Eroaminen järjestöstä - mahdottoman tilanteen edessä?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: Eroaminen järjestöstä - mahdottoman tilanteen edessä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Viljo kirjoitti:Ei minullakaan todellisuudessa ollut lykkäystä hakiessa mitään lain tarkoittamia "uskonnolliseen vakaumukseen perustuvia vakavia omantunnonsyitä", vaan hain hakemuslaput ja pyysin todistuksen koska niin piti tehdä saadakseen lykkäystä. Olihan se hienoa, ettei uskonnon vuoksi olisi tarvinnut asevelvollisuutta suorittaa.
Minusta taidokkainta oli se, että koko porukka hoki sitä henkilökohtaista vakaumusta niin ansiokkaasti, että uskoimme siihen itsekin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Viljo kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Häpeän omantuntoni myymistä kirjapainolle!
OT: mitä sait maksuksi?
Noh. Naista. :mrgreen:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Markku Meilo kirjoitti:
Viljo kirjoitti:Ei minullakaan todellisuudessa ollut lykkäystä hakiessa mitään lain tarkoittamia "uskonnolliseen vakaumukseen perustuvia vakavia omantunnonsyitä", vaan hain hakemuslaput ja pyysin todistuksen koska niin piti tehdä saadakseen lykkäystä. Olihan se hienoa, ettei uskonnon vuoksi olisi tarvinnut asevelvollisuutta suorittaa.
Minusta taidokkainta oli se, että koko porukka hoki sitä henkilökohtaista vakaumusta niin ansiokkaasti, että uskoimme siihen itsekin.
Edelleenkin mulle on jäänyt arvoitukseksi, miten hemmetissä me myytiin oma omatunto kirjapainoyritykselle... Miten meidän "omatunto" oli kuin kauppatavaraa? Missä oli omanarvontunto, kun sitä myytiin? Toki olin alaikäinen kun mulle kävi näin, ainakin Jeesuksen mittakaavassa, hän kun kävi kasteella vasta 30 täytettyään. Sen iän täytettyäni minäkään en enää myynyt persettäni noin halvalla, enkä edes kalliilla.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Edelleenkin mulle on jäänyt arvoitukseksi, miten hemmetissä me myytiin oma omatunto kirjapainoyritykselle... Miten meidän "omatunto" oli kuin kauppatavaraa?
"Me" myimme sen vanhemmuuden oikeuttamalla valtakirjalla. Mun mutsi möi mua ja systeriä jo Väinämöisenkadulta lähtien, etenkin ennen konventteja.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Markku Meilo kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Edelleenkin mulle on jäänyt arvoitukseksi, miten hemmetissä me myytiin oma omatunto kirjapainoyritykselle... Miten meidän "omatunto" oli kuin kauppatavaraa?
"Me" myimme sen vanhemmuuden oikeuttamalla valtakirjalla. Mun mutsi möi mua ja systeriä jo Väinämöisenkadulta lähtien, etenkin ennen konventteja.
Minä olen aina mustasukkaisena ihmetellyt kuinka äitini möi itseään Fredille. Oma omatuntoni on seurannut mukanani enkä ole suostunut myymään sitä mistään hinnasta milloinkaan kirjapainoyritykselle.

Ymmärrän toki niitä 67% jotka olosuhteiden pakosta ovat myyneet omatuntonsa ja alkaneet uskollisesti ja tehokkaasti toimimaan kirjapainoyhtiön asiamiehinä. Useat on peruneet kontraktinsa.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

..."kirjapainoyritykselle"

Missähän vaiheessa mahtaa olla pohdiskelu pelkkään nettipainokseen siirtymisestä.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Vieras kirjoitti:..."kirjapainoyritykselle"

Missähän vaiheessa mahtaa olla pohdiskelu pelkkään nettipainokseen siirtymisestä.
Tämä on erittäin hyvä ja samalla vaikea kysymys.

En osaa kuvitella edes vastausta. Jos olisin Frederick Franz osaisin ilmeisesti nyt Raamatun profetialla perustella internetin vaikutusta.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Vieras kirjoitti:..."kirjapainoyritykselle"

Samoilla linjoilla kuin lavanpalvelija, vaikeata on varmaan Brooklynissakin pohdiskella, on sen verran terävä kaksiteräinen miekka. Toisaalta kulut laskisivat kun ei tarvittaisi painomustetta, -koneita, paperia ja logistiikkaa, toisaalta ei tarvittaisi värvääjiä kiertämään ovelta ovelle niitä jakelemaan.

Periaatteessa siirtyminen Kindlen tapaisiin lukulaitteisiin voisi olla ratkaisu, jolla voitaisiin säilyttää värvääjien tarve, vähentää kustannuksia, sitouttaa kiinnostuneita (lukulaite pitäisi ostaa) ja ainakin juhlapuheissa nostaa omaa häntää luontoa säästävällä ratkaisulla viittaamalla samalla "niihin, jotka turmelevat maan".

Lukulaitteissa olisi sellainen hieno ominaisuus, että kunhan niillä vaan olisi nettiyhteys käytettävissä, niin kaikki oppimuutokset voitaisiin suorittaa julkaisuihin pääkonttorista käsin jälkiä jättämättä. Tulee ihan "memory hole" mieleen Orwellin 1984:stä. :lol:
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
KN

Viesti Kirjoittaja KN »

Vieras kirjoitti:Onpas ongelmia
Sehän on kääntynyt jäsenen ja lahkon väliseksi vastakkainasetteluksi, kun lahko yleensä edustaa ja puoltaa jäseniään.
Tulee taas oikeusturvan puute esiin lahkossa.
Ei kai sitä mikään ulkopuolinen taho voi mennä väittämään että X on/ei ole (aktiivinen) jäsen, jos lahko ja X kiistelevät. Onko se silloin oikeuskomitea...

Pragmaattisen asenteen ottava voisi täyttää niitä kenttätyöraportteja paskalla käydessään (tamperelaiskirjailijaa lainaten).
Ystävälläni tämä juttu meni hieman monimutkaiseksi. Vuonna 1985 herra kävi ottamassa 9kk tuomion, mutta tuomiota ei pantu täytäntöön, koska laki koskien jehovantodistajien vapautusta asevelvollisuudesta rauhanaikana, astui pian voimaan. Vuodesta 1988 herra oli toimeton, mutta kävi silloin tällöin kokouksessa. Sitten jysähti, Helsingin ulosottovirasto ilmoitti, että armeija on laittanut tuomiosi täytäntöönpanovaatimuksen tänne, koska et ole toimittanut papereita seurakunnasta ja että vankilapaikka on katsottuna. Kaveri kysyin papereita seurakunnasta ja seurakunta soitti beteliin Palmulle, joka jo tuttuun tyyliinsä kielsi seurakuntaa kirjoittamasta todistusta (tiedän kolme tapausta, jossa herra Palmu kieltää paperin kirjoittamisen).

Kaverin ja parin ystävän kanssa mietimme mitä voimme tehdä? Otimme yhteyttä asianajajaan, joka kertoi, että jos käräjäoikeuden tuomiota ei ole 5-vuodessa laitettu täytäntöön, niin juttu täytyy käsitellä uudelleen. Elettiin vuodessa 1989 joten kaverin pitäisi olla vuoden Suomen ulosottoviraston uloittamattomissa. Järjestimme ruotsalaisten ystäviemme kanssa kaverille vuodeksi työpaikan ja alivuokralaisasunnon erääseen ruotsalaiseen kaupunkiin. Vuotta myöhemmin kaverini palasi Suomeen ja omaan vakituiseen työpaikkaan, josta oli vuoden virkavapaalla. Prosessi jatkui vielä puolustusvoimien kanssa, mutta se on eri tarina, mutta linnaan tai armeijaan mies ei koskaan mennyt.

Oli miten oli, mutta betelin Palmu on vaatinut toimeliaisuutta ja järjestänyt vaikeuksia nuorille, jotka ovat olleet toimettomia, kun todistusta on vaadittu. Tiedän myös, että todistuksia on kirjoitettu toimettomille, eikä betelistä ole mitään kyselty mitäs pitäisi tehdä. Erona on käsittääkseni ollut toimettomissa vain se, että toisilla on ollut sukulaispojat vanhimpina todistuksia väsäämässä. Kuten tässä maailmassa aina, jos olet alinta kastia, ilman suhteita, rahaa, tms.... vaikkapa seurakunnassa, niin kusipäiset johtajat, kuten betelin Palmu voivat uhrata sinut varoittavana esimerkkinä. Takavuosina, kun näin Palmun konventissa, niin minulla oli hieman vaikeuksia hillitä itseäni, kun teki mieli mennä antamaan "isän kädestä" tuolle elukalle. Nykyisin osaan suhtautua häneen jo neutraalisti.

KN
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

KN kirjoitti:Takavuosina, kun näin Palmun konventissa, niin minulla oli hieman vaikeuksia hillitä itseäni, kun teki mieli mennä antamaan "isän kädestä" tuolle elukalle. Nykyisin osaan suhtautua häneen jo neutraalisti.
Mun puolesta olisit kyllä voinut olla osoittamatta "hengen hedelmiä" tässä tapauksessa :twisted:
And Justice For All
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

KN kirjoitti:Ystävälläni tämä juttu meni hieman monimutkaiseksi. Vuonna 1985 herra kävi ottamassa 9kk tuomion, mutta tuomiota ei pantu täytäntöön, koska laki koskien jehovantodistajien vapautusta asevelvollisuudesta rauhanaikana, astui pian voimaan. Vuodesta 1988 herra oli toimeton, mutta kävi silloin tällöin kokouksessa. Sitten jysähti, Helsingin ulosottovirasto ilmoitti, että armeija on laittanut tuomiosi täytäntöönpanovaatimuksen tänne, koska et ole toimittanut papereita seurakunnasta ja että vankilapaikka on katsottuna. Kaveri kysyin papereita seurakunnasta ja seurakunta soitti beteliin Palmulle, joka jo tuttuun tyyliinsä kielsi seurakuntaa kirjoittamasta todistusta (tiedän kolme tapausta, jossa herra Palmu kieltää paperin kirjoittamisen).
Edelleen ihmettelen Puolustusvoimien epäloogisuutta Viljon kertomassa tapauksessa, jossa toimettoman paperi pelkästä seurakuntaan kuulumisesta riittikin. Käsittämätön juttu, kun pelissä on kuitenkin vankilatuomio.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
KN

Viesti Kirjoittaja KN »

Tässä tapauksessa puolustusvoimille ei oltu toimitettu minkäänlaista paperia ja puolustusvoimat siirsi tapauksen eteenpäin ilmeisesti protokollan mukaan. Ystäväni yritti päästä tähän väliin, sillä jos seurakunta olisi kirjoittanut todistuksen ja puolustusvoimissa olisi vapautusta jatkettu, niin luulisi, että ulosottovirasto olisi asian eteenpäinviemisen keskeyttänyt. Olisiko keskeyttänyt? siitä ei ole 100% varmuutta.

Mutta koska Palmu sanoi painavan sanansa, niin mitään tuolla suunnassa ei ollut tehtävissä.

KN
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Vieraas kirjoitti:Edelleen ihmettelen Puolustusvoimien epäloogisuutta Viljon kertomassa tapauksessa, jossa toimettoman paperi pelkästä seurakuntaan kuulumisesta riittikin. Käsittämätön juttu, kun pelissä on kuitenkin vankilatuomio.
Siis ihmetteletkö sitä miksi minä sain lykkäyksen? Siinä ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä, koska laki on erittäin selvä sanamuodoltaan.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Vieraas

Viljo kirjoitti:
Vieraas kirjoitti:Edelleen ihmettelen Puolustusvoimien epäloogisuutta Viljon kertomassa tapauksessa, jossa toimettoman paperi pelkästä seurakuntaan kuulumisesta riittikin. Käsittämätön juttu, kun pelissä on kuitenkin vankilatuomio.
Siis ihmetteletkö sitä miksi minä sain lykkäyksen? Siinä ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä, koska laki on erittäin selvä sanamuodoltaan.
Ihmettelen Puolustusvoimien käytäntöä, jossa toisilta vaaditaan todistus aktiivisuudesta, mutta on olemassa myös porsaanreikä. Kummallista.
Vieraas

KN kirjoitti:Tässä tapauksessa puolustusvoimille ei oltu toimitettu minkäänlaista paperia ja puolustusvoimat siirsi tapauksen eteenpäin ilmeisesti protokollan mukaan.
Aivan, ei toimitettu koska seurakunta Jouni Palmun konsultoinnin jälkeen kieltäytyi sellaista toimettomalle antamasta.
Vastaa Viestiin