Lapsiasiavaltuutetulle on tehty selvitys JT-lapsuudesta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Lapsiasiavaltuutetulle on tehty selvitys JT-lapsuudesta

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

STT teki Jehovan todistaja -perheissä kasvavien lasten asemasta hienon jutun kesällä 2013, minkä julkaisivat useat sunnuntain paperilehdet (esim. Turun Sanomat, Kaleva, Keskipohjanmaa, Satakunnan kansa jne.).

STT:n uutisen mukaan myös Ihmisoikeusliitto ja Lapsiasiavaltuutettu olivat sitä mieltä, että lasten asemaa suljetuissa uskonyhteisöissä tulisi selvittää (Turun Sanomat 14.07.2013 sivu 10).

Nyt asia on edennyt konkreettisesti seuraavaan vaiheeseen. Uskontojen uhrien tuki UUT ry ja entisten Jehovan todistajien yhteisö (Veljesseura.org ja johanneksenpoika.fi) tekivät oma-aloitteisesti selvityksen lapsiasiavaltuutetulle 17.09.2013. Tavoitteenamme on nostaa esille lasten oikeuksien kannalta ongelmallisia ilmiöitä Jehovan todistajien keskuudessa.

Uutinen uutissivuillani
Uutinen Kotimaa.fi -sivustolla
Uutinen Helsingin Sanomissa
Uutinen Turun Sanomissa.
MTV3:n uutinen
Iltalehden uutinen

23-sivuinen selvitys
17 omakohtaista kokemusta JT-lapsuudesta ja -nuoruudesta
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 17.09.2013 16:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Drontti82

Re: Lapsiasiavaltuutetulle on tehty selvitys JT-lapsuudesta

Viesti Kirjoittaja Drontti82 »

Johanneksen poika kirjoitti:Tavoitteenamme on nostaa esille lasten oikeuksien kannalta ongelmallisia ilmiöitä Jehovan todistajien keskuudessa.
Tämä on hienoa kuultavaa.
Mir

Viesti Kirjoittaja Mir »

Hienoa työtä.
Emmy

Viesti Kirjoittaja Emmy »

Loistavaa, odottelen innolla mitä tapahtuu.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Vau! Mitä tekstiä selvityksessä, aivan mahtavaa! Tätä olen odottanut ja toivonut (jos olisin vielä JT niin varmaan rukoillutkin :lol: )
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Juttu Nelosen TV-uutisissa.

http://www.ruutu.fi/ohjelmat/nelosen-uu ... -oikeuksia

Mielestäni emämunaus Jt-tiedotusosastolta olla kommentoimatta ja väittää selvitystä ylimalkaisesti mustamaalaukseksi. Ei voi ulkopuolisten korvissa kuulostaa kovin uskottavalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Johanneksen poika kirjoitti:Nyt asia on edennyt konkreettisesti seuraavaan vaiheeseen. Uskontojen uhrien tuki UUT ry ja entisten Jehovan todistajien yhteisö (Veljesseura.org ja johanneksenpoika.fi) tekivät oma-aloitteisesti selvityksen lapsiasiavaltuutetulle 17.09.2013. Tavoitteenamme on nostaa esille lasten oikeuksien kannalta ongelmallisia ilmiöitä Jehovan todistajien keskuudessa.
Omasta mielestäni tämä on ehdottomasti yksi suurimpia vääryyksiä Jehovan todistajien järjestössä. Hienoa, että joku jaksaa tuoda näitä asioita esille! Hyvä JoPo!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Oi kun hienoa työtä! Vaikka en itse lopulta vastannutkaan kyselyyn kun aineistoa kerättiin JT-lapsuuksista, voin todeta myös oman kokemukseni välittyvän hyvin tuon selvityksen sivuilta. Kiitos paljon, ehkä saadaan yhteiskuntaa taas pikku piirun verran kehitettyä :)
meikku

Viesti Kirjoittaja meikku »

Eipä tässä voi kun kiittää paljon suuresta työstä mitä olette tehneet! Ja hirmuisen terapeuttista (vaikkakin surullista) huomata etten olekaan ainut.
Patteri Sonni

Viesti Kirjoittaja Patteri Sonni »

Todella hienoa!! Lapsuus on ollut kyllä täynnä karsimyksiä kun JT laumassa vaellettiin. Aikuisiässä sitten jo ihan luokkaa extreme- tasoisia ongelmia. Oma lapseni ovat ihailtavasti ilmoittanut haluttomuutensa koko touhuun. Täällä suomessa on kyllä mieleltään järkkyneitä jo muutenkin ihan tarpeeksi.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Täällä suomessa on kyllä mieleltään järkkyneitä jo muutenkin ihan tarpeeksi.
Tässä olen kyllä aikalailla samaa mieltä. Arkielämä, yhteisöissä eläminen ja jopa työelämä on tarpeeksi pullollaan haasteita, ettei todellakaan tarvitse lisätä tuskaa millään uskomuksilla tai pelotteilla, varsinkin ku ne tuuppaa muuttumaan jatkuvasti.

Stressi ei tee kenellekkään hyvää. Luulisi tuon olevan tiedossa yläkerrassa, ettei tarvi pelotella : "Kohta mä tuun, kohta mä tuun, en tuukaan, mut kohta ja ehkä vielä hetki , mutta lähellä ollaan.."

Tosin nämähän onkin enemmän eri uskontojen eri tulkintoja
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
ravari

Viesti Kirjoittaja ravari »

Tulin surulliseksi kun luin erästä FB-ryhmää, jossa "siskot" ruotivat päivittäisiä asioita. Mm. nyt ko. uutisia. Ihme haavemailmassa tuntuu siskot elelevän. He odottavat kauhulla kysymystulvia päiväkodeissa ja kenttätyössä ja sitten ihmetellään (pettyneinä?) kun eivät pääsekään lainailemaan lempiraamatunkohtia, joissa luopiouutiset on ennustettu. En nyt vähättele "luopiotekojen" tärkeyttä, mutta ei taida kuitenkaan kysymisen kynnys ylittyä modernilla suomalaisella kyseisessä asiassa. Siskot ovat ihan harjoitelleet peilin edessä, mitä sanoa ja mitä raamatunkohtaa lainata.

Toinen asia mikä palautui ämmäkerhon juoruryhmää lukiessa, oli se, miten uteliaita he ovat ja menevät henkilökohtaisuuksiin, jos tuntevat olevansa uhatussa tilassa. Peltoniemi on kuulemma katkera pikkumies, jonka erottamisen syytä ei tiedetä, mutta olisi kiinnostava tieto. Erotetut/eronneet ovat samanlaisia tilanteesta riippuen. Eli jos saat jehovista potkut, olet katkera ja levität valheita. Jos saat töistä potkut, olet katkera ja levität valheitä. Jos puoliso potkii pellolle, olet katkera ja levität valheita. Näitä siis ollut puheissa ja aiotaan käyttää niitä, kun alkaa sankoin joukoin tulla väkijoukkoa kysymään lasten kiusaamisesta. Sitten laitetaan viesti, että mediassa on jt- uutisia, älkää lukeko, jokainen lukukerta pitää uutisen etusivulla. Tämän jälkeen joku laittaa linkin uutiseen, että tässä se nyt on, älkää klikatko. Sitten sama toistuu n 3-5 kertaa.

Anteeksi off-topic, mutta oli pakko avautua, sillä vaikka tulen juorukerhon lukemisesta surulliseksi, olen siihen kuitenkin vakavasti koukussa. Lisäksi se saa minut rakastamaan itseäni enemmän.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Voi tuota Tiedotusjohtajaa. Mitäs sitä nyt turhaan tutustumaan mihinkään kun on kyky mitätöidä asioita tutustumattakin. :D
Turun Sanomat kirjoitti:Jehovan todistajien tiedottajan Veikko Leinosen mukaan lasten asemaan yhteisössä ei tarvita minkäänlaista muutosta, sillä asiat ovat hyvin.

– Ei ole mitään semmoista, mikä pitäisi heidän esittämän syytöskokoelman perusteella ruveta muuttamaan.

Leinonen ei ole itse nähnyt selvitystä, mutta on kuullut siitä.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/536138 ... rituksesta
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen pitää uutta selvitystä jatkona kampanjalle, jota UUT ja entiset Jehovan todistajat ovat pitkään käyneet uskonryhmää vastaan.

"Tässä halutaan osoittaa, että se, mihin me uskomme Raamatun perusteella, olisi pelottelua. Kyllä esimerkiksi kansankirkon harrastama pelottelu helvetin tulella on rajumpaa kuin meidän opetuksemme", Leinonen kuittaa lasten Harmagedon-pelot.

Hän kiistää myös useat muut selvityksen väitteet.

http://www.hs.fi/kotimaa/Selvitys+Jehov ... 9390852694

Leinonen viitannee tässä väärin. Ensinnäkin on kaksi kansankirkkoa, luterilainen ja ortodoksinen. Kummankaan tilaisuuksissa en tiedä Leinosen erityisen ahkerasti käyneen. Oikeampi osoite lienee jotkin luterilaisuuden pohjalta lähteneet kristillisperäiset yhdistykset.

Helsingin Kallion seurakunnan kirkkoherra eväsi pääsyn seurakuntaan Pirkko Jalovaaralta riivaajia ajamaan ja pappi Jaakkola sai Imatralta potkut pappisvirasta sopimattomien puheittensa tähden. Leinosen sitaatin lihavointi minun.
uskoin murruin elin

Viesti Kirjoittaja uskoin murruin elin »

Minä mietin, miksi usein sanotaan : mutta katsokaan miten nuo muut tekee! Eihän me vaan verratkaapas kun muut. Nekin saa ja paljon pahemmin kuin me...
Vastaa Viestiin