Täydellisyyden tavoittelu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

nina2011

Täydellisyyden tavoittelu

Viesti Kirjoittaja nina2011 »

Kerta toisensa jälkeen törmää samaan asiaan. Jt:hän tavoittelevat täydellisyyttä. kuvittelevat tulevansa oikeasti täydellisiksi paratiisissa. Ei se mikään ihme ole että he kuvittelevat olevansa muita parempia. Sitähän se täydellisyyden tavoittelu on. Halua olla muita parempia. Se taas ei mielestäni ole kanssa ihmisille mukavaa. Nöyristellään, olllaan julkisesti nöyriä ja jopa suoritetaan "nöyriä" tekoja mutta silti halutaan olla muita parempia.
Sitä menee helposti sitten ohi sellainen ihmisenä oleminen. Tasavertaisena oleminen, yhdenvertaisuus. Sen nyt vielä ymmärtää jos on joku ikävä luonteenpiirre ja sitä yrittää tietoisesti korjata. Se nyt on muita kohtaan huomaavaista.
Joillain kestää koko elämä tajuta että olen sittenki ollut riittävän hyvä juuri sellaisena kuin olen. Jotkut tajuaa sen rankkojen kokemusten jälkeen. Joiltain menee ohi.
Tästä asiasta on ennekin ollut kirjoituksia täällä. Mietityttää vaan ja ärsyttääkin...
Mielestäni täydellisyyden tavoittelu ei ole mukava piirre.
Jokainen uloskäynti on sisäänkäynti johonkin muualle.
Markku Meilo

Re: Täydellisyyden tavoittelu

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

nina2011 kirjoitti:Nöyristellään, olllaan julkisesti nöyriä ja jopa suoritetaan "nöyriä" tekoja mutta silti halutaan olla muita parempia.
Mulla jäi erityisesti mieleen jt-aikainen kaikkien alojen asiantuntijuus -leikki. Se oli tietysti tarpeellinen ja rakentava leikki, koska jt on aina oikeassa. Tällöin ei ole edes tarvetta ottaa huomioon vastapuolen esittämiä asioita.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Jehovantodistajat jollakin tasolla uskovat siihen, että jos esimerkiksi seurakunnan sanotaan olevan puhdas, niin sitten se on. Ei haittaa, vaikka siellä on tehty veropetoksia tai raiskattu lapsia. He sanovat, että nuo väärintekijät on erotettu. He eivät pysty ymmärtämään, että rikoksen tehdessään nuo olivat jehovantodistajia.
Religionsfri.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pitäisikö tuosta esittää vertauskysymys, olisiko myös mormoonien kirkko puhdas, jos he kiinnijääneet potkisivat pois kirkostaan. Kuten jehovantodistajt, eivät myöskään mormoonit tiedä sellaista jäsenensä tekemää rikosta, joka ei ole vielä paljastunut, mikä on varmaan kummankin jäsenistössä ihan kiva juttu.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti: Mulla jäi erityisesti mieleen jt-aikainen kaikkien alojen asiantuntijuus -leikki.
Muistan kun Beetelin kirjapainossa oli otettu käyttöön tietokone, nimeltä, oliko se meps vai mikä, en tarkkaan muista, niin mun täti esimerkiksi hehkutti ja antoi ymmärtää että Jt:t olivat suunnitelleet sen ja rakentaneet sen, eli tässäkin kaikkien alojen asiantuntijuus-leikki.

Mutta epäilen vahvasti että tuo tietokone oli saatanan maailman tuote, joka oli ostettu saatanallisesta tietokoneliikkeestä, ja jt:t olivat vain laittaneet töpselin seinään ja painaneet on/off napin päälle asentoon ja sitten luulivat että olivat rakentaneet tietokoneen.

Sittten toinen juttu:
Simossa oli tuolloin leipomo, joka oli siis Jt:n omistama ja leipoi hyvää rieskaa.

Eräälle tutkisteluoppilaalle pidettiin tutkistelua ja hän oli huomannut tämän omakehun kaikessa.
Niinpä kerran kun tutkisteluoppilaalle kehuttiin , että on se tämä rieska niin hyvää ja ihanaa, niin tämä tutkisteluoppilas kysäisi että, onko se rieska siksi hyvää, kun se on jehovan todistajien tekemää?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Muistan kun Beetelin kirjapainossa oli otettu käyttöön tietokone, nimeltä, oliko se meps vai mikä, en tarkkaan muista, niin mun täti esimerkiksi hehkutti ja antoi ymmärtää että Jt:t olivat suunnitelleet sen ja rakentaneet sen, eli tässäkin kaikkien alojen asiantuntijuus-leikki.

Mutta epäilen vahvasti että tuo tietokone oli saatanan maailman tuote, joka oli ostettu saatanallisesta tietokoneliikkeestä, ja jt:t olivat vain laittaneet töpselin seinään ja painaneet on/off napin päälle asentoon ja sitten luulivat että olivat rakentaneet tietokoneen.
MEPS:illä tarkoitettiin ja yhä edelleeen tarkoitetaan sitä monikielistä valoladontajärjestelmää (Multilanguage Electronic Phototypesetting System), joka on seuran tarpeisiin suunniteltu ja valmistettu vt-seuran toimesta (käsittääkseni) ihan itse.

Myös ensimmäiset 'myllyt', joissa sitä pyöritettiin tehtiin 80 -luvun puolivälissä itse. PC:n tullessa pian kuvaan seuran omien koneiden tilalle kuitenkin ruvettiin melko nopeasti hankkimaan markkinoilta niitä.

Lisätty MEPS:in engl. nimi
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Pitäisikö tuosta esittää vertauskysymys, olisiko myös mormoonien kirkko puhdas, jos he kiinnijääneet potkisivat pois kirkostaan.
Olisi toki, mormonien mielestä.
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Itse en tällähetkellä usko jumalaan mutta törmäsin youtubessa viedeoon joka aika hyvin sopii myös jthin...http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYl ... AAAAAAABAA
Vieras

nina2011 kirjoitti:Kerta toisensa jälkeen törmää samaan asiaan. Jt:hän tavoittelevat täydellisyyttä. kuvittelevat tulevansa oikeasti täydellisiksi paratiisissa. Ei se mikään ihme ole että he kuvittelevat olevansa muita parempia. Sitähän se täydellisyyden tavoittelu on. Halua olla muita parempia. Se taas ei mielestäni ole kanssa ihmisille mukavaa. Nöyristellään, olllaan julkisesti nöyriä ja jopa suoritetaan "nöyriä" tekoja mutta silti halutaan olla muita parempia.
Sitä menee helposti sitten ohi sellainen ihmisenä oleminen. Tasavertaisena oleminen, yhdenvertaisuus. Sen nyt vielä ymmärtää jos on joku ikävä luonteenpiirre ja sitä yrittää tietoisesti korjata. Se nyt on muita kohtaan huomaavaista.
Joillain kestää koko elämä tajuta että olen sittenki ollut riittävän hyvä juuri sellaisena kuin olen. Jotkut tajuaa sen rankkojen kokemusten jälkeen. Joiltain menee ohi.
Tästä asiasta on ennekin ollut kirjoituksia täällä. Mietityttää vaan ja ärsyttääkin...

Hieno kommentti. Itse asiaa miettineenä, en ole koskaan osannut pukea sitä noin hienosti sanoiksi.

Juuri tästä toista paremmaksi haluavastahan pohjautuu myös tarve valvoa KGB lailla mitä vierustoveri tekee, koska kun käräytät, saat credibiliteetti pisteitä matkalla täyteyteen ;)
Markku Meilo

kirjallisuusveli kirjoitti:MEPS:illä tarkoitettiin ja yhä edelleeen tarkoitetaan sitä monikielistä valoladontajärjestelmää (Multilanguage Electronic Phototypesetting System), joka on seuran tarpeisiin suunniteltu ja valmistettu vt-seuran toimesta (käsittääkseni) ihan itse.
Työskentelin tuolloin täysipäiväisesti valoladonnan parissa ja muistan kuinka mutsi puhui harmitellen (olin erotettu), kuinka nimenomaan alani tyyppejä kyseltiin tuohon projektiin. Tuskin olisin jäänyt ilman uutista jos WTBTS olisi suunnitellut ja valmistanut alusta loppuun ikioman tekstinkäsittely ja -valoladontalaitteiston. WTBTS:n panos lienee enemmänkin ohjelmapuolella, myöskään kaupan olevien palikoiden yhteensovittaminen ei ollut samaa kuin tänään. Tuolloin eri valmistajat suojelivat mustasukkaisesti reviirejään eikä laitteiden liittäminen toisiinsa onnistunut ilman puukotusta.
Vieras

MEPS:stä meikäläisen kuulema versio oli että sen suunnitteli japanilainen jt "meille jt:lle".

Mutta. Mikä on idea ? tuossa sanontatilanteessa tietysti tehdä vaikutus kuin "iskällä on uusi auto".
Mutta periaatteessa. Onko tarkoitus mitata jotain ja millä. Että se lahko on paras jolla on paras ATK -ohjelma ?

Tuo "japanilainen" tai mikä se inssinöörri sitten oikeasti olikin, ei olisi nuorena saanut jatkaa opiskelua niin paljon että pystyisi ATK-ohjelmia valmistamaan, koska tuolloinkin loppu oli niin lähellä että olisi tullut kaupitella vartiotorneja, ja jos olisi perinyt vanhempien asunnon, niin se olisi tullut myydä ja antaa rahat, jotta esim. lahko olisi voinut ostaa ATK -ohjelman tai muuten nauttia rahan omistamisesta.

Raamatusta ei myöskään löydy...no, ei ainakaan ATK-ohjelmalla leuhkimisen ohjetta. Tosin on siellä, että Herra siunaa ahkeruutta. Kalvinistien mielestä kuulema saattaa sitten tehdä rikkaaksikin, joka on sitten Herran ansiota. Mutta lahko ei kai siteeraa vartiotorniin ammattiuran menestystä Herran siunauksena osoittavia Raamatun jakeita.
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Markku Meilo kirjoitti:...koska jt on aina oikeassa. Tällöin ei ole edes tarvetta ottaa huomioon vastapuolen esittämiä asioita.
Jt:han on toki sitä enemmän oikeassa, mitä vähemmän kykenee ottamaan huomioon vastapuolen esittämiä asioita. Järkevä vasta-argumentointi kun ikävästi tuppaa himmentämään sitä muutoin niin ehdotonta oikeassaolemisen tunnetta.
"...and 'Denial' is just a river in Egypt..."
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Mag Mell kirjoitti: "...and 'Denial' is just a river in Egypt..."
:D
nina2011 kirjoitti: Joillain kestää koko elämä tajuta että olen sittenki ollut riittävän hyvä juuri sellaisena kuin olen. Jotkut tajuaa sen rankkojen kokemusten jälkeen. Joiltain menee ohi.
Tämä on vähän useampipiippuinen juttu, ainakin minun mielestäni.

Jehovantodistajuudessa täydellisyys on niin täydellisesti speksattu (=mallinnettu ja ohjeistettu), että se ei anna minkäänlaista tilaa luovuudelle, erehdysten kautta oppimiselle, tai omien johtopäätösten tekemiselle. Jehovantodistajan täydellisyyden tavoittelu ei perustu henkilökohtaiseen asiantuntemukseen, vaan ulkoa opittuihin sääntöihin. Sellaisen täydellisyyden tavoitteluun on vaikea motivoitua, koska siinä todennäköisesti ei ole jäljellä mitään henkilön omista toiveista ja tavoitteista.

Minun mielestäni täydellisyyttä kannattaa kuitenkin tavoitella niissä asioissa, jotka ketäkin henkilökohtaisesti kiinnostavat. Koko ihmiskunnan tähän saakka hankkima "viisaus" on peruja siitä, että joku on ajatellut, että tuonkin voisi tehdä paremmin, tai että tuohonkin on kyllä joku parempi selitys kuin nyt tarjolla oleva. Tuontyyppinen täydellisyyden tavoittelu on kuitenkin vailla ulkoapäin asetettuja tavoitteita, ja perustuu henkilön omaan mielenkiintoon ja ennenkaikkea intohimoon.

Lienee tarpeetonta sanoa, että täydellisyyttä ei koskaan missään asiassa saavuteta, mutta sitä on pirun hauska tavoitella...paitsi tiskaamisessa.
And Justice For All
Markku Meilo

sinner74 kirjoitti:Minun mielestäni täydellisyyttä kannattaa kuitenkin tavoitella niissä asioissa, jotka ketäkin henkilökohtaisesti kiinnostavat.
Tässä aihepiirissä mua sanoina kiusaa totuuden lisäksi ainakin täydellisyys. Nuo sanat ovat saaneet merkitykset, jotka elävät omaa elämäänsä todellisuudesta piittaamatta. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat sanoillasi ja olen samaa mielipuolta itse asiasta.

Jehovantodistajana halusin elää totuudessa, nyt haluan elää todellisuudessa, jolla sanalla olen ajattelussani korvannut aiemmin ihannoimani totuus-sanan. Sama koskee täydellisyyttä, sen asemesta pyrin viimeisteltyyn tai vaikka loppuunvietyyn tulokseen. Uskontojen tapa käyttää noita sanoja on ladannut noihin sanoihin merkityksiä, jotka eivät arkikielen kannalta ole istuvia.
Lienee tarpeetonta sanoa, että täydellisyyttä ei koskaan missään asiassa saavuteta...
Ainakin nk. täydellinen tietämättömyys tavoittelee titteliä, kuten vuosien 1914, 1925 ja 1975 täydelliset fiaskot.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Lienee tarpeetonta sanoa, että täydellisyyttä ei koskaan missään asiassa saavuteta, mutta sitä on pirun hauska tavoitella..."

Tottahan toki, muun muassa Olkiluodossa. On täydellisiä kaikki nippelit ja röörit.

Ja toki myös UKK ja YYA.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin