Minun tapani kommentoida Jehovan todistajien tapaa irroittaa yksittäinen jae kontekstistaan kuuluu: "Juudas meni ja hirtti itsensä, mene ja tee sinä samoin ja minkä teet, tee se pian". Mutta tämähän ei vielä riitä: päin vastoin kuin Kletos ajattelen ensin rakennettua oppia, jota sitten erinäisin raamatunlausein raamatullistetaan. Kaiken lähtökohta ei ole siis Raamatussa tai sen yksittäisessä jakeessa vaaan siinä, mita ymmärtäväinen orja ensin on päättänyt.Arskavain kirjoitti:[Huomasin heti ettet ole koskaan ollut todistaja, sillä tuota kohtaa yleisesti käytetään jt kokouksissa varoittavana esimerkkinä, miten ei saa lukea raamattua.
Haluaisin kysyä ja toivoisin asiallisia vastauksia
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Re: Haluaisin kysyä ja toivoisin asiallisia vastauksia
-
Kletos
Sellainen asia ei voi vaivata edelleen, joka ei ole vaivannut milloinkaan.Huomasin heti ettet ole koskaan ollut todistaja, sillä tuota kohtaa yleisesti käytetään jt kokouksissa varoittavana esimerkkinä, miten ei saa lukea raamattua. Vaivaako sinua edelleen syy ja seuraus pelottelu Helvetistä, johon kuolleet saattavat joutua syntiensä vuoksi?
On olemassa lahkoja, jotka pelottelevat jäseniään helvetillä (tai harmageddonilla). Samalla tavalla on vanhempia, jotka pelottelevat lapsiaan poliisilla. Lapsi ei ymmärrä, ettei poliisissa itsessään ole mitään pahaa ja että vaikeuksiin joutuu vasta jos tekee pahaa.
Evankeliumin ilosanoma on se, ettei kenenkään tarvitse joutua kadotukseen. Yleensä sellainen ihminen, joka aidosti ja tosissaan uskoo helvettiin, ei pelkää joutuvansa sinne, koska hän uskoo myös sovitukseen.
Viimeksi muokannut Tony, 17.09.2009 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus korjattu
Syy: Lainaus korjattu
-
Kletos
Juuri näin itsekin ajattelen. Jakeet sovitetaan oppiin - ei niin että oppi sovitettaisiin jakeisiin. Tätä sovelletaan jossain määrin kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä, joissa on tiukasti rajatut oppikäsitykset.Mutta tämähän ei vielä riitä: päin vastoin kuin Kletos ajattelen ensin rakennettua oppia, jota sitten erinäisin raamatunlausein raamatullistetaan. Kaiken lähtökohta ei ole siis Raamatussa tai sen yksittäisessä jakeessa vaaan siinä, mita ymmärtäväinen orja ensin on päättänyt.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 17.09.2009 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausta korjailtu
Syy: Lainausta korjailtu
-
Arskavain
Kletos kirjoitti:
Oletko sinä sellainen ihminen?sellainen ihminen, joka aidosti ja tosissaan uskoo helvettiin
Elä ja anna toisten elää
-
Kletos
Otan täysin vakavasti sen, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Sen sijaan en lähde arvuuttelemaan millainen paikka taivas tai kadotus on.
Jos haluat jatkaa keskustelua tästä, niin laita yksityisviestiä.
Jos haluat jatkaa keskustelua tästä, niin laita yksityisviestiä.
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Jopas on ovi käynyt sinun luonasi. Miksei minun luonani käy kuin läheisen ala-asteen luokkaretkirahaa keräävä keksinmyyjä?heidi kirjoitti:Olen entinen helluntailainen, olin siellä kymmenen vuotta ja nyt erossa kymmenen vuotta. Liityin ev.lut.kirkkoon, koska tunsin, että tarvitsen seurakuntaa. Nyt luonani ovat käyneet Jehovan todistajat pääsiäisestä saakka ja vaikka tunnen hyvin raamatun, olen monessa asiassa samaa mieltä, ainakin yksittäisten jakeiden perusteella. Luonani kävivät myös mormoonit ja muslimit.
Olen ihan hukassa.
Sinulla saattaisi olla nyt otollinen tilaisuus miettiä koko uskon/jumalan tarpeen järkevyyttä. Onhan olemassa sekin vaihtoehto että heittää ikkunasta ulos koko uskonnon, uskon ja jumalan epäpyhän kolmiyhteyden.
Hyviä puolia:
-Elämästä tulee yksinkertaisempaa. Ei tarvitse miettiä "jumalan sanan" tulkintoja, eikä puhua itsekseen jota myös rukoilemiseksi kutsutaan.
-Olet vastuussa tekemisistäsi vain itsellesi ja lähimmäisillesi.
-Etenkin jos jättää uskonnon, jää aikaa niille asioille mistä oikeasti pidät. On paljon muitakin yhteisöjä kuin uskonyhteisö, et todellakaan jää yksin.
Huonoja puolia:
-Ilman uskoa/jumalaa voi olla vaikeaa hyväksyä elämän ainutkertaisuus ja hauraus. Jumala antaa toisen mahdollisuuden sekä sinulle että läheisillesi.
-Ihmisyyteen kuuluvien syyllisyyden tunteiden käsittely voi olla vaikeampaa jos ei ole jumalan kaltaista anteeksiantava tahoa.
-Yhteisöstään voi joutua luopumaan. Tämä on sekä hyvä että huono puoli.
And Justice For All
-
exegeetti
Heidi, esitit hyvän kysymyksen, johon on helppo vastata. Ajatus siitä, että enkeliruhtinas Miikael, josta myös käytetään arvonimeä Ylienkeli, olisi sama persoona kuin Jeesus, on alunprin lähtenyt adventisteilta. Sieltä se siirtyi Russellin kautta Vartiotornin opetukseen. Olen käsitellyt aiheen tällä sivustolla nimellä Miikaelin arvoitus, josta voit sen lukea. Sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun opetuksen kanssa. Juuri tämän kysymyksen takia minut aikoinaan erotettiin todistajista. Kun luet vaikka heprealaiskirjeen alusta, mitä siinä sanotaan Jeesuksesta, ehkä huomaat, ettei selitys pidä paikkaansa. Todistajat, kuten adventistitkaan, eivät huomaa, että moisella selityksellä he ovat "taikoneet" yhden huomattavan taivaallisen henkipersoonan olemattomiin yhdistämällä hänet ja Jeesuksen yhdeksi persoonaksi. Onneksi he eivät ole voineet tehdä sitä kuin noiden ihmisten ajatusmaailmassa, ei todellisuudessa. Olen tämän kysymyksen tutkinut Raamatusta perusteellisesti. Siitä on hallussani tutnnin mittainen puhe c- kasetilla.
Todistajat ovat antaneet kriteerin, mistä oikea uskonto tunnetaan: "Jumalan hyväksymän uskonnon on oltava sopusioinnussa Raamatun kanssa YKSITYISKOHTIA MYÖTEN. Uskonto, joka on valheen tahrima, ei voi miellyttää Jumalaa."Näin he ovat antaneet aseet arvostelijoiden käsiin. Heidän oma oppinsakaan ei täytä tätä vaatimusta, josta juuri selitys Miikaelin persoonasta on ositus.
Todistajat ovat antaneet kriteerin, mistä oikea uskonto tunnetaan: "Jumalan hyväksymän uskonnon on oltava sopusioinnussa Raamatun kanssa YKSITYISKOHTIA MYÖTEN. Uskonto, joka on valheen tahrima, ei voi miellyttää Jumalaa."Näin he ovat antaneet aseet arvostelijoiden käsiin. Heidän oma oppinsakaan ei täytä tätä vaatimusta, josta juuri selitys Miikaelin persoonasta on ositus.
-
sirpa-leena
Olisikohan minun tarinastani Sinulle jotain apua:
Minussa asui jo ihan pikkutyttönä voisiko sanoa "uskon kipinä". Muistan kuinka noin 5 vuotiaana autoin äitiäni vuoteen sijaamisessa (äitini oli luterilainen ja isäni katolinen, olivat sellaisia "rivikirkollisia") ja tulin kysyneeksi, että MITÄ jos Aatamii ei olisi ottanut siitä omenasta, olisiko vielä paratiisi. Äiti sanoi, että juu-u, luultavasti ja minä siihen, että eikö sitten jotain voitaisi tehdä, että asian saisi anteeksi? Toisella luokalla kansakoulussa meillä oli kauniisti kuvitettu uskonnon kirja (osallistuin luterilaisen uskonnon tunneille) ja minusta oli todella sääli, että en ollut elänyt Jeesuken aikoihin, koska "silloin olisi voinut olla aivan varma, mikä on oikea uskonto". Noin 12 vuotiaana olin vakaasti sitä mieltä, että olipa niin täi näin, niin minä en ainakaan ala minkään uskonnon puolesta puhumaan, ettei "vaan joku minun käännyttämiseni tähden vahingossa joudu vaikka helvettiin."
Uskonnot minua aina kiinnostivat ja kiehtoivat ja siinä parinkymmenen vuoden huituvilla olin jo aika työliintynyt ja tullut siihen tulokseen, että "samaa lajia lampaan lihaa, joko kylkeä tai käpälää". Olin ollut tekemisissä, enemmän tai vähemmän, valtion kirkojen lisäksi ainakin helluntalaisten, mormoonien, pelastusarmeijan sekä hindulaisuuden kanssa. Sitten tulivat JT:t ovelleni. Koska olin itse jo lopettanut eri tilaisuuksissa käymisen niin "juttelin Jumalalle", että OK, koska nämä nyt tähän tulivat ja tätä en ole läpi käynyt, niin olkoon, MUTTA tämä on sitten se viimeinen!
Hyvin hitaan prosessin, joka kesti 10 vuotta, kuluessa minusta tuli JT. Sain PALJON vastauksia. Olin mm. aina miettinyt "Jeesuksen funktiota" kuten sitä nimitin ja JT: kautta sain oppia, että HÄN juuri oli se anteeksianto Aadamin teoista. Sain vastaukset myös nk. hengellisiin iäisyyskysymyksiin; mitä kuolemassa tapahtuu, miksi ihmiset kuolevat, mikä tämän kaiken tarkoitus on, miksi on pahuutta onko sitä helvettiä jne.. Lopulta kävin kasteella ja olin vuosikausia hengellisesti onnellinen.
Tämän vuosituhannen alussa, yhtenä helteisenä päivänä, ollessani kenttätyössä, tajuntaan pamahti, että HYVÄNEN AIKA, minua ei sitten tipan tippaa kiinnosta mitkään hengeliliset asiat!!!!! Se oli aivan kauhea tunne. Paetakseni tilannetta, minusta tuli entistä parempi JT. Lopulta oli nöyrryttävä ja tunnustettava tosiasiat. JT, tai eikä mikään uskonto siinä mielessä mitä järjestyneellä uskonnolla tarkoitetaan, ei ollut minun juttuni. Oikeastaan "totuus" eri uskontokuntaan liittymisestä oli kiteytynyt päähäni jo silloin 12 vuotiaana: "parempi kun ei ole ketään mihinkään tuuppimassa, niin jos jotain käy, niin ei ole ainakaan toisten erehdyttämiseen osallistunut!"
Siitä pitäen kun lähdin, olen ollut tavallaan "riidoissa Jumalan kanssa" ja "juttelu" on jäänyt. Mutta se on taas elpymään päin; eräänä päivänä minulle tuli ihan kuin sanomana: että " HEI Sirpa-Leena, JOS et olisi ollut mukana JT-liikkeessä, NIIN etkö muka edelleen kulkisi pitkin turuja ja toreja etsimässä vastuksia perimmäisiin kysymyksiin? Vaikka sinusta ei tullut direktiivien mukaista JT:tä, voitko muka kieltää, etteikö se mitä siellä hengellisistä asioista opit, ollut se mitä halusit ja nykyiseen tehtääväsi nähden suorastaan tarvitsit tietää?" Ja sitä minä en voi millään muotoa kieltää. Ja siitä syystä minulla ei ole mitään kamalan pahoja rupia tai mielipahoja JT:tä uskoa vastaankaan. (Ainahan sitä jotain on).
Edesmennyt neurologi ja psykiatri Viktor Frankl opetti, että elämällä on kaikissa olosuhteissa tarkoitus. Tarkoitusta ei voi tuotaa, eikä keksiä, se pitää löytää. Yksi keino tarkoituksen löytämiseksi on, että ei ihminen, vaan elämä itse tekee kysymykset ja me vastaamme niihin. Kysymysten keskeltä voimme sitten kuulla tarkoituksen kuiskeen. Minun elämäntarkoitukseni ei kertakaikkiaan, hyvistä yrityksistä ja ponnisteluista huolimatta, ollut olla JT. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niin voisi olla jonkun muun kohdalla.
Kysyit siitä pelastumisesta. Sitä en tiedä. Sisäinen ääneni on kuitenkin minulle henkilökohataisesti vahvistanut, ettei se ole JT, eikä mikään muukaan uskonto. Nyt olen kuin urheilja; pyrin tekemään parhaani ja katson mihin se riittää. JOS minulle käy huonosti, olen valmis myös siihen, koska myös siitä olen aivan varma, että kun tai jos saan isän kädestä, olen sen täysin määrin ansainnut, eikä HÄN koskaan tee tuomitessaan virhettä.
Toivotan sinulle onnea matkaan hengellisen etsinnän tiellä. Vaikka en tiedä kenen joukoissa pitää seistä, niin tiedän, että jonain päivänä tulet elämän tarkoituksen kautta vääjäämättä löytämään tien, joka antaa sinulle myös uskonnollisen rauhan!
Minussa asui jo ihan pikkutyttönä voisiko sanoa "uskon kipinä". Muistan kuinka noin 5 vuotiaana autoin äitiäni vuoteen sijaamisessa (äitini oli luterilainen ja isäni katolinen, olivat sellaisia "rivikirkollisia") ja tulin kysyneeksi, että MITÄ jos Aatamii ei olisi ottanut siitä omenasta, olisiko vielä paratiisi. Äiti sanoi, että juu-u, luultavasti ja minä siihen, että eikö sitten jotain voitaisi tehdä, että asian saisi anteeksi? Toisella luokalla kansakoulussa meillä oli kauniisti kuvitettu uskonnon kirja (osallistuin luterilaisen uskonnon tunneille) ja minusta oli todella sääli, että en ollut elänyt Jeesuken aikoihin, koska "silloin olisi voinut olla aivan varma, mikä on oikea uskonto". Noin 12 vuotiaana olin vakaasti sitä mieltä, että olipa niin täi näin, niin minä en ainakaan ala minkään uskonnon puolesta puhumaan, ettei "vaan joku minun käännyttämiseni tähden vahingossa joudu vaikka helvettiin."
Uskonnot minua aina kiinnostivat ja kiehtoivat ja siinä parinkymmenen vuoden huituvilla olin jo aika työliintynyt ja tullut siihen tulokseen, että "samaa lajia lampaan lihaa, joko kylkeä tai käpälää". Olin ollut tekemisissä, enemmän tai vähemmän, valtion kirkojen lisäksi ainakin helluntalaisten, mormoonien, pelastusarmeijan sekä hindulaisuuden kanssa. Sitten tulivat JT:t ovelleni. Koska olin itse jo lopettanut eri tilaisuuksissa käymisen niin "juttelin Jumalalle", että OK, koska nämä nyt tähän tulivat ja tätä en ole läpi käynyt, niin olkoon, MUTTA tämä on sitten se viimeinen!
Hyvin hitaan prosessin, joka kesti 10 vuotta, kuluessa minusta tuli JT. Sain PALJON vastauksia. Olin mm. aina miettinyt "Jeesuksen funktiota" kuten sitä nimitin ja JT: kautta sain oppia, että HÄN juuri oli se anteeksianto Aadamin teoista. Sain vastaukset myös nk. hengellisiin iäisyyskysymyksiin; mitä kuolemassa tapahtuu, miksi ihmiset kuolevat, mikä tämän kaiken tarkoitus on, miksi on pahuutta onko sitä helvettiä jne.. Lopulta kävin kasteella ja olin vuosikausia hengellisesti onnellinen.
Tämän vuosituhannen alussa, yhtenä helteisenä päivänä, ollessani kenttätyössä, tajuntaan pamahti, että HYVÄNEN AIKA, minua ei sitten tipan tippaa kiinnosta mitkään hengeliliset asiat!!!!! Se oli aivan kauhea tunne. Paetakseni tilannetta, minusta tuli entistä parempi JT. Lopulta oli nöyrryttävä ja tunnustettava tosiasiat. JT, tai eikä mikään uskonto siinä mielessä mitä järjestyneellä uskonnolla tarkoitetaan, ei ollut minun juttuni. Oikeastaan "totuus" eri uskontokuntaan liittymisestä oli kiteytynyt päähäni jo silloin 12 vuotiaana: "parempi kun ei ole ketään mihinkään tuuppimassa, niin jos jotain käy, niin ei ole ainakaan toisten erehdyttämiseen osallistunut!"
Siitä pitäen kun lähdin, olen ollut tavallaan "riidoissa Jumalan kanssa" ja "juttelu" on jäänyt. Mutta se on taas elpymään päin; eräänä päivänä minulle tuli ihan kuin sanomana: että " HEI Sirpa-Leena, JOS et olisi ollut mukana JT-liikkeessä, NIIN etkö muka edelleen kulkisi pitkin turuja ja toreja etsimässä vastuksia perimmäisiin kysymyksiin? Vaikka sinusta ei tullut direktiivien mukaista JT:tä, voitko muka kieltää, etteikö se mitä siellä hengellisistä asioista opit, ollut se mitä halusit ja nykyiseen tehtääväsi nähden suorastaan tarvitsit tietää?" Ja sitä minä en voi millään muotoa kieltää. Ja siitä syystä minulla ei ole mitään kamalan pahoja rupia tai mielipahoja JT:tä uskoa vastaankaan. (Ainahan sitä jotain on).
Edesmennyt neurologi ja psykiatri Viktor Frankl opetti, että elämällä on kaikissa olosuhteissa tarkoitus. Tarkoitusta ei voi tuotaa, eikä keksiä, se pitää löytää. Yksi keino tarkoituksen löytämiseksi on, että ei ihminen, vaan elämä itse tekee kysymykset ja me vastaamme niihin. Kysymysten keskeltä voimme sitten kuulla tarkoituksen kuiskeen. Minun elämäntarkoitukseni ei kertakaikkiaan, hyvistä yrityksistä ja ponnisteluista huolimatta, ollut olla JT. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niin voisi olla jonkun muun kohdalla.
Kysyit siitä pelastumisesta. Sitä en tiedä. Sisäinen ääneni on kuitenkin minulle henkilökohataisesti vahvistanut, ettei se ole JT, eikä mikään muukaan uskonto. Nyt olen kuin urheilja; pyrin tekemään parhaani ja katson mihin se riittää. JOS minulle käy huonosti, olen valmis myös siihen, koska myös siitä olen aivan varma, että kun tai jos saan isän kädestä, olen sen täysin määrin ansainnut, eikä HÄN koskaan tee tuomitessaan virhettä.
Toivotan sinulle onnea matkaan hengellisen etsinnän tiellä. Vaikka en tiedä kenen joukoissa pitää seistä, niin tiedän, että jonain päivänä tulet elämän tarkoituksen kautta vääjäämättä löytämään tien, joka antaa sinulle myös uskonnollisen rauhan!
