Jos tarkoitit kohdentaa kysymyksesi minulle, niin vastailenpa sitten hieman.Witless kirjoitti:Aihe on toki hankala. Siksi juuri yritin rajata sitä. Oliko itselläsi lyhyen JT-historiasi aikana tapana nousta kesken esitelmän ylös nostamaan housujasi, vai varustauduitko tilanteeseen vyöllä? Keskeytitkö akuuttia säätä koskevan keskustelun kommentoimalla viimeisimmän konventin "valonkantajat" -tyyppisellä aiheella, kävitkö välillä lepäämässä mielenterveyslaitoksessa vaikkapa tienraivauksesi ohessa?RaM kirjoitti:Mielenterveysongelmat on todellisuudessa aika hankala aihe käsiteltäväksi, kun joukossamme on todellisuudessa vain 1-2 henkilöä jotka niistä ammattilaisina jotain tietävät. Toisen leimaaminen mielenterveysongelmaiseksi on aina vaarallista vaikkakin helppoa - etenkin jos kyse on ikävästä ihmisestä.
Jt-historiaani ei kaiketi voi parhaalla tahdollakaan sanoa lyhyeksi. Jos kymmeniä vuosia ei vielä pitkäksi halua kutsua, niin keskipitkä se vähintäinkin on. Omalla kohdallani ei ole esiintynyt mainitsemiasi piirteitä eikä taipumustakaan sen suuntaiseen. Niin oman kuin kaikkien läheistenikin käsityksen mukaan olen aina ollut terve. Ei masentuneisuutta eikä mitään vakavampaakaan. Mielenterveyden ammattilaisten puoleen ei ole koskaan ollut tarvetta kääntyä. Olen siis varmaan hyvin onnekkaassa asemassa sen suhteen.
Eri seurakunnissa joihin kuuluin, oli kyllä useita diagnosoituja mielenterveypotilaita masennuksesta skitsofreniaan saakka. Heitä on ollut aika paljon ja jos lääkityksen käyttö sattui joskus joltain unohtumaan, niin kokouksissa se aika pian havaittiin. Helsingin alueen kuuluisin skitsofreenikko 70-luvulla oli nuorimies Jorma K. jonka tunsin poikasena hyvin ja jonka kustannuksella tuli toisten poikasten kanssa pidettyä myös hieman 'hauskaa' alueen konventeissa (pistimme Jorma paran tekemään kaikenlaisia idioottimaisuuksia).