Jt-perheiden lapset

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

SisarHento

Jt-perheiden lapset

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Kun olen noin vuoden verran seurannut (ja myös osallistunut eri keskusteluaiheisiinkin), olen todella tyrmistynyt Jt-perheissä kasvaneiden kokemuksista, että kuinka traumaattista sellaisessissa perheissä eläminen ja varttuminen voi olla!

Itselläni on kolme jo aikuisuusikään varttuneita lapsia ja tunnen suurta huojennuksen tunnetta siitä, että erosin aikoinaan seurakunnan vanhimmistoon kuuluneesta puolisosta. Ainoastaan vanhin lapsistani ehti kasteelle asti, mutta hänetkin sittemmin erotettiin seurakunnasta. Hän oli todella vasta lapsi, ja kuitenkin hänen isänsä antoi mennä tyttärensä kasteasteelle. Tunnusti kylläkin tänä kesänä tehneensä siinä virheen.

Mutta: En olisi ikinä osannut millään tasolla ymmärtää, kuinka vaikeaa on kasvaa fundamentalisessa Jt-perheessä.

Kaikki mahdolliset sympatiat teille, jotka olette kokeneet eläneenne niinkin henkisesti vammauttavissa olosuhteissa!
Jaakko Ahvenainen

Re: Jt-perheiden lapset

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

SisarHento kirjoitti:Mutta: En olisi ikinä osannut millään tasolla ymmärtää, kuinka vaikeaa on kasvaa fundamentalisessa Jt-perheessä.
Voin vakuuttaa, etteivät Jehovan todistajaperheiden lapset ole ainoat kärsijät. Yleisesti ottaen jokaisen fundisperheen lapsi kuuluu samaan kategoriaan hieman eri vivahtein, mutta tietenkin tämä huomautukseni tässä yhteydesä on säädytön.
SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Tottahan toki ymmärrän, etteivät Jt-perheiden lapset ole ainoita kärsijöitä, mitä kaikenmoisiin perheyhteyksiin tulee. On sairasta uskonnollisuutta tai sitten vain muutoin epänormaaleja perheyhteisöjä (esim. vaikka insestiä perheen sisällä; valitettavasti siitä minulla on omakohtaisiakin kokemuksia). Mutta aiemmalla kannanotolla halusin korostaa sitä, että en ollut tajunnut, kuinka kipeää nuoren voi olla, kun kasvaa Jt-perheissäkin. Tämä oli pointtini. Kaikella ystävyydellä.
SisarHento.
Viimeksi muokannut SisarHento, 09.08.2013 01:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Drontti82

Viesti Kirjoittaja Drontti82 »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Voin vakuuttaa, etteivät Jehovan todistajaperheiden lapset ole ainoat kärsijät. Yleisesti ottaen jokaisen fundisperheen lapsi kuuluu samaan kategoriaan hieman eri vivahtein, mutta tietenkin tämä huomautukseni tässä yhteydesä on säädytön.
Näinhän se on. Hengellinen väkivalta on aina väärin ja siihen pitäisi voida puuttua jotenkin.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jehovantodistajuudessa on hengellistä väkivaltaa ajatellen yksi omaleimainen ominaisuus, eli julkinen saarnaustyö. Muissa fundislahkoissa tätä esiintyy (etenkin Suomessa) vähän tai ei ollenkaan.

Vaikka Leinonen kertoo mediassa että lapset lähtevät mielellään kenttätyöhön, niin todellisuus on jotain muuta. Vain todella harvat Jt-lapset ja -nuoret lähtevät julkiseen sananpalvelukseen mielellään. Lapsia ja nuoria painostetaan - enemmän tai vähemmän hienovaraisesti - siihen. He kyllä ymmärtävät että jos he eivät osallistu kenttätyöhön, he eivät täytä Jehovan todistajan kriteereitä, ja se taas vaikuttaa hyvin negatiivisesti heidän mahdollisuuteensa päästä paratiisiin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Yksinäistä. Kun sairaalloisella (ei pelkästään uskonnon vuoksi) vanhemmalla on taustatukenaan Jumala, ei voi onnistua. Ei voi, teit mitä tahansa. Olet paha, et hyvä. Koskaan. Ikinä. Mitenkään. Missään. Unohda sellainen.

Omilla haluilla ja taitojen taipumuksilla ei ole merkitystä. Itsellä ei ole merkitystä. Tukea ei saa, on ainainen hylkiö, ainainen taakka, ainainen syyllinen vailla todisteita, jos puolestakaan ei osaa niitä itse esittää. Saatanan kätyri, jo 7 vuotiaana taistellessaan sisarusten kanssa tilastaan.

Jos ajattelee itsemurhaa, on se oma syy, kun on niin pahuutta täynnä, syy ei ole ympäristössä tai elämän vaatimuksissa, eikä koskaan myöskään terveydellinen syy, oma syy. Syy on aina hengellisyyden puutteessa, vain ja ainoastaan. Vain. Ainoastaan. Olet paha. Pahuuden ilmentymä.

Uskontosi on täydellunen, virheetön, hyvyyden ilmentymä, joka sivuilmiönä aiheuttaa pahuutta, mutta ei kuitenkaan, koska on täydellisen lain osoitus.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Liekö ennätys, mutta tässä tuoreessa tapauksessa 3,5-vuotias lapsi on päässyt teokraattisen uran alkuun. Nappula lukee raamatunlukutehtävän Esterin kirjasta.

Hienosti valittu aihe juuri vauvaiästä päässeelle lapselle. Muksu siinä lurittelee leppoisasti tekstiä kuningattaren raiskauksesta ja Hamanin hirttämisestä.

Kuva

Video:
https://www.facebook.com/photo.php?v=1456101311280547

E: Video näemmä poistettu julkisesta jaosta.

E2: Tuubista löytyy.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... saSL2CKG8g
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin