Masterpiece

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Tuo on siis suora lainaus? Kiitti, juuri tuota etsin!
Laitatko vielä sivun, josta tuo löytyy, sekä vuosi jolloin tuo kirja on kirjoitettu.

Syy miksi kysyn tätä on se, että Vartiotorni väittää xylonin tarkoittavan vain paalua. Kuitenkin Perustellen -kirjasta selviää, että Vartiotorni on selvillä xylonin monimerkityksellisyydestä. Jostain syystä se vain tuppaa unohtumaan muissa ristiä käsittelevissä julkaisuissa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Se on otsikon "Risti" alla ja sivu on 306, painettu Vantaalla 1985.

Vt-seura tietää aivan yhtä hyvin kuin 607:n suhteenkin, olevansa väärässä tässä asiassa. Ristin vaihto paaluun johtui pääkonttorin henkilökuntakemiasta, Raamatulla ja todellisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Mitäs se kirja sanoo stauroksesta? Myöntääkö se että stauros-sanalla on kaksoismerkitys (paalu ja risti)?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tällaista on samalla sivulla (306):
__________________________________

Se kreikkalainen sana, joka on monissa nykyaikaisissa raamatunkäännöksissä käännetty ”ristiksi” (”kidutuspaalu”, UM), on stau‧ros′. Vanhan ajan Kreikassa tämä sana merkitsi ainoastaan pystysuoraa pylvästä tai paalua. Myöhemmin sitä alettiin käyttää myös sellaisesta teloituspaalusta, jossa on poikkipuu. The Imperial Bible-Dictionary tunnustaa tämän sanoessaan: ”Kreikankielinen ristiä vastaava sana [stau‧ros′] tarkoitti oikeastaan paalua, pystysuoraa salkoa tai riukua, johon voidaan ripustaa mitä tahansa tai jota voidaan käyttää ympäröitäessä maapalsta paaluaidalla. – – Roomalaistenkin keskuudessa crux [= ’risti’ latinaksi] – – näyttää alun perin olleen pystysuora salko.” - Toim. P. Fairbairn (Lontoo 1874) I osa, s. 376.
___________________

Onpa noilla hurjan tuoreet lähdeteokset käytössä!
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Tony »

Risti vai paalu -keskustelu jatkuu tässä ketjussa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

MIEVAAN ja NABANDER, ottakaa yhteyttä muhun privaviestillä. Nuo mun privaviestit ei näytä lähtevän minnekkään, ovat vaan tuolla "lähtevät" kansiossa. Hieman kiirus tällä asialla olisi. Tänks!
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Tony »

Masterpiece kirjoitti:Nuo mun privaviestit ei näytä lähtevän minnekkään, ovat vaan tuolla "lähtevät" kansiossa.
Ne on kyllä lähteneet, mutta siirtyvät "lähetettyihin" vasta kun vastaanottaja on lukenut viestin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Hämeenlinnassa on varmaankin paljon entisiä JT:tä. Haluaisiko joku kertoa Hämeenlinnan Jehovan todistajista jotakin? Vaikkapa näistä vanhimmista, mitä seurakunnalla on. Olen tapaillut muutamia vanhimpia, mutta en oikein tiedä mitä heistä ajattelisi.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Masterpiece kirjoitti:Ilmeisesti aina, kun JT tuntee itsensä nurkkaanajetuksi tai huomaa, ettei 80-luvulta olevat argumentit purekkaan enää, niin hän nousee pöydästä ja lähtee pois. Uskomatonta sakkia, ei voi muuta sanoa.
Jep ja sama jengi sitten huvittaa itseään kertomuksilla, kun joku pappi on lähtenyt karkuun kun ei osaa vastata JT-inttämisiin.
Jehovan todistajat ovat parhaimmillaan aamuvarhaisella pareittain, Uuden maailman väännös avoimena. Toisella puolen sitten yksinäinen henkilö, varautumattomana, aamutakissa, kahvikuppi kädessä. Sitten voi fiilistellä, että hyvinhän me pärjättiin taas tässä raamatullisessa argumentaatiossa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Nyt olisi taas tarvetta uudelle Vartiotorni-CD:lle. En ole löytänyt kyseistä CD:tä itseltäni nyt mistään, joten pakko se on kai myöntää, että hukannut sen olen.

Eli CD hakusessa. Mitä uudempi versio, sen parempi (tietenkin) :)
Vastaa Viestiin