uudestisyntyminen? Pyhällä hengellä täyttyminen?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkuitti

Re: uudestisyntyminen? Pyhällä hengellä täyttyminen?

Viesti Kirjoittaja mikkuitti »

Markku Meilo kirjoitti:
mikkuitti kirjoitti:
Tuskin kukaan kiistää tuntemuksiasi, kaikki aistiharhat ovat todellisia harhan kohteelle. Minä autoin vuosikausia kaveriani hänen mielenterveysongelmissaan ja sain ainakin esimakua siitä millaisia epätodellisuuksia ihminen voi kokea. Uskonto oli osateklijä siinä, että hän sai taas otteen normaalielämästä ja palautui työkykyiseksi.
joo, ihan hyvä huomio, kun puhutaan rukouksessa saadusta johdatuksesta, siis Pyhän Hengen johdatuksesta, niin tämä voisi olla pelkkää mielikuvituksen tuotosta tai mielenterveysongelmista johtuvaa..

minäkin olen nähnyt ystäväpiirissäni vastaavaa, kun joku alkoi ihan vakavissaan ajattelemaan satelliittien vakoilevan hänen elämäänsä ja väitti kodeissa olevan piilokameroita. hänellä olikin silloin pitkään jatkunut erittäin vaikea elämäntilanne ja väärä lääkitys kaikenlisäksi, jälkeenpäin hän tuli takaisin kuntoon ja kertoi sitten, että tuntui aivan todellisilta ne luulot, uskoi niihin täysin ja ihmettelikin että miten on mahdollista että tollasiin juttuihin voi uskoa vakavasti.

yks hyvä esimerkki, jonka aina muistan on se metrokirvestappaja useamman vuoden takaa, amfetamiininkäyttöputken lopuksi metrojunassa kuuli ääniä päässä että "tapa toi, tapa toi" ja niin meni kirveellä hakkaamaan metrossa.

minä ehdotan, että voitaisiinko ajatella, edes miettiä että voisiko olla olemassa oikeasti Pyhältä Hengeltä saatua ilmoitusta tänäkin päivänä, ja sitten on myös olemassa kaikenlaista sekamelskaa, omia mielikuvituksen tuotoksia tai jostakin "ulkopuolelta" tulleita pahaan kehoittavia viestejä?

1JOH 4:1 "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

minä uskon tuohon jakeeseen, ihan omien kokemuksieni pohjalta, että rukouksessa ja muutenkin voi kuulla selviä johdatuksia ja kehoituksia, jotka tuottavat hyviä asioita ja myös turhia ja pahojakin asioita.

esimerkiksi ihan alussa, ensimmäisinä vuosina uskoontuloni jälkeen kerran koin sisimmässäni melkein viikon ajan hyvin voimakasta kehoitusta ottamaan erääseen kaveriin yhteyttä, tämä kaveri oli vanha kaverini jonka kanssa vedettiin usein huumeita ja pidettiin hauskaa.. uskoontuloni jälkeen pari kertaa tapasin häntä ja yritin käännyttää häntä tuloksetta.. kunnes sillä viikolla kun joka päivä tunsin sisimmässäni jotain uutta ja outoa, semmosta kehoitusta tavata tää kaveri.. no sitten otin yhteyttä kaveriin, hän hämmästyi kun ajatteli mua ja oli halunnut aikoa pyytää mua johonkin juttuun viittomakielentulkiksi..
ja niinpä tavattiin, ja sen jälkeen taas kerroin evankeliumia ja homma sujui erikoisen helposti ja viisaasti. lähtöni jälkeen kaveri yöllä tunsi omantunnontuskia omista synneistään ja päätti polvistua Jeesuksen eteen tullakseen uskoon.. ja niin tulikin ja on vielä tänäkin päivänä täysin toisenlainen ihminen kuin ennen uskoontuloa!
jälkeenpäin tämä kaveri kertoi että miltä tuntui kun tapasi minut ja kerroin evankeliumia, hän tunsi jotain suloisen lämmintä ilmapiirissä, jotakin sellaista kutsuvaa, joka jäi soimaan..
tämä tilanne vahvisti minun uskoani syvästi siihen että osa kehoittavista äänistä sisimmässä voivat todellakin olla Jumalasta ja eivätkä ole mielenterveysongelmista johtuvaa.. ja tuottavat hyvää hedelmää.
tämä tilanne vieläpä opetti sen, että paras tapa käännyttää ihmisiä uskoon on rukoilla paljon ja odottaa että tulee Pyhältä Hengeltä selvä johdatus, että kuka olisi valmis sillä hetkellä antautumaan Jeesukselle. eikä vain harrastaa hakuammuntaa, viskelemällä oppeja ja raamatunjakeita joka puolelle saarnaten...
kun jollakin ei-uskovalla on etsikkoaika menneillään ja joku johdatuksen saanut kristitty kohtaa tämän, niin uskoontulo voi tapahtua hyvin helposti ja nopeasti.

