Mikä nykytilanne erotettujen/erotettujen suhteen?
Valvoja: Moderaattorit
-
Utsi
Mikä nykytilanne erotettujen/erotettujen suhteen?
Olen eronnut srk:sta vuosia sitten. Ainakin silloin ajateltiin, ettei erotettuja/eronneita tervehditäkään. Silti noin 90 % Jehovan todistajista on tervehtinyt minua vastaan tullessaan. Ja tämä tapahtuu aina heidän aloitteestaan, itse en tervehdi ellei minua tervehditä. Onko siis suhtautumista muutettu tämän asian suhteen?
-
Vieras
Re: Mikä nykytilanne erotettujen/erotettujen suhteen?
Ihan vain päättelemällä, miksi se 10 % olisi tervehtimättä, kun salilla pitää alleviivata ja vastata kysymykseen vartiotornista, että jehovantodistajat ovat tunnettuja hyvästä käytöksestään.
jos tervehtiminen olisi omatunnonkysymys...ei, niin ei kehdata kirjoittaa. Silloin olisi tervehtimiskielto, jonka ymmärtäisi vain tulevan joskus esiin tekstistä ja sitä sitä ei lainkaan korosteta pomon puheissa, vaan ohitetaan. sen vuoksi kikka kolmosena jt ajattelee tuota hyväkäytöksisyyden prinsiippiä ja tervehtii. 10 % olisi fundamentalistilahkon fundamentalistiryhmittymä ?
jos tervehtiminen olisi omatunnonkysymys...ei, niin ei kehdata kirjoittaa. Silloin olisi tervehtimiskielto, jonka ymmärtäisi vain tulevan joskus esiin tekstistä ja sitä sitä ei lainkaan korosteta pomon puheissa, vaan ohitetaan. sen vuoksi kikka kolmosena jt ajattelee tuota hyväkäytöksisyyden prinsiippiä ja tervehtii. 10 % olisi fundamentalistilahkon fundamentalistiryhmittymä ?
-
Vieraas
Kuinka suuri otos tuohon 90 prosenttiin on muuten yhteensä?Utsi kirjoitti:Olen eronnut srk:sta vuosia sitten. Ainakin silloin ajateltiin, ettei erotettuja/eronneita tervehditäkään. Silti noin 90 % Jehovan todistajista on tervehtinyt minua vastaan tullessaan. Ja tämä tapahtuu aina heidän aloitteestaan, itse en tervehdi ellei minua tervehditä. Onko siis suhtautumista muutettu tämän asian suhteen?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
tuuli
Olen ollut nyt eronneena yhdeksän kuukautta. Olen siis käytännössä nähnyt kohdallani suhtautumisen. Suurin osa todistajista ei tervehdi. Kääntävät pään pois. Jos itse tervehdin, ovat tosi kiusaantuneita, mutta eivät siltikään tervehdi. On muutamia, jotka hymyilevät, mutta eivät siis hekään tervehdi.
Sukulaiseni eivät pidä yhteyttä, mutta koska asun pienessä kaupungissa, olen heihin kyllä törmännyt eivätkä he silloin ole voineet olla sanomatta jotain.
Yksi erikoinen tilanne on ollut työpaikallani. Eräs työtovereistani on todistaja. Kun tapaan hänet muiden läsnäollessa, hän tervehtii, mutta kun tapaan hänet kahdestaan, hän ei ole huomaavinaankaan. Tällainen siis hyvin käyttäytyvä todistaja on.
On kyllä muutamia ihmisiä, jotka reilusti tervehtivät ja jopa yksi on soittanut minulle muutaman kerran ja kysellyt kuulumisia! Mutta... tämä on siis todella pieni osa.
Mielestäni ja ainakin omalla kohdallani karttaminen on lähes täydellistä. En erotessani voinut mitenkään kuvitella sen laajuutta. Silti olen tyytyväinen päätökseeni edelleen. Mietin vain noita säälittäviä todistajia, jotka joutuvat elämään omantuntonsa kanssa!!
Sukulaiseni eivät pidä yhteyttä, mutta koska asun pienessä kaupungissa, olen heihin kyllä törmännyt eivätkä he silloin ole voineet olla sanomatta jotain.
Yksi erikoinen tilanne on ollut työpaikallani. Eräs työtovereistani on todistaja. Kun tapaan hänet muiden läsnäollessa, hän tervehtii, mutta kun tapaan hänet kahdestaan, hän ei ole huomaavinaankaan. Tällainen siis hyvin käyttäytyvä todistaja on.
On kyllä muutamia ihmisiä, jotka reilusti tervehtivät ja jopa yksi on soittanut minulle muutaman kerran ja kysellyt kuulumisia! Mutta... tämä on siis todella pieni osa.
Mielestäni ja ainakin omalla kohdallani karttaminen on lähes täydellistä. En erotessani voinut mitenkään kuvitella sen laajuutta. Silti olen tyytyväinen päätökseeni edelleen. Mietin vain noita säälittäviä todistajia, jotka joutuvat elämään omantuntonsa kanssa!!
-
Utsi
Oookoo.. pointti tässä oli oikeastaan se, etten arvosta niitä tervehdyksiä... :/ Se vaan todistaa että siellä on liikaa ihmisiä jotka eivät elä kuten opettavat. Ajattelin vaan, jos säännöissä on ollut muutoksia, sen verran on näitä ystävällisiä tervehdyksiä vastaan tullut.
Eikä siinä mitään, toisaalta ihan mukavaa. Mutta kuten sanoin... mieluummin ilman niitä.
-
Vieras
"tervehdin, ovat tosi kiusaantuneita"
-Se on heissä inhimillinen piirre, pystyvät kokemaan aidosti säännöstensä soveltamista.
"jotka hymyilevät, mutta eivät siis hekään tervehdi. "
-Löydetty viestintätapa. Hymyilyä ei ole kielletty, eivät siten riko sääntöä, Tuulin odotetaan ymmärtävän hymy tervehdyksenä sallitussa puitteissa.
Työpaikalla olisi myönteistä ottaa tilanne puheeksi hänen ja muiden työtoverien kanssa, muille kertoa kuten on, että työpaikan ulkopuolella hän ei tervehdi ja että sitä vastaavassa tilanteessa itseltäkin olisi siinä jt-piirissä vaadittu, oikeastaan työpaikkaakaan ei ole sanottu luvalliseksi tervehdyspaikaksi.
-Se on heissä inhimillinen piirre, pystyvät kokemaan aidosti säännöstensä soveltamista.
"jotka hymyilevät, mutta eivät siis hekään tervehdi. "
-Löydetty viestintätapa. Hymyilyä ei ole kielletty, eivät siten riko sääntöä, Tuulin odotetaan ymmärtävän hymy tervehdyksenä sallitussa puitteissa.
Työpaikalla olisi myönteistä ottaa tilanne puheeksi hänen ja muiden työtoverien kanssa, muille kertoa kuten on, että työpaikan ulkopuolella hän ei tervehdi ja että sitä vastaavassa tilanteessa itseltäkin olisi siinä jt-piirissä vaadittu, oikeastaan työpaikkaakaan ei ole sanottu luvalliseksi tervehdyspaikaksi.
-
paula
Ollessani vielä eteläsuomessa sairaalassa töissä beeteliläinen sisar joka oli katsomassa äitiään ei tervehtinyt minua vaikka mielestäni olisi voinut virkani puolesta minua jt oppien mukaan tervehtiä. Esivalvojan vaimo kun soitin ovikelloa pyysi sisään ja sitten ehkä tajusi... oli vaivautuntu, mutta olin eteisessä puoli tuntia ja juttelin hänen kanssaan, minä kehuin uutta elämääni ja hän koitti todistella elämäntapaansa...tyttären todistajaanoppi, oikein sydämmellinen vanha rouva ei ilmekään värähtänyt kun menin yllättäen tyttäreni perheen luo viime kesänä....jonkunverran kanssani jutteleva 30 kymppinen tyttäreni heitti minut kirjaimellisesti käsistä kiskoen pihalle:-(, ilmeisesti anopista johtuen. Oma 20v. poikani ei suostu tapaamaan minua, menin hänen työpaikalle kauppaan jossa hän työskenteli, kääntyi heti ympäri kun näki minut...nyt on ilmeiseti beetelissä, mietinnässä menisinkö ihan pokkana sinne....
Lapseni ovat turhan tottelevaisia seuralle.
Täällä keski-suomessa uudella paikkakunnalla jt.t ja minä emme tunne toisiamme, enkä heitä todella kaipaa.
Lapseni ovat turhan tottelevaisia seuralle.
Täällä keski-suomessa uudella paikkakunnalla jt.t ja minä emme tunne toisiamme, enkä heitä todella kaipaa.
-
Vieras
Aina kun puhutaan karttamisesta, tekee mieleni vetää esiin tämän kortin:paula kirjoitti:...Oma 20v. poikani ei suostu tapaamaan minua, menin hänen työpaikalle kauppaan jossa hän työskenteli, kääntyi heti ympäri kun näki minut...
"46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?" (Matt. 5:46-47)
Jeesus vihjasi, että kaikkien pitäisi elää rajaton lähimmäisenrakkaus ohjenuoranaan. En näe, miten karttaminen istuu tähän Raamatun kohtaan?
JK
-
Vieras
" Oma 20v. poikani ei suostu tapaamaan minua, menin hänen työpaikalle kauppaan jossa hän työskenteli, kääntyi heti ympäri kun näki minut...nyt on ilmeiseti beetelissä, mietinnässä menisinkö ihan pokkana sinne.... "
-Tässähän olisi ajateltavissa myös valokopio jostain vanhasta opista, joka nykyään vaikkapa kielletään olleen olemassa. siihen vaikka marginaaliin kirjoitus että mielipiteen saat muodostaa itse mutta et voi tätä kieltää. Kun keskustellaan tästä, olen valmis palaamaan lahkoon takaisin jos asian minulle niin selität. Oletko puolestasi tähän valmis.
-Tässähän olisi ajateltavissa myös valokopio jostain vanhasta opista, joka nykyään vaikkapa kielletään olleen olemassa. siihen vaikka marginaaliin kirjoitus että mielipiteen saat muodostaa itse mutta et voi tätä kieltää. Kun keskustellaan tästä, olen valmis palaamaan lahkoon takaisin jos asian minulle niin selität. Oletko puolestasi tähän valmis.
-
Mag Mell
Mun täytyy sanoa, etten nyt aivan tajua logiikkaa tässä.Utsi kirjoitti:Oookoo.. pointti tässä oli oikeastaan se, etten arvosta niitä tervehdyksiä... :/ Se vaan todistaa että siellä on liikaa ihmisiä jotka eivät elä kuten opettavat.
Jos, ja todistajien tapauksessa kun, opit ovat pahasti ojassa, niin eikö se ole vaan hyvä asia ettei ihan joka todistaja mene puhtaasti oppien perässä sinne ojaan? Itse näen varsin ilahduttavana sen, että myös järjestössä on ihmisiä jotka ovat virallisen totuuden kanssa eri mieltä, ja uskaltavat sen myös näyttää. Esimerkiksi juuri tervehtimällä eronnutta/erotettua, vaikkeivät järjestöopin mukaan näin saisikaan tehdä.
Oikeastiko olisit iloisempi todistajatuttaviesi sokeasta järjestön järjettömyyksien tottelemisesta ja täydellisestä selän kääntämisestä, kuin siitä että vielä uskaltavat ja ennenkaikkea haluavat sinua tervehtiä?
Miten tämä tarkalleen ottaen hyödyttäisi, ja ketä?Oma 20v. poikani ei suostu tapaamaan minua, menin hänen työpaikalle kauppaan jossa hän työskenteli, kääntyi heti ympäri kun näki minut...nyt on ilmeiseti beetelissä, mietinnässä menisinkö ihan pokkana sinne....
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
-
Vieras
"Miten tämä tarkalleen ottaen hyödyttäisi, ja ketä?"
-Tietämättä tarkasti juuri kysyjän näkökulmaa, on niin, että ne opit eivä myöskäänn saisi toimia. Jos joku kääntää selkänsä, jonka oikeastaan kuulisi tervehtiä, niin tämä ei saisi jäädä sellaiseen käsitykseen että ohje sinänsä on niin hyvä ja toimiva ettei tarvitse oikein edes selkää kääntääkään.
Päinvastoin hänen tulisi joutua tilanteisiin ja tehdä hänelle selväksi, että eikö hän häpeä tuollaisen käskyn noudattamista, ja eikö sen ilmeneminen ulkopuolisille ole kiusallista nimenomaan siksi että hän kuitenkin mieltää käskyn suoranaisen epäinhimillisyyyden.
-Tietämättä tarkasti juuri kysyjän näkökulmaa, on niin, että ne opit eivä myöskäänn saisi toimia. Jos joku kääntää selkänsä, jonka oikeastaan kuulisi tervehtiä, niin tämä ei saisi jäädä sellaiseen käsitykseen että ohje sinänsä on niin hyvä ja toimiva ettei tarvitse oikein edes selkää kääntääkään.
Päinvastoin hänen tulisi joutua tilanteisiin ja tehdä hänelle selväksi, että eikö hän häpeä tuollaisen käskyn noudattamista, ja eikö sen ilmeneminen ulkopuolisille ole kiusallista nimenomaan siksi että hän kuitenkin mieltää käskyn suoranaisen epäinhimillisyyyden.
-
Vieraas
Kysyin vastaantulleiden määrää vaan siksi, että itselle syntyy helposti väärä mielikuva muutamasta tapaamisesta. Jos vastaantulijoita on alle 10, tarkkaa 90 prosenttiahan ei tule. Itselläni on tullut yli 10 vuodessa vastaan muutama pariskunta ja yksi sisar. Tosin pienemmässä kaupungissa kohtaamisia voi varmaan olla enemmän. Kukaan ei ole tervehtinyt.Utsi kirjoitti:Silti noin 90 % Jehovan todistajista on tervehtinyt minua vastaan tullessaan.
Ovella on käynyt myös vahingossa muutama. Tuttu herra kierrosvalvoja soitteli ovikelloa vahingossa, mutta alkoi sitten muistelemaan vanhoja yhteisiä tuttuja ja lopuksi hehkuttamaan Harmagedonia. Ja houkuttelemaan takaisin luonnollisesti. Vanhimmillehan keskustelu on sallittua tai suorastaan pakollista.
Noloja tilanteitahan nuo ovat. Aika läheinen kaveri seisoi Forumin lasikulmalla vaimonsa kanssa minuuttikaupalla kahden metrin päässä. Havaitsemisen jälkeen olivat katselevinaan tiiviisti ulos, todella koominen/traaginen tilanne.
-
Vieras
En lähde vastaamaan toisen puolesta, mutta omalla kohdallani yksi asia joka herättää ärsytystä Jehovan todistajien suhteen on juuri em. kaksinaamaisuus/tekopyhyys: On muka säännöt ja periaatteet, joiden mukaan eletään, mutta siten kaikki eivät niin tee:Mag Mell kirjoitti:Jos, ja todistajien tapauksessa kun, opit ovat pahasti ojassa, niin eikö se ole vaan hyvä asia ettei ihan joka todistaja mene puhtaasti oppien perässä sinne ojaan? Itse näen varsin ilahduttavana sen, että myös järjestössä on ihmisiä jotka ovat virallisen totuuden kanssa eri mieltä, ja uskaltavat sen myös näyttää.
- erotettuja pitäisi karttaa, mutta kaikki eivät karta.
- maallinen mammona ei saisi olla elämässä tärkeällä paikalla, mutta jos jollain todistajalla on hulppea kesämökki, yli 10 metrin ökymottorivene ja 100 000 euron BMW, niin vähän epäilyttää aitojen kristillisten arvojen toteutuminen käytännön tasolla.
Ehkä olisi parasta itse elää, kuten opettaa ja noudattaa omia sääntöjä (vaikka ne kuinka typeriä olisivatkin), tai sitten erota järjestöstä. Itse en haluaisi kuulua järjestöön, jossa on muka yhteiset kaikkia sitovat pelisäännöt, mutta kaikki eivät niitä noudata. Ehkä tämä on se syy, miksi edellä kirjoittaja toivoi, että kaikki sitten noudattaisivat tervehtimättömyyttä, vaikka sääntö sinällään onkin järjetön ja älytön.
JK
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Onhan tuossa JT-uskon järjettömyyden osoittava pointti, mutta en tiedä onko kenellekään eduksi korostaa sitä suhteettomasti. Minä toivon, että jehovantodistajat rikkovat karttamissääntöä sankoin ja joukoin, eivätkä tee siitä uskonsa mittaria. Esimerkiksi jehovantodistajista eronneella lapsella on aikamoisen paljon helpompi elää JT-sääntöjä rikkovan kuin niitä noudattavan vanhemman vaikutuspiirissä. Sääntöjen rikkominen on positiivista, miksi turhaan kritisoimaan!Vieras kirjoitti: Ehkä olisi parasta itse elää, kuten opettaa ja noudattaa omia sääntöjä (vaikka ne kuinka typeriä olisivatkin), tai sitten erota järjestöstä. Itse en haluaisi kuulua järjestöön, jossa on muka yhteiset kaikkia sitovat pelisäännöt, mutta kaikki eivät niitä noudata. Ehkä tämä on se syy, miksi edellä kirjoittaja toivoi, että kaikki sitten noudattaisivat tervehtimättömyyttä, vaikka sääntö sinällään onkin järjetön ja älytön.
Edit: tsana puuttui
And Justice For All
-
Vieraas
Mun mielikuvani mukaan seurakunnissa on aina näitä "erikoismeikkuja". Ihan hyvässä asemassa olevia, jotka kuitenkin kyseenalaistivat ainakin järjestön sääntöjä, eivätkä niitä kaikilta osin totelleet. Yritin tästä keskusteluakin jossain vaiheessa käynnistellä, olisi ihan oman ketjunsa aihe. Kiinnostaisi kuinka iso osa nykyään jättää noudattamatta joka pykälää (pahimmassa vaiheessa olevia teinejä ei lasketa). Oma näppituntumani kuudesta eri seurakunnasta on, että 80-90-luvuilla oli vähintään 10 % näitä lieviä toisinajattelijoita. Sääntöjen noudattamatta jättäminen tosin tuli monella esiin vain lähipiirissä. Näissä kuuluisissa saunakeskusteluissa pienessä känässä natsallisetkin veljet toivat esiin pohdintojaan sääntöjen järkevyydestä (ja joistakin oppikysymyksistä välillä myös).Mag Mell kirjoitti:Itse näen varsin ilahduttavana sen, että myös järjestössä on ihmisiä jotka ovat virallisen totuuden kanssa eri mieltä, ja uskaltavat sen myös näyttää. Esimerkiksi juuri tervehtimällä eronnutta/erotettua, vaikkeivät järjestöopin mukaan näin saisikaan tehdä.