Mielenkiintoista. Näyttää siis siltä, että asia ei ainakaan ole niin yksinkertainen kuin luulin. Tämä kun ei kuitenkaan vastaa kokemustani 1970 -luvulta. Onkohan käytäntö muuttunut? Siihen aikaanhan Jehovan todistajat odottivat vainojen puhkeavan päivänä minä hyvänsä. Siksi tuntui ehkä luonnolliselta että valtion vaatima uskonnollinen yhdyskunta pysyi taka-alalla, koskapa työ kuitenkin kohta kiellettäisiin ja painuisi taas maan alle kuten se oli ollut ennen vuotta 1945, jolloin tämä uusi uskonnollinen yhdyskunta perustettiin.Vieras kirjoitti:Lainaan tiivistetysti tähän wikiä ettei tarvitse minun kertovan vain omia mielipiteitäni. Tämä lisäys vielä siksi, että mahdollisesti asiaa ymmärtämättömillä avautuisi jokin ovi.
1.8.2003 tuli voimaan uusi uskonnonvapauslaki entisen, vuonna 1922 säädetyn tilalle. Eduskunta hyväksyi uuden lain 11.2.2003, ja tasavallan presidentti vahvisti sen 6.6.2003.
Nykyisen lain mukaan lapsi ei kuulu automaattisesti samaan yhdyskuntaan vanhempiensa kanssa, vaan lapsen liittyminen yhdyskuntaan perustuu huoltajien erilliseen tahdonilmaisuun. Aiemmin lapsi seurasi äitiään, nyt näin ei enää automaattisesti tapahdu.
Vanha uskonnonvapauslaki salli kerrallaan vain yhteen yhdyskuntaan kuuluminen. Yhdyskunnat saavat itse päättää, ketkä ne hyväksyvät jäsenikseen. Uusi laki mahdollistaa sen, että uskonnollisesta yhdyskunnasta voi erota kirjallisesti. Eroa ei tarvitse tehdä henkilökohtaisesti. Lakimuutos poisti eroamisprosessista harkinta-ajan.
Yhdyskuntajärjestyksessä sanotaan 3. §:n 2. kappaleessa:
Seurakunnasta on siis esitetty kaksi käsitettä: paikallisseurakunta ja jäsenseurakunta.Julkista uskonnonharjoitusta varten yhdyskunta voi organisoida ulkojäsenistä muodostuvia paikallisseurakuntia haluamallaan tavalla. Nämä paikallisseurakunnat eivät ole tämän yhdyskuntajärjestyksen 13 §:n tarkoittamia jäsenseurakuntia.
Voiko Seura esittää, että oikeuskomitean käsittely liittyy paikallisseurakunnan toimintaan eikä jäsenseurakunnan toimintaan. Näin ollen oikeuskomitean käsittely ei liity tämän uskonnollisen yhdyskunnan jäsenistöön, vaan tämän paikallisseurakunnan jäseniin. Suomessa on yhdistymis- ja kokoontumis- vapaus, muttei -pakkoa.
Tiedän, etten ollut tämän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen ennen liittymistäni siihen 1970 -luvulla, vaikka kävin kasteella noin 10 vuotta aiemmin. Eli en liittynyt "äitini mukana" yhdyskuntaan. (En kyllä usko hänenkään kuuluneen.) Tämä kokemus olisi sopusoinnussa yllä olevan tulkinnan kanssa.
Seuralta asia varmasti selviäisi vasta oikeudenkäynnissä, mutta voihan sitä tietysti kysyä. Itse en kyllä koe tarvetta laittaa rahaa sellaisen oikeudenkäynnin rahoittamiseen.