p0ter0 kirjoitti:Jonkun huolestuneen veljen tai sisaren tiedustelu pääkonttorilta Veikon linjanvedosta olisi ihan paikallaan. Tehdäänkö tällä linjanvedolla pesäeroa emojärjestöön?
Ymmärtäisin tämän kikkailun niin, että tiedotusjohtaja Leinonen käytti toimittajan vajaita tietoja hyväksi siten, että puhui ei-kastetuista nuorista. Tätä eroahan ei voi ulkopuolinen äkkiä ymmärtää.
Kirjallisuus käskee karttamaan, hallintoelimen ja David Splane puhui vastikään, että kasteelle pitäisi mennä jopa 12-vuotiaana. Jolloin esim. 16-vuotiasta järjestöstä erotettua/eronnutta ja kotoa lähtenyttä pitäisi lähtökohtaisesti karttaa. Ulospäin asia esitetään täysin eri tavalla.
Niin, Leinosen mukaanhan salaisuuksia ei ole, joten miksi hän kuitenkin jätti tämän tilaisuuden todistamatta, kuin salaisuutena?
No tuossahan vain jäljitellään vartiotorniseuramaisesti Jeesusta. Osatotuuksien kertominen järjestön edun mukaisesti on ihan jees, vaikka se harhaanjohtamista onkin.
Vartiotorni 1.2.2007 kirjoitti:
Millainen esimerkki Jeesus Kristus on meille tässä asiassa? Kerran hän keskusteli joidenkin ei-uskovien kanssa, jotka olivat kiinnostuneita hänen matkasuunnitelmistaan. He neuvoivat Jeesusta: ”Lähde täältä ja mene Juudeaan.” Mitä Jeesus vastasi? ”Menkää te ylös juhlaan [Jerusalemiin]; minä en vielä mene ylös tähän juhlaan, koska minun oikea aikani ei ole vielä täysin tullut.” Pian tämän jälkeen Jeesus kuitenkin meni Jerusalemissa pidettävään juhlaan. Miksi hän antoi tuollaisen vastauksen? Hänen tulemisensa ja menemisensä yksityiskohdat eivät kuuluneet noille ei-uskoville. Jeesus ei siis valehdellut, vaan hän kertoi vain osan totuudesta minimoidakseen itselleen tai seuraajilleen mahdollisesti koituvan vahingon. Apostoli Pietari kirjoitti Kristuksesta: ”Hän ei tehnyt syntiä, eikä hänen suustaan tavattu petosta.” (Johannes 7:1–13; 1. Pietarin kirje 2:22.)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Uskontojen uhrien tuki UUT ry julkaisi viime viikolla selvityksen lasten asemasta Jehovan todistajien keskuudessa. Tällä viikolla A-studio antoi puheenvuoron korkean rauta-aidan takana eläville Jehovan todistajien johtaville vanhimmille. Ohjelma ei tuo keskusteluun kovin paljon uutta, koska Jehovan todistajien vanhimmat ehtivät jo kiistää kaikkien mahdollisten ongelmien olemassa olon lehdissä.
Ohjelma on tietysti mielenkiintoinen tarjotessaan välähdyksen Jehovan todistajien johtomiesten maailmaan. Se antaa myös mahdollisuuden vertailla näiden johtajien sisäistä ja ulkoista tiedottamista. Katsotaampa miten eri tavalla puhutaan yhteisön sisä- ja ulkopuolisille.
Ruumiillinen kurittaminen
Ulkoinen tiedotus:
Toimittaja: Hyväksyttekö lasten ruumiillisen kurittamisen?
Veikko Leinonen: Ei missään tapauksessa. Se on ihan väärää puhetta. Ensinnäkin me rakastamme lapsia, halutaan niille kaikkea hyvää, niin ruumiillinen kurittaminen ei millään lailla kuulu asiaan.
Sisäinen tiedotus:
"”Tämä voi hiukan sattua.” Oletko joskus kuullut nämä sanat? Kenties lääkäri tai sairaanhoitaja sanoi näin ennen hoitotoimenpidettä. Et varmastikaan kieltäytynyt tuosta toimenpiteestä vain siksi, että välttyisit odotettavissa olevalta kivulta, vaan kestit sen siitä koituvan hyödyn vuoksi. --- Tähdentäessään sitä, miten tarpeellista kuri on lapsille, Raamattu sanoo: ”Tyhmyys on kietoutunut pojan sydämeen; kurin keppi sen hänestä kauas poistaa.”" (Sananlaskut 22:15.) (Vartiotorni 1.3.2002, sivu 32).
Jehovan todistajien julkaisu vuodelta 2001 kertoo seuraavaa:
"Vanhempien valta. ”Keppi” kuvaa myös vanhempien valtaa lapsiinsa. Sananlaskujen kirja viittaa usein tähän valtaan, ja keppi kuvaa kaikkia kurituksen muotoja, myös kirjaimellista keppiä, jota käytetään kurittamiseen. Vanhemmat ovat vastuussa Jumalalle siitä, että he käyttävät tätä keppiä ja ohjaavat lastaan. Jos vanhemmat eivät toimi niin, he saattavat lapsensa turmioon ja kuolemaan ja joutuvat myös itse häpeään ja Jumalan epäsuosioon. (San 10:1; 15:20; 17:25; 19:13.)" (Raamatun ymmärtämisen opaskirja, osa 1, sivut 1239-1241).
Jos Jehovan todistajien johtajat ovat nyt muuttaneet näkemystään ruumiillisesta kurituksesta vastaamaan Suomen lakia, tulisi heidän ilmoittaa tästä sisäisessä tiedotuksessaan. Voisivat ehkä samalla pyytää anteeksi, että ovat julkaisseet tällaista lain rikkomiseen yllyttävää tekstiä 2000-luvulla. Lasten ruumiillinen kurittaminen kiellettiin Suomessa lailla vuonna 1984.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
mikkuitti kirjoitti:Tuli mieleen islamilainen maailma, koraani antaa viitteitä että saa hieman valehdella tai pettää yhteisen hyödyn hyväksi..
Jos koraani antaa "viitteitä", niin Vartiotorniseuran omat ohjeet ovat selviä. Kannattaa hieman tutustua tähän "teokraattiseen sodankäyntiin" .
Luin just.. mielenkiintoista.. onko todistajilla ollu opetusta tai mitään käyttöä tälle raamatunkohdalle :
1. Samuelin kirja 21:12-15
Daavid pani mieleensä nämä sanat ja pelkäsi suuresti Aakista, Gatin kuningasta. Niin hän tekeytyi mielipuoleksi heidän silmiensä edessä ja raivosi heidän käsissään ja piirusteli portin oviin ja valutti sylkeä partaansa. Silloin Aakis sanoi palvelijoilleen: "Näettehän, että mies on hullu. Miksi toitte hänet minun luokseni? Puuttuuko minulta hulluja, kun toitte tämän hulluttelemaan minun eteeni? Tällainenko saisi tulla minun hoviini?"
Tuon soveltaminen tänä päivänä olisi aika mielenkiintoista ..
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Yksi asia, kaiken muun lisäksi, nousi myös mieleeni, että kyllä meitä "maailmallisia" ihmisiä pidetään näköjään aika idiootteina jos tämä Veikko kuvittelee tämmöisen ilmiselvän valehtelun menevän läpi. Että kirkkain silmin ja hymyssä suin vakuutellaan ettei yksikään JT lyö lastaansa eikä muitakaan ongelmia ole. Just. Totuus nyt kuitenkin on, että samanlaisia ihmisiä tässä kuitenkin ollaan ongelmineen kaikkineen. Vaikka JT:t kovin mielellään muuta itsestään luulevat ja antavat toisten luulla. Joo ei mennyt läpi Veikkosen höpinät, vaikka ei itselläni sen kummempaa kosketusta olekaan todistajiin. Ihan terveellä järjellä ajateltuna koko ohjelman anti oli aivan absurdi.
Suomalainen journalismi ei ikävä kyllä vielä ole samalla tasolla monen kypsemmän kansakunnan journalismin kanssa. Täällä ei ole riittävästi asiansa osaavia toimittajia, ja sen lisäksi ollaan aivan liian kilttejä kysymysten kanssa. Tuo porsaanreikä, joka Leinoselle jätettiin tuossa pois jäävien nuorten karttamisessa on aivan ilmiselvä, ja toki Veikko sen nokkelana poikana käytti. Tuohon Veikon vastauksen perään olisi ollut niin maistuvaa tarkentaa kysymystä niin, ettei siitä olisi voinut kiemurrella irti räikeästi valehtelematta.
Juttelin iäkkeiden Jt-sukulaisteni kanssa ja olivat Leinosen haastattelusta hyvin ihmeissäään, ihmettelivät kuinka ” pokkana vaan valehteli, ja vielä televiisiossa”
Ettei ne seurakuntalaiset aivan tyhmiä ole, jossain tuli nyt joillekin raja vastaa.