Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lottopallo kirjoitti:"Vanha testamentti on paskaa, uusi testamentti on totta."
- Pekka Siitoin (R.I.P)
Pekka oikoo mutkia, kyllä VT:n puolella on nykytiedon valossa faktaakin, saattaa sanoja olla enemmänkin, mutta yksi sana erottuu muusta kerronnasta sillä, että se on (KR33/38) kerronnan avaus ja ensimmäinen sana. Siihen rajaan asti Raamatun tekstiin voi täysin luottaa, seuraavan sanan merkityksestä onkin sitten monia mielipiteitä.

UT:n epiikassa olisi yhtä lailla korjaamisen varaa, mutta yrityksen puutteesta ei UT:n kirjoittajiakaan ainakaan voi lähes lainkaan ja miltei yhtäänkään moittia.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mikä puu oli "Hyvän ja pahantiedonpuu"?

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Veli-Hopea kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:En ymmärrä, mitä erityistä valaistumista tarvitaan, jos todetaaan itämaisen tavan mukaisen opetustarinan keinoin juutalaisessa hurskaudessa pohditun hyvän ja pahan problematiikkaa.
Se nyt vaan ei kaikille välttämättä ole edelleenkään vertauskuvallinen juttu, varsinkin kun kirjaimellista versiota on syötetty vuosikymmeniä. Esimerkiksi minä haluan edelleen valaistua tarkemmin sana sanalta ja piste pisteeltä versiosta, joka ei ole kirjaimellinen.

Tuskin se kaikille on niin helppo, että muutamalla lauseella asia on selvä ja loppuunkäsitelty.
siis en tiedä missä mun korvat on olleet, kun komppaan kaikella jehovan todistajilta saamallani tiedolla nimenomaan sitä että kyse oli hyvän ja pahan tiedon puusta ts. kun kokeilet itse, tiedät kokemuksesi perusteella oliko se kokeilu joka johti hyvään vai oliko se jotain mikä johti pahaan...? ja tän kiistakysymyksen tunnistan edelleen olevan ihmisten harteilla - kaikki se on selvitettävä itse, vaikka kaikki muut ois lyöneet samaan seinään päänsä jo satoja vuosia (mieti nyt vaikka parisuhdeongelmia! kuinka paljon helpommin menis jos ei maistettais tuosta puusta vaan kuunneltais muiden kokemuksia)
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Vastaa Viestiin