

Tässä tuoreinta mielenhallinta-hehkutusta:
"Elämme jännittävää aikaa. Suurenmoisia asioita tapahtuu parhaillaan, ja lisää on odotettavissa. Pysykäämme Jehovan järjestön tahdissa. Noudattakaamme Raamatun neuvoa katsoa eteenpäin - ei siihen, mikä on jäänyt taakse." (Vartiotorni 15. maaliskuuta 2012, s. 29)
Ymmärrettävistä syistä lahkot eivät halua jäsentensä katsovan menneisyyteen, vaan eteenpäin, kuin aasi, joka lakkaamatta kävelee kohti ongenvavassa roikutettua porkkanaa:
"Meidän ei tule kääntää huomiotamme menneisiin asioihin vaan pitää silmämme kohdistettuina siihen, mitä on vielä edessä." (Vartiotorni 15. maaliskuuta 2012, s. 26)
Toisaalta aina niinä hetkinä, kun Jehovan todistajat väsyvät ja turhautuvat odottamaan olematonta maailmanloppua, heidän halutaankin väliaikaisesti katsovan taakseen, jotta illuusio pysyisi yllä:
"Samoin jotkut meistä, jotka ovat palvelleet Jehovaa uskollisesti kymmeniä vuosia, ovat ajatelleet, että "suuri ahdistus" olisi tähän mennessä ohi (Matt. 24:21; Ilm. 7:14). Tällaiset täyttymättömät odotukset saattavat ymmärrettävästikin murehduttaa meitä hetkellisesti. - - Kokenut kristitty vanhin Michael sanoi: "Älä keskitä huomiotasi siihen, mitä Jehova ei ole vielä tehnyt. Anna ajatustesi sen sijaan viipyä siinä, mitä hän on jo tehnyt." Tämä on erinomainen neuvo!" (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 31, 32)
On Jehovan todistajien kannalta surullista, että tuo porkkana, palkinto, paratiisi, on tänään aivan yhtä kaukana heistä kuin eilen ja huomennakin. Se on pelkkää utopiaa, epärealistinen skenaario, jota ylläpidetään Vt-seuran taholta valehtelemalla sekä oikean tiedon pimittämisellä.
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

Toisaalta rakkaudellisen hereillä pitämisen lisäksi kyse saattaa olla seulomisesta, jonka avulla 1900-luvun alkupuolen hajaanuksiin johtaneita hässäköitä selitellään ja samoin 1975 toteutumatonta maailmanloppua pidettiin seulomisena.
Samoin kuin vuotta 1914 seuranneella vuosikymmenellä oli käynnissä suuri seulominen voidellun jäännöksen keskuudessa, niin vaikuttaa siltä, että nyt on käynnissä seulominen joidenkuiden niiden keskuudessa, jotka tunnustavat kuuluvansa ”suureen joukkoon”. Näinä kriittisinä aikoina soveltuvat erikoisesti meihin kaikkiin apostoli Paavalin sanat: ”Koetelkaa jatkuvasti, oletteko uskossa, tarkistakaa jatkuvasti, mitä itse olette.”
-VT 78
Jehova siis rakkaudellisesti koettelee eli kompastuttaa palvojiaan katteettomilla lupauksillaan maailmanlopusta. 1925 rakkaudellinen seulominen ja Jehovan kusetus seuloi muistonviettoon osallistuneiden määrän 95000:sta 15000:n, vuoden 1975 seulonta ei aivan samoihin tuloksiin kuitenkaan yltänyt. Ylistäkää jahia!
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Onko tämä nyt minun haihahtelua, mutta minulla on sellainen tunne, että tämä tavara alkaa paksuuntumaan. Olen hieman huolissani järjestön ohjauksessa olevien ihmisten mielenterveydestä.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

ajoulupukisti kirjoitti:Onko tämä nyt minun haihahtelua, mutta minulla on sellainen tunne, että tämä tavara alkaa paksuuntumaan. Olen hieman huolissani järjestön ohjauksessa olevien ihmisten mielenterveydestä.
Kaiken sen jälkeen mitä jatkuvasti olen havainnoinut seurakuntien menosta, en tunnista sitä samaksi menoksi jossa itse olin natiaisena messissä.

Mielenterveys on puhuttu aihe ja lienee turvallisinta todeta, että vaivaa ei ainakaan ole vähemmän kuin muulla väestöllä, vaikka viitteitä päinvastaisestakin on ollut.

Minä pidän suurimpana yksittäisenä ristiaallokon nostattajana nettiä, se nosti ripeässä tahdissa asioita päivänvaloon ja pakotti Vt-seuran tiukentamaan ohjeistustaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin