RaM meni shokkiin:

RaM! Tiedän, että sinusta puhun ihan sairaita, mutta sitä kutsutaan USKOKSI siihen, että KAIKELLA on tarkoitus. Itse uskon vaikka, että sillä on jokin tarkoitus, että sairastuin übervaikeaan masennukseen. Piiiitkään aikaan en löytänyt tarkoitusta, mutta tänään tiedän, että niin hullulta kuin se tervejärkisten mielestä tuntuukin, se oli minulle tarpeellinen. Ilman sitä olisin persoonana erilainen: tyhmempi ja polleampi (usko pois, olin tooosi pollea!). Tapahtuessaan se oli vihoviimeinen asia, ja vihasin sitä ja itseäni. Job sanoi omien vastoinkäymistensä keskellä:
Job 1:10 Mutta hän vastasi hänelle: "Sinä puhut niinkuin mikäkin houkka nainen. Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?" Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä huulillansa.
................................................................................................................................
RaM:
Nellique kirjoitti:
Mitä muuhun lainaukseesi tulee, niin miten olisit kuvaillut muutama tuhat vuotta sitten vaikka panssarivaunua tai liekinheitintä, napalmia... Noin ison ja käsittämättömän täytyy olla jokin eläin, koska ihmisluomus se ei VOI olla - funtsisi ihminen menneisyydessä.
Anteeksi tyhmyyteni mutta en ymmärtänyt rinnastusta.
Rinnastus oli siinä, että edelleenkään Raamatussa ei voida käyttää sitä tietoa, joka meillä on tänään. Ihmiset eri aikoina "näkevät" asiat eri tavalla, sen aikaisen käsityksensä mukaan. (Vastasinkohan ihmettelyysi? Vai tarkoititko jotain muuta, koska minä en nyt ymmärtänyt kysymystäsi!

)
Nellique kirjoitti:RaM:lle kelpaava Raamattu olisi tällainen: Jumala (maailmankaikkeuden kokoinen kasa liitteitä) loi (lisää liitteitä) taivaan (liitteitä ja määritelmiä lisää) ja (liitteitä) maan (liitteitä) jne. jne. Sitä kirjaa ei lukisi erkkikään! (Anteeksi kaikki Erkit!) Ja ainakin THE SANOMA hukkuisi tehokkaasti, mutta sekin miellyttäisi suuresti isoa joukkoa ihmisiä.
Minulle riittäisi ihan hyvin se, ettei liitteenä olisi satuja.
Ettei kuitenkin kävisi niin, että epäilevälle ei lopulta riitä yksikään todiste? Viittaan seuraavaan:
Luuk. 15:22-31 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
-sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Ja mitä tulee sairasmielisyyteeni ja hulluuteni, kun uskon tervejärkisten mielestä ihan hulluihin asioihin, niin sille on seuraavanlaisia kuvauksia (Jeesuksellakin oli vastaava rinnastus koskien ihmeiden tekoa, mutta tämä sepustukseni on jo nyt liian pitkä

):
1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1. Kor. 1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1. Kor. 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
1. Kor. 3:19,20 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"; ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".
En satavarmasti vakuuta ketään, eikä se ole tarkoitukseni! Kerron vain omista henkilökohtaisista ajatuksistani ja perusteluistani, jotka vaikka juuri RaM voi kumota mennen tullen. Eikä se siltikään vakuuta minua: sellaista se usko on, järjetöntä!