Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ajattelin tehdä tästä uuden aloituksen. Varsinainen jutun juuri on alkuaan "Vetoomus Jehovan todistajia vastaan"-ketjussa. Koska tämä ei liity mitenkään vetoomusaiheeseen, ratkaisin asian näin. Kysyin -theos- nimimerkiltä erottamisestaan. Vastineen sain nimerkiltä "Vieras", muuta sama henkilöstä lienee kysymys. Moderointi hoitakoon siistimisen halutessaan. Ja juttu alkaa:

Re: Vetoomus Jehovan todistajia vastaan
Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen » 01 Elo 2012, 08:39

Kun Sinut -theos- erotettiin Jehovan todistajat uskonnollisesta yhdyskunnasta, saitko tästä erottamisesta tiedon myös maistraatista tai oletko myöhemmin saanut? Kysyn tätä syystä, että erottamisesta tai eroamisesta tulee ilmoittaa maistraattiin, joka tekee siitä omat merkintänsä rekisteriin. Maistraatti myös ilmoittaa sekä asianosaiselle itselleen että hänen entiselle seurakunnalleen muutoksesta.

Ellei mitään ilmoitusta ole maistraatista tullut, tämä herättää kysymysksen Jehovan todistajien todellisesta jäsenmäärästä Suomessa. Saman kysymyksen kohdistan myös toisille palstaa seuraaville.

Re: Vetoomus Jehovan todistajia vastaan
Kirjoittaja Vieras » 01 Elo 2012, 09:16
Vieras kirjoitti:Sehän siinä kaikkein erikoisinta oli kun sain ilmoituksen maistraatista että olin itse eronnut todistajista. Tarkistin asian ja näin oli nimenomaa lahkon puolelta ilmoitettu. Olivat kyllä maistraatissa yhtä hämmästyneitä kun kerroin, etten minä ole itse mistään eronnut.
Menettely vaikuttaa oudolta, vai eikö viranomainen (maistraatti) hyväksy muita menettelyjä. Vaikuttaa merkilliseltä senkin tähden, että ohjeistus pyrkii pikemminkin pitämään erotetun rekistereissään ja tekemään vuosittaisen uusintakäynnin tällaisen henkilön luona, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.

Entä, jos itse eroaa em. yhdyskunnasta maistraatin kautta? Miten minulle on jäänyt sellainen tuntuma, ettei maistraatista ao. seurakuntaan ja asianosaiselle palautettu ilmoitus oikein tahdo toimia! Minulle on jäänyt joissakin tapauksissa sellainen käsitys, ettei maistraatin ilmoitusta pidetä seurakunnassa vakavasti otettavana.

Käytännöt vaikuttavat kummaliisista. Liekö toisilla tästä millaisiakin kokemuksia? Ehkkä tämä asia olisi selvittämisen arvoinen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Sehän siinä kaikkein erikoisinta oli kun sain ilmoituksen maistraatista että olin itse eronnut todistajista. Tarkistin asian ja näin oli nimenomaa lahkon puolelta ilmoitettu. Olivat kyllä maistraatissa yhtä hämmästyneitä kun kerroin, etten minä ole itse mistään eronnut.
Menettely vaikuttaa oudolta, vai eikö viranomainen (maistraatti) hyväksy muita menettelyjä. Vaikuttaa merkilliseltä senkin tähden, että ohjeistus pyrkii pikemminkin pitämään erotetun rekistereissään ja tekemään vuosittaisen uusintakäynnin tällaisen henkilön luona, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Lainaan kokonaan asiaa käsittelevän Vp:n kirjoituksen ja alleviivasin kohdan jonka otaksun liittyvän ihmettelyysi. Rekisteristä siis ilmeisesti voidaan poistattaa henkilöt jotka eivät lukeudu järjestön tulkinnan mukaan jehovantodistajiksi. Se ei tietenkään selitä sitä, miksi järjestö on ylläolevassa tapauksessa esittänyt maistraattiin virheellisesti, että henkilö on itse eronnut kun näin ei ollut.

Veikkaan että Puutarhatiellä on ko. tapauksessa käytetty järjestön niitä pykäliä, joiden mukaan se voi katsoa henkilön itse eronneeksi. Niitähän voi venytellä tapauskohtaisesti hyvinkin mielivaltaisesti jos joku halutaan pihalle.
Vp 3/91 kirjoitti:
Kuulutko Jehovan todistajiin?

1 Voisitko vastata tähän kysymykseen myöntävästi? Jos tarkoitetaan kenttäpalveluksessa toimivia todistajia, niin yli 18000 voisi vastata myöntävästi. Mutta jos tarkoitetaan Jehovan todistajien rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumista, niin vain runsaat 13000 voisi vastata myöntävästi.

2 Joukossamme on epäilemättä paljon sellaisia julistajia, jotka eivät ole tienneetkään mahdollisuudesta liittyä rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaamme. Koska kuitenkin viranomaiset ja muut katsovat Jehovan todistajien lukumääräksi sen, miten monta on väestörekisterissä merkitty kuuluvaksi meihin, olisi epäilemättä eduksi, että mahdollisimman monien kohdalla olisi väestörekisterissä tällainen merkintä. Se antaisi julkisuuteen todellisemman kuvan meidän lukumäärästämme. Jotkut tarkat kouluviranomaiset jopa ovat edellyttäneet lasten kuulumista rekisteröityyn yhdyskuntaamme, ennen kuin heille voidaan antaa vapautus uskonnonopetuksesta koulussa. Hallintoelin pitääkin kuulumista rekisteröityyn yhdyskuntaan suotavana. Liittyminen siihen on kuitenkin täysin vapaaehtoinen asia.

3 Niiden 18 vuotta täyttäneiden, jotka haluavat liittyä Jehovan todistajien rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, tulee täyttää lomake, jonka nimi on: Vastaanottotodistus rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä. Näitä lomakkeita on seurakunnassa. Täytetty lomake tulisi antaa sihteerille, joka huolehtii sen lähettämisestä haaratoimistoon.

4 Alle 18-vuotiaat lapset merkitään yleensä äidin liittymislomakkeeseen, koska lain mukaan lapset seuraavat yleensä äitiään, jolleivät vanhemmat ole sopineet, että lapsi seuraa isäänsä. Avioerotapauksissa lapset seuraavat sitä vanhemmista, joka heitä kasvattaa. Niiden lasten, jotka ovat 15–17-vuotiaita, tulee kuitenkin täyttää Suostumus uskontokuntaan liittymiseen -lomake, ja tämä liitetään vanhemmista sen liittymislomakkeeseen, jossa lapset mainitaan. 15–17-vuotiaat voivat myös yksin liittyä, mutta silloin liittymislomakkeeseen täytyy liittää heidän vanhempiensa kirjallinen suostumus.

5 Se, kuuluuko joku Jehovan todistajien rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, ei tavallisesti ilmene virkatodistuksissa tai muissa papereissa, ellei sitä erikseen pyydetä mainitsemaan. Jos olet epävarma siitä, miten asia kohdallasi on, voit soittaa omaan väestörekisteriisi ja tiedustella asiaa.

6 Vaikka väestörekisterillä ei ole suoranaisesti tekemistä kristillisen seurakunnan ja sen periaatteitten kanssa, emme kuitenkaan pidä suotavana, että siellä olisi Jehovan todistajiksi merkittynä henkilöitä, jotka eivät todellisuudessa ole meihin kuuluvia. Niinpä rekisteröityyn yhdyskuntaamme liittyvän tulisi olla joko kastettu tai kastamaton julistaja, lukuun ottamatta lapsia, jotka seuraavat vanhempiaan. Jos joku eroaa tai erotetaan tai jää vuosiksi pois toiminnastamme, eikä häntä enää pidetä Jehovan todistajana, hänen kohdaltaan tulisi poistaa merkintä kuulumisesta Jehovan todistajiin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kiitos, Tony. Kirjallinen ohjeistus esiintuotuna on aina hyvä. Tosin erään virheen siinä havaitsin. Km sanoo: "Avioerotapauksissa lapset seuraavat sitä vanhemmista, joka heitä kasvattaa." Kasvattaa on tässä yhteydessä väärä termi. Pitää puhua huoltajuudesta. Avioerotapauksissa tulee monasti kysymykseen yhteishuoltajuus, jolloin molemmat vanhemmat toimivat alaikäisen laspsensa / lastensa huoltajina tämän tultua täysi-ikäiseksi. Elatusvelvollisuudelle ei yläikärajaa ole määritelty, muistaakseni. Se päättyy joko lapsen täytettyä 18 tai valmistuttuaan ammattiin.

Ohjeistuksen mukaan Jehovan todistajaksi voidaan katsoa, vaikka olisi yhdyskunnasta eronnut, minkä lisäksi ihmetyttää ylimielinen piittaamattomuudenosoitus voimassa olevaa lainsäädäntöä kohtaan.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 01.08.2012 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

On toki otettava huomioon että ko. Vp on vuodelta 1991. Ohjeistus on sittemmin voinut joltain osin muuttua.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Voihan noinkin olla, mutta tuolloin olin vielä täydessä iskussa sosiaalityöntekijänä Nurmeksessa. Muistaisin kyllä muutokset. Tarkoitan lainsäädäntöä, tietenkin ja Sinä tarkoitit Vp:ta.
Ellen

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Ellen »

Tonylle,
etsin vaan en löytänyt viimeisintä versiota Jehovantodistajien uskonnollisen yhdyskunnan yhdyskuntajärjestyksestä. Onko sinulla tietoa sellaisesta ?
Lainmuutokset velvoittavat jokaista rek.yhteisöä tarkistamaan ja tarpeen vaatiessa muuttamaan eli ajantasaistamaan omat -järjestyksenä. Tässä nim.om tapauksessa siis usk.yhdyskuntajärjestyksen.
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Omien tietojeni mukaan maistraatin ilmoitukset huomioidaan lähes aina puutteellisesti. Yleensä seurakunta katsoo henkilön olevan maistraatin kautta suoritetusta eroamisesta huolimatta jäsen, ellei tämä toiminnallaan selkeästi tuo esille haluaan erota tai kirjoita erokirjettä seurakuntaan. Myös erottamistapauksissa paikallisseurakunta / Tikkurila ei hoida tehtäviään. Maistraattiin ilmoitetaan erottamisesta lähinnä satunnaisesti. Yleensä henkilö joutuu tekemään sen itse.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

SuurinBabylon kirjoitti:Omien tietojeni mukaan maistraatin ilmoitukset huomioidaan lähes aina puutteellisesti.
Ja juuri TÄSTÄ SYYSTÄ JOKAISEN ON PIKIMMITEN TARKISTETTAVA TIETONSA MAISTRAATISTA, sillä käsittääkseni Betelillä on hirmu kiire oikoa näitä tietoisia valheitaan päästäkseen pinteestä.
TOIMIKAA! Älkää nynnyilkö nyt.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

SuurinBabylon kirjoitti:Omien tietojeni mukaan maistraatin ilmoitukset huomioidaan lähes aina puutteellisesti. Yleensä seurakunta katsoo henkilön olevan maistraatin kautta suoritetusta eroamisesta huolimatta jäsen, ellei tämä toiminnallaan selkeästi tuo esille haluaan erota tai kirjoita erokirjettä seurakuntaan.
Onko tuolla rekisterillä valtiolle mitään muuta merkitystä kuin väestönlaskennallinen? On ehkä käytetty uskonnonopetuksesta vapauttamiseen joskus, mutta eiköhän yleensä ole riittänyt paperi siitä, että saa uskonnonopetusta seurakunnassa? En JT-aikoina tajunnut tämän rekisteriasian(kaan) merkitystä.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vieras

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"järjestön niitä pykäliä, joiden mukaan se voi katsoa henkilön itse eronneeksi."

-Oliko kysymys siitä että kun lahkon toiminta olisi kielletty Bulgariassa verensiirtokiellon takia, niin sääntö muutettiin siten, että jäsen katsottiin eroonneeksi, jos hän ottaa vastaan verensiirron ?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieraas kirjoitti:Onko tuolla rekisterillä valtiolle mitään muuta merkitystä kuin väestönlaskennallinen?
Tuskinpa. Onkin kysymys siitä, mahtaako näitä todistajuuden "piilojäseniä" löytyä. Eihän kaikkia eronneita / erotettuja esmes välttämättä ilmoiteta maistraattiin, vaikka pitäisi. Eikö se km 3/91 näin kertonut!
Lisään: Jos epärehellisyyksiä ryhdytään kaivamaan, kaivetaan niitä esiin vaikka nuppineulalla. Minä epäilen todistajien lukumäärää Suomessa liioitelluksi.
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Ellen kirjoitti:Tonylle,
etsin vaan en löytänyt viimeisintä versiota Jehovantodistajien uskonnollisen yhdyskunnan yhdyskuntajärjestyksestä. Onko sinulla tietoa sellaisesta ?
Lainmuutokset velvoittavat jokaista rek.yhteisöä tarkistamaan ja tarpeen vaatiessa muuttamaan eli ajantasaistamaan omat -järjestyksenä. Tässä nim.om tapauksessa siis usk.yhdyskuntajärjestyksen.
Käsitykseni mukaan MM:n sivuilla oleva versio on viimeisin, muutoksena edelliseen on viittaukset muuttuneeseen uskonnonvapauslakiin.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Minä epäilen todistajien lukumäärää Suomessa liioitelluksi.
Niin minäkin. Todistajien kaikki tilastot ovat olleet laskusuhdanteessa jo pitkän aikaa - varsinkin Suomessa. Valtakunnan palveluksemme -lehtinenkään ei enää tilastoi kenttäpalveluksesta muita kuin "kohokohtia".
Vieras

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos saa kiinni lahkon että se jättää ilmoittamatta maistraattiin joko erottamansa jäsenen eron taikka eroilmoituksensa itse jättäneen, niin se voisi hyvinkin osoittautua jonkin lain rikkomiseksi. Onko sitten siinä uskontolaissa taikka missä. Joka olisi aina paikallaan saattaa edelleenkäsittelyyn poliisille
Utelias2
Viestit: 87
Liittynyt: 02.02.2020 09:46

Re: Erotettu itse-eronnut maistraatin tietokannassa?

Viesti Kirjoittaja Utelias2 »

Mun yksi Kaveri on JT ja hän on Maistraatin tiedoissa Uskonnoton.
Hän ei siis voisi Erota Maistraatin kautta
Vastaa Viestiin