Näinhän se on, ja tiesin sen jo tuolloin lapsenaJaakko Ahvenainen kirjoitti:Kyllä mun korviini "voi hitsi" kuulostaa lähinnä viittaavan hiiteen tai hittoon näistä heikennettynä voimasanana (vrt. huitsi, painu siitä huitsin nevadaan. Sinänsä hitsi viittaa metalliteollisuuteen: hitsi = hitsauksen tulos. Taitava seppä osaa tehdä hyvän hitsin.
Ja onhan noita merkityksiä: http://www.suomisanakirja.fi/hitsi
Todistajuuden idiotismeja
Valvoja: Moderaattorit
-
loikkarisusi
Re: Todistajuuden idiotismeja
-
Vieraas
Voisi tosiaan hyvin olla lievän "hitto"-voimasanan vieläkin lievempi muoto. Mutta onhan se räävitöntä hitsitellä, omat JT-kaverini sanoivat varmuuden vuoksi "vitsi". Amerikkalaisillahan näitä kristilliseen käyttöön sensuroituja muotoja on enemmänkin, vaikka "heck" (hell) tai "gosh" (god).Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kyllä mun korviini "voi hitsi" kuulostaa lähinnä viittaavan hiiteen tai hittoon näistä heikennettynä voimasanana
Video ei ollut ohjeistusvideo.
- Jaakko Ahvenainen
Onhan se. Eipä "vitsi" ollut tuntematon mun poikaikänänikään ihan samoista syistä. Jäin vain miettimään, kun tuon oman rapakkoni länsireunalla sijaitsee Koli ja siellä sijaitsevat mm. Hiidenrinteet (laskettelukeskus). Aikoinaan tuolla alueella sijaitsi myös Hotelli-ravintola Kolin Hiisi, niin mahtaako tosi todistaja tuollaisella alueella edes liikkua.Vieraas kirjoitti:Mutta onhan se räävitöntä hitsitellä, omat JT-kaverini sanoivat varmuuden vuoksi "vitsi".
-
Emmy
Itse ainakin sain monta kertaa remmistä ja tukkapöllyä, jos sanoin vahingossa hitsi tai vitsi. Kuulemma sama asia jos sanoisi hitto tai v*ttu D:Vieraas kirjoitti:Voisi tosiaan hyvin olla lievän "hitto"-voimasanan vieläkin lievempi muoto. Mutta onhan se räävitöntä hitsitellä, omat JT-kaverini sanoivat varmuuden vuoksi "vitsi". Amerikkalaisillahan näitä kristilliseen käyttöön sensuroituja muotoja on enemmänkin, vaikka "heck" (hell) tai "gosh" (god).Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kyllä mun korviini "voi hitsi" kuulostaa lähinnä viittaavan hiiteen tai hittoon näistä heikennettynä voimasanana
- Jaakko Ahvenainen
Sitä joskus lapsena ihmetteli aikuisten logiikkaa. Riippumatta siitä oliko todistajalapsi vai ei, nöyryytystä, tukistamista ja pieksemistä käytettiin yleisesti julkisena kasvatuksen keinona. Olemme kaiketi hiukka eri-ikäisiä. Oman osamme fyysisestä kurituksesta ja henkisestä nöyryytyksestä enemmän tai vähemmän epämääräisin perustein lienemme saaneet silti.Emmy kirjoitti:Itse ainakin sain monta kertaa remmistä ja tukkapöllyä, jos sanoin vahingossa hitsi tai vitsi. Kuulemma sama asia jos sanoisi hitto tai v*ttu D:
En minä niin omasta puolestani välittänyt, mutta ollessani kymmenen, isä pieksi remmillä (sehän meillä oli tavallisin) viisivuotiaan veljeni pelkän fyysisen sairauden tähden niin, että poika oli paksuilla paukamilla viikkoja selästä persamuksiin. Olisin tuolloin tappanut isäni, mutta olin liian nuori siihen. Olisinpa ollut edes viisi vuotta vanhempi. Sen verran tuo juttu minua korpesi.
-
Kaarmis
Esimerkkinä asenteiden/käsitysten muuttumisesta contra lasten kurittaminen, vielä 80-luvulla euroopassa mm. moni vihreä puolue ajoi seksin suojaiän poistamista kokonaan. Joku kansanedustaja esimerkiksi kehui lasten vilpitöntä suhtautumista seksualisuuteen... Näin nopeasti on asenteet muuttuneet.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
meikku
Tulipas tässä mieleen semmonen typerä kokemus joka konventissa muistaakseni viime talvena kerrottiin. Oli pieni maalaisseurakunta johon sitten muutti kaupungista joku ravari tarvealueelle. Tämä kaupungista muuttanut tykkäsi pitää kokouksissa ja kentällä polvipituisia hameita. Siitä tämän maalaisseurakunnan mammat loukkaantuivat oikein porukalla, kun siellä oli aina totuttu pitämään nilkkapituisia hameita. Niin sitten tätä kaupungista muuttanutta vanhimmat neuvoivat rakkaudellisesti, että hänkin alkoi sitten lopulta käyttää nilkkapituisia hameita ettei kompastuttaisi ketään 
Toinen ulkoasuun liittyvä juttu on tietty kun joka kesä muistetaan rakkaudelliseti muistuttaa ettei konventtiin kannata laittaa kovin korkeita kenkiä kun siinä voi nilkat mennä... On se hyvä ku huolehditaan.
Toinen ulkoasuun liittyvä juttu on tietty kun joka kesä muistetaan rakkaudelliseti muistuttaa ettei konventtiin kannata laittaa kovin korkeita kenkiä kun siinä voi nilkat mennä... On se hyvä ku huolehditaan.
-
Kivikko
Minä taas sain noottia siitä että pidän turhankin pitkiä hameita, kuulemma liioittelua (kengät jalassa seistessä eivät osuneet lattiaan). Ilmeisesti joku toinen oli huolissaan kirjaimellisesta kompastumista, joku toinen hengellisestä kompastumisesta. Aika heikko usko saa olla jos se kaatuu toisen hameen helman pituuteen. Minulla syy oli käytännöllisyys - talvella sai alle villahousut huomaamattomasti.hänkin alkoi sitten lopulta käyttää nilkkapituisia hameita ettei kompastuttaisi ketään
Kyllähän niitä mielensäpahoittajia löytyy vähän joka lähtöön. Ikävä kyllä järjestön ohjeistus ei ole avartaa näkemystään hameen helmoista, vaan supistaa sitä tiukimman typeryksen ajattelun mukaan.
Mitenköhän pitäisi suhtautua asuinpaikkoihin kuten Vittulanjänkä, Hevonperse, Terskanperä, Ylä-Mulkku, Homeperseensuo, Koirankyrpäoja, Pillunsilmä jne. ? Pitäisikö nekin kieltää? Voisi olla hupaisaa esitellä itseään kyllä ovilla "Hei, olen Maija Mehiläinen Pallivahan seurakunnasta (Turun kaupunginosa), olisiko teillä hetki aikaa jutella Raamatusta?"
-
rippeli
Hameen helman pituutta miettiessä kannattaa muistaa periaate: "Miten Jeesus olisi toiminut tässä asiassa?" Suurin ihminen- kirjassa on monta kuvaa, joista voi mittailla Jeesuksen mekon helmaa.
Let me go Master I hate you so
-
Kivikko
Kuitenkaan veljet eivät saa katsoa samasta kuvasta mallia parran pituuteen taikka sandaalien suhteen. Kumma juttu.
-
Jakke
Kyllä, vanhimmilla on silmää näille asioille. Eräs vanhin kysyi minulta kostean viikonlopunvieton yhteydessä useamminkin, että kenellä srk:n rouvista on mielestäni "paras perse"Vieras kirjoitti: Heh nää oli hyviä, tuli tuosta mieleen että eräs veli jäi kerran melkein nimittämättä sen takia kun hänen vaimollaan erään vanhimman mielestä oli liian tiukka hame kokouksissa, näkyy muodot ja pikkuhousujen reunat läpi - tarkkaanpa oli tullut katsottua..
Noh pikkusen ohi aiheen meni kyllä tää.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
SisarHento
Alueveli kirjoitti:- Smurffeja ei saanut katsoa, syy jäi totaalisesti hämärän peittoon.
Smurffi-kieltoon oli syynä se, että niiden katsottiin olevan maahisia ts. peikkoja eli suoraan sanottuna demoneja.
Smurffi-kieltoon oli syynä se, että niiden katsottiin olevan maahisia ts. peikkoja eli suoraan sanottuna demoneja.
-
SisarHento
Muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella olivat housuhameet muodissa, itsekin joskus kokouksessa käytin niitä. Mutta eräs seurakunnan hyvin muotitietoinen sisar, Kaarina, käytti niitä useasti. Koitti kesän konventti, jossa annettiin seurakuntalaisille ohjeita mm. tukan pituudesta (naisilla ei saanut olla yhtä lyhyt tukka kuin miehillä) ym.ym. Myös mainittiin näistä housuhameista. Eräs nipo sisar tuumasi minulle, että siitäpä sai Kaarina moitteita.
Samaisessa konventissa annettiin myös ohjeita WC:ssä käynnistä. Eli kun käyt tarpeillasi WC:ssä, katso, etteivät "jarrutusjäljet" jää WC-pönttöön. Silloin jo ajattelin, että voi herrajee, nämä ohjeethan on tarkoitettu kuin pikkulapsille.
Samaisessa konventissa annettiin myös ohjeita WC:ssä käynnistä. Eli kun käyt tarpeillasi WC:ssä, katso, etteivät "jarrutusjäljet" jää WC-pönttöön. Silloin jo ajattelin, että voi herrajee, nämä ohjeethan on tarkoitettu kuin pikkulapsille.
- Jaakko Ahvenainen
Voi, anteeksi, minua naurattaa. Mutta laitettiinhan tässä muistaakseni edellisenä keväänä ohjeet WC:n käytöstä Imatran-Lappeenrannan seudun vessoihin venäjäksi. Näissä kuulemani mukaan luki myös, ettei tarvitse nousta pöntön reunalle tarpeitaan tekemään, riittää kun nostaa päällimmäisen kannen ja istuu sille istumareunukselle. 
-
Vieraas
Moni tuntuu ainakin Amerikoissa tietävän tarinan, jossa smurffi hyppäsi laukusta kesken kokouksen ja käveli valtakunnansalista ulos.SisarHento kirjoitti:Smurffi-kieltoon oli syynä se, että niiden katsottiin olevan maahisia ts. peikkoja eli suoraan sanottuna demoneja.
Tämä löytyy jostain lehdestäkin. Kristillisenä esimerkkinä käytettiin Brooklynin Betelin asukkaita, jotka aina varmistavat wc:n huuhtelun jälkeen, että mitään iljettävää ei ole jäänyt pönttöön. Näitä ihmisiähän nimenomaan ohjeistetaan kuin pikkulapsia, vapaa-ajan housujen yksityiskohtia tai pöytätasojen päällä olevien esineiden määrää myöten. Jokainen ruokalan ruokapöytäkin tarvitsee oman päällikkönsä, joka huolehtii, että ruokailu tapahtuu asianmukaisessa järjestyksessä.SisarHento kirjoitti:Samaisessa konventissa annettiin myös ohjeita WC:ssä käynnistä. Eli kun käyt tarpeillasi WC:ssä, katso, etteivät "jarrutusjäljet" jää WC-pönttöön. Silloin jo ajattelin, että voi herrajee, nämä ohjeethan on tarkoitettu kuin pikkulapsille.
Video ei ollut ohjeistusvideo.