Turhaa saarnaamista?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Voimantorni

Re: Turhaa saarnaamista?

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Tuosta ajoulupukistin linkistä poimittu ote:

"If Armageddon came tomorrow, the vast majority of 1.9 billion people in these countries would not even know who Jehovah’s Witnesses are, never mind what our message is."

Toisin sanoen, jos H-hetki löisi huomenna, lähes kaksi miljardia ihmistä jäisi kyydistä. Jokainen Jehovan todistaja voi sitten kohdallaan miettiä, kuinka uskottava skenaario tällainen olisi. Vartiotorni-seurahan onkin jo oman kantansa ilmaissut tämän "ongelman" edessä:
"Tajuamme, että loppu voisi tulla milloin tahansa. Jehovan ei tarvitse odottaa, kunnes jokaiselle maapallolla elävälle ihmiselle on todistettu henkilökohtaisesti" (Vartiotorni 15. syyskuuta 2010)
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Vähän ot, mutta osaisikohan joku selittää:
Miksi näyssä on kuusi miestä, jotka edustavat Jehovan taivaallista teloitusjoukkoa?
Eikös taivaallisen täydellisyyden luku ole 7 ja maallisen 10?
sen sijaan kutonen on varattu raamatussa paholaiselle.
JT:t kun tykkäävät numeroitten pyörittelystä, niin varmaan tätäkin on käsitelty jossain kirjoituksessa.

Menee niin kauas aiheesta, että teen oman aloituksen tuonne raamattu-puolelle, eli sinne kommenttia kiitos.
Let me go Master I hate you so
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Todistajana ollessani saarnaaminen tuntui pelkästään pakolliselta pahalta. Ehkä jonkunlainen pelko oli myös siitä että Jehova saattaisi tapattaa Harmagedonissa jos raportit eivät olisi viitearvojen sisällä.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Oli helppoa tehdä tunteja kynällä kun tiesi että jehova on satuolento.

Miksi en silti lähtenyt pois jeppuloista, vaikka avioliittonikin oli pelkkä vitsi, enkä nähny jeppulakavereitakaan kuin tosi harvakseltaan? Kertokaa se minulle, olis kiva tietää?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Kaarmis kirjoitti:Oli helppoa tehdä tunteja kynällä kun tiesi että jehova on satuolento.
Lahkon mielenhallinta aiheuttaa ihmismielessä monta eri kerrosta. Rationaalinen tieto vaikuttaa vain tiettyyn pisteeseen saakka, kun osa sinusta on edelleen sisäpuolella.
Kaarmis kirjoitti:Miksi en silti lähtenyt pois jeppuloista, vaikka avioliittonikin oli pelkkä vitsi, enkä nähny jeppulakavereitakaan kuin tosi harvakseltaan? Kertokaa se minulle, olis kiva tietää?
En tunne sinua henkilökohtaisesti, mutta luulisin sen liittyneen samaan asiaan kuin sekin, miksi itse kannoin verensiirrot kieltävää hoitotahto-korttia lompakossani vielä senkin jälkeen, kun olin jo tietotasolla täysin vakuuttunut siitä, ettei Vt-seura varmasti edusta Jumalaa eikä Jumala varmasti ohjaa Vt-seuraa. Sitten yhtenä iltana eräs lapsuudenkaverini, joka oli nähnyt minun koko kierrokseni aina Jt-oppiin hurahtamisesta ja kasteelle menostani lähtien kysäisi minulta: "Jos et kerran enää usko tuohon juttuun, niin miksi vielä kannat tuota korttia mukanasi?"

Kysymys oli aivan yksinkertainen, mutta se tuli minulle oikeaan aikaan. Siltä istumalta katkesi yksi minut Vt-seuran oppiin sitonut köysi, enkä enää sen koommin ole tuota korttia mukanani kantanut. Toisinaan kysymys on tunneperäisistä ja osittain tiedostamattomista asioista, jotka pitävät ihmisiä lahkon otteessa.
SuurinBabylon

Voimatorni kirjoitti: En tunne sinua henkilökohtaisesti, mutta luulisin sen liittyneen samaan asiaan kuin sekin, miksi itse kannoin verensiirrot kieltävää hoitotahto-korttia lompakossani vielä senkin jälkeen, kun olin jo tietotasolla täysin vakuuttunut siitä, ettei Vt-seura varmasti edusta Jumalaa eikä Jumala varmasti ohjaa Vt-seuraa. Sitten yhtenä iltana eräs lapsuudenkaverini, joka oli nähnyt minun koko kierrokseni aina Jt-oppiin hurahtamisesta ja kasteelle menostani lähtien kysäisi minulta: "Jos et kerran enää usko tuohon juttuun, niin miksi vielä kannat tuota korttia mukanasi?"

Kysymys oli aivan yksinkertainen, mutta se tuli minulle oikeaan aikaan. Siltä istumalta katkesi yksi minut Vt-seuran oppiin sitonut köysi, enkä enää sen koommin ole tuota korttia mukanani kantanut. Toisinaan kysymys on tunneperäisistä ja osittain tiedostamattomista asioista, jotka pitävät ihmisiä lahkon otteessa.
Omalla kohdallani verikortista luopuminen tapahtui asteittain. Ensin hankkiuiduin allekirjoitetusta versiosta eroon ja aloin pitää lompakossani tyhjää verikorttia, osaksi myös sen takia että näyttäisin hyvältä jehovantodistajalta jos availisin lompakkoani muiden todistajien nähden. Kun olin jo täysin vakuuttunut Totuuden valheellisuudesta heitin verikortin roskikseen. Siitä ei enää mennytkään kuin muutama kuukausi ja olin Järjestön ulkopuolella.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tuliko varmistuttua, etteivät nuo verikortin tiedot jääneet esmes terveyskeskuksen tietojärjestelmään notkumaan?
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Itse allekirjoitin verikortin sopivasti yleisön edessä. Kotiini päästyäni revin kortin ja heitin roskiin, vaimoltani salaa tietysti.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kapula

Viesti Kirjoittaja Kapula »

Täysin turhaa. Seura on keksinyt saarnaamisen vain kahdesta syystä todistajille:

1) Pitääkseen heidät kiireisenä, etteivät kerkeä ajattelemaan mitä tupajumia lehdissä syötetään
2) Edistääkseen omia tarkoitusperiään, kuten saadakseen lisää lahjoituksia uusilta jäseniltä

Kenttiksissä+kokouksissa 99,99998% kokemuksista, jotka kerrotaan legot esillä, että se otti lehdet ja kuunteli meitä, heh...
Uusia ei kuitenkaan tule mukaan ;)

Nykyään kierros ja erikoiskonventeissa, harvassa menee kukaan edes kasteelle. Vertauksena esim. 80-luku, niin aina oli jengia uppodipattavana..

Kiitos tiedon kulun (kuten tämän sivuston).
Scribere est agere - To write is to act
joulupukkirussell

Viesti Kirjoittaja joulupukkirussell »

Minä en näe mitään sen ihmeellisempää taka-ajatusta saarnamisen suhteen, siinä kun toteutetaan Matteuksesta löytyvää käskyä. Ja tärkeä käsky onkin, J-todistajille, sehän heidät muista uskonnoista erottaakin kun saarnaavat kaikkialla (vaikkakin ns. "hyvä" uutinen tavoittaa vain 2/3 maapallon väestöstä...).

Toinen asia onkin sitten se, että hyödyttääkö todistajien jargoniat kentällä sen kummemmin ketään, herättääkö sanoma ihmisissä positiivisia fiiliksiä? Jotkin seuraa vailla olevat mummot/vaarit tykkää kun heille vie lehtiä, siihen se sitten jääkin.
Nuoremmat ajattelee asioista loogisemmin kuten itsekin on tullut aina tehtyä. En ole koskaan luottanut ihmisiin liikaa ja siksi ehkä alunperinkin suhtauduin "totuuteen" skeptisesti, ihmistekoinenhan tämäkin järjestö kuitenkin on, sitä ei voi kukaan kiistää. Moni ajattelee näin ja hyvä niin, tämä järjestö ei tarvitse enää yhtään uutta uhria.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

joulupukkirussell kirjoitti:Minä en näe mitään sen ihmeellisempää taka-ajatusta saarnamisen suhteen, siinä kun toteutetaan Matteuksesta löytyvää käskyä.
Keheottiko Jeesus Matteuksen mukaan paskaa puhumaan, käskikö vallan!
Toinen asia onkin sitten se, että hyödyttääkö todistajien jargoniat kentällä sen kummemmin ketään, herättääkö sanoma ihmisissä positiivisia fiiliksiä? Jotkin seuraa vailla olevat mummot/vaarit tykkää kun heille vie lehtiä, siihen se sitten jääkin.
Vaan kun ei valitettavasti jää mummojen ja pappojen jaagaminen tähän.
...tämä järjestö ei tarvitse enää yhtään uutta uhria.
Näinpä todella.
SuurinBabylon

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Tuliko varmistuttua, etteivät nuo verikortin tiedot jääneet esmes terveyskeskuksen tietojärjestelmään notkumaan?
Hyvä pointti. Ei niiden ainakaan pitäisi olla siellä, mutta tuon voisi vielä ihan oman mielenrauhan vuoksi tarkistaa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

joulupukkirussell kirjoitti:Minä en näe mitään sen ihmeellisempää taka-ajatusta saarnamisen suhteen, siinä kun toteutetaan Matteuksesta löytyvää käskyä.
Omituisuutta asiassa riittää, Paavali katsoi saarnaamisen loppuunsuoritetuksi jo ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla, Russell katsoi saman homman loppuunhoidetuksi 1800-luvulla ja loogisesti ottaen homma oli hoidettava loppuun myös ennen 1914, 1925 ja 1975 maailmanloppuja, muita maailmanloppuja unohtamatta.
(vaikkakin ns. "hyvä" uutinen tavoittaa vain 2/3 maapallon väestöstä...).
Mä olisin taipuvainen kuvittelemaan tavoitetuksi ainaostaan yhtä kolmasosaa, etenkin kun vielä ottaa huomioon kehittyneiden maiden todistajien passivoitumisen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Erityisongelmana ne itäeuroopassa ennen 1940 -lukua lahkoistetut vartiotornistit, jotka lukevat sanotuista lehdistään, että nykyään ovelle tulevat vartiotornikauppiaat ovat vaikkapa väärän profeetan asiamiehiä, jokatapauksessa sisätiloihin päästettäviksi kelpaamattomia.
SuurinBabylon

Voimantorni kirjoitti:Tuosta ajoulupukistin linkistä poimittu ote:

"If Armageddon came tomorrow, the vast majority of 1.9 billion people in these countries would not even know who Jehovah’s Witnesses are, never mind what our message is."

Toisin sanoen, jos H-hetki löisi huomenna, lähes kaksi miljardia ihmistä jäisi kyydistä. Jokainen Jehovan todistaja voi sitten kohdallaan miettiä, kuinka uskottava skenaario tällainen olisi. Vartiotorni-seurahan onkin jo oman kantansa ilmaissut tämän "ongelman" edessä:
"Tajuamme, että loppu voisi tulla milloin tahansa. Jehovan ei tarvitse odottaa, kunnes jokaiselle maapallolla elävälle ihmiselle on todistettu henkilökohtaisesti" (Vartiotorni 15. syyskuuta 2010)
Jehova vaikuttaa kaverilta jolla ei ole mitään velvollisuuksia muita kohtaan, mutta joka olettaa että muilla on kaikki velvollisuudet häntä kohtaan.
Vastaa Viestiin