Vedenpaisumus ja arkki

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

RaM kirjoitti:Outs. Tuo menikin nimettömänä.

Nyt se sai kirjoittajanimen - MM

Aihetta koskevaa kriittistä tietoa on jo netissä paljon, mutta löytyisikö aiheeseen uusia näkökulmia? Saa myös todistella puolesta, jos on jotain uutta ajatusta siltäkin saralta.
En tiedä onko tässä mitään uutta, mutta Raamatun ja Gilgameshin vedenpaisumustarinoista on tämä kirjoittaja löytänyt yhdeksän samankaltaisuutta:

http://dmiessler.com/writing/bible_fiction/

Bonuksena tulee Jeesuksen elämänkerran hämmästyttävä samankaltaisuus muiden tarinoiden kanssa. Toisista lähteistä olen päätellyt että näitä samankaltaisuuksia on vielä enemmän kuin yhdeksän.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Wonsku

Viesti Kirjoittaja Wonsku »

Tässäpä keskustelua turvapaikka foorumilla vuonna 2003 Jkr :D http://www.turvapaikka.fi/thread.php?fo ... readid=131

oon siis wonderman nickillä siellä :P nykyinen kantani noihin kirjoitukisiin on vähän eri mut en lähde sitä nyt tässä kommentoimaan.

lähinnä hävettää noi kirjoitukset nyt mut tietyistä syistä halusin säästää ne.

naurakaa ja lukekaa :D
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Wonsku kirjoitti:Tässäpä keskustelua turvapaikka foorumilla vuonna 2003 Jkr :D http://www.turvapaikka.fi/thread.php?fo ... readid=131

oon siis wonderman nickillä siellä :P nykyinen kantani noihin kirjoitukisiin on vähän eri mut en lähde sitä nyt tässä kommentoimaan.

lähinnä hävettää noi kirjoitukset nyt mut tietyistä syistä halusin säästää ne.

naurakaa ja lukekaa :D
Moi Wonsku :D

Mukavaa nähdä sinunkin kirjoituksiasi pitkästä aikaa. Sinun on aivan turhaa 'hävetä' mitään kirjoituksiasi, sillä sinun rehtiytesi käy esimerkistä monelle toisella ihmiselle. Sen vaikeampaa ei varmasti olekkaan, kuin todeta maailmankatsomuksellisissa asioissa rehellisesti, että on ollut jossain kohtaa itse väärässä.
Ja sinä kykenet itse vielä nauramaan oma-aloitteisesti sille. Wau!

Mitä sinulle muuten kuuluu? (Kyselee RaM-theos)
Wonderman

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Mitä sinulle muuten kuuluu? (Kyselee RaM-theos)
Arvasin jotenkin että olet vanha kunnon theos, sen huomaa sun hyvistä kirjoituksista :)

Kiitos kysymästä mulle kuuluu olosuhteisiin nähden hyvää, paitsi kesäkuun alussa tapahtui ikävä juttu, isoveljeni 1v 9kk tytär Viivi hukkui piha lampeen, ei auttanut vaikka elvytettiin,oli ollut vedessä liian kauan, mitään ei enää ollut tehtävissä. Rankkaa tämä minullekkin on ollut , päivä kerrallaan tästä selvitään. Tosta tapauksesta oli aika monessa lehdessäkin juttua ilta sanomis ja ilta lehdes ja monis sanomalehdis. mm turun sanomissa : http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Muuten tässä voidaan kyl hyvin, asun nykyään kuopiossa ja tyttöystävä asuu lähellä keskustan tuntumassa. Töissä olen yliopistollises sairaalas ja töitä riittää niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä. Asun muuten melkoisen lähellä kuopion valtakunnan salia tääl männistössä :D, eivät ole vielä tulleet rimputtelemaan ovikelloa mutta olipa konventti kutsu tullut vähän ennen muuttoa tähän kämppään. Mitä tulee vakaumukseeni, en ole enää niin ehdoton ja jyrkkä ainakaan omasta mielestäni, en siis liian ehdoton ateisti enkä uskovainenkaan, järkeä on kuitenkin päässä :) (ainakin toivottavasti :D)

mitäs mä vielä kertoisin ? en oikee tiiä, on tapahtunut nii paljo kaikenlaista sen jälkee kun lakkasin kirjoittelemasta vesipostiin, meinasin pitkän aikaa jopa lopetella kokonaan kirjottamista mutta tässä sitä taas ollaan.

Mutta mitäpä ram:lle kuuluu ?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Oman lapsen kuolema on pahinta, mitä ihmiselle voi tapahtua. Etenkin noin pienen. Lähisukulaisen kohdalla se tuntuu varmasti melkein yhtä pahalta. Otan osaa suruunne.

Elämän peruselementti on kuitenkin epäreiluus ja se meidän on vain hyväksyttävä. Niinkuin Juice sanoo laulussaan "elämä on kuolemista". Meidän on vain hyväksyttävä nämä ikävät puolet ja päästävä niistä yli silloin, kun se omalle kohdalle sattuu. Onneksi elämässä on kuitenkin vastapainona paljon hyvääkin. Uusien ihmissuhteiden syntyminen, uuden elämän syntyminen ja monet mukavat hetket muutenkin. Niistä meidän pitää koittaa ammentaa voimaa ja hyvää mieltä ikävienkin jaksojen keskellä. Me tallataan eteenpäin kuin se kuulu mummo lumessa, eikö niin Wonsku? :)

Minulla on myös ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän kiireitä niin töiden kuin muun elämänkin kanssa, joten tämä lukeminen ja kirjoitteleminen on ollut hieman jaksottaista minullakin. Suuri osa ajankäytöstä tästä päivästä taas eteenpäin menee pojan jääkiekkoharrastuksen parissa. :D
Viimeksi muokannut RaM, 01.08.2007 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tervetuloa palstalle, Wonsku 8)
Wonderman

Bergerac kirjoitti:Raamatun sanalliseen kirjaimellisuuteen verrattaessa minua askarruttaa miten N sai kerättyä kaikki kirput, hyttyset, ja muun pieneliöt sun kaikki muut ? Siis kaikki all of them. Jos kirjaimellisuutta ajatellaan niin ilmeisesti Jumala ei luonut vedenpaisumuksen jälkeen uusia ötököitä, eläimiä, lajeja joten kaikki oli sitten kerätty :? :?:

Raamattuhan ei kirjallisesti taida missään vaiheessa rajata vedenpaisumusta maa-alueellisesti rajatulle alueelle?
Jeesushan käski opetuslapsia saarnaamaan ja opettamaan maan ääriini asti, tarkoittaisiko tuo jeesuksen käsky sitä että opetuslapsien olisi pitänyt mennä kertomaan ilouutista etelä-navalle joillekkin eskimoille ? mene ja tiedä, sama pätee tähän vedenpaisumus juttuun, ei voida tietää kuinka laajaa maa-aluetta siinä meinataan.

"Erään teorian mukaan vedenpaisumus lähti käyntiin jääkauden aikaisesta Skandinaviasta. Tuolloin Itämeren ja Pohjanmeren välinen väylä oli jään tukkima. Kun ilmastonmuutoksen aikaansaama lämpötilan nousu nosti vedenpinnan korkeutta, tulvi vesi 8 000 neliökilometrin alueelle Eurooppaan. Tulva-aalto peitti Baltian maat Mustallemerelle ja Välimerelle saakka. Juuri noilta alueilta suurin osa vanhoista teksteistä on peräisin."

lähde: http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/ar ... tta-myytit

ton mukaan se ei olis maapallon laajuinen..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

RaM kirjoitti:Oman lapsen kuolema on pahinta, mitä ihmiselle voi tapahtua. Etenkin noin pienen. Lähisukulaisen kohdalla se tuntuu varmasti melkein yhtä pahalta. Otan osaa suruunne.

Elämän peruselementti on kuitenkin epäreiluus ja se meidän on vain hyväksyttävä. Niinkuin Juice sanoo laulussaan "elämä on kuolemista". Meidän on vain hyväksyttävä nämä ikävät puolet ja päästävä niistä yli silloin, kun se omalle kohdalle sattuu. Onneksi elämässä on kuitenkin vastapainona paljon hyvääkin. Uusien ihmissuhteiden syntyminen, uuden elämän syntyminen ja monet mukavat hetket muutenkin. Niistä meidän pitää koittaa ammentaa voimaa ja hyvää mieltä ikävienkin jaksojen keskellä. Me tallataan eteenpäin kuin se kuulu mummo lumessa, eikö niin Wonsku? :)

Minulla on myös ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän kiireitä niin töiden kuin muun elämänkin kanssa, joten tämä lukeminen ja kirjoitteleminen on ollut hieman jaksottaista minullakin. Suuri osa ajankäytöstä tästä päivästä taas eteenpäin menee pojan jääkiekkoharrastuksen parissa. :D
Jep elämä jatkuu kaikesta huolimatta, paljon hyvääkin on tapahtunut ja tulee tapahtumaan :) minkä ikäinen poika sulla on ? meinaa pelaako siis junnuissa vai missä ? :)
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Wonderman kirjoitti:
"Erään teorian mukaan vedenpaisumus lähti käyntiin jääkauden aikaisesta Skandinaviasta. Tuolloin Itämeren ja Pohjanmeren välinen väylä oli jään tukkima. Kun ilmastonmuutoksen aikaansaama lämpötilan nousu nosti vedenpinnan korkeutta, tulvi vesi 8 000 neliökilometrin alueelle Eurooppaan. Tulva-aalto peitti Baltian maat Mustallemerelle ja Välimerelle saakka. Juuri noilta alueilta suurin osa vanhoista teksteistä on peräisin."

lähde: http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/ar ... tta-myytit

ton mukaan se ei olis maapallon laajuinen..
Jep... Itse legenda, myytti, tai miksi sitä haluaakin nimittää saattaa hyvinkin olla lähtöisin jääkauden jälkeisestä ajasta. Pitää vaan muistaa, että jääkausi ei todistetun historian mukaan osu samaan aikaan kuin mitä Raamatun ajanlaskun vedenpaisumus.

