Sanokaas, sähköoppineet!

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pehmoluopio

Sanokaas, sähköoppineet!

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä kävelen usein myöhään Karjaan asemalla, kas kun siellä on junanvaihto. Melko usein käy niin, että katuvalo sammuu minun kohdallani. Olen ruvennut kiinnittämään siihen huomiota, niin en tiedä, onko niin tapahtunut ihan joka kerta. Onko kysymys luonnollisesta vaiko yliluonnollisesta ilmiöstä?
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Agnostikko

Re: Sanokaas, sähköoppineet!

Viesti Kirjoittaja Agnostikko »

Toi katuvalon sammuminen on selvä merkki. Nyt katumusharjoituksia ja kipi-kapi valtakunnansalille. Alkaa taas sekin katuvalo palamaan, kun edistyt ja pääset takaisin jt-piparkakkutaloon. Mulle on kolme todistajaa sanonut päin naamaa että olen demonisoitunut ja olen Saatanasta.. Olen siksi alkanut pelkäämään itseäni kun he väittävät että olen kummitus.
Pehmoluopio

Agnostikko kirjoitti:piparkakkutaloon.
Hyvin sanottu, piparkakkutalo!
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Pehmoluopio kirjoitti:Minä kävelen usein myöhään Karjaan asemalla, kas kun siellä on junanvaihto. Melko usein käy niin, että katuvalo sammuu minun kohdallani. Olen ruvennut kiinnittämään siihen huomiota, niin en tiedä, onko niin tapahtunut ihan joka kerta. Onko kysymys luonnollisesta vaiko yliluonnollisesta ilmiöstä?
En ole sähköoppinut, mutta jos olisin asemassasi (tai asemallasi :)) koittaisin tilastoida ilmiön. Päivämäärät, kellonajat ylös. Milloin palaa ja milloin sammuu. Sekä sähköoppineilla että spirituaalisiin ilmiöihin erikoistuneilla on varmasti helpompi tehdä johtopäätökset perusteellinen päiväkirja lähteenään.
And Justice For All
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Yksinkertainen neuvo: Ei pidä potkia sähkötolppia äkämyksissään. Rele laukeaa, mutta palautuu kyllä muutaman minuutin päästä ja taas lamppu loistaa. ;)
Agnostikko

Viesti Kirjoittaja Agnostikko »

Seuraavan kerran kun Pehmoluopio näet sen katuvalon ja jos se on tolpasta taipunut käyräksi niinkuin Uri Gellerin lusikat. Niin tiedät että minä olen käynyt Karjaalla sen luona, koska onhan kolme jt-sisarta nimennyt minut kummitukseksi.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Yksinkertainen neuvo: Ei pidä potkia sähkötolppia äkämyksissään. Rele laukeaa, mutta palautuu kyllä muutaman minuutin päästä ja taas lamppu loistaa. ;)
Ööö, tota, joo asia ei ole aivan yksioikoinen. Tolpan monottaminen tai lumipallolla heitto ovat nuorisokeino sammuttaa elinkaarensa lopulla oleva korkeapainelamppu. Samoin valaisimen runko keskittää esimerkiksi moottoriajoneuvon matalat äänet polttopisteessä olevaan lamppuun, joka tällöin sammuu vanhuuttaan. Minkäänlaista värinää tunnistavaa mekanismia en tiedä käytetyn tässä yhteydessä.

Syy korkeapainelampun sammumisessa on ikääntyminen, palotilan sisäpinnalle höyrystynyt metalli nostaa lampun palotilan lämpötilan ja lamppu sammuu tästä syystä. Nykyään lamppuja ohjataan fiksusti ja vanhuuttaan sammunut lamppu sytytetään uudelleen vasta tietyn ajanjakson jälkeen, eikä siis vanhaan ASAP-malliin, jolloin lamppu lähinnä vilkkui.

Kirjaimellisia releitä yksittäisen katuvalon ohjaamiseen ei käsittääkseni ole koskaan käytetty, nykyistä valaisinkohtaista elektroniikkaa voi toki kutsua releeksikin.
Pehmoluopio

Markku Meilo kirjoitti:Samoin valaisimen runko keskittää esimerkiksi moottoriajoneuvon matalat äänet polttopisteessä olevaan lamppuun, joka tällöin sammuu vanhuuttaan.
Tästä varmasti on juna-asemalla kysymys. Juna aiheuttaa sammumisen, enkä minä. Minä vain satun aina olemaan valotolpan alla samaan aikaan, kun juna lähtee liikkeelle toisella raiteella. Ihmeellinen yhteensattuma, mutta täysin looginen.

Minulla ei ole varaa tuhota kenkiä potkimalla niillä.
Vastaa Viestiin