Lauluista

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aamu kirjoitti:Minusta laulut oli oikeasti parhaiden antien joukossa JTjuudesta. Olihan ne sanat nyt mitä oli ja konventtien taustamusana kuultavat versiotkin sellaisia imeliä jenkkisovituksia, mutta monissa biiseissä oli potentiaalia. Olis saanu osaava ihminen niistä hienoja vaikka jonkun sinfoniaorkan tai hevibändin kanssa. Heviksi sopis erinomaisesti se biisi joka alkaa "synkkää nyt on, maa lohduton, toivo kaikki on nyt ihmisiltä mennyt..." 8)
Kyllä ne kaikessa siirappisuudessaankin hakkaa jonkun perusvirsikirjan, ja niillä sanoituksilla nyt on sellaista huumoriarvoa että...!
Se "synkkää nyt on..." -biisihän on ihan progea. :D Ihan ku toiseks biisiks vaihtuis kesken kaiken. Se oli mun lemppari, olihan se musiikillisesti niitä ainoita kiinnostavia teoksia.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Isoptera kirjoitti:Minä olen aina "ihmetellyt", ettei Jehovan todistajilla ole mitään hengellistä musiikkia Valtakunnan laulujen lisäksi.
Jos taas raamatullisuutta ajattelee, niin olisko Jeesus ja muu äijäkööri laulellut itse sepittämiään lauluja, olettaisin olleen Psalmien puolelta jos jotain veisuuta olisi ollut.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Aamu

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Sinänsä arvostan musiikkia ja uskonnollisissa ympyröissä se on ihan hyvä tunnelmanluoja oikein käytettynä, mutta mihinkähän JT:t perustavat sen, että laulukirja on yleensäkään oltava olemassa, tai että kokouksissa on laulettava? Onko taas tulkittu liian kirjaimellisesti psalmistan sanat "Laulakaa ylistystä Jehovalle!" Jos nyt taas verrataan laulukirjaa virsikirjaan (joka lienee vanhempi keksintö) niin näiden ilmeisen samankaltaisuuden takia laulukirjaahan voisi pitää suorastaan pakanallisena tapana kuten syntymäpäivien viettoakin! :shock: Eiköhän niissä pakanapippaloissa loilotella aika tavalla...?

Voikohan joutua erotetuksi jos ei laula ylistystä Jehovalle? Ex-seurakunnassani oli punaniskavanhin joka ei koskaan laulanut. :)
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
metsäläinen

Viesti Kirjoittaja metsäläinen »

Aamu , laula vaan koska laulut ovat laulamista varten ja elämä elämistä varten.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kokouksissa laulaminen oli kyllä kamalaa kidutusta. Paskat biisit, tylsät säestykset ja sakki lauloi huonosti. Suorastaan karmaisevaa joikaamista.

Saisivat ottaa biiseissä mallia karismaatikoilta joilla sentään on jonkinlaista musiikkia, vaikka muu homma meneekin yli.
SonOfJesus

Konventtiorkestereille omia kappaleita

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Isoptera kirjoitti:Minä olen aina "ihmetellyt", ettei Jehovan todistajilla ole mitään hengellistä musiikkia Valtakunnan laulujen lisäksi. Tosin ei se kirjaimellista ihmettelyä ole ollut, kun tuntee järjestön toimintatavat, ettei se ikipäivänä voisi luottaa johonkin tavalliseen jeppulaan sen vertaa, että uskoisi tämän voivan säveltää ja sanoittaa ihan reilusti hyväksyttävää hengellismielistä musiikkia. Ei, ei, kaiken on mentävä brooklynin seulan läpi, eikä tulisi kuuloonkaan, että joku yksittäinen jeppu voisi ansaita pari lanttia palvojatovereiltaan esittämällä hengellisiä sovellutuksiaan. Jopa tämänkin iät ajat juutalais-kristillisiä piirejä innoittaneen tavan tuoda julki sielullisia elämyksiään ovat menneet teokratioimaan... :evil:
Siihen aikaan, kun soitin konventtiorkesterissa, niin siellä oli myös ns. kansainväliset nuotit. Ne oli tarkoitettu piirikonventteihin ja kansainvälisiin konventteihin. Orkesterille oli sovitettu myös sikermiä yms., jotka oli konventteihin tarkoitettu. Kansainvälisistä numero 16 soitettiin minunkin häissäni. Se on itse asiassa Brahmsia.

En tiedä onko ne enää käytössä tai onko enää edes orkesteria.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Kovanyrkki

Re: Konventtiorkestereille omia kappaleita

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki »

a
Viimeksi muokannut Kovanyrkki, 19.08.2008 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Aamu kirjoitti:Kyllä ne kaikessa siirappisuudessaankin hakkaa jonkun perusvirsikirjan...!
Vaikka kysymys on makuasiasta niin rohkenen väittää, että kyllä "perusvirsikirja" ja kirkossa laulettavat virret säestyksineen voittaa sittenkin todistajien laulut. Koraalien sovituksia ja äänenkuljetusta käytetään musiikkialan ammattioppilaitoksissa opiskelumateriaalina joten ei niitä ihan hevin "hakata" :)

Kanttorit ovat oman alansa taitelijoita jotka tekevät usein omat sovituksensa ja äänenkuljetuskikkailunsa samalla kun he soittavat. Heidän asiantunetmuksensa ei rajoitu pelkästään suomalaisiin koraaleihin vaan he tuntevat hyvin myös esimerkiksi saksalaiset koraaalit. Koraalialkusoitot ovat sitten vielä aivan oma lukunsa.

Suosittelen käyntiä kirkon järjestämässa Jumalanpalveluksessa jossa noihin koraaleihin voi tutustua lähemmin.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anonymous kirjoitti:Vaikka kysymys on makuasiasta niin rohkenen väittää, että kyllä "perusvirsikirja" ja kirkossa laulettavat virret säestyksineen voittaa sittenkin todistajien laulut.

Suosittelen käyntiä kirkon järjestämässa Jumalanpalveluksessa jossa noihin koraaleihin voi tutustua lähemmin.
Tämän allekirjoitan. Vaimon sukulaisen päästessä rippikoulusta, käväisimme kyseisessä tilaisuudessa kirkossa ja täytyy sanoa, että virret kuulostivat todella hienoilta kokonaisuuksilta. Sitä kun laitetaan ennakkoluuloinen entinen Ainoassa Oikeassa Totuudessa rypenyt henkilö katsastamaan puolueettomasti esim. juuri ev.lut kirkon meininkiä, niin kyllähän tuo aivan eri maailma on, mitä vt-seura antaa ymmärtää.

Virsien melodiat olivat paikkapaikoin oikeinkin mukaansa tempaavia. Virsikirjasta kun löytyy kuulemma muutakin materiaalia kuin "Jumalan kämmeeneellä..." :P Noh, makuasioita kuten todettua, mutta vt-seuran pahansuopa kirjoittelu muista uskonnoista, ja muiden uskontojen demonisointi ei ole makuasia - se on surullista maailmankuvan vääristämistä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Aamu

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Anonymous kirjoitti:
Vaikka kysymys on makuasiasta niin rohkenen väittää, että kyllä "perusvirsikirja" ja kirkossa laulettavat virret säestyksineen voittaa sittenkin todistajien laulut. Koraalien sovituksia ja äänenkuljetusta käytetään musiikkialan ammattioppilaitoksissa opiskelumateriaalina joten ei niitä ihan hevin "hakata" :)
Joo, ehkä valitsin vähän turhan jyrkän sanamuodon. Sen verran musiikista tiedän minäkin että olen Vieraan kanssa samaa mieltä siitä, että musiikkiopillisesti monet virret ja koraalit ovat huikeita ja kirkkomusiikki noin yleisestikin, eihän jotain Bachin teoksia voi verrata jeppulaviisuihin.

Itse olen kirkossa käynyt lähinnä vain sukulaisten kutsuessa tilaisuuksiin esim. ristiäisiin yms. missä virsimeininki on ollut todella laimea. Vastapainoksi on sanottava että esim. pääsiäisyön messu keskiaikaisine virsineen oli todella vaikuttava.

Aiemmalla puheenvuorollani yritin ehkä ilmaista sitä että huonoinkin JT-laulu on parempi kuin ne yleisimmin käytetyt tylsät ja melodiattomat virret, joita seurakunta ei jaksa mumista mukana. Siis minun mielestäni. :) Tätä siis hain sillä perusvirsikirjalla. Ne kaikkein hienoimmat uskonnollisen musiikin helmet taitaa kyllä kuitenkin löytyä sieltä kirkkomusiikin puolelta.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
3nity

