Raamatun tutkiminen
Valvoja: Moderaattorit
-
Elizium
Raamatun tutkiminen
Hei!
Olen tutustunut vuosi sitten erääseen Jehovan todistajaan ja jonkin aikaa sitten aloimme tutkimaan Raamattua yhdessä. En edes tiedä itsekään miksi halusin alkaa tutkimaan. Ehkä osittain pelkästä uteliaisuudesta ja siitä yritettäisiinkö päähäni syöttää jotakin heidän omia oppejaan ja käsityksiään ja osittain myös ihan aidosta halusta oppia ymmärtämään Raamattua ja saada vastauksia siihen miksi maailma on tällainen kuin se on tällä hetkellä ja onko Jumalaa oikeasti olemassa.
Tähän asti tutkiskelu on sujunut ihan leppoisasti, minulla on oma vihkiraamattuni ja hänellä omansa ja tutkimiseen käytämme heidän omaa vihkostaan, olikohan se nimeltään joku Mitä raamattu todella opettaa tms. Olin myös mukana muistonviettotilaisuudessa hänen kutsumanaan. Sinne lähdin ihan rehellisesti sanottuna omasta tirkistelynhalustani. Jt:t ovat minulle aivan tuntematon ihmisryhmä, lähinnä mediasta saamani kuvan varassa. Joten en tietenkään jättänyt tilaisuutta käyttämättä.
Nyt lähinnä on alkanut muutama asia mietityttämään liittyen tuohon Raamatun tutkimiseen. Lähinnä se, että minkälaisia tietoja minusta on jo jossain lahkon tiedostoissa. Keskustellaanko minusta jossain, että kuinka kiinnostunut mahtaisin olla liittymään? Odotetaanko minulta jossain vaiheessa, että alan käymään kokouksissa?
Koska sitä päivää ei tule, että minusta jt:aa leivottaisiin. Siinä on niin perustavanlaatuisia näkemyseroja elämästä, että se tyssää jo siihen, että pitäisi jonkun muun ulkopuolisen tahon antaa päättää elämästäni, miten ajatella, miten pukeutua... Ja ajatukset homoista ja naisen ja miehen tasa-arvosta menee pahasti ristiin.
Mutta siis tämä jt johon olen tutustunut on ihan mukava ihminen, huomaavainen, ystävällinen ja kohtelias. Mutta mutta...jotenkin äärimmäisen vaivaannuttavaa seuraa. Joudumme siis pakosta olemaan päivittäin tekemisissä. Koen, etten voi täysin olla oma itseni hänen seurassaan. Tuntuu siltä, että mun täytyisi jotenkin pyydellä anteeksi sitä että olen vain tällainen "maailmallinen" ihminen ja hän on jotenkin yläpuolellani. Vaikka luonteeltani en todellakaan ole mikään nöyristelijä! Ja tiedän asioista paljon enemmän mitä annan hänen ymmärtää.
Välillä toivon oikeasti, että tiemme eroavaisivat ja voisin jättää tämän kaiken jt hässäkän taakseni. Miltähän mahtaa elämä tuntua jt:na kun sellaisen läheisyydessäkin oleminen tuottaa jo ahdistusta?
Olen tutustunut vuosi sitten erääseen Jehovan todistajaan ja jonkin aikaa sitten aloimme tutkimaan Raamattua yhdessä. En edes tiedä itsekään miksi halusin alkaa tutkimaan. Ehkä osittain pelkästä uteliaisuudesta ja siitä yritettäisiinkö päähäni syöttää jotakin heidän omia oppejaan ja käsityksiään ja osittain myös ihan aidosta halusta oppia ymmärtämään Raamattua ja saada vastauksia siihen miksi maailma on tällainen kuin se on tällä hetkellä ja onko Jumalaa oikeasti olemassa.
Tähän asti tutkiskelu on sujunut ihan leppoisasti, minulla on oma vihkiraamattuni ja hänellä omansa ja tutkimiseen käytämme heidän omaa vihkostaan, olikohan se nimeltään joku Mitä raamattu todella opettaa tms. Olin myös mukana muistonviettotilaisuudessa hänen kutsumanaan. Sinne lähdin ihan rehellisesti sanottuna omasta tirkistelynhalustani. Jt:t ovat minulle aivan tuntematon ihmisryhmä, lähinnä mediasta saamani kuvan varassa. Joten en tietenkään jättänyt tilaisuutta käyttämättä.
Nyt lähinnä on alkanut muutama asia mietityttämään liittyen tuohon Raamatun tutkimiseen. Lähinnä se, että minkälaisia tietoja minusta on jo jossain lahkon tiedostoissa. Keskustellaanko minusta jossain, että kuinka kiinnostunut mahtaisin olla liittymään? Odotetaanko minulta jossain vaiheessa, että alan käymään kokouksissa?
Koska sitä päivää ei tule, että minusta jt:aa leivottaisiin. Siinä on niin perustavanlaatuisia näkemyseroja elämästä, että se tyssää jo siihen, että pitäisi jonkun muun ulkopuolisen tahon antaa päättää elämästäni, miten ajatella, miten pukeutua... Ja ajatukset homoista ja naisen ja miehen tasa-arvosta menee pahasti ristiin.
Mutta siis tämä jt johon olen tutustunut on ihan mukava ihminen, huomaavainen, ystävällinen ja kohtelias. Mutta mutta...jotenkin äärimmäisen vaivaannuttavaa seuraa. Joudumme siis pakosta olemaan päivittäin tekemisissä. Koen, etten voi täysin olla oma itseni hänen seurassaan. Tuntuu siltä, että mun täytyisi jotenkin pyydellä anteeksi sitä että olen vain tällainen "maailmallinen" ihminen ja hän on jotenkin yläpuolellani. Vaikka luonteeltani en todellakaan ole mikään nöyristelijä! Ja tiedän asioista paljon enemmän mitä annan hänen ymmärtää.
Välillä toivon oikeasti, että tiemme eroavaisivat ja voisin jättää tämän kaiken jt hässäkän taakseni. Miltähän mahtaa elämä tuntua jt:na kun sellaisen läheisyydessäkin oleminen tuottaa jo ahdistusta?
-
meikku
Re: Raamatun tutkiminen
No... hän saa merkata yhden tutkistelun kuukausittaiseen raporttiinsa. Muita virallisia tietoja sinusta ei tietääkseni ole missään arkistoissa tms. Voipi olla että tuo tutkistelu jossain vaiheessa lopahtaa tuon JTnkin puolelta jos näkyvää edistystä ei ala tapahtua. Sinulta odotetaan tietenkin että alkaisit käymään kokouksissa ja mukautuisit heidän oppeihinsa. Eihän tuossa tutkistelussa ole muuta tarkoitusta kun sinun käännyttämisesi. Hyvä jos sitä ei ole tapahtumassa 
-
Elizium
Kiitos Meikku vastauksesta!
Itsekin todella toivon, että kiinnostus lopahtaisi hänen puoleltaan.
Nautin kyllä toisaalta ihan oikeasti Raamatun tutkimisesta, mutta harmi ettei sen toisen osapuolen kanssa voi asioista keskustella avoimesti ja kyseenalaistaen.
Itsekin todella toivon, että kiinnostus lopahtaisi hänen puoleltaan.
Nautin kyllä toisaalta ihan oikeasti Raamatun tutkimisesta, mutta harmi ettei sen toisen osapuolen kanssa voi asioista keskustella avoimesti ja kyseenalaistaen.
-
meikku
Siinä vaiheessa kun saatte tuon käyttämänne julkaisun tutkittua loppuun, voisi olla hyvä sauma lopettaa tutkistelu. Hän varman itsekin kysyy sitten haluatko vielä jatkaa.
Ja kyseenalaista vaan
Vaadit kunnon perusteet kaikkiin opetuksiin, ja esitä kilpailevia käsityksiä asioista. Tuolta oppinäkemyksiä-osiosta voisi löytää mielenkiintoisia aiheita joilla tehdä jt-paralle vähän jäynää.
Ja kyseenalaista vaan
- Tony
Kuten meikku jo kertoikin, kinnostuneista ja heidän tiedoistaan ei pidetä lahkon taholta minkäänlaista rekisteriä.Elizium kirjoitti:Nyt lähinnä on alkanut muutama asia mietityttämään liittyen tuohon Raamatun tutkimiseen. Lähinnä se, että minkälaisia tietoja minusta on jo jossain lahkon tiedostoissa.
Ei missään virallisissa tilaisuuksissa, mutta epävirallisen jutustelun ohessa hyvinkin mahdollista.Keskustellaanko minusta jossain, että kuinka kiinnostunut mahtaisin olla liittymään?
Tutkistelun ainoa tarkoitus on saada henkilö kääntymään Jehovan todistajaksi.Odotetaanko minulta jossain vaiheessa, että alan käymään kokouksissa?
Jt pitää tällaista asetelmaa luonnollisesti ainoana oikeana. Tutkisteluoppilas kun on oppilas, ja Jt on asiantuntija, opettaja. Sitäkin vaihtoehtoa kannattaa varmasti miettiä, että pyrkisi tasapainottamaan tutkisteluasetelmaa sellaiseksi kuin se oikeasti on. Eli että sinä olet ihan oikea aikuinen ihminen jolla on omia ajatuksia, ja että Jehovan todistajien maailmankatsomus ei ole Ainoa Oikea Totuus. Asetelman tasapainottaminen voi myös ajan kanssa saattaa tutkistelunne päätökseen, kun Jt huomaa että oppilas ei alennu osaansa.Mutta siis tämä jt johon olen tutustunut on ihan mukava ihminen, huomaavainen, ystävällinen ja kohtelias. Mutta mutta...jotenkin äärimmäisen vaivaannuttavaa seuraa. Joudumme siis pakosta olemaan päivittäin tekemisissä. Koen, etten voi täysin olla oma itseni hänen seurassaan. Tuntuu siltä, että mun täytyisi jotenkin pyydellä anteeksi sitä että olen vain tällainen "maailmallinen" ihminen ja hän on jotenkin yläpuolellani. Vaikka luonteeltani en todellakaan ole mikään nöyristelijä! Ja tiedän asioista paljon enemmän mitä annan hänen ymmärtää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Elizium
Niin, sit viimeistään täytyy pistää stoppi koko hommalle.
Kyllä muuten varmaankin keskustelu olisi ihan erilaista ja uskaltaisin/kehtaisin enemmän esittää omia mielipiteitäni, mutta joudun hänen kanssaan olemaan päivittäin tiiviisti tekemisissä, joten ihan sen vuoksi en halua tehdä asioita liian vaikeiksi.
Itseasiassa ei varmaan olisi pitänyt sekaantua asioihin ollenkaan.
Kyllä muuten varmaankin keskustelu olisi ihan erilaista ja uskaltaisin/kehtaisin enemmän esittää omia mielipiteitäni, mutta joudun hänen kanssaan olemaan päivittäin tiiviisti tekemisissä, joten ihan sen vuoksi en halua tehdä asioita liian vaikeiksi.
- Tony
Toisaalta jos kokonaisuutta ajattelee, niin Jehovan todistajathan kyseenalaistavat tutkistelussa tutkisteluoppilaan maailmankuvan. On kai ihan perusteltua että myös todistajien maailmankuvaa saa kyseenalaistaa. Jehovan todistajan tulee kestää se kyllä ilman että antaa vaikuttaa sen muuhun päivittäiseen kanssakäymiseen.Elizium kirjoitti:Kyllä muuten varmaankin keskustelu olisi ihan erilaista ja uskaltaisin/kehtaisin enemmän esittää omia mielipiteitäni, mutta joudun hänen kanssaan olemaan päivittäin tiiviisti tekemisissä, joten ihan sen vuoksi en halua tehdä asioita liian vaikeiksi.
Tutkistelun välitön lopettaminen on tietenkin yksi vaihtoehto, jos tilanne vaivaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
mymmeli
Itsellä ainakin rupeaa hälytyskellot soimaan siinä vaiheessa, jos joku asia/ ihminen herättää ahdistuksen tunteita ( mainitsit, että jt:n läheisyys tuottaa ahdistusta). Ei välttämättä liity edes uskontoon ollenkaan vaan elämässä yleensäkin. Ahdistuksen tunne on ainakin omalla kohdallani ollut usein merkki siitä, että tällaisen henkilön / asian läheisyyttä kannattaa välttää. Tää nyt oli mun näkemys, mutta voin olla väärässäkin 
-
Vieraas
Ehkä sekin on hyvä tietää, että todistaja saa joka tutkistelukerrasta omaan kuukausittaiseen raporttiinsa tunteja. Mitä enemmän tunteja, sen parempi todistaja seurakunnan silmissä. Tämän takia hänellä voi olla intressi jatkaa tutkimista mahdollisimman pitkään.Elizium kirjoitti:Itsekin todella toivon, että kiinnostus lopahtaisi hänen puoleltaan.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Veli-Hopea
Vieraas kirjoitti:Ehkä sekin on hyvä tietää, että todistaja saa joka tutkistelukerrasta omaan kuukausittaiseen raporttiinsa tunteja. Mitä enemmän tunteja, sen parempi todistaja seurakunnan silmissä. Tämän takia hänellä voi olla intressi jatkaa tutkimista mahdollisimman pitkään.Elizium kirjoitti:Itsekin todella toivon, että kiinnostus lopahtaisi hänen puoleltaan.
Ystävyyssuhdetta voi olla hankala jatkaa, jos ilmoittaa ettei aio koskaan jehovan todistajaksi. Se kuin tuuppaa tuo Jt:n ystävyys joskus olemaan niin ehdollista, eli mielenkiintoa ja rakkautta löytyy tasan niin kun joku on potentiaalinen värväytyjä. Toivotaan nyt ettei niin käy :/
Äkkiä löydän itse 2 motiivia Todistajan käytökselle : Tuntien kerääminen ja värväystarkoitukset
jonkin aikaa sitten aloimme tutkimaan Raamattua yhdessä.
Tällä nimityksellä sitä yleensä aloitellaan , mutta kyllähän se on todellisuudessa aika paljon todistajuuden oman materiaalin tutkimista ( ja lähinnä sitä että sen johdattelevat "totuudet" hyväksytään) sen sijaan, että ihan oikeasti tutkittaisiin raamattua. Raamattu kun noissa karkeloissa ainakin minun mielestäni näyttää olevan hyvinkin pienessä roolissa loppujen lopuksi, ainakin ajallisesti.
Oli miten oli, mutta itseäni surettaa jo valmiiksi, jos Elizium menettää ystävänsä ainoastaan siksi, ettei aio joskaan koskaan värväytyä.. ei minulla juuri muita huolia ole..
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Elizium
Mummeli: Joo eihän se mukavaa ole viettää aikaa ihmisen kanssa jonka kanssa ei yhtään ajatusmaailmaa kohtaa. Itse koen koko ajatuksen johonkin lahkoon kuulumisena todella vieraaksi. Aika suuri näkemysero elämään.
Veli-Hopea: Kiitos vastauksestasi! Kyse on siis työhön liittyvästä henkilöstä, ei niinkään ystävästä, onneksi!! Mut pelkään että työnteko hankaloituu jos feidaan tän tutkimisen tässä vaiheessa. Ja siis tykkään kyl tutkia Raamattua, mut yhtä hyvin voisin tutkia vaikka koraania. Sääli ettei tämä JT tunnu sitä ymmärtävän.
Veli-Hopea: Kiitos vastauksestasi! Kyse on siis työhön liittyvästä henkilöstä, ei niinkään ystävästä, onneksi!! Mut pelkään että työnteko hankaloituu jos feidaan tän tutkimisen tässä vaiheessa. Ja siis tykkään kyl tutkia Raamattua, mut yhtä hyvin voisin tutkia vaikka koraania. Sääli ettei tämä JT tunnu sitä ymmärtävän.
-
mymmeli
Itse jt- perheeseen syntyneenä ( ja sieltä itse eronneena) olen myös sitä mieltä, että tuo sinun ajatusmaailmasi, että olet kiinnostunut myös muista uskonnoista ei sovi jt- ajatusmaailmaan. Jehovantodistajuus on hyvin kokonaisvaltainen uskonto. sitä voi kutsua myös elämäntavaksi. Mielestäni se vaatii ehdotonta tottelevaisuutta ja sitoutumista oppiin ja seurakuntaan. Se kieltää olemasta kiinnostunut muista uskonnoista/ raamatuista ym. Itse neuvoisin sinua ja kaikkia muitakin kiinnostuneita miettimään ainakin vuoden, kaksi ennenkuin tekee päätöstä liittyä jehovantodistajiin. On hyvä tutustua kaikenlaiseen materiaaliin, joka koskee jehovantodistajuutta. Myös kriittistä sellaista ja lukea ihmisten omakohtaisia tarinoita jehovantodistajuudesta. Tämä foorumi antaa myös hyviä näkökulmia aiheeseen sekä johanneksen pojan - sivut.Hyvin keskeinen ajatushan lahkon sisällä on myös se, että kaikki jehovantodistajuutta koskeva kriittinen materiaali on saatanasta.
-
Elizium
Mymmeli: joo en ole liittymässä Jehovan todistajiin:)
-
Veli-Hopea
Kyse on siis työhön liittyvästä henkilöstä, ei niinkään ystävästä, onneksi!! Mut pelkään että työnteko hankaloituu jos feidaan tän tutkimisen tässä vaiheessa.
Kuitenkin tulkitsen asian niin, että tämän työhön liittyvän henkilön tulevaisuuskuvaan liittyy lähempikin ystävyys ja sen ylläpito , kuitenkin vain niin että isona osana tätä on vt-seuran materiaalin tutkiminen. ja ns. edistyminen pienin askelin kohti jäsenyyttä. Varmasti olet saanut jo kutsun valtakunnansalille yms. Työ ei saa kärsiä sen perusteella tutkitko vai ei... Mikä jt-ihmisessä on vialla , jos tutkimisen tai tutkimattomuuden takia jo etukäteen pelkäät pahinta?
Et selvästikään taida uskoa itsekään hänen olevan kiinnostuneen sinusta aidosti.
Mymmeli kirjoittaa hyvin ja tutkimiseen kuuluu myös todistajuuden tutkiminen, ei pelkästään vt-seuran oppitulkinnan pänttääminen. Jostain kumman syystä todistajaa saa harvoin puhumaan mistään muusta kuin tuosta "melkein ulkoa opitusta" opettamismateriaalista.
Täältähän se aika pitkälle selviää, mitä muuta tuo lahko pitää sisällään. Se nyt on eri kannattaako täällä esille tulleita asioita kysellä... kun tämäkin lisää riskiä työn hankaloitumiseen [entisestään]
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-
Bergerac
En pidättäisi hengitystäni, joten jätän vain tämän tänneTony kirjoitti:Kuten meikku jo kertoikin, kinnostuneista ja heidän tiedoistaan ei pidetä lahkon taholta minkäänlaista rekisteriä.Elizium kirjoitti:Nyt lähinnä on alkanut muutama asia mietityttämään liittyen tuohon Raamatun tutkimiseen. Lähinnä se, että minkälaisia tietoja minusta on jo jossain lahkon tiedostoissa.
(jos olen väärässä tai lainasin väärää kohtaa asiaan liittyen tai jos aika olisi korjannut asioita -> korjaan näkemystäni)
Tony kirjoitti:Löydän aika monta muttaa noista vastauksista, mutta erityisen mielenkiintoinen on kohta 2.Johanneksen poika kirjoitti:Tänään 12.07.2012 ilmestynyt Seura-lehti kertoo myös JT-yhteisön henkilötietorikkomuksesta sivulla 9. Tämän sivun alaosassa on skannaus tuosta jutusta, missä J.R. vastaa kuuteen kysymykseen. Lukija käyttäköön havaintokykyään.
"Mitään tietoja ei kerätä! Paitsi ne tiedot, jotka kerätään."Seura (-lehti) kirjoitti:2. Onko keskusteluista kerätty kuitenkin jonkinlaisia tietoja?
Ei. Ei minkäänlaisia. Ne merkinnät mitä kukin tekee sitten keskusteluista ja muista ovat avuksi sen muistamisessa, että milloin on käyty, mitä on puhuttu ja mitä kirjallisuutta on jaettu ja mitkä ovat henkilön kiinnostuksen kohteet.
Ööö, come again?
Ja sitten loppukevennykseksi marraskuun 2011 Valtakunnanpalveluksemme -lehtisen ohjeistus käytännön tasolla siitä, millainen lista ovenavaajista pitäisi tehdä:
Ylläoleva listaus luonnollisesti täyttää Ropposen vakuuttelun siitä, että "Minkäänlaisia tietoja ei kerätä".Henkilön nimi: ______________________________
Osoite: ___________________________
Päivämäärä: ________
Kellonaika: ________
Mistä puhuttiin: ___________________________________________
Ovenavaajan uskontokunta: ___________________________________________
Ovenavaajan perhe: ___________________________________________________________
Ovenavaajan kiinnostuksen kohteet: ___________________________________________________
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.