muitakin tarinoita voisin kertoa tältä alueelta..
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mikkuitti kirjoitti:joo, ihan hyvä huomio, kun puhutaan rukouksessa saadusta johdatuksesta, siis Pyhän Hengen johdatuksesta, niin tämä voisi olla pelkkää mielikuvituksen tuotosta tai mielenterveysongelmista johtuvaa..
Pyhän- tai muun hengen johdatukseeen olisi järkevää viitata vasta kun sellaisen olemassaolo kyetään osoittamaan.
minä ehdotan, että voitaisiinko ajatella, edes miettiä että voisiko olla olemassa oikeasti Pyhältä Hengeltä saatua ilmoitusta tänäkin päivänä,
Yllä olevaan viitaten; onko koskaan ollut ko. mallista johdatusta.
1JOH 4:1 "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

minä uskon tuohon jakeeseen, ihan omien kokemuksieni pohjalta, että rukouksessa ja muutenkin voi kuulla selviä johdatuksia ja kehoituksia, jotka tuottavat hyviä asioita ja myös turhia ja pahojakin asioita.
Olen jo seonnut laskuissani siitä kuinka usein olen kysellyt sinulta mikä saa sinut ajattelemaan omien mielipiteittesi olevan perustellumpia kuin vaikka islaminuskoisen, jehovantodistajan tai mormonin? Mitä taas Raamatun tukemiseen Raamatulla tulee, niin se on kehäpäättelyä ja tasan samanarvoista kuin Koraanin tukeminen Koraanilla jne.
tämä tilanne vahvisti minun uskoani syvästi siihen että osa kehoittavista äänistä sisimmässä voivat todellakin olla Jumalasta ja eivätkä ole mielenterveysongelmista johtuvaa.. ja tuottavat hyvää hedelmää.
Miksi minun tai kenenkään muun tulisi ottaa kokemuksesi yhtään sen vakavammin kuin kilpailevan uskonnon vastaavaa kokemusta tarjoavan kokemusta? Äänien kuuleminen ei ole lainkaan harvinainen ilmiö, joillekin jumlansa puhuu radion välityksellä jne. Niinpä itse odottelen kaikein aikaa ensimmäistäkin vakavasti otettavaa näyttöä jonkin jumalan tai vastaavan olemassaolosta. Noiden kertomiesi tapausten tyyppinen äänten kakofonia ei vakuuta.
muitakin tarinoita voisin kertoa tältä alueelta..
Tätä tuskin kukaan epäilee, alan henkilökohtaisista tarinoista ei ole puutetta eikä tule olemaan.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 26.06.2012 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: -l
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Raamatun tukemiseen Raamatulla tulee, niin se on kehäpäättelyä "

-Kylläkin perimmäisen kysymyksen äärellä.
Mutta kristinoppia ja lahkon oppeja verrattaessa on tärkeä ero se, että tulkinnat ovat kristinopissa sopusoinnussa keskenään eri Raamatun osien kanssa, sikäli voi sanoa että Raamattua selitetään Raamatulla.

Lahkon opeissa taas ei kokonaisvaltainen tasapaino säily, kun esim. Raamatussa puhutaan eri kohdissa hengellisestä kuolemasta ja ruumiillisesta kuolemasta, niin asian ymmärtäminen saa nuo kohdat sopusointuun, näin kristinopissa. Lahkossa on taas jouduttu ilmeisen tahallisiinkin väärinselityksiin.

Yksi tie on ollut ottaa Raamatusta oma laitoksensa.

"rukouksessa saadusta johdatuksesta"
Oliko se "Jeremiah-video" jossa jt kertoi lapsensa verensiirtohoitoon kohdistuvista lahkon kielteisistä vaatimuksista. jt sanoi rukoilleensa, ja sanoi sallineensa lapselleen sen. Tästä olivat hänen kotonaan käymässä olleet lahkotoverit raivostuneet. Viittaako raivostuminen fanaatikkoihin ? Kristillisen hengen saanut olisi sellaisessa tilanteessa, jossa käsittää toisen tehneen väärän ratkaisun, tullut surulliseksi ?
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:"Raamatun tukemiseen Raamatulla tulee, niin se on kehäpäättelyä "

-Kylläkin perimmäisen kysymyksen äärellä.
Minkä tahansa Raamatun kannan tukeminen Raamatulla on kehäpäättelyä. Siis samanarvoista kuin se jos esittäisin jonkin ikioman ajatukseni ja tukisin sitä sillä, että olen näin esittänyt.
Mutta kristinoppia ja lahkon oppeja verrattaessa on tärkeä ero se, että tulkinnat ovat kristinopissa sopusoinnussa keskenään eri Raamatun osien kanssa,
Yhtenäistä kristinoppia ei ole olemassa, joten se sopusoinnusta.
Yksi tie on ollut ottaa Raamatusta oma laitoksensa.
Näin se on käännösten suhteen mennyt. Käännös on aina, enemmän tai vähemmän, kääntäjänsä näköinen.
Viittaako raivostuminen fanaatikkoihin ?
Ainoastaan fanaatikko kykenee surmaamaan lapsensa Vt-seuran verialttarille.
Kristillisen hengen saanut olisi sellaisessa tilanteessa, jossa käsittää toisen tehneen väärän ratkaisun, tullut surulliseksi ?
Jehovantodistaja katsoo edustavansa ainoaa tosi kristillisyyttä, joten koko henkiasia lepää pelkästään sellaista esittävän väitteen varassa.
mikkuitti

Viesti Kirjoittaja mikkuitti »

Markku Meilo kirjoitti: Olen jo seonnut laskuissani siitä kuinka usein olen kysellyt sinulta mikä saa sinut ajattelemaan omien mielipiteittesi olevan perustellumpia kuin vaikka islaminuskoisen, jehovantodistajan tai mormonin?
tuohon olen unohtanut pureutua, no olen pikkusen tutkinut islamilaisuutta, en ole koskaan törmännyt heillä rukouksessa saataviin sellaisiin johdatuksiin jotka tulee juuri rukouksen aikana ja ymmärrettävällä tavalla ja vasta sen jälkeen tapahtuu toiminta.
kuten monissa kristillisissä suuntauksissa, esim helluntalaisuudessa tämä on tuttua.. siis rukouksessa kuullaan johdatus ja toimitaan sen mukaan ja tulee hyvä hedelmä.
ja vieläpä olen kuullut monesti että muslimeille on vierasta se että allah puhuu muslimeille rukouksen aikana.

ja jehovantodistajista, olen heidän kanssa keskustellut monta kertaa rukoilemisesta, meillä on täysin erilaiset kokemukset vaikka väitämme omaavamme samoja asioita..eli toimivan rukouselämän ja rukousvastauksien saamisen. koitin selittää heille että rukouksessa pitää tuntua Pyhän Hengen ihana läsnäolo, jonka voimasta jaksamme rukoilla vaikka tuntikausia, ja voi kuulla johdatusta ja saada ilmoituksen että kuinka toimia jossakin tilanteessa ja sen jälkeen toimitaan.
nii he sanoivat että ei tommonen "ihana Pyhän hengen läsnäolo" kuulu asiaan ja eikä rukouksessa kannata olla tuntikausia, aivan turhaa tommonen, jehovaa jopa häiritsee sellainen että ihminen viipyy rukouksessa noin pitkään. riittää kun jehovalle kertoo asiat 5 minuutissa ja sitten lähdetään toimintaan.
sitten ne kertoivat rukousvastauksista että on pyydetty jotain asiaa ja vastaus tulee vaikka viikon päästä sellaisella tavalla että sen olisi voinut saada sattumaltakin. esim rahapulan aikana parinkymmenen euron seteli löytyy ojan pohjalta, sellainen voi tapahtua ihan ilman rukoustakin.
ja pari kertaa yritin selittää jehovantodistajille että jos me kummatkin kutsumme itseämme kristityiksi nii eikö olis ihan paikallaan rukoilla yhdessä ja etsiä elävää Jumalaa tai etsiä rukoillen todisteita että kummalla on elävä Jumala niinkuin 1 KUN 18 luvussa oli se kohtaus jossa baalin profeetat ja elia rukoilivat ja elia sai todistuksen Jumalalta.. nii ei he halunneet kokeilla rukoilla mun kanssani..
näytti vähän siltä että heitä pelotti kokeilla, he eivät usko jehovan vastaavan rukouksiin jos me yhdessä rukoilisimme.. ja jehovantodistajien kokouksissa kun olin mukana katsomassa, niin rukouksien aikana en tuntenut mitään erikoista, siis ei Pyhän Hengen tuttua läsnäoloa.

olen sitä mieltä että kristinuskossa täytyy kokea Pyhällä Hengellä täyttyminen, muuten raamatun voi leimata huuhaakirjaksi, kyllä siellä on niin paljon juttua tästä, että ihminen voi todella sen kokea. mutta monta kertaa kuulee esim jehovantodistajilta ja luterilaisilta että "kyllä meilläkin on Pyhä Henki" mutta eivät kuitenkaan jaksa rukoilla pitkiä aikoja ja eivätkä ihastuneena ikinä jaa kokemuksiaan minun kanssa siitä että kuinka ihanaa olla Pyhässä Hengessä.
ne jotka näin sanoo, tilanne näyttää ihan samalaiselta kuin joku sanoo tuntevansa leonardo da vincin vaikka ei ole ikinä häntä tavannut tai nähnyt.

mormoneihin en ole kovin hyvin perehtynyt, olen lukenut vain yhden kirjan heistä ja siitäkään en muista että olisi mainittu rukouselämän syvyydestä ja Pyhän Hengen läsnäolosta.. kaikki toiminta perustuu vain raamatusta luettuun, saatuihin opetuksiin ja järkeilemällä.

joten mun mielestä toimivaa ja elävää kristillisyyttä ei oikein voi verrata islamistiin, suurimpaan osaan luterilaisuuteen, jehovantodistajiin.
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Vieras

"toimivaa ja elävää kristillisyyttä ei oikein voi verrata "

-Ei kristillisyys kiellä rukouksen hengellisen kokemuksen mahdollisuutta. Eli kristillisiin kirkkokuntiin kokemus hyväksytään, vaikka sitä ei korostettaisi.

Onhan myös kirjojen mukaan mahdollista että ihminen saa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen mukaisia naulojen jälkiä (stigmatisaatio) ehkä joillekin on tärkeää korostaa ettei voi kristillisyydestä kysymys olla, toisille että se on korkein todistus.

jehovantodistajilla kysymys on siitä että vartiotorni määrää, ja tuosta (rukoilemis) asiasta ei ole ollut kirjoitusta, mutta koska kysyjä mikrokuitti ei ole "meikäläisiä" on ehdotuksensa otettava varauksellisesti ja korostettava omia rutiineja, vaikka niistä poikkeamista ei olisi kaikilta osin vartiotornissa tuomittukaan.

Olennaista yleiseltä kannalta on että jt on aivopesty, ns vaarallisen lahkon jäsen.
Markku Meilo

mikkuitti kirjoitti:tuohon olen unohtanut pureutua, no olen pikkusen tutkinut islamilaisuutta, en ole koskaan törmännyt heillä rukouksessa saataviin sellaisiin johdatuksiin jotka tulee juuri rukouksen aikana ja ymmärrettävällä tavalla ja vasta sen jälkeen tapahtuu toiminta.
Esitätkö, että rukousvastauksen, hengen johdatuksen tai jumalan vaikutuksen on oltava juuri kokemaasi mallia, jolloin se on todiste em. asioista? Miksi islaminuskoisen käsitys jumalansa olemassaolon näytöstä olisi alistettava sinun esittämään olomassaolonäytön raamiin?
meillä on täysin erilaiset kokemukset vaikka väitämme omaavamme samoja asioita.
No tätä tässä olen juuri udellut, siis millä kukaan voi erottaa ylivertaisuuden toiseen nähden?
sitten ne kertoivat rukousvastauksista että on pyydetty jotain asiaa ja vastaus tulee vaikka viikon päästä sellaisella tavalla että sen olisi voinut saada sattumaltakin. esim rahapulan aikana parinkymmenen euron seteli löytyy ojan pohjalta, sellainen voi tapahtua ihan ilman rukoustakin.
En ole vielä tavannut ensimmäistäkään näyttöä vakavasti otettavasta rukousvastauksesta, väitteet menevät tuttuun maasäteilysarjaan, eli puhtaasti tunnepuolelle.
nii ei he halunneet kokeilla rukoilla mun kanssani..
Miksi noin rajoittunut katsanto? Kokeile islaminuskoisen kanssa, niin tai ortodoksijuutalaisen.
näytti vähän siltä että heitä pelotti kokeilla, he eivät usko jehovan vastaavan rukouksiin jos me yhdessä rukoilisimme..
Kuten yllä; jos saat islaminuskoisen rukoilemaan kanssasi, niin miten oletat vastauspuolen jakautuvan ja mistä päätellen?
ja jehovantodistajien kokouksissa kun olin mukana katsomassa, niin rukouksien aikana en tuntenut mitään erikoista, siis ei Pyhän Hengen tuttua läsnäoloa.
Jehovantodistajat päättelevätkin pyhän hengen vaikutuksen lähinnä todistajien määrän kasvusta ja konvettikokemuksista.
olen sitä mieltä että kristinuskossa täytyy kokea Pyhällä Hengellä täyttyminen,
Tämän käsitän, mutta en olekaan kiinnostunut kenenkään tuntemuksista, vaan niihin liittyvistä väitteistä.
muuten raamatun voi leimata huuhaakirjaksi, kyllä siellä on niin paljon juttua tästä, että ihminen voi todella sen kokea.
Kehäpäättelyä kukkeimmillaan. Mitä taas tulee lättymaata kuvailevaan kirjaan, niin edelleen odotan sitä ensimmäistäkin Raamatun täyttynyttä ennustusta, täyttymättömiä riittää oikien hyvin.
tilanne näyttää ihan samalaiselta kuin joku sanoo tuntevansa leonardo da vincin vaikka ei ole ikinä häntä tavannut tai nähnyt.
Oikein hyvä kuvaus noihin yläkerran väitettyihin tuttavuuksiin liittyen.
joten mun mielestä toimivaa ja elävää kristillisyyttä ei oikein voi verrata islamistiin, suurimpaan osaan luterilaisuuteen, jehovantodistajiin.
Kysymys onkin siitä kuka on oikeutettu määrittämään kristillisyyden, oli se sitten elävää, tosi-mallista tai ainoaa oikeaa jne. Kuka on mielestäsi se taho ja millä perusteella? Ja millaista osaa Raamattu näyttelee tuossa määrityksessä?

Tuollainen "mun mielestä" ei käsitykseni mukaan voi olla minkäänlainen laajempia joukkoja sitova peruste.
Vieras

"jehovantodistajilla kysymys on siitä että vartiotorni määrää,
ja tuosta (rukoilemis) asiasta ei ole ollut kirjoitusta, mutta koska kysyjä mikrokuitti ei ole "meikäläisiä" on ehdotuksensa otettava varauksellisesti ja korostettava omia rutiineja, vaikka niistä poikkeamista ei olisi kaikilta osin vartiotornissa tuomittukaan."
duoda,olenpa kuullut kun "heikäläinen" sanoi että Watchtower Librarysta(CD-ROM)
tuli yli 1700 osumaa haulla sanasta "rukous"..
oletanpa siis että Wt-seura on monta artikkelia aiheesta kirjoottannu vuosien mittahan.

katsoppas joka olet kiinnostunnu, alkavan heinäkuun Wartsikkaa:
aiheina mm.
Vartiotorni (levitettävä) – 1. heinäkuuta 2012
Sisällys
Kuuleeko kukaan rukouksia?
Kuka kuuntelee rukouksia?
Miksi ”rukouksen Kuulija” sallii kärsimyksiä?
Miten saada läheinen suhde ”rukouksen Kuulijaan”?
ja kansikuvakin esittänee rukoilua...
http://download.jw.org/files/media_maga ... 120701.jpg
Vieras

Jooo,

mutta jos juuri tuosta puheena olleesta rukousasiasta olisi ollut vartiotornikirjoitus, olisi Mirkokuitti kuullut sen jt-aivoihin nauhoitettuna ääniversiona.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Mitä tulee rukousvastauksiin niin suhtaudun niihin positiivisesti ja mekanismi on selkeästi ymmärrettävissä.

Ei ole mitään uhkaa eikä mitään pelättävää jos haluaa puhua tai rukolla jumalaa, silloin kun jumala alkaa puhua sinulle on syytä tutkiskella itseään heiman syvällisemmin ja haistella ulkopuolisten tulkintoja sanoman sisältöön.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Minä ainakin synnyn uudelleen sitten Intiaan pyhänä lehmänä ja täytyn pyhästä ruohosta. Jostain syystä kristityt eivät pidä tällaista kovinkaan todennäköisenä omalle kohdalleen. Ainiin, heillähän on se Ainoa Oikea Jumala. Siis se sama, joka joutui tappamaan amalekilaiset lapsia ja naisia myöten kolmeen kertaan sukupuuttoon. Enpä ihmettelisi jos tuolta Syyrian suunnalta löytyisi vieläkin joku amalekilaisheimo...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

"Mitä tulee rukousvastauksiin niin "

Muistuu mieleen ennen alakoulussa, epäilen ettei mieluisat kouluruoat olisi olleet sen vähemmän mieluisia ilman rukoustakaan Mutta ne epämieluisat eivät kyllä sen permmeksi tuntuneet muuttuvan. Oli syöntipakko ja kerran muuan Pekka sanoi kotimatkalla oksentaneensa.
Olisikin pitänyt kysyä oliko joko rukoillut kun kerran oli sen mahdottomimman puuron päivänä sijaisopettaja, joka ei pitänyt syöntipakkoa, sanoi jollekin mm. että mutta eihän tuollaisen takia olisi kannattanut lautasta liatakaan.

Periaatteessa ihan myönteisesti rukousviestintään
Markku Meilo

lavanpalvelija kirjoitti:Mitä tulee rukousvastauksiin niin suhtaudun niihin positiivisesti ja mekanismi on selkeästi ymmärrettävissä.
Urheilijatkin tuntuvat saavan tuloskuntoa kun luottavat psyykkaajansa korjausehdotuksiin sekä kannustavaan kehuun. Rukouksessa on kysymys kannustajan valinnasta.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Markku Meilo kirjoitti:
lavanpalvelija kirjoitti:Mitä tulee rukousvastauksiin niin suhtaudun niihin positiivisesti ja mekanismi on selkeästi ymmärrettävissä.
Urheilijatkin tuntuvat saavan tuloskuntoa kun luottavat psyykkaajansa korjausehdotuksiin sekä kannustavaan kehuun. Rukouksessa on kysymys kannustajan valinnasta.
Eräs hauska rukousilmiö on sellainen kun päivällä pohtii esim. tuskaa ja mieliharmia aiheuttavan ongelman ratkaisua, rukoilee sitten illalla ja aamulla kun herää niin ratkaisu on valmiina, rukousvastauksena tulevat korjausehdotukset tulevat useimmiten siinä aamuyön tunteina kello neljän ja viiden välillä.

Olisiko jumalalla jokin tietty päivystysaika?-- eipä oikeastaan sillä maapallon aikaerot huomioon ottaen työsuojeluviranomaiset eivät pysty määräilemään jumalaa. Parhaan tuloksen saa kun valitsee positiivisen ja suvaitsevaisen kannustajan.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Onhan tunnettua, että aivot prosessoivat ihmisen nukkuessa päivän tapahtumia muun muassa ja traumaattisia kokemuksia myös, mitkä näyttäytyvän painajaisina, jne...

Suhdaudun itsekin myönteisesti rukoukseen. Se toisinaan mukavasti rauhoittaa. Olen niin ikään ihan tarpeekseni asti kuunnellut näitä Oo Jeesus, Jeesus ja halleluja-huudahtuksia ja niin ikään kielilläpujumista, mikä minun korviini kuulosti samalta kuin teerien soidinpulina, vaan kun ei ollut ketään selittäjäksi, pistin tämän jonkinlaisen joukkohysterian piikkiin.

Kenties samaan kategoriaan kuuluvat läheisesti "ihmeparantumiset" joukkokokousten yhteydessä, kuten myös kaatumiset. Tosin näistä kaatumisista "siepparina" ollessani, en aivan varmuudella voi sanoa mitään. Näitähän tapasi olla varsinkin Ylivainion aikaan ja minä olen tavannut hänet ja keskustellut kanssaan 1.4.1979, mutta myös myöhemminkin jopa luterilaisuuden piirissä mm Pirkko Jalovaaran rukouskokoukssissa tällainen kaatumis-ilmiö toistui. Yhdessä näistä toimin "siepparina", etteivät kaatuvat itseään kivilattiaan loukkaisi.

Olen itse seistonut jalat tukevasti maassa, joten henkilöjohtaisesti en omaa kokemusta näisä ilmiöitä. Maken kanssa olen erimieltä siinä, etteikö rukousvastauksia olisi ja otaksun Maken sentään tuntevan minut kohtuullisen hyvin. Nimen omaan näihin omiin kokemuksiini rukousvastauksista ei liity minkäänlaisia tunnelatauksia tai ennakko-odotuksia.

Toisaalta, jos joku uskon avulla saa muutettua elämänsä suunnan rikollisuudesta ja itsensä tuhoamisesta kelpo kansalaiseksi, mikä minä olen häntä arvostelemaan. Eikö näin ole hyä.
Vastaa Viestiin