No sä saat epäillä mitä tahdot, se nyt ei asiaan vaikuta millään tavalla. Duunini mä teen jokatapauksessa sun pätevyysvaatimuksistasi huolimatta. Eikä tällainen ad hominem edistä sun argumentointiasi asiassa.
Olis ihan kiva kuulla tämän tapauksen jatkosta niin voitais nähdä mikä on todellinen tilanne.
Mä vaan näen näitä tapauksia ihan viikottain ja tiedän ehkä käytännöistä enemmän ku mitä iltalehti kertoo. Iltalehti myös myy noilla otsikoillaan, joten siihen mitä lukee lehdistä kannattaa olla hiukan mediakriittinen. Mulle on turha asiasta kiukutella, minä en näitä asioita päätä, kerron vaan miten asiat menee. Mun mielipiteeni on sen mukainen, mitä kuulen työtovereiltani sosiaalihuollon piiristä, mitä itse olen kokenut omassa duunissani ja elämässäni, mitä olen katsellut muita perheitä esim. ystävieni ja sukulaisteni perheitä ja mitä itse olen kokenut viiden lapsen äitinä. Leväperäisyydestäkään et voi syyttää, koska et tunne mua henkilökohtaisesti, joten aika epätoivoinen yritys sekin.
Katsotaas nyt sitten pyynnöstäsi asiantuntijana faktaa tarkkaan... eli kopioidaas teksti tänne ja alleviivataan "kohokohdat":
Kolmevuotias poika seisoi pakkasessa ja nyyhkytti etsivänsä äitiään, koska hänet oli jätetty kotiin yksin.
Lapsi löydettiin jäisen autotien varrelta, vähissä vaatteissa ja kylmissään. Kello oli puoli viisi marraskuisena maanantaiyönä, kun poliisipartio naapurin hälytyksestä kävi hakemassa lapsen turvaan Helsingin Oulunkylästä.
Äiti palasi kotiin vasta aamupäivällä, pitkään venyneiden jatkojen jälkeen.
Epäiltyä heitteillepanoa puidaan Helsingin käräjäoikeuden istunnossa maanantaina. Syytettynä on lapsen äiti, jolle kihlakunnansyyttäjä Yrjö Reenilä vaatii ehdollista vankeustuomiota.
Hän ei kerro, onko lapsi otettu huostaan.
- Tulen pyytämään, että istunto käsiteltäisiin suljetuin ovin, perusteena poliisitutkinnassa ilmenneet, perheeseen liittyvät asiat, Reenilä toteaa.
Kolme olutta ja viinipullo
Pienten lasten heitteillejätöt näyttävät yleistyvän, vaikka arviolta vain pieni osa tapauksista tulee lastensuojeluviranomaisten tai poliisin tietoon. Helsingin sosiaalipäivystyksen vs. johtavan sosiaalityöntekijän Riina Karjalaisen mukaan viranomaisten puuttumista vaativat lasten hoidon laiminlyönnit ovat pääkaupungissa vähintäänkin viikoittaisia.
- Vanhemmat ovat esimerkiksi päihtyneinä kotona tai jättävät lapset pitkiksi ajoiksi keskenään, Karjalainen luettelee.
33-vuotias yksinhuoltajaäiti tuomittiin tiistaina Helsingin käräjäoikeudessa 60 päivän ehdolliseen vankeuteen kolmesta heitteillepanosta. Myös hänen vasta kolmevuotias lapsensa löydettiin yöllä kadulta harhailemasta.
Humalainen äiti kiersi baareja ystäviensä kanssa juotuaan ensin kotona kolme olutta ja viinipullollisen pohjiksi.
Jälkikäteen hän myönsi ja tunnisti aiheuttaneensa lapselleen vaaratilanteen, mutta aina näin ei ole.
Itkun kuullut naapuri ilmoittaa
Sosiaalipäivystys saa tavallisimmin tietää heitteillejätöistä, kun esimerkiksi sukulainen tai lapsen itkun kuullut naapuri tekee asiasta ilmoituksen.
Karjalainen toivoisi, että lapsen elinpiiriin kuuluvat aikuiset ilmoittaisivat havainnoistaan ja epäilyistään herkemminkin.
- Yleensä kannattaa luottaa ja ottaa vakavasti se, mitä lapsi itse kertoo. Jos lapsi sanoo, että hän ei saa kotona ruokaa tai että vanhemmat nukkuvat koko ajan tai ovat poissa, se on vakavasti otettava viesti, hän neuvoo.
Kiireelliset hätätilanteet ilmoitetaan hätäkeskukseen, muut lastensuojeluviranomaisille.
- Kynnys ilmoittaa tuntuu olevan korkealla, vaikka niin ei pitäisi olla.
Näissä tapauksissa kyseiset lapset ovat olleet KOLME vuotiaita ja harhailleet YÖLLÄ yksin silloin kun vanhemmat ovat olleet ryyppäämässä. Ainakin toisen lapsen kohdalla mainitaan myös puutteellinen vaatetus Kyseessä on eittämättä heitteillepano.
Samainen artikkeli myös kertoo meille MILLOIN tehdään se lastensuojeluilmoitus:
-Ilmoituksen syitä voivat olla lapsen tarpeiden laiminlyönti (esim. nälkä), heitteillejättö, pahoinpitely, vanhempien päihteiden käyttö, seksuaalinen hyväksikäyttö. Myös lapsen oma päihteiden käyttö, koulunkäynnin laiminlyönti tai muu oireilu voivat olla ilmoituksen aiheena. Lapsen ei myöskään tulisi joutua kantamaan ikätasoonsa nähden suhteetonta vastuuta perheen arjesta.
Laki määrittelee heitteillejätön näin:
Rikoslaissa heitteillepano on määritelty toisen huolehdittavana olevan henkilön avuttomaan tilaan jättämisen, joka aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle.
Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan lain 4 pykälässä määritellään huoltajan tehtäväksi turvata lapsen kehitys ja hyvinvointi niin kuin 1 pykälässä säädetään. Huoltajan velvollisuus on kuitenkin huolehtia että lapsella on tarpeellinen valvonta ja huolenpito.
Näin ollen myös hänen täytyy tietysti ensisijaisesti arvioida kykeneekö lapsi selviytymään lyhyestä yksinolosta ja miten esimerkiksi turvataan avun saanti hätä- tai ongelmatilanteessa.
Tässä aloittajan tapauksessa luultavasti vanhemmat ovat arvioineet, että lapset voivat olla pihalla tai kotona sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä. He ovat kenties jo sen ikäisiä, että kykenevät tulemaan toimeen tuon tunnista kolmeen tuntiin välisen ajan. Heitteillepano ei toteudu tässä tilanteessa, ei edes lain mukaan. Se, että sinun lapsesi eivät siihen kenties kykene, ei tarkoita sitä etteikö jonkun toisen lapset siihen kykenisi. Avainasemassa on VANHEMPIEN oma arvio asiassa, ei sosiaalitoimen.
Sosiaalitoimen tarkoitus on suojella lasta niissä tilanteissa kun vanhemmat ovat siihen joko kokonaan tai väliaikaisesti KYVYTTÖMIÄ, ei vain siksi että naapurin Riitan mielestä kolmevuotias ei voi leikkiä hiekkalaatikolla siksi kun hänenkään kolmevuotias ei niin tee.
EDIT. Tuosta voi lukaista, että miten nämä lastensuojeluasiat menevät ammattilaisten keskuudessa, siinä on ihan hyvä itse kunkin katsoa millätavalla näitä lastensuojeluasioita hoidetaan. Kehoitus on ammattilaistenkin keskuudessa ENSIN keskustella vanhempien kanssa asioista, ellei kyseessä ole todellakin VAKAVA lapsen terveyden ja hengen laiminlyönti.
http://www.tampere.fi/tiedostot/5porX67 ... 080526.pdf