No sitten vika on kyllä yliopistossa. En kovin korkeita ajattele siitäkään paikasta.selbstgelernt kirjoitti:Ei psykologeissa mitän vikaa ole, he ovat yliopiston käyneitä ihmisiä.
Kaikki tapaamani psykoterapeutit eivät kyllä erottaisi takamustaan maassa olevasta reiästä. Jo pelkästään niiden kyselylomakkeet ovat usein sellaisia, että minä joudun ruksailemaan kysymyksiä yli tai tekemään lisäkysymyksiä. Niiden testien tuloksetkin ovat monimerkityksellisiä, siksi esimerkiksi netissä tehdyt masennus yms. testit eivät pysty kertomaan samaa tulosta kuin psykologit.
Minusta tuntuu, että psykologit varta vasten halusivat nähdä minut sairaampana kuin mitä oikeasti olenkaan ja samalla kuitenkaan niillä ei ollut tarjota muuta kuin kahvilassa juttelemisen tasoista "terapiaa". Kun itse luin kirjoja, niin sain selville asiat kaikiste parhaiten.
Tällaista sitten se yliopistossa koulutuksensa saaneiden terapia on ollut sisällöltään:
Minulla on ollut noista ihan sama kokemus. Poikkeuksetta noista käynneistä tulee jokin leimaava diagnoosi sinun papereihisi, joka kulkee sinun mukanasi loppuelämän.Kävinpä tässä taannoin minäkin "terapiassa". Se on tätä julkista psyk.hoitoa, kerran kuussa nähdään ja puhutaan säästä. Se ei ole pelkästään turhaa, se on turhauttavaa, ajan ja energianhukkaa. Siitä tulee säännönmukaisesti pahalle tuulelle kun tuntuu että siellä vain moralisoidaan tai jankutetaan itsestäänselvyyksiä. Mekin puhuimme kolme varttia pyykinpesusta. Ei suinkaan siitä, mistä löytyisi taas mielekkyyttä hoitaa arjen pikkurutiineja, vaan hoitaja tolkutti kerta toisensa jälkeen: "Pyykinpesu on välttämättömyys." ja : "Oletko muuten ajatellut että kaikki ihmiset joutuvat aikatauluttamaan elämäänsä?" No ei, enpä olisi tullut ajatelleeksi. Kyllä sille tuosta kannattaa jo palkkansa maksaa. Arvatkaa alkoiko hieman hatuttaa. Ihmetyttää, miksi kunnon psykoterapeuttista osaamista ei löydy. Mikä on julkisen psyk.hoidon tarkoitus? Miksi psyykkisiä ongelmia yritetään hoitaa jollain kahvikuppiseuralla? Miksei resursseja löydy? Mielestäni on koko ihmiskunnan yhteinen etu jos yksikin ihminen alkaa voida aidosti paremmin.
Miten tämä eroaa Jehovan todistajista muutoin kuin että saat itse tarkastaa, mitä hölmöä sinusta on kirjoitettu?