-
heidi
Hei ystävät
Kyselin tässä joku aika sitten asioita. Palstalla on ihan kivasti vastauksia. Sen lisäksi minulle on tullut jotain yksityispostia, josta en saa auki. Sirpa-Leena sain postisi, viesti oli lohduttava.
Voisiko joku neuvoa minulle miten avaan yksityispostin, vaikka tämä e olekaan atk-neuvontapalsta.
Valvoja, voisiko siirtää viestini oikealle palstalle, jos olen väärällä.
heidi
Kyselin tässä joku aika sitten asioita. Palstalla on ihan kivasti vastauksia. Sen lisäksi minulle on tullut jotain yksityispostia, josta en saa auki. Sirpa-Leena sain postisi, viesti oli lohduttava.
Voisiko joku neuvoa minulle miten avaan yksityispostin, vaikka tämä e olekaan atk-neuvontapalsta.
heidi
-
sirpa-leena
Jos tarkoitat, että haluat sellaisen yksityissähköpostin, jolla voit olla yksityisesti tekemisissä tälle palstalle kirjoittavien kanssa siten, että oikea nimesi ei paljastu; niin ainakin ainakin maikkarin http://www.luukku.com on sellainen minne voit osoitteen maksutta perustaa. Ole kuitenkin tarkkana, jos hankit nimimerkin, etkä valitse "oma nimi ei näy"- valikkoa, niin sitten kun lähetät takaisin postia nimimerkin perässä onkin oma oikea nimesi, nimimerkillä kokemusta on 
hotmail.com kai on toinen vaihtoehto ja lienee niitä muitakin...
hotmail.com kai on toinen vaihtoehto ja lienee niitä muitakin...
-
Markku Meilo
On esimerkiksi vaikka suomi24.sirpa-leena kirjoitti:hotmail.com kai on toinen vaihtoehto ja lienee niitä muitakin...
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Analysoija
Katson sivun ylälaitaa. Siellä lukee "Omat asetukset" ja sen jälkeen suluissa yksityisviestien määrä. Esim. (1 uusi viesti). Klikkaat sitä niin pääset yksityisviesteihin, ja sieltä klikkaat otsikkoa viestistä jolloin se aukeaa. Siellä on sitten "palikka" vastaa viestiin jos haluat sitä tehdä.heidi kirjoitti:Hei ystävät
heidi
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
-
heidi
Hei
Yritin välittää kleetokselle yksityisviestin, mutta en tainnut osata, järjestelmä ilmoitti ettei tunne tätä käyttäjää.
Muutoin helvettiopista, jo pienenä tyttönä kävin pyhäkoulua, josta äitini otti minut pois, koska pelkäsin, että Kekkonen (silloinen pres) tappaa pikkusiskoni. Ystävällinen pyhäkouluopettaja kertoi Herodeksen surmaamista lapsista 4-vuotiaille.
Helvetti-oppi on ollut minulle selvä, helluntaiseurakunnassa sitä julistetaan, vapauttavaa oli, että Jehovan todistajat kertoivat, ettei helvettiä ole. Eli miksi siis liittyisin järjestöön. Meille kaikillehan annetaan mahdollisuus kuoleman jälkeen? Olen kai väärällä palstalla, koska helluntaioppi on minussa niin syvällä.
Mummoni kuoli viime torstaina, ja minua helpottaa, että hän painostuksestani 20 vuotta sitten antoi elämänsä Jeesukselle. En haluaisi elää ikuisesti, olen jo nyt niin väsynyt, eli jt oppi olisi ihana, että tällainen paha ihminen vain lakkaa olemasta.
Lisäksi minua ihmetyttää, että Jaakko Ahvenainen pyörii tällä palstalla, onko tarkoituksesi pelastaa ihmisiä hellareihin vai oletko kääntänyt kelkkasi.
heidi
Yritin välittää kleetokselle yksityisviestin, mutta en tainnut osata, järjestelmä ilmoitti ettei tunne tätä käyttäjää.
Muutoin helvettiopista, jo pienenä tyttönä kävin pyhäkoulua, josta äitini otti minut pois, koska pelkäsin, että Kekkonen (silloinen pres) tappaa pikkusiskoni. Ystävällinen pyhäkouluopettaja kertoi Herodeksen surmaamista lapsista 4-vuotiaille.
Helvetti-oppi on ollut minulle selvä, helluntaiseurakunnassa sitä julistetaan, vapauttavaa oli, että Jehovan todistajat kertoivat, ettei helvettiä ole. Eli miksi siis liittyisin järjestöön. Meille kaikillehan annetaan mahdollisuus kuoleman jälkeen? Olen kai väärällä palstalla, koska helluntaioppi on minussa niin syvällä.
Mummoni kuoli viime torstaina, ja minua helpottaa, että hän painostuksestani 20 vuotta sitten antoi elämänsä Jeesukselle. En haluaisi elää ikuisesti, olen jo nyt niin väsynyt, eli jt oppi olisi ihana, että tällainen paha ihminen vain lakkaa olemasta.
Lisäksi minua ihmetyttää, että Jaakko Ahvenainen pyörii tällä palstalla, onko tarkoituksesi pelastaa ihmisiä hellareihin vai oletko kääntänyt kelkkasi.
heidi
- Jaakko Ahvenainen
Eivät ole vielä pihallekaan potkineet. En myöskään ole pelastamassa ketään mihinkään, mutta mikäli voin tukea jotakin jehovantodistajuuden aikaan saamissa ongelmissa, olen käytettävissä. En kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai lahkoon. En muistaaksini myöskään ole kommentoinut Sinulle tai Sinusta yhtään mitään. Mikä se nyt ärsyttää!heidi kirjoitti:Lisäksi minua ihmetyttää, että Jaakko Ahvenainen pyörii tällä palstalla, onko tarkoituksesi pelastaa ihmisiä hellareihin vai oletko kääntänyt kelkkasi.heidi
-
Vieras
Helluntailaisilla on myöskin oppi pelastuksesta, syntien anteeksisaamisesta, jolloin sinne hevettiin ei joudu.
Lahkon oppi, että helvettiä ei ole, koskee myös lahkoon liittymättömiä.
siten ei siis tarvitse liittyä lahkoon, vaan jos kerran uskoo tuohon ja se on tärkeä, niin saa keljuilla jehovantodistajille ja osoittaa heidän oppiensa virheitä ja heidän pahuuttaan. Kutienkin, koska helvettiä ei ole, ei sinne voi joutuakaan.
Taidankin näyttää kieltä jehovantodistajille tästä lähtien ja todeta että en joudukaan helvettiin kun kerran sanotte että sitä helvettiä ei edes ole.
Muutoinhan lahko ottaisi mielellään nimiinsä kuulema asunnot ja, siis koteja myöten, jäsentensä varallisuuden. Käytännös toimissa se varallisuus on "a god", kuten heidän pyhä kirjansa kirjoittaa Joh 1:1:ssä
Lahkon oppi, että helvettiä ei ole, koskee myös lahkoon liittymättömiä.
siten ei siis tarvitse liittyä lahkoon, vaan jos kerran uskoo tuohon ja se on tärkeä, niin saa keljuilla jehovantodistajille ja osoittaa heidän oppiensa virheitä ja heidän pahuuttaan. Kutienkin, koska helvettiä ei ole, ei sinne voi joutuakaan.
Taidankin näyttää kieltä jehovantodistajille tästä lähtien ja todeta että en joudukaan helvettiin kun kerran sanotte että sitä helvettiä ei edes ole.
Muutoinhan lahko ottaisi mielellään nimiinsä kuulema asunnot ja, siis koteja myöten, jäsentensä varallisuuden. Käytännös toimissa se varallisuus on "a god", kuten heidän pyhä kirjansa kirjoittaa Joh 1:1:ssä