KN1 kirjoitti:Johanneksen poika kirjoitti:
Tunnen suurta huolta niistä lapsista, jotka kasvavat suljetun lahkon epäterveessä ilmapiirissä. Terapia kutsuu heitä myöhemmällä iällä?
Olen osittain samaa mieltä.
Aivan aluksi sanon, että ei kaikissa Jehovan todistaja -perheissä lapsilla välttämättä ole suuria ongelmia. Jos JT-vanhemmat ovat myös itse ajattelevia ja lapsilleen parasta haluavia, silloin JT-lasten voi olla mahdollista elää melkein normaalia elämää. Monet JT-perheet antavat Vartiotorniseuran ohjeiden vastaisesti lasten hankkia kavereita myös ns. "maailmallisista" lapsista. Näin he oppivat sosiaalisiksi ja tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Joissakin JT-perheissä lapsia ei raahata pakolla kenttäpalvelukseen, vaikka hallintoelimen jäsen näin puheessaan alkuvuodesta 2013 kehottikin. Vapaamieliset Jehovan todistajat eivät ehkä altista lapsiaan liialle väkivallalle ja demonipelolle, mitä Vartiotorniseuran lapsille suunnattu kirjallisuus tarjoaa. Joten, mitä vähemmän JT-perheet ottavat tosissaan Vartiotorniseuran suorat ohjeet ja neuvot, sitä parempi mahdollisuus on, että JT-lapsista tulee tasapainoisia aikuisia.
Mutta jos kyseessä on ns. "hyvämaineiset" JT-vanhemmat, jotka täysin orjallisesti kyseenalaistamatta mitään noudattavat kaikkia Vartiotorniseuran lastenkasvatusneuvoja, silloin voi "helvetti" olla kuvaannollisesti irti. Jyrkän linjan todistajat pilaavat helposti lasten elämän jo pelkästään sillä, että haluavat lapsilleen vain aivan niukan koulutuksen, jolloin monet ovet sulkeutuvat jo ennen kuin ovat avautuneetkaan. He pakottavat lapset kenttäpalvelukseen ja istuttavat heitä kaikki kokoukset sellaisessa iässä, että asiantuntijoiden mukaan pelkkä kahden tunnin paikallaan istuminen on haitallista pienille lapsille. Varsinkin normaalia vilkkaammat lapset voivat saada tästä ahdistusta. Ei koulun ala-asteellakaan ole kahden tunnin yhtämittaisia istumisjaksoja. Tiukan linjan Jehovan todistajat opettavat lapsilleen aivan liian nuorina Harmagedonin sodan kaikki yksityiskohdat, ja demoneista esim. tällaiset asiat:
*** Opimme suurelta opettajalta s. 60, julkaistu 2003 (lapsille suunnattu kirja) ***
Demoneista on mukava myös pelotella ihmisiä. Joskus he teeskentelevät olevansa ihmisiä, jotka ovat kuolleet. He saattavat jopa matkia kuolleiden ihmisten ääniä.
*** Opimme suurelta opettajalta s. 170, julkaistu 2003 (lapsille suunnattu kirja) ***
Raamattu sanoo, että Saatana on kuin karjuva leijona, joka haluaa syödä meidät. Ja aivan kuten leijonat valitsevat uhrikseen usein nuoria eläimiä, Saatana demoneineen valitsee uhrikseen usein lapsia. (1. Pietarin kirje 5:8.)
Lapsiasiaselvityksessä 17:n kertojan kokemukset alkoivat toistaa samoja teemoja: Demonien ja Harmagedonin pelko, pakollinen kenttäpalvelus ja sen tuottama ahdistus, ei saanut valita kavereita, jne. joten ne näyttivät olevan tulosta nimenomaan JT-ideologian tiukasta soveltamisesta lastenkasvatukseen. Näin se vain on. Siksi asialle pitäisi tehdä jotain, koska tällaisissa perheissä olevat lapset kasvavat helposti epävarmoiksi nuoriksi ja sellaisiksi aikuisiksi, mitkä eivät yhteiskunnassa pärjää ja joutuvat helposti terapiaan käsitelläkseen traumojaan, joita JT-lapsuus on aiheuttanut.
KN1 kirjoitti:Kysynkin sinulta, että millä tavalla tämä julkisuus ja kohu on auttanut jehovantodistajaperheissä eläviä lapsia?
Siitä tässä kait on kysymys.
Julkisuus ei ole tässä(kään) asiassa itsetarkoitus. Mutta julkisuus nosti tämän lapsiasian nyt suuren yleisön ja myös lastensuojelun ammattilaisten tietoisuuteen. Lapsiasiavaltuutettu oli itse kesällä 2013 Turun Sanomien julkaisemassa jutussa kertonut, että tästä asiasta tiedetään liian vähän ja sitä pitäisi selvittää. No, minä ja Valkilan Joni sitten aloimme selvittää sitä, ja siitä selvityksestä tuli julkinen. Rohkenen itse arvioida sitä ja totean, että se on hyvä pohja jatkoselvityksille.
Julkisuus on tässä asiassa välttämätöntä, että asiaan kiinnitetään riittävästi huomiota. Nyt lapsiasiavaltuutetulla on pohja, mille rakentaa mahdolliset omat selvitykset ja hänen on myös mahdollista niin halutessaan vaikka nimittää työryhmä selvittämään lasten asiaa, jotta jotain konkreettista voidaan tehdä.
Lisäksi tämän asian suhteen tehdään kulissien takana välttämätöntä taustatyötä, joka voi hyvinkin johtaa siihen, että JT-lasten asema tulevaisuudessa tulee paranemaan ja lasten ihmisoikeudet tulevat turvatuiksi.
En nyt tässä vaiheessa kerro enempää, millainen taustatyö on käynnissä, mutta voin vakuuttaa, että asia etenee. Olen itsekin osallistunut erääseen tällaiseen tärkeään tapaamiseen, ja lisää tapaamisia on tulossa. Lisäksi olen sähköpostitse ollut yhteydessä joihinkin tahoihin, joilla on valtaa tehdä jotain.
Aika näyttää, miten tämän asian kanssa lopulta käy. Mutta itse aion kaikin tavoin vaikuttaa siihen, että tämä lapsiasiavaltuutetulle tehty selvitys tulee johtamaan konkreettisiin tekoihin. Raportoin kyllä mahdollisista edistysaskelista sitten, kun on sen aika.