Edellä kuvattu on hyvä yleistää, jotta se asettuu oikeaan kontekstiin.Tony Syrjänen kirjoitti:Lasten osallistumiseen ovelta ovelle työhön, ja muihin lahkotehtäviin, liittyy enemmänkin vanhempien hyväksynnän kokeminen, kuin oma halu käsitteen varsinaisessa merkityksessä. Lapsi tiedostaa että tämä saa kannustusta ja positiivista huomiota osakseen osoittaessaan kiinnostusta ja aktiivisuutta lahkoympäristössä ja -tehtävissä. Ja toisaalta lapsi tiedostaa että jos tämä ei osoita kiinnostusta ja aktiivisuutta lahkoympäristössä ja -tehtävissä, tämä saa asiasta negatiivista huomiota.
Ihmiset kasvattavat lapsiaan näin. Ympäristö vaikuttaa aina: vanhempien arvot, vanhempien uravalinnat, vanhempien harrastukset ja vanhempien seurapiirit ovat lapsen tavoitekonteksti. Niitä lapset jäljittelevät ja niistä lapset hakevat hyväksyntää. Jos on vakuuttunut jostain elämäntavasta, ohjailee toisiakin siihen suuntaan, lapsensa ainakin.
Rangaistukset tulevat myöskin aina, muodossa tai toisessa, jos et täytä tämän kontekstin ehtoja. Toiset vanhemmat jättää perinnöttömäksi, toiset lapset saavat kokea olevansa se suvun musta-lammas. Jotkut ovat katkaisseet esimerkisi välit Jehovan todistajaksi tulleeseen lapseen niin tyystin, että ainoa yhteydenpitotilaisuus sen jälkeen on ollut vanhempien hautajaiset. Tunnen yhden tämmöisen tapauksen. Miksi tämän kokeneita ei haastatella?
Ajatellaan myös, että kun ei määritellä mitään rajoja lapsen seuralle, ystäville ja uskonnolle ja ollaan vielä itse hiljaa kaikesta henkisestä tai hengellisestä elämästä, niin silloin lapsi on vapain valitsemaan. Ei rajoitea lasta mihinkään sisäpiiriin. En usko, että näin hienosti käy. Jättämättä valitsematta lapsen puolesta, annetaan muiden valita. "Vapaa valitsemaan" lapsi saattaa kasvaa altteimmaksi muiden jäljittelijäksi, tajuamatta edes sitä itse.