Opiskelu alkaa vihdonkin
Valvoja: Moderaattorit
-
wolframium
Re: Opiskelu alkaa vihdonkin
Hieno homma Japi, opiskelu kannattaa aina, jos nyt ei välttämättä taloudellisesti tai työllistymisen kannalta, mutta itsensä löytämisen kannalta sillä on suuri merkitys. Ja tämähän on paljon arvokkaampaa kuin mikään raha tai omaisuus, ainakin omasta mielestäni...
Minäkin paukautan tässä koneistaja-metallimiehen kursseille, kun yhteiskunta aikoinaan kusetti sen verran, että täällä maakunnissa "trendialojen" (ammatti)korkeakoulupapereilla voi nykyään pyyhkiä lähinnä hanuriaan. No, aina kannattaa yrittää jotakin...
Minäkin paukautan tässä koneistaja-metallimiehen kursseille, kun yhteiskunta aikoinaan kusetti sen verran, että täällä maakunnissa "trendialojen" (ammatti)korkeakoulupapereilla voi nykyään pyyhkiä lähinnä hanuriaan. No, aina kannattaa yrittää jotakin...
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
PoterO
Tosiaan, tiedoksi asiasta aiemmin tietämättömille. Toiseen asteen koulutuksen (esim. ammattikoulu) saaneena voi hakea nykyään jopa (ylempään)korkeakouluihin/yliopistoihin. Yleensä tämä merkitsee pääsykokeita tai ennakkovalintaa plus pääsykokeita plus haastattelua. Joissain tapauksissa taitaa olla vaatimuksena esim. 3-vuotinen tutkinto, vaikka alalla ei väliä olisikaan.
-
Vieras
Sattumalta osui silmiin tieto ilmaisista kielikursseista
www.radiolingua.com
www.univerb.se
Toivottavasti sitten löytyy jos joku pyrkii hakemaan. Hitto, lieneekö netissä esim. ylioppilaskirjoitusten matematiikan kokeiden ratkaisut, teknillisten koulujen ym pääsykoetehtävien ratkaisut ? (jne)
www.radiolingua.com
www.univerb.se
Toivottavasti sitten löytyy jos joku pyrkii hakemaan. Hitto, lieneekö netissä esim. ylioppilaskirjoitusten matematiikan kokeiden ratkaisut, teknillisten koulujen ym pääsykoetehtävien ratkaisut ? (jne)
-
Kapteeni
- Viesti:
Joo Japi sinne vaan koulun penkille. Meikäläinenkin on suorittanut erilaisia tutkintoja viimeisen vuoden aikana. Toissa viikolla olin 4 tunnin helvetissä ja suoritin pienen lakitutkinnon kansainvälisesssä meri- ja shipping lainsäädännössä. Lukea saa enemmän kuin nuoremmat, mutta ihan hauskaa toisinaan. Mutta jos on pitkä aika kun on lukenut oppikirjoja, niin kannattaa olla realistinen ja aloittaa esimerkiksi ainoastaan parilla aineella ensialkuun, että ikäänkuin saa aivot toimimaan. Yksi asia pitää kanssa muistaa, että nuoret nykyään tietävät enemmän. Esimerkiksi minun alalla monilla nuorilla on vankka teoreettinen alku- ja ammattikoulutus. Sen takia toisinaan joutuu ensin opettelemaan kirjoista sen minkä nuo nuoret jo tietävät. Mutta toisaalta aikuisena on se etu, että ei mene niin paljon aikaa vittuun ja viinaan. Muistan kun itse olin nuorena miehenä perämies koulussa, niin paljon meni aikaa noihin kahteen asiaan.
Minun opiskelussa olen ollut yhteydessä oppilaitokseen internettin kautta ja jos mahdollista niin olen käynnyt luennoilla. En myöskään opiskelujen takia seilaa pitkillä linjoilla vaan olen yhteysaluksen/ matkustajapaatin kippari. Suurta apua olen saanut muilta opiskelijoilta ja ollaan usein iltaisin istuttu yhdessä projekteja tekemässä.
Myöskin ennen opintoja kannattaa syventyä opiskelutekniikkaan. Minä luin ihan ensialkuun pari kirjaa tuosta aiheesta koska siitä oli niin kauan aikaa kun olin opiskellut.
Minun opiskelussa olen ollut yhteydessä oppilaitokseen internettin kautta ja jos mahdollista niin olen käynnyt luennoilla. En myöskään opiskelujen takia seilaa pitkillä linjoilla vaan olen yhteysaluksen/ matkustajapaatin kippari. Suurta apua olen saanut muilta opiskelijoilta ja ollaan usein iltaisin istuttu yhdessä projekteja tekemässä.
Myöskin ennen opintoja kannattaa syventyä opiskelutekniikkaan. Minä luin ihan ensialkuun pari kirjaa tuosta aiheesta koska siitä oli niin kauan aikaa kun olin opiskellut.
-
Jakke
Opiskeluun hyvinkin löyhästi liittyen: Millä konstilla Kapteeni pidät suomenkielentaitoasi yllä siellä maailman merillä seilatessasi? Kuuluuko puheestasi se, että olet ollut kauan poissa synnyinmaasta?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Kapteeni
- Viesti:
Luulen että jos yllättäen vaihdan Suomen kielelle tai jos olen stressaantunut, niin silloin kyllä kuulee että en puhu Suomea joka päivä. Mutta kun olen ollut käymässä Suomessa, niin ei siinä mene kun puoli päivää, niin Suomea puhuu, ikäänkuin ei olisi koskaan ollut poissa. Tosin en ehdi käymään Suomessa joka vuosi.
Ongelma joka on varmaan tuttu monelle ulkomailla elävälle Suomalaiselle on, että Suomen kieleen on tullut sanoja joita ei koskaan ole oppinut. Suomi on kansainvälinen maa. Myöskin esimerkiksi minun tapaukseessa on sanoja jotka yleensä oppii vasta aikuisena. Esimerkiksi sanoja jotka liittyvät työelämään.
Minulla on pari poikaa jotka jo ovat aikuisia. He eivät osaa Suomea. Rakas ex. vaimoni kuuluu "white caucasian" rotuun, mutta ei osaa suomalais-ugrilaisia kieliä. Nykyinen naiseni on vinosilmäinen toisen rodun ja värin edustaja.
Ystäväpiirissäni on tosin Filippiiniläisnainen joka luulee osaavansa Suomea koska hänellä on Suomen passi. Yritän seurapiiri elämässä välttää hänen läheisyyttään, koska hänellä on aina minut nähdessään puheripuli siltä ajalta, kun hän työskenteli Kalastajatorpalla tekemässä läskisoosia.
Seuraava saattaa kuulostaa hurskaalta, mutta totta se on: puhun Herrani kanssa päivittäin Suomeksi.
Ongelma joka on varmaan tuttu monelle ulkomailla elävälle Suomalaiselle on, että Suomen kieleen on tullut sanoja joita ei koskaan ole oppinut. Suomi on kansainvälinen maa. Myöskin esimerkiksi minun tapaukseessa on sanoja jotka yleensä oppii vasta aikuisena. Esimerkiksi sanoja jotka liittyvät työelämään.
Minulla on pari poikaa jotka jo ovat aikuisia. He eivät osaa Suomea. Rakas ex. vaimoni kuuluu "white caucasian" rotuun, mutta ei osaa suomalais-ugrilaisia kieliä. Nykyinen naiseni on vinosilmäinen toisen rodun ja värin edustaja.
Ystäväpiirissäni on tosin Filippiiniläisnainen joka luulee osaavansa Suomea koska hänellä on Suomen passi. Yritän seurapiiri elämässä välttää hänen läheisyyttään, koska hänellä on aina minut nähdessään puheripuli siltä ajalta, kun hän työskenteli Kalastajatorpalla tekemässä läskisoosia.
Seuraava saattaa kuulostaa hurskaalta, mutta totta se on: puhun Herrani kanssa päivittäin Suomeksi.
-
wolframium
Otan osaa. Aina ei voi voittaa...Kapteeni kirjoitti:Ystäväpiirissäni on tosin Filippiiniläisnainen joka luulee osaavansa Suomea koska hänellä on Suomen passi. Yritän seurapiiri elämässä välttää hänen läheisyyttään, koska hänellä on aina minut nähdessään puheripuli siltä ajalta, kun hän työskenteli Kalastajatorpalla tekemässä läskisoosia.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
Vieras
Asioista tietämättömät lapset jättävät koulunsa kesken JT-opetuksen paineessa. Myöhemmin voi tulla katkeruus: miksen saanut opiskella nuorena, kun se olisi ollut silloin paljon helpompaa? Opetuskielto on osa mielenhallintaan kuuluvaa tiedon panttaamista. Mikä niissä kouluissa ja varsinkin yliopistossa muuten olisi sitten niin hirveän saatanallista?