Btw... jääkauden loppu johtui hyvin radikaalista ilmastomuutoksesta. Tuli vaan mieleeni, että tiettävästi siihen aikaan ei kuitenkaan lennelty lentokoneilla, joten tuolla toisessa ketjussa harrastettu jeesustelu lentomatkailun vaikutuksesta ilmastomuutokseen vaikuttaa tässä valossa vähän hilpeältä :roll: Mutta eipä tästä sen enempää, menee hiukan OT:ksi.

Niin ja teretulemast palstalle. Kuopio näemmä kunnostautuu edelleen luppis-aktiivisuudessa 8)
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Wonderman

Jep... Itse legenda, myytti, tai miksi sitä haluaakin nimittää saattaa hyvinkin olla lähtöisin jääkauden jälkeisestä ajasta. Pitää vaan muistaa, että jääkausi ei todistetun historian mukaan osu samaan aikaan kuin mitä Raamatun ajanlaskun vedenpaisumus.

Btw... jääkauden loppu johtui hyvin radikaalista ilmastomuutoksesta. Tuli vaan mieleeni, että tiettävästi siihen aikaan ei kuitenkaan lennelty lentokoneilla, joten tuolla toisessa ketjussa harrastettu jeesustelu lentomatkailun vaikutuksesta ilmastomuutokseen vaikuttaa tässä valossa vähän hilpeältä :roll: Mutta eipä tästä sen enempää, menee hiukan OT:ksi.

Niin ja teretulemast palstalle. Kuopio näemmä kunnostautuu edelleen luppis-aktiivisuudessa 8)
Riippuu vähän siitäkin mitä ajanlaskua kannattaa, kreationistien vai joidenki muiden ? kreationistit uskoo että Jumala loi maan 7 (kirjaimellisessa 24 h) päivässä ja maapallon ikä on jotain 6000 - 10 000 vuotta eli ajoituksen kanssa tulee paljonkin ongelmia, mihin sijoittaa kivi kaudet, pronssi kaudet sun muut ?

Ilmastonmuutoksia toki tapahtuu muutoinkin, mutta kyllä ihmisen teoillakin on nykyään siihen vaikutusta.

nii ja sanotaaha sitä että enne vedenpaisumusta ois ollu erillainen ilmasto :D elikkä Jumala onkin syyllinen tähän kirottuun ilmastonmuutokseen ;D :twisted:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Anonymous kirjoitti: minkä ikäinen poika sulla on ? meinaa pelaako siis junnuissa vai missä ? :)
Poika on 94 eli vanhempi D. Siirtyi juuri pelaamaan Jokereihin.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Witless kirjoitti: En tiedä onko tässä mitään uutta, mutta Raamatun ja Gilgameshin vedenpaisumustarinoista on tämä kirjoittaja löytänyt yhdeksän samankaltaisuutta
Tässä voi olla jotain uutta: yleinen käsityshän on se, että sumerilainen Gilgamesh kirjoitti oman tarinansa paljon ennen Nooaa, mutta raamatun mukaanhan Nooan vedenpaisumus tapahtui hieman ennen sumerilaisten pikakulttuurin syntyä ja kuolemaa, joten aika heikosti tuo vedenpaisumuksen perimätieto oli tavoittanut Gilgameshin. Kovin erilaiset tarinat arkkeineen kuitenkin ovat. :twisted:
L

Viesti Kirjoittaja L »

Kiitos, tuota kautta löytyy loistavia linkkejä. Laitan yhden kysymyksen eräästä kyselykaavakkeesta: :lol:

http://www.ebonmusings.org/atheism/gues ... on101.html

We know that Christianity is true because the Gospel writers, inspired by God who can make no error, recorded the founding events. For example, on the first Easter morning, the visitors to the tomb were greeted by which of the following:

1. A young man (Mark 16:5)
2. No, no, it was no man, it was an angel (Matthew 28:2-5)
3. You're both wrong, it was two men (Luke 24:4)
4. Damn it, there was nobody there (John 20:1-2)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Muutakin hauskaa tarinoista ilmenee doc hyvä. Kuten tämä.

Näin a'la Matteus?
28:8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
28:9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
28:10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä."
28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.

Vai näin a'la Markus?
16:9 Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
16:10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
16:11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.
16:12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
16:13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.

Kenties a'la Luukas?
24:33 Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
24:34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille."
24:35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän.
24:36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
24:37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
24:38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
24:39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
24:50 Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
24:51 Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.

Vai a'la Paavali?
1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
1:6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
1:7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka."
1:9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
1:10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
1:12 Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä.

Tuo Jeesuksen lähtö oli hieman kuin Espoon bussien kulku ja aikataulut nykyisin; mitä, missä, milloin? Vai edes silloin?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Poika on 94 eli vanhempi
Näin minäkin asian luonnehtisin - heh.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin