Itse ajattelen tästä hieman eri tavalla. Meidän, jotka olemme aikaisemmin olleet tuon manipulaation alaisia, on helppo "ymmärtää" yksilöiden valintoja. Se ei kuitenkaan tee valinnoista hyväksyttäviä. Kun joku todistaja alkaa karttamaan erotettua sukulaistaan, hän tekee tuon valinnan itse, oli kuinka painostettu tahansa.Vieras kirjoitti:En usko, että manipulaation alla rivitodistajat olisivat millään lailla vastuussa.
Sotien jälkeen natsi-Saksassa käydyt oikeudenkäynnit ovat hyvä esimerkki tästä. Julmuuksiin syyllistyneet ihmiset eivät saaneet juurikaan armoa, vaikka oli kiistatta selvää, että he olivat itse joutuneet suuren psyykkisen painostuksen alaisiksi ja tottelemattomuus olisi johtanut hengenvaaraan.
Toki omaa oloamme helpottaa, jos voimme ymmärtää ja antaa anteeksi yksilöille. Viha ja katkeruus ovat luonnollisia tunteita, mutta niistä on hyvä kasvaa irti ajan kanssa. Syvällä olevia traumoja joudumme kantamaan ehkä lopun elämämme. Omista vanhemmistaankin on helpompi ajatella, että he tarkoittivat hyvää ja heitä tulee ymmärtää. Mutta, kuinka hyvältä tuntuisikaan joskus kuulla sana "anteeksi". "Anteeksi kun tahtomattani satutin sinua."