Kaipa nuo tilastot pitävät paikkansa, mutta pitäneekö paikkansa se jostakin kuulemani väite ettei kaikki kasteella käyneet liity ihan välttämättä yhdyskunnan jäseniksi?
Pitkällä aikavälillähän (9v.) kasvua on edelleen.
- kiinnitin muuten huomiota tuohon Helluntai-liikkeen tilastoon, se on hieman erehdyttävä eikä kertone liikkeeseen kastettavien tai yhteydessä olevien määrää vaan ainoastaan tuon muistaakseni Turussa rekisteröidyn kirkon ja sen yhteyteen myöhemmin liittyneiden määrän, jollakulla voi olla tästä parempaa tietoa vaikkei itse aiheeseen nyt kuulukkaan?
Kyllä Jehovan-todistajat näyttivät pärjäävän tuossa ikäjakaumassa ihan kohtuullisesti, en oikein tiedä elävätkö todistajat pidempään kuin väestö keskimäärin, jostakin tämmöisenkin väitteen ( huhun ) olen kuullut?
Kynsilakka kirjoitti:Johanneksen pojan uutissivuilla on luettavissa uudet tilastot mm. Jehovan todistajien lukumäärästä.
Alle prosentin käännös ei varmaan vielä kelpaa trendiksi, varsinkin kun kyse on vasta kahdesta vuodesta? Mutta jos tuosta eläkeikäisiä kupsahtaa ja netti karkottaa nuorisosta kolmanneksen, niin ehkä sitten tilastotieteilijäkin näkee trendin.
Artikkelin otsikointi on ehkä hieman harhaanjohtava: "Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa on selvässä laskussa". Kyseessähän ei ole lukumäärän selvä lasku, vaan se, että jatkossa määrä tulee laskemaan kun porukka ikääntyy eivätkä uudet sukupolvet saa pidettyä lukumäärää jatkossa enää niin korkealla. Väestön kasvuun verrattuna muutos on vielä prosentuaalisesti pieni, mutta tuolta -95 lähtien on huomattavissa, ja suunta tulee kyllä muuttumaan vielä merkittävämmin tämän ja seuraavan sukupolven aikana kun vanhin ikäryhmä kuolee kuolemattomuuden ennusteluista huolimatta.
Maailmanlaajuiset tilastot voisivat myös olla mielenkiintoisia juuri tuon ikäjakauman kannalta katsottuna.
Seuraaja kirjoitti:... pitäneekö paikkansa se jostakin kuulemani väite ettei kaikki kasteella käyneet liity ihan välttämättä yhdyskunnan jäseniksi?
Mistä lienet moisen lorun kuullut, mutta paikkaansa se ei pidä. Ai miksikö! Kurkistetaan kastekysymyksiä.
1) Oletko Jeesuksen Kristuksen uhrin perusteella katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle tehdäksesi hänen tahtonsa?
2) Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?
Ymmärsitkö! Jo kymmenvuotias jehovantodistajalapsikin tämän ymmärtää.
Seuraaja kirjoitti:... pitäneekö paikkansa se jostakin kuulemani väite ettei kaikki kasteella käyneet liity ihan välttämättä yhdyskunnan jäseniksi?
Mistä lienet moisen lorun kuullut, mutta paikkaansa se ei pidä. Ai miksikö! Kurkistetaan kastekysymyksiä.
1) Oletko Jeesuksen Kristuksen uhrin perusteella katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle tehdäksesi hänen tahtonsa?
2) Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?
Ymmärsitkö! Jo kymmenvuotias jehovantodistajalapsikin tämän ymmärtää.
Itse asiassahan tuo jäsenmäärä on yläkanttiin, jos jotain. Nimittäin seurakunnat eivät ilmeisesti aina edes ilmoita maistraattiin, että eroamisesta seurakunnalle ilmoittanut henkilö ei enää kuulu jehovan todistajiin. Itse sain maistraatin vahvistuksen ehkä 6kk eroamiseni jälkeen..
Tilasto kertoo kyllä mielenkiintoisen uutisen minkä olen itsekkin aavistellut.
Jos miettii monia pienien paikkakuntien ryhmiä mitä itse tunnen on ikäjakauma muutamassa srk:ssa seuraava:
2-5 yli 70v
10-15 50-70v
2-6 30-40v
2-4 alle 30v
Monelle nämä luvut ei sano mitään mutta kun miettii tuota luonnollista poistoa, niin odotan kyllä henk.koht kahdenkymmenen vuoden sisällä hyvin rajuja laskuja julistaja luvuissa kun isot luokat kuolevat ja ne harvat jotka jäävät eivät kykene salia ym.vastuita kantamaan. saleja myydään, innokkaimmat muuttavat isoimpiin srk:hin ja vähänkin epäilet vain jäävät pois. näin näen tilanteen.
Ja tästä innostuneena liityn profeettojen joukkoon ja julistan että vuonna 2030 suomessa on enään 5000 julistajaa jäljellä... ellen sitten saa uutta valoa