Klingon Melodies

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Lehtiveli kirjoitti:Nykyään uusien sovitusten tekeminen on siis melko suoraan kielletty.
Onkos Kingom Melodies -kasettienkin soittelu sitten nykyisin kielletty? Vai onko niillä edelleen seuran hyväksyntä?
3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Jakke kirjoitti:Se "synkkää nyt on..." -biisihän on ihan progea. :D Ihan ku toiseks biisiks vaihtuis kesken kaiken. Se oli mun lemppari, olihan se musiikillisesti niitä ainoita kiinnostavia teoksia.
Joo, samaa voisin sanoa minäkin. Olihan monessakin menevä melodia (hyvinkin amerikkalaistyylinen toki), mutta kiinnostaviakin kappaleita joukossa oli.
rippeli

Re: Lauluista

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jakke kirjoitti:
Turhapuro kirjoitti:Aika humoristinen tuo jeppula laulukirja kaikkineen. Yksi biisi on jäänyt mieleeni. Sanat menee osin näin: "tein päätöksen, lujan ja ainaisen nyt olla nuhteeton ja saada suosion..." Jos jotain hyvää voi sanoa, niin melodia on kyllä rauhoittava ja kiva. Musiikki miehenä soittelen omaa sovitusta tuosta melodiasta aina silloin tällöin. Kun ajattelee melodiaa, niin kuitenkin mollivoittoinen. Alistuneen mollivoittoinen sanoituksineen.
En voi olla lisäämättä vielä yhtä asiaa, jota nauroimme kavereiden kanssa lähes repeemis pisteeseen asti, kun aina löytyi joku hoilaaja, joka veti kaiken tunteella ja kovaa 8) Ne oli varmaan niitä "kohokohtia".
Mainioita lauluja tosiaan... Muistuu mieleen joku laulu joka päättyy sanoihin "loppuun kestäen"... Jostain syystä mun mielessä se soi aina niin, että "loppuun kestä en" 8) Ja lauletaanhan siellä kesämökin kalusteessa asuvasta demonistakin, eli "riippumaton hengestä" :lol:
Yksi jeppulalaulu alkaa sanoilla "Meillä yksimielisyys on jne". Minusta se oli hauska laulaa sanoilla "Meillä kaksimielisyys on jne". Loppu laulu menikin sitten naureskellessa.
Let me go Master I hate you so
Camus

Viesti Kirjoittaja Camus »

"Kansainvälisistä numero 16 soitettiin minunkin häissäni. Se on itse asiassa Brahmsia."

Minäkin soitin tuota kappaletta konventtiorkesterissa joskus. Taisi olla Brahmsin toisesta sinfoniasta. Mitään merkintää siitä että teos oli plagiaatti ei nuoteissa ollut. Tapaus oli ilmiselvä.

Vanhassa laulukirjassa (siinä vihreäkantisessa 60-luvulla) oli myös eräs laulu joka oli varastetu Beethovenilta, Appassionata-pianosonaatin ensimmäisestä osasta. Nooasta kertoi se laulu.

Myös kuvamateriaalia on häpeämättömästi lainaltu Herätkää lehteen ties mistä, näin olen lukenut, mutta ei ole omia havaintoja.

Noita musiikkivarkauksia hieman ihmettelin silloin mutta en muistaakseni mitenkään pitänyt sitä paheksuttavana. Ajattlin ehkä että jos vaikka Brahms ja Beethoven olivat itse asiassa ollet Jehovan todistjia aikoinaan.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Camus kirjoitti:Vanhassa laulukirjassa (siinä vihreäkantisessa 60-luvulla) oli myös eräs laulu joka oli varastetu Beethovenilta, Appassionata-pianosonaatin ensimmäisestä osasta. Nooasta kertoi se laulu.
Oli jotenkin jännä tunne kun kuuli saman sävelen radiosta. Ellen väärin muista niin plagiointeja oli enemmän kuin yksi
Myös kuvamateriaalia on häpeämättömästi lainaltu Herätkää lehteen ties mistä, näin olen lukenut, mutta ei ole omia havaintoja.
Esimerkiksi viskimainoksen kuvaa käytettiin luvatta ja niinpä amerikkalaisen sidotun vuosikerran kuva eroaa tältä osin ajallaan ilmestyneestä aviisista. Saivat nimittäin 'palautetta' tuosta nyysimisestä.
Ajattlin ehkä että jos vaikka Brahms ja Beethoven olivat itse asiassa ollet Jehovan todistjia aikoinaan.
Aikoinaan Lutherkin oli rt/jt, välillä Russelkaan ei ollut rt/jt-jatkumoa. Vt-seura taitaa dynamiikan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin