joo, ihan hyvä huomio, kun puhutaan rukouksessa saadusta johdatuksesta, siis Pyhän Hengen johdatuksesta, niin tämä voisi olla pelkkää mielikuvituksen tuotosta tai mielenterveysongelmista johtuvaa..Markku Meilo kirjoitti:mikkuitti kirjoitti:
Tuskin kukaan kiistää tuntemuksiasi, kaikki aistiharhat ovat todellisia harhan kohteelle. Minä autoin vuosikausia kaveriani hänen mielenterveysongelmissaan ja sain ainakin esimakua siitä millaisia epätodellisuuksia ihminen voi kokea. Uskonto oli osateklijä siinä, että hän sai taas otteen normaalielämästä ja palautui työkykyiseksi.
minäkin olen nähnyt ystäväpiirissäni vastaavaa, kun joku alkoi ihan vakavissaan ajattelemaan satelliittien vakoilevan hänen elämäänsä ja väitti kodeissa olevan piilokameroita. hänellä olikin silloin pitkään jatkunut erittäin vaikea elämäntilanne ja väärä lääkitys kaikenlisäksi, jälkeenpäin hän tuli takaisin kuntoon ja kertoi sitten, että tuntui aivan todellisilta ne luulot, uskoi niihin täysin ja ihmettelikin että miten on mahdollista että tollasiin juttuihin voi uskoa vakavasti.
yks hyvä esimerkki, jonka aina muistan on se metrokirvestappaja useamman vuoden takaa, amfetamiininkäyttöputken lopuksi metrojunassa kuuli ääniä päässä että "tapa toi, tapa toi" ja niin meni kirveellä hakkaamaan metrossa.
minä ehdotan, että voitaisiinko ajatella, edes miettiä että voisiko olla olemassa oikeasti Pyhältä Hengeltä saatua ilmoitusta tänäkin päivänä, ja sitten on myös olemassa kaikenlaista sekamelskaa, omia mielikuvituksen tuotoksia tai jostakin "ulkopuolelta" tulleita pahaan kehoittavia viestejä?
1JOH 4:1 "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."
minä uskon tuohon jakeeseen, ihan omien kokemuksieni pohjalta, että rukouksessa ja muutenkin voi kuulla selviä johdatuksia ja kehoituksia, jotka tuottavat hyviä asioita ja myös turhia ja pahojakin asioita.
esimerkiksi ihan alussa, ensimmäisinä vuosina uskoontuloni jälkeen kerran koin sisimmässäni melkein viikon ajan hyvin voimakasta kehoitusta ottamaan erääseen kaveriin yhteyttä, tämä kaveri oli vanha kaverini jonka kanssa vedettiin usein huumeita ja pidettiin hauskaa.. uskoontuloni jälkeen pari kertaa tapasin häntä ja yritin käännyttää häntä tuloksetta.. kunnes sillä viikolla kun joka päivä tunsin sisimmässäni jotain uutta ja outoa, semmosta kehoitusta tavata tää kaveri.. no sitten otin yhteyttä kaveriin, hän hämmästyi kun ajatteli mua ja oli halunnut aikoa pyytää mua johonkin juttuun viittomakielentulkiksi..
ja niinpä tavattiin, ja sen jälkeen taas kerroin evankeliumia ja homma sujui erikoisen helposti ja viisaasti. lähtöni jälkeen kaveri yöllä tunsi omantunnontuskia omista synneistään ja päätti polvistua Jeesuksen eteen tullakseen uskoon.. ja niin tulikin ja on vielä tänäkin päivänä täysin toisenlainen ihminen kuin ennen uskoontuloa!
jälkeenpäin tämä kaveri kertoi että miltä tuntui kun tapasi minut ja kerroin evankeliumia, hän tunsi jotain suloisen lämmintä ilmapiirissä, jotakin sellaista kutsuvaa, joka jäi soimaan..
tämä tilanne vahvisti minun uskoani syvästi siihen että osa kehoittavista äänistä sisimmässä voivat todellakin olla Jumalasta ja eivätkä ole mielenterveysongelmista johtuvaa.. ja tuottavat hyvää hedelmää.
tämä tilanne vieläpä opetti sen, että paras tapa käännyttää ihmisiä uskoon on rukoilla paljon ja odottaa että tulee Pyhältä Hengeltä selvä johdatus, että kuka olisi valmis sillä hetkellä antautumaan Jeesukselle. eikä vain harrastaa hakuammuntaa, viskelemällä oppeja ja raamatunjakeita joka puolelle saarnaten...
kun jollakin ei-uskovalla on etsikkoaika menneillään ja joku johdatuksen saanut kristitty kohtaa tämän, niin uskoontulo voi tapahtua hyvin helposti ja nopeasti.
muitakin tarinoita voisin kertoa tältä alueelta..