Koulutus sallitaan silloin, jos sitä voi JT-työssä hyödyntää (sanoi myös eräs nimimerkki konventtipuhuja, joka meni Beteliin). Taitaa olla yhteiskunta tullut sen verran monimuotoiseksi, ettei Betelissäkään pärjää enää ihan vaan kansakoulupapereilla. Nykyään eletään tietoyhteiskunnassa ja tiedon saanti ja levitäminenkin esim netin kautta on tullut interaktiivisuuden kautta mahdolliseksi.
Koulujen käyminen tulisi olla jokaisen oma asia eikä se koskaan (edes JT-opin jätettyään) ole mahdoton asia. Nykyään on paljon eri syistä aikuisopiskelijoita, joten ei kannata pelätä, että joutuisi johonkin nuorisoporukan sekaan. On myös mahdollisuus pyrkiä eri kiintiöissä oppilaitoksiin, lukio ei aina ole pakollinen ylempiin tutkintoihinkaan. Avoin yliopisto, Työväenopisto, työvoimapoliittiset kurssit, Aikuislukio, Yliopiston omat kiintiöt, netin erityyppiset verkkokurssit, kansanopistojen kurssit, yliopisto, ammattikorkeakoulut yms. Tarjontaa on paljon, jos vain rohkeutta katkaista JT-siteet ja lähteä uutta maailmankuvaansa luomaan. Kokemus voi olla enemmän tai vähemmän hämmentävä, riippuen siitä, kuinka paljon ja millaista tietoa JT:t ovat onnistuneet opiskelijalta peittelemään.
Rahallista tukea jatko-opintoihin on vielä aikuisiälläkin mahdollista saada: kannattaa selvitellä eri lähteitä. Työvoimatoimistoltakin voi asiaa kysellä, samoin Kelasta.
Koulutus sallitaan silloin, jos sitä voi JT-työssä hyödyntää (sanoi myös eräs nimimerkki konventtipuhuja, joka meni Beteliin). Taitaa olla yhteiskunta tullut sen verran monimuotoiseksi, ettei Betelissäkään pärjää enää ihan vaan kansakoulupapereilla. Nykyään eletään tietoyhteiskunnassa ja tiedon saanti ja levitäminenkin esim netin kautta on tullut interaktiivisuuden kautta mahdolliseksi.
Koulujen käyminen tulisi olla jokaisen oma asia eikä se koskaan (edes JT-opin jätettyään) ole mahdoton asia. Nykyään on paljon eri syistä aikuisopiskelijoita, joten ei kannata pelätä, että joutuisi johonkin nuorisoporukan sekaan. On myös mahdollisuus pyrkiä eri kiintiöissä oppilaitoksiin, lukio ei aina ole pakollinen ylempiin tutkintoihinkaan. Avoin yliopisto, Työväenopisto, työvoimapoliittiset kurssit, Aikuislukio, Yliopiston omat kiintiöt, netin erityyppiset verkkokurssit, kansanopistojen kurssit, yliopisto, ammattikorkeakoulut yms. Tarjontaa on paljon, jos vain rohkeutta katkaista JT-siteet ja lähteä uutta maailmankuvaansa luomaan. Kokemus voi olla enemmän tai vähemmän hämmentävä, riippuen siitä, kuinka paljon ja millaista tietoa JT:t ovat onnistuneet opiskelijalta peittelemään.
Rahallista tukea jatko-opintoihin on vielä aikuisiälläkin mahdollista saada: kannattaa selvitellä eri lähteitä. Työvoimatoimistoltakin voi asiaa kysellä, samoin Kelasta.
-
Vieras
Jos joku nuori jossain srk:ssa, yksikin henkilö, lukee tämän ja uskoo hyvään neuvoon käydä mieleisiään koulua nuorena välittämättä siitä, mitä ne vanhimmat sanovat, viestini tavoite on onnistunut.
-
Kirsieveliina
Näkemyksessä opinahjoista "saatanallisina" paljastuukin käänteisesti todistajien oma päämetodi ihmisiin vaikuttamisessa, eli usko annettujen vaikutteiden jonkinlaiseen vääjäämättömään pinttymiseen pahaaGuest kirjoitti:Mikä niissä kouluissa ja varsinkin yliopistossa muuten olisi sitten niin hirveän saatanallista?
Vähemmän tuolla olen nähnyt vaippaikäisiä kaikenkuolaajia, (jopa tieteen) kyseenalaistamista sitäkin enemmän.
Mutta tuollainen on tietysti jo ajatuksena mahdoton peruspuudutetulle saliaivolle, jonka tärkein käyttötapa on kaulanvenytys lavan suuntaan uusimpien värisyttävien toimintakoodien vastaanottoon.