Tiesitkö tätä sydämestäsi?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Leviathan

Re: Tiesitkö tätä sydämestäsi?

Viesti Kirjoittaja Leviathan »

Karppaus, anyone? Hiilarit minimiin, itse syön n. max. 50g päivässä. Kiloja on karissut, mitä on tullut pullamössösokerista. Eli pääosin kasviksia ja lihaa syön, minimaalisesti leipää, jauhoa, viljatuotteita, sokeria, perunaa, pastaa, riisiä jne. jne.
Omilla aivoilla ajattelun tärkeys saattaa joskus unohtua, mutta kun totuus alkaa sinua kuristaa ja pääset sen ikeestä, muistat miten sinulle on suotu vapaa tahto.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tuota lapsenikin ovat ryhtyneet harrastamaan ja siksipä itsekin olen koittanut hieman aiheesta lueskella. En tiedä, onko kyseessä vain muoti-ilmiö vai onko se todella käytännössä niin toimivaa kuin väitetään. Millaiset ovat omat kokemuksesi? Itse olen lukemisieni perusteella kyllä aika vakuuttunut joistain siihen liittyvistä asioista ja olen harkinnut kokeilla sitä itsekin. Omalta kohdaltani suurin ongelma on kyllä vilja eli leipätuotteet, jotka ovat olleet keskeisellä sijalla tähänastisessa ravinnossani. :(
Leviathan

Viesti Kirjoittaja Leviathan »

RaM kirjoitti:Tuota lapsenikin ovat ryhtyneet harrastamaan ja siksipä itsekin olen koittanut hieman aiheesta lueskella. En tiedä, onko kyseessä vain muoti-ilmiö vai onko se todella käytännössä niin toimivaa kuin väitetään. Millaiset ovat omat kokemuksesi? Itse olen lukemisieni perusteella kyllä aika vakuuttunut joistain siihen liittyvistä asioista ja olen harkinnut kokeilla sitä itsekin. Omalta kohdaltani suurin ongelma on kyllä vilja eli leipätuotteet, jotka ovat olleet keskeisellä sijalla tähänastisessa ravinnossani. :(
Kokemukset on hyviä. Ekan viikon aikana tippui 4 kiloa jo pois. Pitää kuitenkin olla tarkkana, että saa vähän hiilareita, muuten mennään jo Atkinsin dieetin puolelle, missä omat riskinsä (karppi.info kertoo enemmän).

Itse olen tehnyt johtopäätöksen, että hiilarit eivät niinkään vie nälkää pois kuin kiihdyttävät ruokahalua. Esimerkiksi ennen tuli syötyä välipalaksi leipää, ruuan kanssa perunaa, pastaa, riisiä sekä leipää, taas välipalaksi leipää...

Nyt karppaajana on nuo leivänmussutukset ja perunapastariisit jääneet pois, eli aikaisempi kursiivi on muuttunut seuraavaksi = ruokaa. Paljon päivässä jää leivän ja perunapastariisin myötä ylimääräistä pois.

Esim. lautasella on aterioilla lihaa ja kasviksia. Koska rasvaa ei tarvitse pelätä, niin wokkaaminen on hyvää. Myös uunissa tehtynä. Lihaa sitten pihvinä, jauhelihana, chili con carnena yms yms. Juustokaan ei ole kiellettyä, eikä kananmunat, eli johan noista loihtii vaikka mitä! Olen huomannut tosiaan, että tulee syötyä saman verran kuin ennenkin, mutta VAIN ilman noita hiilarituotteita. Lautanen on siis samanlainen, mutta hiilarit puuttuu.

Tuo tukee teoriaani (ja netistä opiskelemaani) siitä, että hiilarit kasvattavat ruokahalua. Enää ei tarvitse käydä jatkuvasti tekemässä voileipiä, ja annokset ovat hieman pienenneetkin. Samaa tahtia kuin paino, vaikka voin tehdä pekonin ja paistetun munan, nauttia tirisevistä pihveistä yms.

Pari ensimmäistä päivää särki pää. Aamusta iltaan ja yöllä siinä välissä. Päänsärky on aika yleistä dieetin alussa, sillä kehohan on tottunut hiilareihin, mitkä sitten suureksi osaksi tiputetaan pois. Se kuitenkin tasaantuu ja olo on mitä mainioin.

Ne mitä joutuu karsimaan, on leipä (mutta esim. 50g dieetissä voi päivässä syödä hyvin omintunnoin yhden Reissumiehen, ja silti jää hiilareihin tilaa ;) ), perunan, pastan, riisin, maissin, perunalastut ja muut (mitä itse ei heti tajunnut), karkit, makeat limsat ja mehut (dieettilimsat ok)... Onhan tuota listaa. Ja aluksi piti kaupassa hieman vahdata tuoteselosteita, että miten paljon hiilareita ko. tuotteessa on. Niitä on yllättävissäkin paikoissa! Kun katsot esim. grillimakkaran hiilariarvoa, niin lihaahan se ei ole nähnytkään ;)

Itse olen pitänyt sunnuntaisin myös hiilaripäivän, eli sallin mässätä. Kuitenkin jännästi vaikka ostin kebabin ja hampurilaisen, niin eipäs ne maistuneet ja oli ikävä wokattuja kasviksia ja kassleria... eli jotenkin nuo vaaleat vehnäjauhot kun niistä "oppii" irti, niin eivät oikeasti ole edes niin hyviä kuin on luullut. <- hiilareihin jää koukkuun.

Paino tippuu (alussa nopeammin, nyt maltillisemmin), ruoka on hyvää, tulee syötyä puhtaampia ruoka-aineita (einekset ja mässö pois), on kylläisempi vähemmästä (ei nopeasti sulavaa pullamössöä). Tyytyväinen olen. Alussa oli tietysti hankalaa, mutta jos sen sillin kanssa perunaa haluaa kerran viikossa, niin 50g dieetissä se on ihan sallittua ;) En itse ole ehdoton, ja silti tuloksia olen saanut hyvin jo.

Vaikka karppaan, niin pääidea on tietysti se, että olen onnellinen. Jos kieltäisin itseni kaikki tai repsahtaisin hiilareihin, niin miksi tuntea siitä huonoa omaatuntoa? Olen jo tottunut tähän karppaamiseen, mutta jos kylässä väännän pastaa ja patonkia, en minä siihen kuole.

Kaikkia hiilareita ei muuten kannata senkään takia jättää pois, koska vatsa voi ruveta lakkoilemaan. Eli Atkinsin dieetissä (0g hiilarit) on usein ummetusta. Öljyä vaan kehiin. Mutta jos nyt vaikka aamiaiseksi syö ruisleipää päivässä (mikä muutenkin kiistellysti ja vaihtuvasti välillä kuun asennon mukaan terveellisempi vaihtoehto kuin vaalea leipä) niin ei kai siitä ongelmia tule. Itselleni ei ainakaan. Ja tuo 50g on aika joustava. Jos jättää pastat, perunan ja riisin aterioilta pois, niin 50g riittää hyvin leipään, puuroon ja vaikkapa siihen sokeriin kahviin.

Sen verran vielä, että jos lähtee Atkinsin dieettiin niin se pitää keskeyttää. Keho alkaa "syödä" itseään, mutta kuitenkin proteiinit estävät lihasmassan lähtemisen. Kun tavoitepainosta on päästy muutama kilo pakkasen puolelle, ruvetaan hitaasti lisäämään hiilareita ruokavalioon, että keho saa sokereita ja Atkinsin dieetin kehoa polttava vaikutus lakkaa. Sen jälkeen kuitenkaan ei ruveta hiilareita mossottamaan kympillä, koska voi tulla sitä painon kanssa jojoilua helposti mikä ei ole keholle hyväksi. En ole varma, mutta Atkinsin jälkeen vissiin kevyttä karppaamista painon ylläpitämiseen... Tuohon Atkinsiin en itse lähtenyt, sen verran rajua touhua elimistölle.

Mutta minulle miehenä, aivan upea dieetti. Lihaa ja rasvaa saa vääntää, ja tulee tutustuttua kasviksiin eri muodossa. Kaljaakin voi juoda 10 0,5 tölkkiä, ennen kuin 50g hiilarit tulevat täyteen ;)
Omilla aivoilla ajattelun tärkeys saattaa joskus unohtua, mutta kun totuus alkaa sinua kuristaa ja pääset sen ikeestä, muistat miten sinulle on suotu vapaa tahto.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

KIITOS! Oli mukava lukea tämä selostuksesi ja huomata sekin, että meillä on selvästi hyvin samanlaiset makutottumukset. Täytyy yrittää panostaa kunnolla noihin ruokailutapojen muutoksiin ja muistaa asiat silloinkin, kun on kaupassa ostoksilla. Se on minulla hieman tökkinyt ja varsinkin täällä mökilläni ollessani olen miettinyt sitten hölmönä, että miten minä nyt noita hiilareita vähentäisin kun ei ole oikein mitään hiilaritonta kaapissa. :oops:
No lähdenpä kuitenkin panostamaan tuohon... ei niinkään dieettiin vaan ruokailutottumusten muutokseen. :D
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Olen kateena kirjoituksianne lukenut. Hiilareitten kera ei ongelmaa ole, mutta rasvojen kanssa on. Sukuvika, ei voi voilla voidella, FHK-tauti on inhottava, mutta kerrohan Rami, kun tuloksia alkaa tulla. Perunat korvaan juureksilla, kaurapuuro hyvää on ja rasvakin on 5-10W ympärivuotiseen käyttöön. Kokolihaa pistelen, vähäravsaista. Suola korvautuu maustein. Keksikää minullekin joku vyötärönkavennuskeino. Kiitollisin mielin kaikki kuulostelen.

Nimim. Ei ryypätä saa, ei rällätä saa, rasvakin vois olla joustavampaa.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

`Vaimo kulta sanoi, ettämiulla on maailman avarin sydän. Pitäis varmaan olla huolissaan tuosta sydämen liikakasvusta.
Let me go Master I hate you so
Vastaa Viestiin