Paluu koulutuskieltoon

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Isoptera

Re: Paluu koulutuskieltoon

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Torninvartija kirjoitti:Löschin esiintyminen You Tubessa tuo kyllä mieleen jonkun pimeän keskiajan. "Jos olet yliopistossa, miksi et harkitsisi sen keskeyttämistä?" :idea:
Järkyttävää.

Ainoa asia, jota syvästi kadun Jehovan todistaja-ajalta on se, etten ohjeen mukaisesti käynyt kouluja, vaan ryhdyin tienraivaajaksi. Olin 17-vuotias alkaessani tutkia, kävin iltalukion ensimmäistä vuotta, rakastin opiskelua ja keskiarvoni oli parin jakson jälkeen noin 9.5. Haaveilin korkeista yo-arvosanoista ja tavoitteena oli pyrkiä yhteiskuntatieteelliseen. No, minusta tuli sitten siivooja. Että sain maksettua osan elämisestäni toimiessani tienraivaajana, toisen osan maksoi yhteiskunta erilaisten tukien muodossa. Oli se nannaa. Siis se tienraivaus. Työkkärissä siitä en kertonut mitään, vaikka häpesin ammattiani "siivooja" ja olisin mielelläni kiljunut julki, että olisi minusta parempaankin, mutta haluan tehdä mieluummin Jumalan työtä saarnaamalla ja siivoamalla. Voi jestas sentään, kun sitä nyt neljänkympin lähetessä miettii... suututtaa niin että silmissä mustenee.

Edesvastuuseen ei tuota jehovafirmaa voi saada, koska kaikkien annettujen käskyjen noudattaminen on vapaaehtoista ja kukin on itse vastuussa ratkaisuistaan. Olen siis itse syypää siihen, että ryhdyin tienraivaajaksi. Tollo mikä tollo; ei kai minusta sinne yhteiskuntatieteelliseen varmaan olisi ollutkaan, kun niin epärationaalisesti uskoin johonkin hömppäjuttuun ja annoin sen pilata elämäni. Seurakunnassani oli nuori tyttö, jota "säälimme", koska hänen erotettu äitinsä pakotti hänet opiskelemaan. Muut ryhtyivät tienraivaajiksi käymättä mitään kouluja. Erään vanhimman lapset tosin pantiin opiskelemaan, taisi olla jopa lukiotasoisesti, ja minä pidin sitä niin epähengellisenä, kun perheen tyttären vaatimus numero yksi tulevalle aviopuolisolleen oli, että ammatti on oltava. Olivat kaukokatseisia nuo vanhemmat, poikkeuksellisia, muutenkin oli mies mielestäni yksi parhaimpia tapaamiani vanhimpia. Hän piti harvoin puheita, mutta niissä oli aina valtavia viisauksia, jotain omaa syvällistä harkintaa mukana, jonka hän kuitenkin toi julki niin kepeästi, että harva edes huomasi niiden olevan muusta kuin torniseuran lähteestä. Hänellä oli tietoa ja viisautta ja ihmettelen suuresti, kuinka hän ja kaiketi koko perhe ovat yhä todistajia. Vävyistä on kyllä tietojeni mukaan tullut luppiksia. Muistan ikäni hänen ohjeensa eräälle äidille, jonka murrosikäinen tytär oli ahdistunut ja masentunut, että lapsen olisi hyvä alkaa musisoimaan ja kannatti instrumentin hankintaa, kun muiden vanhimpien ikuinen resepti masennukseen kuului, että pitää tutkia enemmän ja käydä ahkerammin kokouksissa ja kentällä.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Isoptera kirjoitti:Ainoa asia, jota syvästi kadun Jehovan todistaja-ajalta on se, etten ohjeen mukaisesti käynyt kouluja, vaan ryhdyin tienraivaajaksi. Olin 17-vuotias alkaessani tutkia, kävin iltalukion ensimmäistä vuotta, rakastin opiskelua ja keskiarvoni oli parin jakson jälkeen noin 9.5. Haaveilin korkeista yo-arvosanoista ja tavoitteena oli pyrkiä yhteiskuntatieteelliseen.
Olen vasta myöhemmällä iällä oivaltanut miksi yläasteen opo kummasteli ratkaisuani hakea kauppaoppilaitokseen lukion sijaan. Vaikka kaikkien aineiden keskiarvo ei ollut kauheasti yli 8:aa, niin matemaattis-luonnontieteellisten aineiden arvosanat olivat ysiä ja kymppiä. Äiti on kuulemma kehottanut mua menemään lukioon, mutta en mennyt vaikka fyysikon tai matemaatikon koulutus mieltäni kiehtoikin. No, asiaan toki vaikutti Vartiotornia enemmän se tosiasia että tätini, joka oli opettajana lukiossa, jankutti lukioon menoa koko yläasteen ajan ja olin muutenkin joutunut vastustamaan hänen tahtoaan lähes koko lapsuuden. Lukio ei siis olisi ollut "oma" valintani. Välillä harmitti se, että aika suuri osa kavereista meni lukioon, ja se olisi vielä ollut kävelymatkan päässä. Kauppaoppia saadakseni jouduin käyttämään bussia.

Todettakoon että olen ollut toimistossa työssä tasan 4 kk eli kahtena kesänä kauppiksen lukuvuosien välissä.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Isoptera kirjoitti:Edesvastuuseen ei tuota jehovafirmaa voi saada, koska kaikkien annettujen käskyjen noudattaminen on vapaaehtoista ja kukin on itse vastuussa ratkaisuistaan. Olen siis itse syypää siihen, että ryhdyin tienraivaajaksi. Tollo mikä tollo; ei kai minusta sinne yhteiskuntatieteelliseen varmaan olisi ollutkaan, kun niin epärationaalisesti uskoin johonkin hömppäjuttuun ja annoin sen pilata elämäni.
Sinullehan annettiin väärää tietoa ja luotit siihen... ei sitä kyllä voi lukea omaan piikkiin. Etkä varmasti ole tollo!

Kyllähän lafka on vastuussa omasta osuudestaan siihen, mitä heidän suosituksensa saavat aikaan ihmisten elämässä, mihin se suhtautuu hyvin heppoisesti. Lahko voi olla suljettu järjestelmä, yhteiskunta ei. Ellei se kykene kantamaan vastuutaan, se on sen ongelma. Oikeusvaltiosta löytyy tahot, jotka välillisesti vaikuttavat julkisen oikeushenkilön valvontaan, toimintaan ja vapauksiin. Ensimmäiseksi nyt tulee mieleen media, toiseksi lainsäätäjä. Toistaiseksi järjestöllä näyttää olevan luottoa tässä maassa. Mutta Suomihan on muillakin alueilla paikka, jossa mitään ei tapahdu ennen kuin vaatimuksia alkaa sataa! Tokihan se voi vaikuttaa tuulimyllyjä vastaan taistelulta, mutta terve ja aiheellinen kritiikki järjestön kestämättömästä etiikasta on minusta lopulta yhteiskuntakritiikkiä. Sitä pitäisi jaksaa esittää niin että perille menee. Onhan kaikki nuo hölmöilyt tehty Suomen rajojen sisäpuolella. Ei pidä lannistua siitä, että järjestössä tiedottaminen on ymmärretty itsekehuksi ja kiiltokuvan kiillottamiseksi. Edes yrityksillä ei ole enää varaa veistellä mitä tahansa, vrt. pyyhkeitä saanut Sampo Pankki. On se nyt kumma, ellei uskonnolta voi vaatia rehellistä toimintaa. Ei kai exät ainakaan niele VL-tiedotuspolitiikkaa, saati niele aiheellista kiukkua, eihän?! Lopetan paasaukseni täältä tähän :)
Kirsieveliina

Viljo kirjoitti:Olen vasta myöhemmällä iällä oivaltanut miksi yläasteen opo kummasteli ratkaisuani hakea kauppaoppilaitokseen lukion sijaan.
Auh, miten tutulta tuo kuulostaa... Minua ärsytti aivan suunnattomasti se, että opo ilman muuta oletti mun lähtevän lukioon. Noh, kaiken kiertelyn ja kaartelun jälkeen tässä voi ehkä vielä päätyä johonkin valmiiseen... kun vielä jaksaisi tahkoa pari vuotta... Huokaus.
Torninvartija

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Kirsieveliina puhuu asiaa! Jehovan todistajien järjestön pitää ottaa vastuu tekemisistään. Toistaiseksi järjestö ei ole tässä maassa joutunut vastuuseen oikein mistään tekemisistään. Siihen ei ole tottunut JT-järjestö, eikä siihen ole tottunut kukaan muukaan. Koska entiset jäsenet syyttävät tapahtuneista asioista vain itseään, muutosta ei tapahdu vaan järjestö kuvittelee, että se voi vain jatkaa tehden ihmisille mitä sitä huvittaa. Mulla on pari ideaa siitä mitä voidaan seuraavaksi tehdä. Niistä lisää myöhemmin.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kirsieveliina kirjoitti: Oikeusvaltiosta löytyy tahot, jotka välillisesti vaikuttavat julkisen oikeushenkilön valvontaan, toimintaan ja vapauksiin. Ensimmäiseksi nyt tulee mieleen media, toiseksi lainsäätäjä. Toistaiseksi järjestöllä näyttää olevan luottoa tässä maassa. Mutta Suomihan on muillakin alueilla paikka, jossa mitään ei tapahdu ennen kuin vaatimuksia alkaa sataa!
Ainahan voi yrittää haastaa uskontokunnan oikeuteen siviilioikeudellisella kanteella (esim. tupakkaoikeudenkäynnit).

Siinä mennään kuitenkin vikaan jos yhteiskunnan taholta yritetään määrätä mitä tai miten joku uskonnollinen liike saa opettaa. Koulutuskielteisyyden opettaminen tai kouluttamattomuuteen kannustaminen on laillista toimintaa ja kuuluu uskonnonvapauden piiriin.

Oikeusvaltiossa ja avoimessa yhteiskunnassa saavat toimia myös sellaiset liikkeet jotka eivät jaa yhteiskunnan yleisiä arvoja.

Paras keino ehkäistä näistä koituvia haittoja on valistus.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:
Kirsieveliina kirjoitti: Oikeusvaltiosta löytyy tahot, jotka välillisesti vaikuttavat julkisen oikeushenkilön valvontaan, toimintaan ja vapauksiin. Ensimmäiseksi nyt tulee mieleen media, toiseksi lainsäätäjä. Toistaiseksi järjestöllä näyttää olevan luottoa tässä maassa. Mutta Suomihan on muillakin alueilla paikka, jossa mitään ei tapahdu ennen kuin vaatimuksia alkaa sataa!
Siinä mennään kuitenkin vikaan jos yhteiskunnan taholta yritetään määrätä mitä tai miten joku uskonnollinen liike saa opettaa. Koulutuskielteisyyden opettaminen tai kouluttamattomuuteen kannustaminen on laillista toimintaa ja kuuluu uskonnonvapauden piiriin.
Tuokin on varmasti totta, erityisesti jos tämänhetkistä lainsäädäntöä katsotaan. Mutta silloin kun kysymys on lapsista ja nuorista, näin ei ainakaan pitäisi olla.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Witless kirjoitti: Tuokin on varmasti totta, erityisesti jos tämänhetkistä lainsäädäntöä katsotaan. Mutta silloin kun kysymys on lapsista ja nuorista, näin ei ainakaan pitäisi olla.
Toivottavasti lainsäädäätöä ei sentään tulla muuttamaan niin, että vain yhteiskunnan virallisia arvoja, tässä tapauksessa koulutusmyönteisyyttä, saisi opettaa. Koska silloin ollaan orwellilaisella tiellä.

Tietenkin kun on kyse lapsista, niin ensisijainen vastuu heidän opetuksestaan on vanhemmilla. Yhteiskuntaa ei pidä huutaa apuun silloin kun asia kuuluu niille, jotka lapsen parhaasta ensisijaisesti ovat vastuussa: vanhemmille.
Torninvartija

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Tässä on ny kai kyse muustakin kuin koulutuskielteisyydestä. Kyse on esim. uskonnonvapaudesta, kiristämisestä, uhkailusta ja pelottelusta.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kirsieveliina kirjoitti:
Viljo kirjoitti:Olen vasta myöhemmällä iällä oivaltanut miksi yläasteen opo kummasteli ratkaisuani hakea kauppaoppilaitokseen lukion sijaan.
Auh, miten tutulta tuo kuulostaa... Minua ärsytti aivan suunnattomasti se, että opo ilman muuta oletti mun lähtevän lukioon. Noh, kaiken kiertelyn ja kaartelun jälkeen tässä voi ehkä vielä päätyä johonkin valmiiseen... kun vielä jaksaisi tahkoa pari vuotta... Huokaus.
Sama juttu mullakin. Ihmetystä herätti, kun opo piti itsestään selvyytenä että lähden lukioon. 8,7 keskarilla nyt olis päässy heittämällä mihin vaan. Mutta oikeastaan se ammatti minkä hankin oli mulle selvä jo 5-vuotiaasta lähtien. Ammattikoulutuksen jälkeiseen valintaan, eli lähteäkö töihin vai tekuun, JT-ajattelu taas vaikutti. Neljä päivää työttömyyden kurimusta ja siitä lähtien sit on tullutkin oltua töissä koulutusta vastaavalla alalla. Eli ei tässä ihan huonosti käynyt näinkään, mutta toki pidemmälle opiskelu olis mahdollisesti laajentanut valinnanvaraa työpaikoista. Mutta en ole erityisen katkera. Kuten sanoin, ei ole valittamista nykyisessäkään tilanteessa. "Amis tienaa enemmän", kuten sanotaan :lol: ja suhtautumiseni lukion hyödyllisyyteen on vähän niin ja näin. Sivistyä voi muutenkin, vaikka minua katsoen sitä ei välttämättä uskoiskaan.

VT-seuraa pelottaa nyt selvästi, että ihmiset hankkivat liikaa tietoa. Sitä vaan on vaikea estää internjetin aikakaudella.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kirsieveliina

Torninvartija kirjoitti:Tässä on ny kai kyse muustakin kuin koulutuskielteisyydestä.
Inhimillinen kärsimys on yksi kritiikin kärki. Nythän on niin, että yksittäisellä jäsenellä on melko heikot tai olemattomat mahdollisuudet suhteessa järjestöön. Kyseenalaistamaton oletus on, että järjestön edustaja toimisi AINA ja kaikessa eettisesti. Tämä merkitsee sitä, että lahko pääsee kuin koira veräjästä niissä tilanteissa, joissa sen edustaja on toiminut eettisesti arveluttavalla tavalla.

Nykyään ei yleisesti hyväksytä asioita niin hiljaa kuin aiemmin, esim. lasten kohdalla. Olen varma, että mm. lastensuojelussa tulisi sanomista erinäisistä seikoista. Juttuhan on vain niin, että on vaikea puuttua sellaiseen, mistä ei edes tiedetä. Mutta on jo nähty, että järjestö joutuu reagoimaan kun paine kasvaa riittävän suureksi, sillä sen tavoitteena on ensisijaisesti säilyä organisaationa. Yksittäisillä ihmisillä ei ole niin suurta väliä, etenkin kun pysyvät hiljaa, tämähän on ollut linja.

En nyt näe mitään suuria oikeudenkäyntejä. Mutta olisi oikein mukavaa, jos tasapuolisuuden vuoksi kriittinen näkökulma tiedotettaisiin yhtä uskottavasti ja järjestelmällisesti.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:
Witless kirjoitti: Tuokin on varmasti totta, erityisesti jos tämänhetkistä lainsäädäntöä katsotaan. Mutta silloin kun kysymys on lapsista ja nuorista, näin ei ainakaan pitäisi olla.
Toivottavasti lainsäädäätöä ei sentään tulla muuttamaan niin, että vain yhteiskunnan virallisia arvoja, tässä tapauksessa koulutusmyönteisyyttä, saisi opettaa. Koska silloin ollaan orwellilaisella tiellä.

Tietenkin kun on kyse lapsista, niin ensisijainen vastuu heidän opetuksestaan on vanhemmilla. Yhteiskuntaa ei pidä huutaa apuun silloin kun asia kuuluu niille, jotka lapsen parhaasta ensisijaisesti ovat vastuussa: vanhemmille.
Sori, mutta kuulostaa näin äkkiä lukien vähän Watchtowerin käänteisajattelulta. :)

Ei tietenkään pitäisi opettaa yhteiskunnan "virallisia arvoja". (Onko sellaisia muuten olemassa? Mistä ne löytyvät?) Pitäisi varjella lapsia nimenomaan Watchtowerin ja muiden lahkojen mielenhallinnalta ja keskushallinnon määrittelemältä "totuudelta". Siellä niitä orwellilaisia piirteitä on, ei niinkään Suomen peruskoulussa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Kirsieveliina

Guest kirjoitti:Yhteiskuntaa ei pidä huutaa apuun silloin kun asia kuuluu niille, jotka lapsen parhaasta ensisijaisesti ovat vastuussa: vanhemmille.
Lapsen paras ei tosiaan koskaan voi olla pelottelu tai mikään vastaava... Lapsen paras ei myöskään ole vanhempien paras. :?
Vieras

Miksiköhän yhteiskuntamme haluaa tukea rahallisesti toimintaa, johon liittyy esim. tietoyhteiskunnalle tärkeä lasten, varsinkin lahjakkaiden lasten, koulutus? Lasten "oma" ammatinvalinta on todella pelottelulla ja vaatimuksilla pyritty sulkemaan pois. Nämä "hengelliset tavoitteet" tuovat muassaan pettymyksiä ja masennusta, kun lapsi aikuisena huomaa tienraivaajan arjen.

Itse kouluttauduin itsepäisesti kaikissa lahkopaineissa, vaikka kokoukset veivätkin paljon aikaa tältä loppujen lopuksi hyödyllisemmältä toiminnalta. Koulutus oli kielletty puheenaihe esim. kokousten väliajoilla - ettei vain kukaan tulisi kateelliseksi ja lähtisi hankkimaan itselleen ammattia. Sehän on poissa (työntekijälle) turhasta lahkotyöstä. Jälkipyykkejä pestäessä olin todella onnellinen, etten ollut sulkenut itseltäni pois mahdollisuuksia elämässä. Järjestö ei ollut onnistunut säkittämään tai blokittamaan minua pyrkimyksissäni.

Tienraivaajat saavat kokouksissa suunnatonta rakkauspommitusta osakseen, vaikkeivät kaikki heistä puheiden mukaan edes tee niitä tuntejaan täyteen.

Lasten kastaminen sellaiseen, mistä he eivät tiedä, lasten elämänvalintojen ohjaaminen manipuloivan opetuksen kautta ei ole mielestäni oikein ja on epäeettistä toimintaa. Aikuiset käännynnäiset ovat hieman toinen juttu, mutta lasten kohdalla valjastaminen jonkun amerikkalaisen lahkon vuosikymmeniä kestävään palvelukseen kysymättä heidän omaa tahtoaan tai puuttumalla heidän tahdonmuodostukseensa, ei ole kestävällä pohjalla. Palkkiona "ikuinen elämä". Palkkio saattaa olla kuviteltu ja suurimman palkkion taitaa saada se Suuri Tuntematon, jolle JT-miljoonat ohjautuvat. Jos lahko vielä heikentää lasten oikeudellista asemaa mm. menettelyllään (USA) olemalla ryhtymättä pedofiilien saattamiseksi oikeuden eteen, voidaan kysyä, noudatetaanko tässä enää lakia ja hyviä tapoja?

Täytyisi alkaa kartoittaa eri tapoja voida puuttua käytäntöihin. Tiedottaminen muualtakin kuin VL:ltä on aivan ensiarvoisen tärkeää toimintaa. Kansalaisadressit ja päättäjien informoiminen voisi olla yksi tapa vaikuttaa suotuisampaan kehitykseen lasten ja uskonlahkojen kohdalla. Uskonnonvapaus ei saisi kääntyä itseään vastaan. Lahkon piiristä ei tietenkään löydy kuin "onnellista kansaa", mutta exät voisivat olla avainasemassa kertoessaan mitalin kääntöpuolesta.
Vieras

Kaikki vielä valtakunnansaliyhteyksiä ylläpitävät palstalaiset, pikimmiten kokouksen väliajalle puhumaan koulutusasioista.
Vastaa Viestiin